Nikad ne reci Maya

ZG CUSKV 1 | 60 str.

Chico je u svom uzbudljivom životu doživio svašta. Rame uz rame Zagoru suočio se s Indijancima, banditima, druidima, izvanzemaljcima, demonima i raznim drugim prijetnjama. Ipak, došao je red na dosad neviđene pustolovine. Dame i gospodo, vežite pojaseve, Chico kreće na put kroz vrijeme!

S*3

N*5

• Nikad ne reci Maje - Svi za Huna, Hun za sve!
    ZG BOP 24
  • Nikad ne reci Maya
    ZG CUSKV 1

• Mai dire Maya
    ZG COCI 1

• Priča je originalno objavljena u lipnju 2017., Veseli Četvrtak objavljuje je u kolovozu 2018., a Ludens u listopadu iste te godine.
  • Chico stiže na kontinent iz kojeg potječu njegovi predci, čuveni konkvistadori. Doduše, stigao je malo jugoistočnije od Španjolske; u Grčku.
  • Svih šest epizoda mini serijala pisao je Tito Faraci.
  • Djelomično se upoznajemo s filozofijom.
  • Susrećemo Sokrata, Platona i Aristotela.
  • Iako u naslovu stoje Maje, južnoameričko pleme, nemaju nikakav direktan utjecaj na radnju.

Chico je od prvog dana bio onaj komični lik. Protagonistov prijatelj, koji nas, uz sudjelovanje u samoj radnji stripa, redovito nasmijava. Svaki će se Zagorov čitatelj sjetiti barem deset legendarnih Nolittinih komičnih uvoda sa Chicom (i ponekad Trampyjem) u glavnoj ulozi. Uvidjevši ogroman potencijal Chicovog lika, Nolitta je 1979. odlučio pokrenuti Chicov zasebni serijal. Pokazalo se to sjajnom odlukom. Prvih pet brojeva koje je crtao maestro se redovito ubraja među sam vrh Zagorovog serijala. Da, to su legendarne epizode: „Chico Story“, „Chico Amerikanac“, „Indijanac zvani Chico“, „Chico šerif“ i „Fantast Chico“. Ipak, kasnije se sve blago razvodnilo, kada je crtanje preuzeo Francesco Gamba, a pisanje scenarija Moreno Burattini. Navedeni dvojac, budimo iskreni, nije bio ni do koljena Nolitti i Ferriju. Nažalost, ili možda i nasreću, serijal s Chicovim specijalima ugašen je nakon 27 brojeva zaključno s posljednjom epizodom Chico & Company. Ipak, u 2017. godini, Chicove avanture su uskrsnute na pola godine. Bila je to zanimljiva ideja da se našeg dragog Meksikanca pošalje na putovanje kroz vrijeme.

Budući da je ovo recenzija prvog broja, red je da kažem ponešto o njemu. Dakle, „Nikad ne reci Maya“ naslov je premijerne epizode novog mini-serijala. Jedan naš stari poznanik doselio se u Darkwood i donio sa sobom brojne arheološke artefakte. Među njima bio je i misteriozni predmet koji vuče svoje korijene iz majanske civilizacije. Uskoro saznajemo nešto šokantno: Chico je petljao oko majanske amajlije i završio na nevjerojatnom putovanju kroz vrijeme!

Prva stanica: antička Grčka, kolijevka demokracije, filozofije i jedna od najvažnijih povijesnih civilizacija na tlu Europe, ali i svijeta. Upoznat će tu Chico mnoge važne povijesne ličnosti, ali i jednog neprijatelja koji će ga progoniti kroz više epoha. Susrest ćemo se s dva važna grčka filozofa, čiju vam ulogu u epizodi neću otkriti, ali napisat ću par riječi o njihovom radu.

To su Platon i Aristotel. Platon je, možda i najpoznatiji grčki filozof koji se bavio i obrazovanjem mladih. On se zalagao za idealizam. Što to znači? Možemo se složiti da svaka stvar ima svoju bit. Ipak, kada bismo svakoj pojedinoj stvari pronašli bit, otkrili bismo i bit svih stvari zajedno. Bit svih biti, u filozofiji se naziva bitkom. Po kvaliteti, bitak može biti nešto konkretno (materijalno) ili apstraktno (idealno). Po kvantiteti bitak može biti jedinstven ili pluralan, ali to ovdje i nije tako važno. Važan je idealizam kod Platona. To znači da je bitak nešto apstraktno, nešto što nema svoj fizički oblik. Iz svojih razmišljanja, Platon je kreirao ideju dobra. Kako ona izgleda? Krajnje pojednostavljeno, reći ću ovo: zamislite klupu. Zapitajte se što tu klupu čini klupom. Platon je rekao da je klupa klupa onoliko koliko je dobra kao klupa. Dakle, neka stvar toliko ispunjava svoju svrhu, koliko je dobra u ispunjavanju svrhe. (Onda je Chicova bit nasmijavati čitatelje, jer tu zadaću uistinu vrhunski obavlja.)

Dobrodošli u Grčku

S druge strane, javlja se materijalist Aristotel. On je bio Platonov učenik porijeklom iz Makedonije, gdje je jedno vrijeme bio učitelj Aleksandra Velikog. Zalagao se za potpuno racionaliziranje svega i svrstavanje svih pojavnosti u određene kategorije. Dakle, on je kategoriziranjem uklanjao apstraktnost i nepoznanice iz stvari. Smatrao je bitak materijalnim osjećajem sreće. Dakle, bit svega je da budemo sretni i da dobro živimo. Također, i sam je Chico u brojnim epizodama iznosio razna filozofska mišljenja.

Evo nekih primjera sjajnih promišljanja iz ove epizode:
1) Kada ga je Sokrat pitao je li stranac, Chico mu je odgovorio: "Ovisi gdje smo". Uistinu, čovjek može biti stranac na raznim mjestima, dok se na drugima može osjećati ugodno i smireno.
2)Zatim je konstatirao da se: "Lijepim ponašanjem može svašta postići", to je ekvivalent naše stare poslovice da lijepa riječ i željezna vrata otvara. Stvarno, ponekad je samo potrebno biti pristojan, ili se barem praviti takvim i ljubazno se ophoditi čak i prema najgorim idiotima koje susretnemo. Na taj način možemo učiniti svašta.
3)"Ne mogu ti odgovoriti koja mi se hrana najviše sviđa, dok ju ne budem svu probao". Ovaj se citat može primijeniti i na cijeli život, a ne samo na hranu. Ključno je steći određena iskustva iz kojih će naše znanje proizaći.

Aristotel, Sokrat i Platon: najveći grčki filozofi

Ipak, ostavimo filozofiju po strani. Chico je poznat po rješavanju drugih problema. On se najviše zalagao za vlastitu prehranu i rješavanje problema svojeg praznog trbuha. Tako je bilo i u antičkoj Grčkoj. Također, moram reći kako sam čitanjem ovog serijala uočio kako je Chico iznimno prilagodljiv na svakakve situacije i razne izazove koje pred njega postavljaju različita vremenska razdoblja u kojima može završiti. Pred sam kraj epizode, po običaju, Chico upada u smrtnu opasnost i spašava ga nešto potpuno neočekivano.

Kada bih morao ukratko sažeti svoj dojam, rekao bih da je ovo jako dobra epizoda, ispunjena komičnim događajima i dosjetkama. (Reći ću dvije riječi: SIROVA RIBA. Onaj tko pročita epizodu, shvatit će). Venturijev crtež je genijalan. Blago je karikaturalan, ali ne previše i sjajno prikazuje likove i šaljive scene. Također, i kolor je jako dobar. Zaista nemam nikavih zamjerki za strip, osim jedne vezane uz naslovnicu. Naime, Venturi je stvarno nacrtao dobru naslovnicu, ali je na njoj prikazao dinosaura. Problemčić je u tome što u antičkoj Grčkoj nema dinosaura. Ako na naslovnicu stavite dinosaure, onda želim vidjeti dinosaure u epizodi. Obavezno pročitajte ako se želite nasmijati brojnim situacijama koje će vas natjerati na smijeh do suza. Od srca dajem desetke svim segmentima priče, osim naslovnici zbog već opisane zamjerke.

Moja je iskrena preporuka da pročitate ovaj kratki strip. Ako volite komične stripove i ako volite povijest, zasigurno ćete se nasmijati i uživati u čitanju, kako ove epizode, tako i cijelog mini-serijala. Vidjet ćete brojne situacije i događaje koje niste mogli ni zamisliti.

„Samo je jedno, u mom životu vrijedno,
da bacim nešto pod zub, jer jesti volim ja“

ZG CUSKV 2 Svi za Huna, Hun za sve!

6, 2, 6, 10

U početku sam još i imao velika očekivanja, ali kako se edicija razvijala dalje, sve se više to očekivanje srozavalo. Ovdje me je prevarila i atraktivna naslovnica, tako da sve ispada samo kao juha. Podgrijana. Od jučer. Iz restorana. Gdje se ništa ne baca.

14.05.2022
    09:42:00 sati

6, 7, 7, 9

Na atinskoj pijaci prodaju se banane, bar tako izgleda po crtežu? Da li je to istorijska greška u stripu? U to vrijeme u tim krajevima uopšte nije moglo da bude banana, a mislim da žute nisu nigdje ni postojale, bar sam tako zapamtio kad sam nedavno čitao o tome da su ove današnje žute banane nastale od divljih crvenih ukrštanjem. I drugo, tamo koriste viljušku sa tri zupca, a u staroj Grčkoj bi trebalo da su se uglavnom koristile viljuške s dva zupca. Zanimljivo da je ovo možda prvi put da je u stripu konstatovano da je Čiko već oformljen filozof. Do Sokrata mu to valjda niko nije rekao. Sve u svemu, ovo je ponajbolji dio ovog serijala, zato ide za nijansu veća ocjena nego što sam dao za drugi dio. Naslov na italijanskom je igra riječima, kao nikad ne reci nikad, ali kod nas to nije bilo moguće prenijeti u prevodu.

14.05.2022
    10:05:00 sati

3, 3, 7, 9

14.05.2022
    10:06:00 sati
  • Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Jad, bijeda...žalost... Ovako nešto nije vrijedno recenzije. Pokloniti pažnju ovakvoj bezvezariji baca strip u ponor.

14.05.2022
    16:33:00 sati
  • goodpaso

Ukupna ocjena 29%

2, 2, 4, 5

Ne razumem koji je kriterijum za ocenu 99%

Ovo je za uzrast 6-10 godina a nije ni smesno

Chico story je za ovo 220%

14.05.2022
    17:43:00 sati
    goodpaso
  • Ukupna ocjena 16%

1, 1, 3, 1

Koliko su sulude Qwertz-ove recenzije toliko su mi i fascinantne. Najglupastije stripove uzdići na pijedestal strip umjetnosti, jasno, ne može, ali taj trud, ma koliko smiješan bio treba znati cijeniti. Bez sarkazma, bravo za entuzijazam! Ne računajući na stripove o kojima piše, ovako nešto besmisleno nisam nikad pročitao. Upravo zato jedva čekam vidjeti, kad završi s ovom edicijom, koje će stripove sljedeće recenzirati. Prolazna ocjena za crtež, sve ostalo, dno dna.

14.05.2022
    19:19:00 sati
    verab

6, 7, 7, 7

E, moj Qwertz, upao si u tu forumsku mantru da su Nolittine priče nedodirljive u "redovnoj" Chicovoj ediciji i onda su ti pobornici te teorije opalili šamarčinu kad su vidjeli da ovima daješ ocjene dostojne samo Nolittinog Chica. Sad oni trube "To je svetogrđe, vješajmo Qwertza!", a samo se trebaju umiti, udahnuti i shvatiti da su svi oni jednog dana u prošlosti bili nekakav Qwertz. Kakvih 5 crnih Nolittinih nedodirljivih? Šta? Tu nisu fore za djecu od 6-10 godina, već, ono, starije maloljetnike, mlađe punoljetnike? Čudo da im nije stavljeno 18+? To je čista nostalgija, ma 10 Burattinijevih je boljih od tih 5.

Teško je prihvatiti osnovnu postavku edicije i Chicovo putovanje kroz vrijeme, a na kraju se vidjelo i da iz epizoda nije izvučen potencijal koje su imale. Toga su očito i sami bili svjesni čim su se odlučili samo na 64 stranice. Međutim, ova debitantska epizoda spada među bolje, manje loše, kako god, jer je smještena u zanimljivo vrijeme, poseban povijesni trenutak, i ima nekoliko dobrih fora.

14.05.2022
    20:44:00 sati
  • Ferri

7, 7, 8, 5

15.05.2022
    00:36:00 sati
    Ferri

6, 5, 5, 5

Entuzijastična recenzija i oprečni komentari su me podstakli da pročitam ovo. Pre sam čitao Zagora, ali ovo mi je prvi susret sa stripom u kome je Čiko u glavnoj ulozi, bez Zagora. Nema puno strana, pa me ništa ne košta da probam. Šta znam, nije loše, ima nekoliko baš dobrih fora koje kao da su ispale iz nekog Alana Forda. Naravno, Čikov nezajažljivi apetit kao izvor duhovitosti (food comedy?) posle nekog vremena dosadi. Oduvek sam voleo ovakve time travel, alternate history pričice (na kraju krajeva francuski film Posetioci mi je najdraža komedija ikada, uz Povratak u budućnost), ali nažalost ovo nije ni približno genijalnosti pomenutih filmova. Prednost je što se brzo pročita, a mana što sama ideja nije bolje realizovana. Sigurno čitam i nastavak. Naslovnjača ima giljotinu i dinosaura koji se u stripu i ne pojavljuju, a crtež me takođe nije oduševio, sa ovim bazičnim šarenišem od kolora ostavlja mršav utisak. Najbolja komedija smeštena u antičku Grčku mi je Alan Fordov specijal Ilijada i Odiseja, remek delo humorističnog žanra. I pohvale za ovu Qwertzovu recenziju, mada spadam u tabor kome su desetke za ovaj strip preterane.

15.05.2022
    20:11:00 sati
  • legaz

Ukupna ocjena 28%

1, 1, 5, 7

Ne pamtim da sam čitao veće sranje od stripa iz Zagor-Čiko edicije od ovog serijala. Jednostavno silovanje inteligenscije.

16.05.2022
    08:28:00 sati
    legaz

Ukupna ocjena 33%

2, 2, 6, 3

Teško je ovo bilo gutati, od početka do kraja malo toga je za nasmijati se, dok od same naslovnice malo i glava boli. Crtež je okej, nemoš sad popljuvati njega jer je priča loša. Ideja možda nije loša, da naš Čiko radi pizdarije, ali avaj - traljavo odrađeno!

16.05.2022
    12:51:00 sati
  • Ukupna ocjena 50%

5, 5, 5, 5

25.05.2022
    20:41:00 sati

6, 5, 9, 8

Novi Chicov serijal je imao puno potencijala. Iz svakog vremenskog razdoblja se moglo izvući puno više da je broj stranica veći i da je scenarist pametniji. Međutim, dobili smo 6 pričica koje su skoro sve na isti kalup. Chico dođe i upada u sve veće nevolje i onda kad stanje stalno zagusti dobijemo jeftinu scenu s Mac Leodom u kojoj on okreće onu spravicu i Chico se izvuče. Scenarij je ponekad toliko traljav i veoma podsića na Burattinijev stil pisanja, što mi je blago razočaranje jer Faracijevo Nasljedstvo za Chica uopće nije bilo loše. Ova početna je još i ok iako i u njoj ima usiljenih i neprirodnih scena poput one u kojoj Chico izbija otrovano vino Periklu iz ruke. To bi kao tribalo biti smišno? Naslov je loš, nisu tribali doslovno prevesti. Crtež je ok.

02.06.2022
    10:04:00 sati

6, 6, 8, 7