Witiko!

ZG KOZA 10 | 128 str.

Zagor, Čiko i Doc Lester istražuju sudbinu vojnika nestalih u snježnoj mećavi u planinama. Pronalaze nekoliko tijela koja su djelomično proždrli gladni vukovi, ali Zagor svojim šestim čulom osjeti prisutnost čudovišnog stvorenja u tom području. Seneke koji žive u obližnjem selu, a koji su ugostili Zagora i prijatelje, zovu ga Witiko. To je ime tajanstvenog demona koji zaposjeda tijela onih koji su iz nekog razloga pribjegli kanibalizmu.

• Witiko
    ZG KOZA 10

• Witiko!
    ZG COZG 10

• Kolorac je u Italiji objavljen u studenome 2019. godine, Ludens ga je objavio u rujnu 2020. godine.
  • Witiko je jedno od imena za wendiga, kreature iz indijanske mitologije. Duh može poprimiti i čisto ljudske osobine, transformacijom u čovjeka koji je iz nekog razloga pribjegao kanibalizmu. Također su poznate verzije imena Weendigo, Windago, Windiga, Wihtikow i brojne druge varijante, a ovdje se Burattini odlučio za Witiko zbog Wendiga kojeg smo već susretali u serijalu.

„Ono si što jedeš“ slogan je filma „Ravenous“ režiserke Antonije Bird koja je uz nezaboravnu glazbu Damona Albarna donijela priču o indijanskom mitološkom zloduhu Wendigu i kanibalizmu u izoliranoj vojnoj postaji. Ta mješavina vesterna, horora i crne komedije iz 1999. godine poslužila je kao inspiracija Morenu Burattiniju i Robertu Raveri za desetu priču iz Kolor edicije, ali dok je film na mene ostavio odličan utisak, ova je priča razočaranje. Ukratko, mlaka priča o čudovištu koje stvara malo straha među Indijancima, Zagor, Čiko i Doc Lester love ga i na kraju je poraženo uobičajenim magijskim posredovanjem. Nakon pročitanog, mogu se tek zapitati je li moguće da se svaki početnik na Zagoru hvata u koštac s raznoraznim čudovištima koja se lako pobjeđuju, atmosfere uopće nema, radnja je banalna, a nesretni Burattini ih prihvaća bez problema, bez imalo kritičkog stava!? Ja se samo pitam čitaju li ti novi autori Nolittine priče? Jesu li pročitali „Tigra“, „Tjeskobu“, „Tajanstvene vode“? Jesu li pročitali Sclavijevo „Prokleto blago“, Toninellijevog „Jetija“ i Caponeove „Hagotova moć“ i „Hiljadu lica straha“!?

Je li došlo do toga da se moramo zadovoljiti ovakvim nemaštovitim pričama autora koji svoje adute temelji na nekakvom eksplicitizmu (ovdje npr. odsječena vojnikova noga, kanibalizam, klanje trapera i njegove žene) i nekakve labavo sugestivne horor atmosfere? Oni bi trebali biti nove snage, ali izgleda od toga ništa. Testi, Eccher, Perniola, Ravera-svi su pali na tom ispitu dotaknuvši se nadnaravnog i horora. Pa bog te mazo, Castellijeva „Zelena prijetnja“ je remek-djelo naspram njihovih priča. Da se razumijemo, priča je imala potencijala, jer uzeti jednog indijanskog mitološkog zloduha i ubaciti ga u snježnu sugestivnu atmosferu nudilo je puno više nego što smo dobili.

Definitivno sam očekivao puno više od ove priče zbog nekoliko razloga. Prvi je čudovište temeljeno na Wendigu iz indijanskih legendi, a ne iz Bosellijevih i Burattinijevih interpretacija uglavnom povezanih s Hellingenom. Općenito uloga Wendiga u Zagorovom serijalu nije adekvatno iskorištena. Wendigo je snažna figura u indijanskoj mitologiji, pa me čak i scenarist Bosellijevog kalibra razočarao u „Crnom plamenu“, a pogotovo ono što je s Wendigom uradio u Hellingenovom povratku, a o Burattinjevoj upotrebi Wendiga u posljednja dva pojavljivanja ludog znanstvenika radije ne bih, je** ga, pazim na tlak. Po meni su svi ti pristupi pogrešni i iskreno sam se obradovao jer je u ovoj priči konačno opisan kako i treba. Ovdje je Wendigo ili Witiko, ako želite, oblikovan prema karakteristikama iz indijanske kulture-zloduh koji zaposjeda tijela onih koji su se umrljali zlim djelima, u ovom slučaju kanibalizmom. Scenarij se temelji na ideji da je nesretni vojnik podlegnuo kanibalizmu jer nije imao što jesti u tim surovim uvjetima. Ma nemoj, a oko njega nekoliko usmrćenih vukova!? A on, ćap baš za nogu mrtvog vojnika! Nelogično i bez veze, tek mlako opravdanje za pokretanje radnje.

Veći dio cijele priče je temeljen na istrazi nestanka vojnika i na onome što stoji iza toga, a sve je to prilično monotono. Likovi hodaju, stoje i neprestano pričaju, nema nikakvih neočekivanih događaja ili zaokreta koji navode Zagora i Doca da otkriju misterij. Nema dinamike koja daje osjećaj da oni igraju ulogu, nisu izravno uključeni u opisane događaje tragične sudbine vojnika, a to, morate priznati, ostavlja ravnodušnost. Kad sam već kod Doca, on je neadekvatno iskorišten u ovoj priči. Ova je edicija osmišljena da nam popratni ali važni likovi iz Zagorovog svijeta ispričaju svoju prošlost. I u početku je nekako sve klapalo, ali je došlo do toga da svaki taj lik ima tragičnu prošlost, pa se sve to vremenom ofucalo. Ovdje je izbjegnut povratak u prošlost, uostalom, Doc Lester nam je ispričao svoju prošlost u Toninellijevoj „Nemani iz Crne rijeke“, i mislim da je to sasvim dosta.

U prvom dijelu priče Doc sudjeluje u istraživanju zajedno sa Zagorom, Zagor pita za njegovo mišljenje i sluša njegove savjete. Doc također u nekoliko navrata pokazuje, osim tipične dobroćudnosti koja se očituje u svađama s Čikom, i osjetljivost i ljudskost koja je oduvijek karakterizirala darkvudske trapere, ali nažalost, to je sve od Doca. Ovdje je problem u činjenici da je Doc suvišan lik budući da ne daje nikakav čvrst doprinos priči. Pazite, ako je Čiko pratitelj Zagoru, ovdje je Doc pratitelj Čiku, razmijene poneku (čak i uspješnu) foru, i to je uglavnom to. Uglavnom, da nije bilo (ponekad) smiješnih prepucavanja s Čikom, ne bih ni primijetio njegovu prisutnost. Premalo za jednog karizmatičnog lika poput Doca.

Atmosfere nema. Priča je trebala imati snažnu dozu neizvjesnosti i straha, ali ovdje toga nema. Priča s prisutnošću Witika, legendarne figure koja plaši Indijance, trebala bi imati karakteristiku da prenese čitatelju taj osjećaj straha i užasa ili barem njegov mali dio. Umjesto toga cijela radnja se odvija kao da je protivnik medvjed, a ne mitska figura jednog zloduha. U tom smislu dovoljno je ponovno pročitati Nolittinu davnu priču „Vukodlak“ kako bi nadobudni novi autori shvatili koliko je važno čitatelju prenijeti taj osjećaj straha i jeze koje su, na primjer, stanovnici malog planinskog naselja Stormy Passa osjećali zbog prisutnosti vukodlaka. Nagledali smo se raznih kreatura u serijalu i odgovorno tvrdim da je ovo čudovište, čovjek koji je postao takav kao posljedica kanibalizma, potpuna besmislica, jer sam uvjeren da bi cijela priča bolje funkcionirala bez transformacije vojnika u čudovište. Witiko se mogao inkarnirati u odabranu žrtvu jednostavnim ulaskom u njegovo tijelo, bez mijenjanja vanjskog izgleda, s nadljudskom snagom, agresijom i životinjskim instinktom. Mislim da bi takav protivnik bio daleko prihvatljiviji, pa i daleko zanimljiviji od čudovišta kojeg imamo u priči. To je uradila Bird u svome filmu, a glavni negativac, maestralni Robert Carlyle, savršeno je jezovit u toj ulozi. Srž indijanske legende o Wendigu je neutaživa glad za ljudskim mesom, ovdje, pak, čudovište baulja divljinom i ubija ubijanja radi.

Definitivno nije pomogao ni Barisonov crtež te nesretne kreature, grafički je apsurdno i groteskno i puno je bolji dojam ostavljala skrivena u sjenci ili kada se vrlo malo pokazuje, kao na početku. Ako su autori htjeli čudovište, to se moglo i bolje. Ovako izgledom, kandžama, glavurdom i razjapljenom gubicom iz koje cure sline i pritom reži famozni grooowwll, upotpunjava farsu koju su nam autori donijeli u završnici. Ukratko, imate čudovište, sukobite s njim i porazite ga nekim magijskim posredovanjem-stvari viđene već toliko puta. Da sumiram, cijela faza prije sukoba je preduga i bez neizvjesnosti (tek je dio s vojnicima i izgladnjelim vukovima dobar), potom završni obračun u kojem je deus ex machina medaljon koji je indijanska djevojka napravila Zagoru jer joj je spasio život. Dvoboj s čudovištem čak nije loše izveden, dosta je poteškoća, ali je šteta što su autori iznašli priglupo rješenje za njegovo uklanjanje, upotrijebljeno samo kako bi se pronašlo brzo rješenje za zatvaranje priče, i tako još više umanjili priču. Witiko je poražen, ali nije eliminiran, prisiljen je napustiti tijelo opsjednutog čekajući da pronađe drugog nesretnika. Jedva čekam.

Šteta što je Barisonov talent potraćen na priču koja bi u srži trebala imati horor atmosferu, a sve ispada kontinuirano istraživanje naših junaka i tako potencijal horora ode u nepovrat. Od priče s mitološkim indijanskim zloduhom očekivao sam zlokobniju atmosferu, punu užasa, a s obzirom na cjelinu, sve je to vrlo mlako. Barison zna dočaravati mračnu i jezovitu atmosferu, ali ovdje jednostavno nije imao inspiracije, a ni kolor mu ne ide na ruku.

ZG KOZA 9 Gambit i osveta

ZG KOZA 11 Otmica Ikara La Plumea

5, 4, 8, 5

Barisonu su valjda zabranili rad na kvalitetnim scenarijima, samo ga guraju u Burattinijevu bezidejnost. Mada, od nekoliko dosad pročitanih, ovo je čak i donekle čitljivo. Nije za preporuku, ali nije ni katastrofa kao, primjerice, Otmica Ikara la Plumea.

Barisonov crtež vuče kod mene simpatije još od Lazarusovih dana, i oduvijek mi je djelovao kao dobrodošli dodatak ovom serijalu. Objektivno možda sam malo subjektivan, ali on je jedini razlog za dovršetak čitanja Buretovih bezvezarija.

06.09.2021
    07:29:00 sati

7, 6, 9, 10

06.09.2021
    07:57:00 sati

5, 3, 7, 8

Prvo o crtežu - Barison je meni drag, jebiga, što da kažem i dajem solidnu ocjenu, mada mi samo čudovište nije nešto dizajnirano.

Priča je okej, nemam ništa kontra osnovne ideje, jer u malom broju stranica i ne može se stvarati Ana Karenjina. Ali realizacija je otišla u papar, jer na kraju je to sve došlo u malo trke, malo priče i puff... Jadan vojnik, tužna priča.

Kad na prvu pročitam ove priče znam biti dosta mekši u ocjeni, ali dok razmislim malo o tome, shvatim kako je to loše. Sam Witiko! mi je danas u sjećanju ipak iznad idućih koloraca, jer kad se sad sjetim Ikara La Pluma ili Drunky Duck kolorca, tu mi slabo dolazim (a na prvu sam čak rekao da to nije loše).

Valjda toliko volim Zagora da nekad nerealno navijam da bude to dobro...

06.09.2021
    09:18:00 sati

5, 5, 8, 7

06.09.2021
    10:37:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

7, 8, 7, 10

06.09.2021
    14:10:00 sati
    FilipGalic

5, 4, 6, 9

Jedino što ovdje valja je naslovna. Sve ostalo je tanko, klimavo. Ni Barisonov crtež mi se nikako ne sviđa, nekako je ukočen. Likovi su mu kruti, drveni. Priča o ovakvim čudovištima je bilo i previše, ni ova nije ponudila ništa posebno inovativno. Kao Zvijer iz Valoka u modernijem izdanju.

06.09.2021
    15:26:00 sati

Ukupna ocjena 38%

6, 1, 3, 8

Ovo nije Zagor. Smeće od stripa. Malo Dylana, malo horora, malo propusta i malo nelogičnosti uz Barisonov crtež, kojeg nisam obožavatelj,dovoljno je za bježanje od ovog nedjela.

Počivaj u miru Zagoru! Bolje i časna smrt u završnoj epizodi, nego ovakav život. Sramota!

06.09.2021
    17:32:00 sati

3, 3, 10, 10

Uh, nekada je zaista teško napisati bilo šta pametno kada se radi o ovakvim epizodama. Kao prvo piše u uvodu da su zaslužni za scenario u ovoj priči Burattini i neki tip Ravera. E sada, ne znamo ko je tačno tu šta uradio, ali pretpostavljam da je Ravera napisao priču i onda je Burattini malo ulickao epizodu dijalozima. To mi nekako najlogičnije zvuči. Nije ovo prvi put da neko tamo piskaralo uskače i ni sam ne zna šta je započeo i kako je završio. Ideja je da se u priču ubaci Witiko, mitsko indijansko biće za koje sam, da budem iskren, već negdje čuo, ali nisam znao na prvu gdje i kako. Otišao sam na google i našao podatak da je Witiko u stvari Wendigo, dakle lik koji ima već utemeljano mjesto u Zagorovom serijalu. Pretpostavljam da to ovaj Ravera nije znao, pa je mislio da ubaci Wendiga u priču. Još mi je gore što mu Burattini nije skrenuo pažnju na to, možda i jeste, ali ovaj je valjda već sklepao priču, pa je pametni Bure mislio da upotrijebi jedno od mnogih Wendigovih imena i da nam na taj način prospe priču kao da se radi o nekom novom liku. I tako, na kraju smo dobili ovu nesrećnu epizodu, popriličnu lošnjikavu na mnogim poljima.

Ukoliko gledamo Zagorov serijal, ovo bi mogao biti miks epizoda Sierra Blanca, Yeti i Sveti brijeg. Od svega pomalo, pogotovo ako uzmemo u obzir čudovište i kanibalizam, ali daleko od kvalitete spomenutih epizoda. Dijelozi su loši, često nepotrebni, autor jednostavno nije znao šta da tu ubaci, pa je nagomilao hrpu sranja, tako da bi ova epizoda bolje prošla da nema uopšte teksta. Način na koji je Zagor pobiedio čudovište je toliko glup i neuvjerljiv, da od toga glava boli. Jedina svijetla tačka u ovom bućkurišu je Barison, koji je standarno dobro odradio crtež.

06.09.2021
    18:51:00 sati

7, 6, 8, 9