Sjeme nasilja

ZG LU 123/124 | 192 str.

Sjeme nasilja je posijano… Na pomolu je novi sveopći indijanski rat koji izazivaju trgovci oružjem i izdajice iz redova vojske koje su se uvukle na visoke položaje u utvrdi Holburn. Zagor koristeći svu svoju spretnost i detektivsku oštroumnost pokušava odgonetnuti aktere zavjere i pomiriti ratoborna plemena!

• Sjeme nasilja
    ZG LU 123
  • Posljednja strelica
    ZG LU 124

• Il seme della violenza
    ZG SR 440
  • L'ultima freccia
    ZG SR 441

• Postoji referenca na Bosellijevu priča ZG LU 87/89 "Kradljivac sjena".
  • Ukoliko niste znali tko je tko u Darkwoodu, ova epizoda će vam puno toga razjasniti! Mohawki i Chippeve su u trenutnom primirju. Između irokeških plemena (Mohawki, Cayuge, Oneide, Onondage i Seneke idr.) i algonkinskih plemena (Chippewe, Shawnee, Powhatan idr.) oduvijek je trajalo suparništvo. Cayuge i dalje nisu u dobrim odnosima s Chippewama. Pleme Powhatan je istrijebljeno.
  • Na samom početku Burattinu nas je počastio narodnom pjesmom plemena Chippewa?!

Čija mošnja sjeme nasilja sije...

Ah… Proljeće je u Darkwoodu, djevojke pjevuše proste ljubavne pjesmice o ljepoti i veličini majke prirode, beru jagode i čekaju da ih neko ubode, kakav dobar momak iskoči i zaskoči u skrovitome šumarku, da brk svoj omasti… Ljubav je u zraku, bome da! Idila! Ali avaj, kroz šumarak skroviti kroče i krvnici kobni, ljubav sočnu da okončaju. Mlada skvo Jutarnja Zvijezda u Artemidu opasnu i spretnu se pretvara, lukom i strijelom oboružana prema jedinom se cilju kreće – osvetu slasnu prepustiti neće!

Tisuću mu skalpova!

Burattini se uhvatio ukoštac s najčešćom, ali ne i najomiljenijom temom koja je neminovan pratitelj bilo koje vestern priče – trgovcima oružjem i njihovim manje ili više suptilnim ili direktnim planovima potpirivanja ratnih sukoba. No, pitanje je koliko zagriženi i oronuli fanovi Zagora cijene uplitanje politike odnosa između vojske i Indijanaca, i Indijanaca samih. Točno određene frakcijske podijeljenosti, pa onda posljedica tog odnosa kombinirane s teritorijalnim pitanjima… Uhh, nije li to malo previše? ;) Zločinci su hijerarhijski posloženi; inicijator je otmjeni gospodinčić trgovac oružjem Griffith, zatim je tu pukovnik Slate iz utvrde Holburn, da bi posljednja karika bila grupica vojnika odanih Slateu pod vodstvom narednika Chaneya. Svi likovi igraju svoje predefinirane uloge, negativci su negativci bez ikakvih dobrih strana, Indijanci potlačeni divljaci vođeni čašću, Zagor darkvudski šerif…

Osim ratobornih indijanskih muškarčina kojima je ispoljavanje patriotskih osjećaja jednako divljaštvu i dokazivanju pa do ekstremno materijalističkih vojnika, Burattini ovdje ubacuje suplot ljubavne priče i osvete na indijanski način. Čak i sam naziv druge priče odaje nam završni čin, kulminaciju ove krvave drame! To je tragična priča o ljubavi i osveti koju spomenusmo u samom uvodnom poglavlju, a tiče se mlade Jutarnje Zvijezde i njezinog mladića Žute Lisice. Dodao bih štoviše, dobar i poetičan podzaplet, koji je odvojen od glavnog toka priče, a bit će glavni sudionik kulminacije priče.

Glavni i neosporni lik je gospodar Darkwooda, Duh Sa Sjekirom, koji će učiniti sve da obrani svoju darkvudsku instituciju. Burattini je čovjek koji je učio na staroj školi, a to se i vidi u samim epizodama. Centar priče je jedan čovjek koji je i više od toga: simbol, ikona i oličenje pravde; nema tu prejakih sporednih likova. Svi oni će potpomoći da darkvudski duh dominira i privede kraju "građanske" nerede koji zapravo prikrivaju zločinačke namjere pojedinaca. Scena za sjećanje, koja pomalo podsjeća na Texove metode šakom u glavu, je ona kad Zagor uzvrati na dobacivanje uvreda mladih vojničića na računa jadnog Indijanca Grumble Bella. Na taj način se dokazuje tko je šef u toj smrdljivoj močvari zvanoj Darkwood, ne mazanje očiju jeftinim spikama! Spomenimo i generala Murraya (upitnog prijatelja Indijanaca) i narednika Chaneya (Zagorovog kompanjona), također aktera ove pričice.

Torricelli je crtač koji odlično odgovora serijalu kakvoga je od početka modelirao Ferri. S čistim, jasnim crtežom, ne doduše s toliko chiaroscura kao kod Ferrija. S nama je od 1986., a odradio je tek 9 priča do ove epizode (ova je jubilarna 10!) Obadvije naslovnice Ferri je obojio zelenom, što je dakako karakteristična boja šume i dočarao darkwoodske elemente: močvaru Mo-Hi-La i indijanski sukob u šumi. Zagor na prvoj naslovnici zaista ima neproporcionalnu glavnu naspram torza i ruku; no, eto to je dokaz da i najveći majstori ponekad omanu! ;)

Ukoliko želite vidjeti Zagora u old school akciji, koja se k tome dešava na samom području istinskog Darkwooda, i dosta vam je nadnaravnih priča s okusom izvanzemaljaca i mystereovske Atlantide, preporučio bih vam ovu priču…

ZG LU 121/122 Delaware

ZG LU 125/126 Brodolomci

• jasa

6, 5, 7, 7

Iako ideja nije pretjerano originalna, priča počinje jako lijepo, dobar razvoj radnje, zadovoljavajući likovi, ponada se čovjek, ali slijedi katastrofa u drugom nastavku gdje dolazi do jednog klasičnog posljednjevremenskog zbrzanog raspleta koji kvari ukupnni dojam. Sredina, nije loše poput Kukaca i Rubaca, ali ipak ispod Zagijevog nivoa. Crtež je djelo jednog oldschool crtača čiji je stil meni oduvijek prijao. Ovaj put je odradio zadovoljavajući posao, ali je Ludensov otisak bio poprilično slab, tako da nije baš za pamćenje. Naslovnice - dosta dobre.
    15.09.2009
    03:10:00 sati
    jasa

5, 6, 7, 9

Šta da se kaže, čim nisam zapamtio dobro ovo, ne valja puno...kakav old school Zagor, nemože to Burattini baš povatat. Old škola je Capone, a sad da je natirat Sclavija, Castellia pa i sam Nollita da napiše koju priču to bi bija posa, a ovako...ovako je to pičkin dim.
    15.09.2009
    15:09:00 sati
  • Ukupna ocjena 53%

4, 4, 7, 8

15.09.2009
    19:25:00 sati
    Brdar
  • kandraks

7, 8, 10, 10

Iako je ova tema vec mnogo puta vidjena u Zagorovim stripovima meni je ova prica vrlo dobra!!!Nedavno sam je procitao i moram priznati da mi je bas sjela!!!Moreno nije pretjerano gnjavio bespotrebnom pricom i uz cinjeninu da se od samog pocetka zna ko je dobar a ko los moze se bez problema uzivati u stripu!!!Za ukupni pozitivni dojam mozda je i najzasluzniji odlicni Toricelli!!!Jednostavno volim njegov crtez i zao mi je sto nije vise crtao Zagora jer svaki put je odlicno odradio posao!!! Naslovnice su mi takodje super s tim da mi je druga perfektna!!!
    16.09.2009
    00:32:00 sati
    kandraks
  • Inferno

5, 7, 9, 8

Opet priča o švercerima oružja i alkohola, ali neka, solidno je sklepana. Vidim da je i Deecay primjetio (dio o "darkwoodskoj instituciji") da se pozorni čitatelj može malo zabaviti meta-filozofiranjem o Zagorovom liku i djelu, ili čak napisati kakvu socijološku studiju. ;)
    23.09.2009
    00:46:00 sati
    Inferno

5, 5, 5, 5

Ma koliko se Burattini trudio,ovakva priča jednostavno nemože proći u današnje vrijeme. Mislim, pa tko će ići čitati epizode sa trgovcima oružjem i nemirom u Darkwoodu kad takvih ima na desetke, od kojih su neke stvarno dobre i kultne, i pored kojih ova izgleda kao nekakav amaterski pokušaj.Ajde taj dio o zaljubljenom paru donekle spašava ukupno dojam, ali ovakve epizode zaborave se istog trenutka nakon čitanja.Teško Zagoru sa ovakvim pričama..
    23.09.2009
    12:22:00 sati
  • Ukupna ocjena 58%

5, 5, 7, 7

Sto puta prozvakana tema. Cisti prosjek (ili cak ispod toga).
    25.09.2009
    10:42:00 sati
    mars1

4, 6, 9, 9

Da, prožvakana tema, a to već govori dovoljno tj. da je ovo prosječna priča s ničim specijalnim. Crtež jako dobar i šteta zbog ovog lošeg otiska. Naslovnice su lipo obojane.
    06.10.2009
    21:08:00 sati
  • Archy

5, 5, 10, 6

Pa onako neloše. Da se pročitati, ali nije ništa posebno. Prednost je u tome što iako je prožvakana priča, ne boli glava od količine gluposti dok se čita, kao što je slučaj s nekim drugim epizodama.
    10.10.2009
    11:09:00 sati
    Archy
  • Ukupna ocjena 81%

9, 9, 7, 6

14.10.2009
    22:59:00 sati
    Deva
  • Ukupna ocjena 54%

5, 5, 6, 6

Smor.
    13.11.2009
    16:54:00 sati

8, 7, 7, 4

26.12.2009
    19:36:00 sati

4, 4, 6, 8

Dosadno mi je ovo bilo kad sam prvi put čitao!

27.04.2010
    15:17:00 sati
  • Andrej

8, 8, 9, 10

Priča prosječna,ali naslovnica i crtež nisu loši..............

19.05.2010
    10:02:00 sati
    Andrej

5, 3, 7, 7

Debilana overdrive.

17.06.2010
    20:15:00 sati

8, 8, 8, 9

Po meni čak i epizoda iznad prosjeka.. Podosta likova, malo kompliciranje radnje, ljubav, osveta, mržnja, pravda.. Sve to izmiješano.. "Manje priče" povezane sa "velikim" (priča o Jutarnjoj Zvijezdi i Žutoj Lisici, te priča o naredniku Rowlandu umiješane u veliku priču o ratu indijanaca sa vojskom, te između indijanaca samih)..  Crtež također sasvim ok, naslovnice su mi veoma dobre.. Sve u svemu, dajem ovu epizodu za preporuku sa dosta visokim ocjenama..

02.12.2010
    19:36:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%

7, 7, 8, 7

Solidno: Imam utisak kako se svi noviji autori više trude. Priče nijesu jednostavne, uvijek ubace malo više likova i malo rašire radnju. Tako da imamo dosta solidnih epizoda, ali nema loših ( i to je dobro) ali malo je onih odličnih. Tako da je ovo još jedna solidna epizoda.

06.02.2011
    21:29:00 sati
    malek

7, 7, 10, 8

Solidna prica, mada je steta da Torricelli trosi vrijeme na standardne epizode.

27.02.2011
    12:21:00 sati

5, 8, 8, 8

Ovo je zapravo moglo ispasti i puno bolje, ali scenarij je pisao Moreno, a ne, nažalost, Boselli.

03.04.2011
    19:36:00 sati

10, 9, 9, 10

Dobri stari Zagor.

03.06.2011
    18:12:00 sati
  • Zagor12

6, 6, 8, 6

Prosjek.

23.06.2011
    14:50:00 sati
    Zagor12
  • Ukupna ocjena 78%

7, 7, 9, 9

Prica i scenario su sasvim ok. Crtez je na veoma visokom nivou

12.07.2011
    03:16:00 sati
    Srdjan999

8, 8, 8, 10

ok

13.05.2012
    17:32:00 sati

6, 6, 8, 7

Slaba priča, majstor Torriceli gubi vrijeme na ovakve stvari.

10.09.2012
    00:17:00 sati

6, 8, 8, 7

- Bijede mu... Tko si ti da se tako uplićeš u stvari koje te se ne tiču?

- Ja sam Zagor, čovječe...

Burattinijev odabir načina pripovijedanja mi se sviđa. Prvo ide prolog neke vrste, potom vremenski skok od mjesec dana, gdje Zagor naleti na sumnjivo sprovođenje pravde prilikom čega mu umirući prišapne nešto o uroti.

To je za moj ukus sasvim dobar način započinjanja priče. Znamo da se mnogo toga već dogodilo ali većinu nismo vidjeli. To je puno bolje nego čisti linearni pristup koji u previše dobro poznatom darkvudskom narativnom okviru može biti kontraproduktivan.

Par interesantnih detalja:

Moram reći da Zagor još uvijek ima malo sadističkog duha u sebi, sjećamo se kako je u ranim Nolittinim pričama često znao biti agresivan bez pravog opravdanja.

U prvoj epizodi imamo scenu gdje se Duh sa sjekirom doslovce iživljava nad jednim vojnikom i tjera ga da zavija dok mu zavrće ruku iza leđa. Ipak, par trenutaka kasnije vidimo da ta njegova reakcija ima neku svrhu. Grumbleu kaže da se sjeti ponositih predaka, jer on je sin ponosnog naroda. Taj čin bi neupućeni mogli krivo protumačiti, npr. kao Zagorovo promoviranje načela "oko za oko, zub za zub". Pravo tumačenje tog čina je sljedeće: Ja sam Zagor-te-nej, i ponizujem ovoga da bi tebi (Grumbleu) pokazao da jednako vrijediš kao i plava košulja. Znači, Zagorova reakcija je svrhovita, ima didaktičku ulogu.

Sviđa mi se Čikova reakcija na vijest od Zagorovoj navodnoj smrti:

- Ne može biti mrtav...

- Čekat ću ga u kolibi... Osluškivat ću vjetar među lišćem u močvari... On će mi najaviti njegov dolazak.

Burattiniju ipak moram odati priznanje, u nekoliko navrata se pozabavio statusom žene, kako u indijanskoj tako i u bjelačkog kulturi (Bijela Indijanka, Okrutni Hawak, Nulta godina Darkvuda itd.) to je ipak iskorak u modernijem smjeru jer se u Nolittino doba o tome nije puno vodilo računa. Također, vidjeti jednu skvo da ide sama osvetiti svoju ubijenu ljubav je dosta poetičan i snažan prizor. Od te premise bi se mogla napraviti čitava jedna pripovijest.

Chaney i njegovi pajdaši su bez treptanja pobili svoje ranjene drugove u pećini. Takva karakterizacija likova nije dobra jer se opet vraćamo na infantilne postavke potpuno dobrih i potpuno loših likova. Jednostavo mi nisu uvjerljivi, puno je bolje prikazati ih na realističniji način jer u svakodnevnom životu nije lako razlučiti dobro od zla, a kamoli proglasiti nekoga potpuno zlim.

Zaključak:

Burattini se dotakao socijalnog i moralnog statusa Indijanaca u bjelačkom društvu, položaja samosvijesne i snažne žene u indijanskoj kulturi. Također je poentirao na kraju gdje Jutarnja Zvijezda osvećuje svog zaručnika i istovremeno Zagoru spašava život. No na tome nije stalo, kao i u slučaju Grumblea, Zagor loše strane njihovih postupaka razotkriva i omogućuje im da dođu do katarze.

To su dva najbolja momenta u priči, koji uz dobro odabrani narativni pristup nadoknađuju loše stvari poput klišeja o sukobu Indijanaca zbog interesa prodavača oružja.

Tko je nostalgičan za 80-tima i Toninellijevim pričama, njemu će ovo biti izvrsno.

Torricelli je dobro odradio svoj dio posla, imao sam u rukama talijanski original gdje je sken, posebno u prvoj priči bio izvanredan i moglo se vidjeti kako je to izgledalo u originalnom formatu. Scene na početku i na kraju sa Jutarnjom zvijezdom su najbolje.

Također, jako lijepa scena na 57. str. druge epizode (predzadnja vinjeta).

p.s.

@DeeCay

Izvrsna recenzija, posebno me oduševio početni odlomak, ali gdje si baš sa "mošnjom" započeo!:D

11.12.2012
    06:38:00 sati
  • Ukupna ocjena 46%

4, 2, 7, 7

26.08.2013
    19:56:00 sati

6, 5, 7, 8

Već viđeno 100 puta.

23.09.2014
    16:58:00 sati

7, 6, 8, 8

Kratko i jasno. Nista posebno,a predobro u uspordbi sa mnogim epzodama. Crtez solida, naslovnice obecavajuce.

01.11.2014
    17:17:00 sati

6, 8, 9, 8

Epizoda ne nudi ništa specijalno a taj slabiji dojam je bio itekako prisutan u prvom dijelu koji baš tjera čitatelja da pomisli ono klasično pa zar opet preprodavači oružja koji pokušavaju raspiriti rat kako bi izvukli financijsku korist od toga. Međutim, u drugom dijelu stvari su krenule boljim smjerom zbog činjenice da je to oružje bilo namijenjeno vojsci a ne, kao mnogo puta ranije, indijancima. Zavjera među časnicima i vojskom u utvrdi Holburn malo podiže priču iznad uobičajenih klišeja a ona scena kada zavjerenici bez milosti poubijaju svoje prijašnje kolege je najokrutniji a ujedno i najjači trenutak priče. Lik Grumblea Bella me pozitivno iznenadio jer nisam očekivao da stari indijanski alkos može biti tako važan za samu priču i na kraju su postale ključne riječi narednika Rowlanda koji je na samrti savjetovao Zagora da ''posluša zvono''. Završetak je efektan u vidu osvete Jutarnje Zvijezde koja je pogodila baš najodgovornijeg krivca za indijanske nemire i prijetnju rata.

Toricelli je jako dobro obavio svoj posao a ukupan dojam mi nije uspio pokvariti ni loš otisak u prvoj svesci Ludensovog izdanja.

10.02.2015
    01:55:00 sati
  • igor 12

6, 6, 6, 6

Dosadna i naporna epizoda,nemaštovita,sa ponešto neozbiljnog Burattinijevog objašnjavanja.Epizoda u kojoj je glavni cilj izazvati rad među indijancima i prodati najnovije oružje.Ali ovaj puta ne indijancima već vojsci.I naravno da su u tu prljavu rabotu uključeni visoko rangirani časnici,nekolicina njima odanih vojnika i mastermind cijele operacije,civil sa hrpom novih pušketina.Epizoda ima određenu dozu okrutnosti i to je jedan od rijetkih dobrih elemenata,npr kada su potkupljivi vojnici hladnokrvno pobili svoje suborce.Tu je i podzaplet priče definiran kroz ljubavni odnos Žute lisice i mlađahne Jutarnje zvijezde,njegova junačka pogibija i želja za osvetom mlade indijanke.Sve u svemu ništa spektakularno a i Toriceli nije na nivou.

ovo sam pročitao prije cirka nekih metar dana ali da mi pucaš u koljeno ne mogu se sjetiti radnje

21.03.2015
    08:42:00 sati
    igor 12

5, 7, 10, 4

Jedna simpatična, crno-bijela priča s izvrsnim crtežom.

21.03.2015
    21:51:00 sati

7, 7, 10, 8

Ono, ok priča, ali zamjeram jako zbrzan kraj. Ipak su uspaljene velike vatre da bi se to dovršilo na 2-3 stranice kroz razgovor Zagora i one sexy Indijanke. Ne može se nakon toliko prolivene krvi u trokutu Chippewe-Cayuge-vojska sad sve tako olako zakrpiti kroz par Zagorovih novogodišnjih želja (koje su se potom očito ostvarile). Tu je trebalo drukčije rješenje, da vidimo kako se Zagor znoji za mir. Dobra ideja s misterijem "slušaj zvono", zanimljivo. Mislim da je nedostajalo i plača Chica za Zagorom a s obzirom i na spomenuti zbrzan kraj reći ću da je priči falilo 30-40 stranica.

Ali najbolje je bilo kad Chico žali što tehnologija još nije dogegala do Darkwooda pa kaže da tako Zagor ne bi trebao ići na veliki sastanak poglavica već bi im samo poslao brzojav i pozdravio ih uz ispriku da ne može doći zbog obiteljskih obveza hahaha.

Naslovnice 8, Torricelli sjajan.

19.07.2015
    22:13:00 sati

7, 8, 9, 8

Solidno, opuštajuće, sasvim zadovoljavajuće za čitanje u ležaljci.

21.07.2015
    10:01:00 sati

7, 7, 8, 9

21.02.2016
    22:54:00 sati

4, 3, 8, 9

Osrednje.  U neku ruku ovo je slaba kopija Nolitinih boljih epizoda, pogotovo "Sandy River/Stup za Mucenje", gdje slicno kao ovdje, imamo Americku vojsku koja hoce da zapocne neko sranje sa indijancima zbog nekih gluposti koje uopste nemaju nikakvog smisla.  Sto vise i vise citam ovaj serijal, sve vise mi neke stvari idu na zivce, pogotovo scene gdje je Zagor sam samcat, pa dok razmislja, naravno da nam mora reci gluposti koje covjek sam sebi nikad ne bi govorio u tom smislu ("Skinuo sam vojnikovu kosulju u njom sam zavio svoje rane", zasto bi ovo majke vam bilo koji covjek sam sebi govorio?  Cemu je to svrha, osim Burattinijeve retardirane zelje da nam sve skroz objasni u tolikoj mjeri da je to za povratit).  Takodje je glupo ono u vezi imena Bell/zvono, jer ako se uzme u obzir da se ova prica razvija u Americi i da svi ljudi u stvari govore Engleski, zar ne bi onaj vojnik kojeg je Zagor nasao na samrti u svojoj mocvari njemu rekao "Slusaj Bell", a ne "slusaj zvono"?  Gluposti na koje bi trebao da se naviknem posle decenija citanja ovog serijala, ali jbg, jos uvijek se nadje dosta gluposti tu i tamo.  Crtez je odlican, naslovnice takodje.  Prica je vec sto puta vidjena, nema ni trunke originalnosti niti pameti. To nam je ocito sudbina junaka i serijala koji je toliko potrosen da je trebo biti ugasen prije dvadeset godina.

06.05.2016
    11:59:00 sati

8, 8, 9, 9

Vec vidjeno, ali sasvim solidno. Buratini ovde pocinje da smara suvisnim objasnjenjima, ali ja to vec iskusno preskacem. Cak sam pomislio da iscepim listove sa suvisnim dijalozima? Odmah bi skocio kvalitet stripa za 20 procenata.

Kada bi Toriceli umeo da nacrta oci Zagoru i Ciku u krupnom planu, bila bi cista 10-ka za crtez. Prva naslovnica "old school" - odlicna. Druga tek nesto slabija.

16.01.2019
    13:11:00 sati