Gambit i osveta

ZG KOZA 9 | 128 str.

Zagor je primio pismo od stanovitog Rufusa Maylera, u kojem ga obavještava da bi se Gambit mogla naći u pogibelji na Golden Islandu, gradu poroka na malom otoku. Tu se nalazi tajanstveni čovjek s prstenom u obliku zmije, s kojim Gambit ima stari račun za podmirivanje.

ZG KOZA 9

• La vendetta di Gambit
    ZG COZG 9

• U Italiji je kolorac objavljen u kolovozu 2019., Ludens ga objavljuje u svibnju 2020.
  • Četvrto pojavljivanje zavodljive profesionalne kockarice i pustolovke Gambit, prijašnja su bila u redovnoj seriji: Osveta vudu, Strah nad rijekom i Omča za Gambit.
  • Prolog priče odvija se u jednome dijelu grofovije (okruga) Tazewell.

Kada bih ukratko rezimirao Kolor ediciju, za koju je glavni urednik Moreno Burattini naglasio da će u svakom broju pažnja biti usmjerena na važni lik iz Zagorovog svijeta i njegovu prošlost, to bi izgledalo nekako ovako: s tri priče ide se izvan tih gabarita jer Guthrumova i Digging Billova priča ne dotiču se niti jednog dijela njihove prošlosti, a u priči koja prethodi ovoj pojavljuju se Brad Barron i Morbovi-svijet koji ne pripada Zagoru jer je vremenska postavka smještena u pedesete godine prošlog stoljeća. Ostalih šest urađeno je prema ustaljenom obrascu - autori su se prilagodili duhu edicije pripovijedajući tragičnu priču iz prošlosti važnog lika iz Zagorovog svijeta, čije će posljedice eskalirati i razriješiti se u Zagorovoj sadašnjosti. Tako je bilo s Fishlegom i pukovnikom Perryjem, tako je bilo s Jimom Gitarom, doktorom Metervelićem i Wandering Fitzyjem, tako je i s Gambit.

Osobno mislim da je ova edicija, iako su priče relativno kratke, dosta zahtjevna, jer autori moraju uložiti određeni napor i energiju kako bi napisali priče o tragičnim događajima iz prošlosti likova iz Zagorovog svijeta a da ne budu banalno predočeni, već potaknuti uvjerljivim događajima koji su izmijenili njihove živote. Dobro, tu se sada postavlja pitanje moraju li baš svi likovi imati tragičnu prošlost, ali nekako mislim da se baš tim pristupom pokazuju autorove sposobnosti da se od jedne izlizane teme o osveti uradi čitljiva priča pogodna za jedan format kao što je kolor edicija. Dakle, kratke priče adekvatno osmišljenih tema, dobro izbalansiranih radnji, zanimljivih negativnih likova koji su utjecali na prošlost popratnih likova i koji imaju važnu ulogu u sadašnjosti odvijanja radnje, bez umetanja nekih drugih elemenata koji bi eventualno razvodnili srž, i slobodno mogu naglasiti da su autori uspjeli stvoriti sasvim dobre priče.

Rauch definitivno ima iskustva s ovom edicijom jer je to pokazao u gotovo pola priča napisanih za tu ediciju. O da, trebala je tu ući i priča sa Zimskom Zmijom, koja bi definitivno odnijela titulu najbolje priče te edicije, a zahvaljujući Nucciovoj sporosti odgađalo se objavljivanje pa je prebačena u redovnu seriju. Fishleg, Guthrum, doktor Metervelić, Gambit, i tu opet dolazimo do još jednog krucijalnog pitanja - je li nepristojno pisati o prošlosti likova koje su stvorili drugi autori, u ovom slučaju Guido Nolitta i Mauro Boselli? Ma naravno da nije, jer se Rauch vodio jednostavnom metodom koja uvijek uspijeva-prilagodio se likovima i iz njih izvlači srž koju su im usadili prvobitni autori i na adekvatan način prezentira dijelove njihovih života.

Scenarij na početku ide direktno u srž stvari. Na prve četiri stranice prologa kratko nam, uz sugestivnu atmosferu kiše i grmljavine, donosi tipičnu ideju osvete prema ustaljenoj šabloni – na grobu voljene osobe Gambit se zaklinje da će pronaći njegovog ubojicu i natjerati ga da plati za svoje grijehe. Kasnije, kroz nekoliko kratkih i fino provučenih retrospekcija Rauch i Pesce otkrivaju nam ponešto iz Gambitine prošlosti, prisjećajući se ljubavne priče između nje i šerifa koja je završila tragično, a jedna od Bosellijevih najboljih ostavština - vrckava, zavodljiva, nasmijana i pustolovna Gambit, pod Rauchovim perom postaje gnjevna osvetnica.

Dakle, temelj priče je postavljen, a moram priznati da me slijedom događaja Rauch pozitivno iznenadio, i to ne jednom. Nakon odličnog, atmosferičnog početka gdje je sva pažnja usmjerena na Gambit i njene emocije, Rauch ju naglo miče sa scene i razvoj radnje temelji na Zagorovom i Chicovom dolasku u Golden Island-gradić koji se sastoji gotovo isključivo od igračnica i kockarnica, svojevrsni Las Vegas na malome otoku. To je glavno odredište svih pustolova i kockara koji prođu tim krajem, a kao što znamo, tamo gdje kola veliki novac, ne nedostaje grabežljivaca i lešinara u ljudskom obliku.

Rauch je stvorio ambijent kakav bi i očekivali kada je riječ o pustolovki i kockarici Gambit, a gledajući njegove prijašnje priče za ovu ediciju slobodno mogu napisati da me ambijentom i atmosferom ni tu nije razočarao. Uvijek je to kod njega nekakav ambijent koji daje poseban ugođaj priči. Recimo s Fishlegom je atmosferu misteriozne osobe iz kapetanove prošlosti dočarao stavivši radnju u stari dvorac na litici iznad jezera, s Guthrumom, ajde, iako nije riječ o njegovoj prošlosti, radnju protiv Draugara sabija u klaustrofobičnom ugođaju mračne pećine, a Metervelić se nosi s demonima iz svoje prošlosti među zidovima starog manastira.

E sad, ni ovdje Rauch ne prestaje s iznenađenjima, jer tmurno ozračje koje vlada u ovome dijelu priče (obješeni čovjek s natpisom „varalica“ na grudima) koristi kako bi Zagora i Chica doveo na „Otok grijeha“, a za tu svrhu poslužit će mu Zagorova karakterizacija usađena još iz Nolittinog vremena. Zagorova humanost i prema živima i prema mrtvima, neovisno kakvi su ljudi bili, dobri ili loši, često ga je znala uvaljivati u nevolje, tako i ovdje Rauch oslobađa Zagorov pravednički gnjev usmjeren na nekolicinu lokalnih sirovina koji rade za Henryja Ravena, ali i na oportunistički potez Trorukog, Indijanca iz plemena Penobscota, nekada lovca na nagrade, a sada za život zarađuje na kartama, ali ne može na otok zbog boje kože pa je smislio najbolje rješenje u tom trenutku, naravno, nepovoljno za Zagora i Chica. Na njegovoj karakterizaciji Rauch je odlično odradio ovaj dio priče, predstavljajući ga kao podmuklog čovjeka spremnog na sve.

Dolaskom naših zarobljenih junaka u Golden Island, Rauch ne prestaje s iznenađenjima. Kroz taj dio priče kao sjena lebdi ime Henryja Ravena, gospodara života i smrti na tom otoku. Ta Rauchova klasična varijacija malicioznog grada i čovjeka apsolutne moći u njemu naglo dobiva novi smjer, jer Henry je u stvari Henrietta, ženska verzija klasičnog bogatog megalomana sa zabludom o svemoći. Isprva je tako, ali Rauch brzo dodaje sloj složenijeg Henriettinog karaktera.

Sad je scena donekle kompletna - imamo naše junake u plemenitoj misiji pomaganja staroj prijateljici, imamo likove Trorukog i Henriette, okosnice daljnjih događanja, još samo fali Gambit da nam otkrije razlog dolaska u taj maliciozni kockarski grad na malom otoku. Rauch dalje nastavlja s klasičnim šablonama u razvoju priče sve do konačnog zaokreta, koji je sve samo ne originalan (kako već rekoh, teško je biti originalan u ovoj ediciji), ali je serviran na pravi način i u pravo vrijeme. Zagor i Chico pronalaze Gambit koja će nam, dok koja strahuje za svoj život, otkriti poneki detalj vezan uz svoju prošlost i tragični događaj u kojem tajanstveni čovjek s prstenom zmije ubija njenu prvu ljubav, šerifa Williama Hardina, a potom čovjek s prstenom iz Gambitine prošlosti naglo ulijeće u radnju, što će uzrokovati još jedan klasični klišej-naglo se mijenjaju strane i protivnici postaju saveznici.

Uglavnom, Rauch je napisao solidnu priču za ovu ediciju, a stisnuti u 128 stranica ambijent Golden Islanda, fragmente Gambitine prošlosti i dvije karakterno jake žene zasigurno nije bio lak posao, iako je likom Henriette bacio u sjenu Gambit. Na neki način Gambit ovdje gubi bosellijevsku lakoću naracije koja ju je okarakterizirala i učinila originalnom u prvom pojavljivanju, ali s obzirom na svrhu ove edicije Rauch je uspio adekvatno prezentirati njenu tragičnu prošlost koja ima odjeka u sadašnjosti. Na taj je način Rauch u biti otkrio prošlost dva povezana lika, Gambit i šerifa, a vodeći se idejom „prošlost te lako sustigne, a teško joj je pobjeći“ priredio je jedno efektno iznenađenje u vezi prošlosti njene prve ljubavi.

Henrietta je definitivno zanimljiv ženski lik iako proizlazi iz klasičnog muškog miljea-svemoćnog gospodara jednoga mjesta i nema sumnje da je njen lik rezerviran za još poneku priču u budućnosti, s tim da je Rauch ovdje podvukao i njenu hrabrost i njenu senzualnost i tako Zagorovom izrazito mačo svijetu dodao još jednu karakterno jaku ženu u nizu.

Neopravdano sam, u jednoj recenziji, Maura Laurentija prozvao jedinim majstorom u prikazu ženskih likova, a koji im svojim specifičnim izražajem daje život i senzualnost. Sve dok nisam vidio Pescea u akciji. Što se toga tiče, Pesce komotno može stati uz bok Laurentiju, njegovi crteži ženskih likova imaju finu dozu senzualnosti i šarma, ali me nije uvjerio u prikazu Zagora. Tu njegov crtež varira - od prikaza Zagorovog lica kojeg nikako da pogodi pa na skoro svakoj stranici imamo varijacije lica, do Zagora u akciji-većinom je Pesce sjajno izveo te scene, ali i ponekom crtačkom katastrofom, poput prizora na str. 114 (LU).

Za kraj, Rauch ni u svojoj četvrtoj priči za ovu ediciju nije puno odstupio od svoje zacrtane šablone jer nisu to spektakularne, vrhunaravne priče, dapače, prilično su jednostavno složene - iz neoriginalne ideje o osveti uspio je stvoriti solidne drame s dosta akcijskih prizora u kojima se pojavljuju zanimljivi likovi, ima tu i nekoliko dobrih preokreta, kao i smiješnih trenutaka. Ukratko, Rauch je ispričao ono što je želio i što je svrha ove edicije, ostalo je stvar percepcije čitatelja.

ZG KOZA 8 Morbovska prijetnja

• Ukupna ocjena 78%

8, 8, 7, 9

25.10.2020
    15:22:00 sati

8, 8, 8, 8

Volim epizode u kojima se pojavljuje Gambit. Teško me mogu razočarati...

25.10.2020
    15:28:00 sati

7, 6, 6, 8

Priča koja je imala potencijala, ali nije je ispratio scenario odgovarajućeg kvaliteta. Na kraju možda najzanimljiviji lik ispada onaj revolveraš Indijanac. Gambit ovdje nije dobila mnogo prostora, iako je ovo trebalo da bude kao neka priča o njoj ili o njenoj prošlosti, dakle da ona bude glavni lik. Umjesto toga glavna je neka druga žena, a autori su dali mali posvetu Tarzanu prikazavši Zagora kako nosu Henrijetu kao Tarzan Džejn. Crtež bi bio ljepši bez boje, boja mu nikako ne leži i kvari i ovo što vrijedi od ne baš sjajnog crteža. Naslovna je možda ponajbolja u svemu ovome, mada ne prikazuje neku scenu iz priče.

25.10.2020
    15:51:00 sati

8, 7, 8, 8

25.10.2020
    16:24:00 sati

6, 6, 7, 9

25.10.2020
    18:01:00 sati

5, 5, 7, 7

Nije loćikav ovaj Zagor - može da prođe za prekraćivanje vemena;crtež i boje sasvim fini,a i ona crnka koja je bacia oko na našeg junaka.

da je Zagor bio malo bezobrazniji,mogao je da odradi jednu "trojku" (ne mislim na Čika,kao jednog od učesnika,da se razumemo)

25.10.2020
    19:12:00 sati

5, 5, 5, 9

Gambit je jedna od Zagorovih djevojaka, jedna od onih s kojima je naš junak imao romansu. Intimni su njih dvoje bili u priči Osveta Vudu, tu se mislilo da će ona postati ozbiljna prijetnja Fridi, ali nekako do toga nije došlo. U Bosellijevoj režiji su njih dvoje bili bliski, onda su se kod drugih autora sve više udaljavali jedno od drugog. Tipični primjer je ova epizoda, koja je posvećena Gambit. Umjesto da smo imali priliku da vidimo zbližavanje ova dva lika, dobili smo jednu priču u kojoj je komotno umjesto Gambit mogao da bude neki muški lik, Rochas ili Doc. Zagor i Gambit su bili totalno hladni jedno prema drugom i nakon ove priče ne vidim razlog da se lijepa pokerašica opet u neko naredno vrijeme vrati sa još jednom prosječnom pričom.

Veliki problem ove epizode je scenario, Rauch apsolutno bez ikakve ideje vadi jednu prožvakanu temu, naime osvetu. To je tema koja se skoro u osamdeset posto svih SBE stripova vrti u krug, skoro uvijek sa istim zapletom i raspletom. Baš smo nedavno imali priliku da pročitamo Povratak Zimske Zmije, koja po scenariju nalikuje ovoj epizodi tako reći kao jaje jajetu. Zaista šteta, na ovaj se način ubija potencijal dobrih tema kroz bezidejnost autora. Autor je dobio šansu da napiše jednu priču sa Gambit, da se pokaže i napokon da vidimo nešto novo i osvježavajuće, i šta smo na kraju dobili. Raucha smo jedno vrijeme spominjali kao potencijal koji će s vremenom stasati možda čak i u vodećeg Zagorovog autora, najkasnije sada je jasno da se to nikada neće desiti. On se već neko vrijeme pogubio bez ikakvih ideja i mislim da je pravi trenutak da se premjesti na neki drugi serijal, gdje bi mogao da pokuša da unese svježinu, koju na Zagoru više nema. O crtežu neću trošiti riječi, Pesce nije čovjek za Zagorov serijal.

27.10.2020
    06:24:00 sati
  • El Morisco

5, 5, 9, 10

Ako je bilo zrnce sumnje do sada - nakon ove priče je sve jasno. Moćni Zagor je definitivno igrač "iste momčadi"! Imati na malom prostoru čak 3 prekrasne žene (Gambit, Henriettu i još jednu Gambitinu kolegicu), koje željne pažnje doslovno stoje ničice pred Duhom sa sjekirom, a naš junak - ništa! Odlazi sa svojim vječnim pratiteljem u njihovu toplu kolibu u močvari....

28.10.2020
    19:58:00 sati
    El Morisco