Zagonetna formula

ZG LEX 157/159 | 194 str.

Vojvoda Smirnoff ukrao je vladi državice Badenlandije formulu eksploziva, te ih ucjenjuje za veliku svotu novca. Ne plate li, ponudit će formulu nekim drugim državama koje su voljne dati više. Badenlandija ima važnu ulogu u održavanju ravnoteže u međunarodnim odnosima, a Zagor će, uvučen u ovu priču, dobiti još jednu priliku da spasi stvari i očuva svjetsku ravnotežu i mir.

• Utvrda Smirnoffa
    ZG KL 40
  • Znak hrabrosti
    ZG LEX 157
  • Utvrda Smirnoffa
    ZG LEX 158
  • Zadatak obavljen
    ZG LEX 159
  • Sablasti
    ZG LIBKB 55
  • Smirnofova tvrđava
    ZG VEOP 49
  • Zagonetna formula
    ZG ZS 430
  • Blindirana soba
    ZG ZS 431

• Il segno del coraggio
    ZG SR 150
  • La fortezza di Smirnoff
    ZG SR 151
  • Missione compiuta!
    ZG SR 152
  • Il segno del coraggio
    ZG TT 150
  • La fortezza di Smirnoff
    ZG TT 151
  • Missione compiuta!
    ZG TT 152

• Drugi susret s grofom od Lapalette. Slijedeći put ćemo ga sresti u epizodi Podzemlje New Yorka. Spomenimo i najpoznatijeg književnog lopova plemenitog roda, Arsena Lupina, koji je nastao u krimi novelama francuskog pisca Mauricea Leblanca. Naš grof je sličan njemu, uglađen, fin, ljubazan i sa spretnim rukama.
  • Profesor Mayer (Tajanstvene vode), profesor Lookford (Zarobljenici crvene vještice) i Viskont Rudolf (Utvrda Smirnoffa) imaju toliko slična lica da se čitatelj vrlo lako zbuni. Vidi sliku niže!
  • Originali su objavljeni u siječnju, veljači i ožujku 1978. god.

Eksploziv o kojemu je riječ nije neki obični eksploziv, on je jači od svih tada poznatih. Badenlandija nema novca da pristane na ucjenu i otkupi formulu od Smirnoffa. S druge strane on nema namjeru ni pregovarati, ni spuštati cijenu. Zbog toga je jedino rješenje problema da se formula opet ukrade. Ponovna krađa nije niti malo jednostavan poduhvat. Smirnoff se smjestio u utvrdi koja se nalazi na granici s Kanadom, nedostupna je zbog svoje pozicije na strmoj litici a tu je i čitava garda privatnih vojnika koji čuvaju utvrdu. Ali to nije sve, ako bi se i ušlo u tvrđavu moraju se savladati još neke poteškoće. Sef se nalazi u prostoriji opremljenom visokom tehnologijom, nadzire se 24 sata dnevno a pod prostorije je osjetljiv na promjenu težine. Bilo tko da uđe oglasit će se sustav alarma.

Zagor i Chico su se u priču uvukli zahvaljujući Chicovim bedastoćama. Spletom okolnosti se domogao knjižice mađioničara Mysta u kojoj su opisani mađioničarski trikovi. Došao je do blistave ideje kako će on naučiti sve trikove i postati veliki čarobnjak Chicollini. Nakon što je proučio knjižicu i nakon što se obukao u paradno odijelo krenuo je u najbližu gostionu. Gostiona puna siledžija s granice je po Chicovim procjenama trebala biti idealno mjesto na kojem će prikazati svoja novopečena umijeća. Kako vodu pretvoriti u šampanjac, osloboditi se iz lisičina, izaći iz zatvorenog sanduka ili otvoriti snagom misli sef. Osim što je pokupio svoju redovitu porciju batina tamo se i upoznao sa Smithom i Jonesom, koji su u biti visost iz Badenlandije Wilhelm Raffen Burger i njegov visoki dvorski dužnosnik Viskont Rudolf. Oni su uvjereni da Chico uistinu može otvoriti sef mislima pa su u njemu prepoznali nekog tko je idealan za krađu formule iz Smirnoffovog sefa. Eh, da ih je bilo pustiti svu trojicu (bez Zagora) da pokušaju ostvariti naum. Bilo bi to strip za pamćenje.

Sreća po njih trojicu da se Zagor upleo u situaciju. Treba napomenuti da Badenlandija nije dobila samo Zagora kao saveznika nego i osobu koja je puno spretnija u zadacima ovakvog tipa. To je Bonellijev sir Oliver – grof od Lapalette.

Nolitta je dao temelje Zagoru i od njega napravio lako štivo koje ima neku logičnost radnji. Castelli je sa svojim epizodama te temelje poljuljao i duh Zagorovog stripa promijenio u nešto puno sprdnje, namjerne i naglašene naivnosti. (Mislim, koja tajna služba polaže sve svoje karte u nekog koga su sreli u birtiji i koji tvrdi da može otvoriti sef mislima? A tek država Badenlandija?! Valjda je i sam crkavao od smijeha dok joj je davao takvo ime.) U Martinu Mystereu također zna napraviti neke blesave situacije, sprdnju i parodiju ali to jako dobro ukomponirano u karakter stripa, humoristično je i Martin je loš onda kada toga nema.

Chicovo mišljenje o Zagoru

Ono što mi se kod njega sviđa je to što se potrudio Chicu dati bitnu ulogu.. U ovoj epizodi Chico nosi priču kao što ju je nosio i u "Crvenoj orhideji". Glavni je u zapletu, a i u nekoliko je situacija on bio taj koji je spasio stvar. Također mu se mora priznati da piše zanimljivo, radnja ima dinamiku a stvari se odvijaju brzo, bez previše mudrovanja i petljanja. To je najveća prednost u odnosu na neke novije epizode koje možda jesu logičnije, imaju kvalitetnije likove ali je radnja razvučena i prepuna dosadnih dijaloga koji umaraju. Ova će nas epizoda, kao i sve druge koje je za Zagora pisao Castelli, ili naljutiti, ili zabaviti, ovisno o tome kako smo sami u tom trenutku raspoloženi za trash. Barem na mene tako djeluje. Nekad su mi njegove epizodice tako slatke, a nekad bi ga najradije zadavila.

Slijeva nadesno - prof. Mayer, prof. Lookford, Viskont Rudolf

ZG ZS 424/425 Neravna borba

ZG LEX 159/160 Tajna gejzira

• PINCA

5, 5, 5, 5

16.09.2010
    23:55:00 sati
    PINCA

7, 7, 9, 7

Sasvim ok  epizoda. Donatelli u to vrijeme odlican.

17.09.2010
    06:30:00 sati

7, 7, 8, 9

dobar Zagorov period,odličan Donatelli i zanimljiva priča, nije u vrhu al je na sredini ta priča sigurno.

17.09.2010
    10:42:00 sati

7, 6, 5, 8

Ipak ispod prosjeka toga vremena, u ono vrijeme vjerojatno intrigantna špijunska priča... Donatelli sloidan, ali on mi nikad nije dobro legao.

17.09.2010
    10:49:00 sati

10, 10, 10, 7

Iz aviona se vidi da je ovo pisao Castelli; svi ključni elementi su tu: Chicovo plemenito držanje, međunarodni incidenti, čudne zamke, i pregršt dobrog humora. Ovo mi je jedna od omiljenih Zagorovih priča u redovnoj seriji. Sviđa mi se što je negativac "pošteđen" na kraju, to je uvijek veliki plus. Šokiran sam koliko ljudi ne voli ovu epizodu, čak je i Nolitta smatrao da je ovo najgora Zagorova epizoda (prema Castelliju u rubrici Pošta jednog Tutto Zagora).

Donatelli rastura, Ferri na naslovnicama malo manje, a još manje Ana Gaspar s prijevodom "Utvrda Smirnoffa". :D

17.09.2010
    11:00:00 sati
  • Ukupna ocjena 89%

10, 7, 10, 8

17.09.2010
    12:29:00 sati

7, 6, 8, 8

Jedino što mi se ovdje sviđa je sredina . Sve drugo je koma.

Donatelli solidan.

17.09.2010
    22:37:00 sati
  • legaz

8, 8, 8, 9

Meni draga prica. Kao i uostalom mnoge iz tog vremena.

18.09.2010
    08:46:00 sati
    legaz
  • Rock.Bob Rock

Ukupna ocjena 19%

1, 1, 3, 4

Kakva koma! Katastrofa! Jedan od najgorih stripova koje sam ikad čitao. Nit je smiješan, nit je napet. Katastrofično loše, zanimljiviji je omot WC papira.

18.09.2010
    12:41:00 sati
    Rock.Bob Rock

8, 8, 9, 8

Jebi ga, ali bojim se da mi se ova epizoda svidja vise nego sto bi trebala, makar vise nego sto se svidja puno drugim ljudima.  Ovdje stvarno dobijamo epizodu koja je vise komicna nego ista drugo, i Chico je sasvim u glavnoj ulozi, sve to sa svojim 'magicnim sposobnostima', koje su u stvari kompletno sranje, ali ipak zabavljuje na velikom nivou.  Onaj sporedni lik, grof de Lapalette, je odlican, i svidja mi se skoro vise nego ikakav drugi sporedni lik (kao i Digging Bill) u Zagorovom serijalu.  To sto covjek uvijek moze da vidi koji dragulji su pravi a koji nisu je odlican stos - pogotovo kad vidimo da nijedan koji je ukro nije pravi!  Citav zadatak u ovoj epizodi, gdje Zagor, Chico i Lapalette, idu u misiju da ukradu formulu, se osjeca kao kaubojska 'Mission Impossible', gdje imamo vaznu stvar koja mora da se ukrade, ali je tako super zasticena, da ni Tom Cruise-ov Ethan Alen superagent ne bi uspio da je ukrade.  Ne, niko drugi nema sanse - niko osim Zagora i njegovih vijernih prijatelja.  ;)   Onaj kraj epizode, gdje nasi junaci uspiju da pobjegnu od Smirnoffa dok on i dalje laje na njih, i govori kako ce se jednog dana osvjetit, je isto tako napet, i stvarno me ostavio punog radoznalosti i bez strpljenja, da bas saznam u kojoj ce se prici on vratit.

21.09.2010
    18:49:00 sati

3, 2, 7, 8

Već u imenima država me scenarist izgubio...

22.09.2010
    19:12:00 sati
  • marcho

2, 2, 7, 9

Ovo mi je i ko klincu bilo loše. Sad mi nije čak ni čitljivo...

23.09.2010
    13:19:00 sati
    marcho
  • Ukupna ocjena 75%

7, 6, 10, 6

23.09.2010
    18:09:00 sati
    dabraka
  • Galis

8, 9, 10, 9

Ova mi je epizoda jako draga. Sigurno jedna od najkomičnijih Zagorovih epizoda, jer Čiko ima značajniju ulogu nego obično, a i grof lopov je uglavnom komičan lik. Ovo je jedna od onih priča koje nisu napisane nešto pretenciozno, više kao redovna epizoda, ali su stvari "izmakle kontroli" :), pa smo dobili jednu odličnu priču, u svakom slučaju prilično zabavnu. Meni jedna od top deset Zagorovih priča.

26.09.2010
    12:40:00 sati
    Galis
  • D.J.

8, 9, 8, 8

Jako dobra, zabavna Castellijeva prica. U neku ruku ima elemenata koje ce kasnije njegovo malo remek djelo Velika Urota imati. A to su tajna sluzba, zagonetno mjesto (u ovom slucaju tvdava) i sobe sa zamkama.

01.10.2010
    23:16:00 sati
    D.J.

7, 8, 8, 9

Priča je dobra kao i crtež. Grof od Lapalette mi je jedan od najdražih Zagorovih prijatelja i sve epizode s njim su dobre, dobro ova je najlošija ali i dalje dovoljno dobra da se može više puta pročitati. Naslovnice su meni za 9.

03.10.2010
    21:54:00 sati

7, 6, 8, 8

Moram priznati da je prošlo mnogo vremena od kad sam pročitao prvi dio ove priče do prošle godine kad sam došao do nastavka. Vjerovatno zbog tog iščekivanja, koje je davalo veliku draž dnevnikovim izdanjima jer sam rastao uz njih (pri rom ne mislim na ovu), doživljavam ovu epizodu boljom nego što jeste. Ipak to je zanimljiva priča malo lošije izvedena sa dobrim crtežom i naslovnim stranama i zaslužuje da je svaki fan pročita i svaki kolekcionar ima.

25.12.2010
    17:35:00 sati
    malek
  • Ukupna ocjena 73%

8, 6, 8, 7

Ništa posebno.U Extra izdanju je bilo boljih Zagora.

07.02.2011
    22:06:00 sati
    Patrix

9, 8, 8, 10

Tajna služba očito nije čula za tajnost kada svaka skitnica zna što se događa.

03.06.2011
    16:31:00 sati

2, 6, 10, 6

Kao što i u recenziji piše, Castelli me naljutio, jer je napravio bezveznu priću. Ono uljetanje grofa kroz prozor gjde su Čiko i Zagor me je nagovorilo da se zaderem "Ma dajjj!", Mrzim lovačke priče takvog kalibra. Na određenim dijelovima me strip i malo razveselio, mada i tu ponajviše zahvaljujući Donatellijevom crtežu. Sve u svemu bolje da me nešto i naljuti nego ostavi ravnodušnim.

29.10.2011
    18:55:00 sati
  • Ferri

3, 3, 9, 5

25.01.2012
    08:39:00 sati
    Ferri

10, 8, 8, 10

Ocekivao sam mnogo vise od ove epizopde i od lapaleta koji je veoma simpaticni lik

04.05.2012
    12:00:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%

7, 8, 9, 7

Bravo Chico. Vrlo zabavna epizoda.

20.05.2012
    23:08:00 sati

7, 8, 9, 7

25.05.2012
    20:25:00 sati

7, 8, 9, 7

04.12.2012
    18:59:00 sati
  • sergej773

8, 8, 7, 9

16.03.2013
    22:03:00 sati
    sergej773

8, 6, 8, 6

Sasvim ok prica,Scenario ima svojih vrhunaca,tok svega je poprilicno ok.Al nazlost gluposti nisu skroz izostavljene,koje dosta sve i pokvare.Chico je uredno opravdao svoju ulogu.G.Lapalettre interesantan lik. Crtez je dobar. Naslovnice su meni ispod prosjek.

25.03.2013
    22:28:00 sati
  • Maki_Mostar

8, 6, 9, 8

Meni draga priča iako ima niz gluposti- ići u potragu za formulom koja kao da je jedna jedina, nije mogla biti "kopirana" (znači, ako je uzmemo tu sve riješeno, nije je mogao udvostručiti), a zatim koja kao ni da Smirnoffu nije važna jer da je utopio naš trojac raspao bi se i papir. Je li on uopće i pogledao da to nije formula već ljubavno pismo? Također, očekivao sam i napad na utvrdu s Indijancima kad malo konsolidiraju snage, ali... Ono, ima niz tih upitnika, ali eto ta greška, da je u pitanju bilo ljubavno pismo, je valjda najprihvatljivija za kraj priče. Očekivao sam potpuni slom Smirnoffa, hoće li se opet pojaviti? Inače, i meni je drago što je Zagor u trećoj ulozi, pa malo kad ga Chico ponižava pred Švabama... Mene je najviše naživciralo što ništa od ukradenog nije čisti nakit i što ona dvojica na kraju dolaze praznih džepova te tako grof ne dobiva ni centa za sav uloženi trud. Zanimljiva priča, sve u svemu.

24.05.2013
    14:59:00 sati
    Maki_Mostar

7, 7, 8, 7

Sićan se kad san čita prvo pojavljivanje Mortimera i kad je grof Lapalette spominja sotonsku utvrdu Smirnoffa pa san odma pomislio kako to mora biti jedna od najboljih epizoda. Grdno sam se prevario. :D Prosječno je ovo sve skupa, jako naivno ali i smišno. Castelli je opet iskoristio priliku kako bi se sprda s Chicom a svakako je zanimljivo viditi kako mu Zagor dopušta da svašta govori o njemu i praktički sam odlučuje o njihovoj misiji. U onim najstarim brojevima bi mu Zagor kratko i jasno poručio da začepi ili će dobiti šaku u glavu. Najčudnije mi je to kako se nikad nitko od svih tih scenarista (pritom mislim prvenstveno na Burattinija kojega je zahvatila manija vraćanja svih živih i neživih likova u serijal) tijekom svih ovih godina nije sjetio vratiti Smirnoffa jer je on jedan od rijetkih koji se uspio izvući (nije čak ni biža nego je Zagor pobiga od njega :D) i još je izričito reka da će se osvetiti Zagoru. Tribalo bi da neko baci bubu Buretu u uho pa da ga vrati.

04.09.2013
    13:58:00 sati

7, 6, 10, 8

Ova epizoda nekako mi je mlaka i nezanimljiva, veliki plus za nju je što nije duga.

21.09.2014
    17:30:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%

7, 7, 10, 7

Hmmm... solidna epizoda, ali fali joj još detalja da bude bolja. No, moram priznati da ipak dobijamo napetu pustolovinu u Smirnoffovoj utvrdi. Razni labirinti, zamke, a sve to (gotovo) uspijevaju izbjeći Zagor, Chico i simpatični lopov Grof od Lappalette. Naravno, Castelli je i ovaj put počeo priču s Chicovim smiješnim ispadima (scena na onoj pozornici, te Karte Bolognese). Borba sa Smirnoffom je napeta, ali na kraju indijanska legenda gubi smisao i Indijanci su ubačeni reda radi. Kraj sa onom dvojicom je mogao biti i kraći, ali je zato dosta zabavan. Donatellijev crtež je odlična, i odgovara ovakvim vrstama priče. Prva naslovnica je loše odmjerena. Kako je Zagor uspio iz one pozicije onesposobiti stražara?? S druge strane, druga naslovnica je odlična, i popravlja cjelokupni dojam.

08.01.2015
    10:54:00 sati
    AmW1
  • igor 12

5, 4, 5, 7

ovdje moram biti malo prost pa reći:jebla ta formula onog grofa u guzcu da ga jebla,kad je već imao nju u rukama pa zar jednostavno ju nije mogao pročitati?provjeriti o čemu se radi?

30.01.2015
    08:45:00 sati
    igor 12

6, 5, 8, 7

Simpatično tupavo

30.06.2015
    12:28:00 sati

8, 7, 9, 8

04.10.2015
    18:57:00 sati
    Jim Gitara

8, 6, 9, 7

Zabavna epizoda, ali ništa posebno. Kao uostalom i cijeli Castellijev opus. Donatelli standardan.

01.03.2016
    13:46:00 sati

8, 6, 8, 7

Nemoguća misija na Zagorov način uz određenu dozu humora. Na prvu bih rekao da to nije ništa posebno, ali se mora priznati da priča ima svoju draž jer sličnih njoj baš i nema na serijalu. U svakom slučaju, Castelli je napravio puno bolju stvar nego kod svoje prijašnje priče Zelena prijetnja i slijedeće koja dolazi Tajna gejzira. Naivnosti ima i ovdje, samo što je ona prikazana na simpatičan način i s ciljem da barem malo nasmije čitatelja, a ne kao u spomenutim epizodama gdje se htjelo napisati nešto ozbiljno a ispalo debeli promašaj. To opet ne znači da je ovdje prisutan samo humor i da nema nimalo ozbiljnosti, sve je to raspoređeno upravo onoliko koliko treba a da ne bude prenapadno. Svakako da tu ima i nepotrebnih stvari kao što je ubacivanje indijanaca koji su donijeli samo usporavanje tijeka radnje, a ne treba ni napominjati kako je neshvatljivo da su dozvolili bijelcima pristup mjestu kojeg smatraju svetim, i to samo zbog običnog glupog trika s kartama. Iako su na kraju ti isti indijanci izvukli Zagora i njegove iz nevolje još uvijek mislim da se to moglo izvesti i bez njih. Grof od Lapalettea je najvažniji lik cijele pustolovine i za promjenu je dobro došlo da Zagor malo padne u drugi plan. Bilo bi još bolje da je grof na kraju uspio unovčiti svoju požrtvovnost, ali nije bio te sreće.

Crtež Donatellija standardno dobar a maslovnice prosječne.

08.03.2016
    01:50:00 sati
  • RadioClash

8, 7, 9, 6

Chico Mađioničar

Specijal koji nažalost nikad nismo dobili

27.06.2016
    17:27:00 sati
    RadioClash
  • Rahazlam

8, 8, 7, 4

Zadatak obavljen najgora naslovnica od svih Zagorovih!
    05.08.2016
    23:16:00 sati
    Rahazlam

9, 9, 9, 10

20.10.2017
    22:21:00 sati

8, 8, 10, 10

Pročitao:

LUX 157: Znak hrabrosti (od 38 str.)
    LUX 158: Utvrda Smirnoffa
    LUX 159: Zadatak obavljen (do 39 str.)

Ok epizoda, zapravo veliki plus što se pojavio u njoj onaj simpatični džeparoš :) mislim da smo ga zadnji put vidjeli u onoj epizodi u Chicagu. Kako je smiješno počelo sa onom gospodom iz te države Bale....nešto, tako je komično i završilo :D onaj plan što su imali je malo podsjetio na isječke iz filma "Nemoguća misija", a na kraju ta misija bila samo zbog ljubavnog pisma :facepalm ali dobro, simpa epizoda zbog grofa. Ne znam jel se taj vojvoda ponovno pojavljuje, ali mislim da je među najnovijim Zagorima najavljen njegov povratak (ako se dobro sjećam). Ne znam kad su zadnji put Zagor i Čiko tako izigrani kao na kraju ove priče, možda na početku sa onim prvim susretima sa Jimmy Gitarom.

28.03.2018
    17:09:00 sati

8, 6, 10, 7

Ništa nezaboravno, ali daleko od lošeg. Fantastični elementi humora s dvojcem "državnika" koji se nadoponjuju pa još jedno veliko iznenađenje s njima za kraj, stavrno super funkcionira i solistički promotreno van ostatka zbivanja.

13.06.2019
    16:23:00 sati

5, 5, 8, 7