Sjene u šumi

ZG LU 214-215 | 192 str.

Nešto se čudno događa u Darkwoodu. Odjednom se pojavljuje čudnovato biće u šumi kojeg ubijaju ratnici plemena Penoboscot. A šumom isto luta mračni tip imenom Sterling koji zapošljava dvojicu zlikovaca, Hoppera i Rustya. Mazasha,poglavica Penoboscota traži pomoć od Duha Sa Sjekirom da pomogne razotkriti misteriju. Dotle u malom gradiću Frame Cross, doktor Sand odlazi sa mladićem Jonahom do njihovog imanja, jer su i oni otkrili "čudovište. " Sandovo odsustvo iskorištavaju dvojica razbojnika,Pedro i Bubble, te iz mržnje prema Crvenkošcima otimaju dr. Sandovu pomoćnicu,Tabithu. Ali veća prijetnja su sjene koje prolaze šumom,da li je opet u pitanju nakaze iz drugog svijeta? Ili su to samo čudovišni-ljudi u kojima kuca srce pravoga čovjeka...

• Tamo gdje lete strvinari
    ZG LU 214
  • Sjene u šumi
    ZG LU 215
  • Tamo gde lešinari lete
    ZG VEC 64
  • Senke u šumi
    ZG VEC 65

• Dove volano gli avvoltoi
    ZG SR 532
  • Ombre nella foresta
    ZG SR 533

• "Freaks" je eng. naziv koji znači nakaze. Tako se nazivaju cirkusni ljudi, koji imaju deformaciju na tijelu. Većinom, roditelji ih kao male prodaju okrutnim direktorima cirkusa, gdje rade za bijedni smještaj i lošu hranu. Obično, tretiraju ih na okrutan način tako što ih znaju udarati bičem, ili još gore, deformisati zdravog čovjeka u nakazu kako bi još više dobijali zarade. Postoji i film "Freaks" iz 1932.

Ko su prava čudovišta, ova čudovišta što se ovdje spominju ili mi normalni ljudi? Tokom cjelokupne historije čovječanstva, uvijek je postojao neko koji je ispaštao vlastitu nesreću preko okrutnog načina. Naravno, tu odmah mislimo na, siromašne, bolesne, a ovdje se spominju nakaze. No, šta su tačno nakaze?

Nakaze dolaze od eng. riječi "freaks" a ta riječ najviše se upotrebljava za deformisane ljude koji su radili u cirkusima. Isto što je tada robija bila za afro-amerikance, to je isto bilo i za ove ljude. Njihovu situaciju možemo posmatrati kroz slijedeće faktove; bili su prinuđeni da pate radi naše zabave, spavali su u uskim kavezima a većinom su ih svezivali teškim lancima kako ne bi pobjegli, mnogi direktori cirkusa su imali jedan moto:nakaze se mora udarati kako bi ostali vjerni gazdi, često su im skraćivali obrok radi tjelesnog izgleda, što su izgledali gladniji, izgledali bi još više strašniji…

Ovo su četiri glavna fakta zbog kojih bi smo se trebali suosjećati sa tim jadnim bićima,jer su i oni na prvi pogled ljudi kao i mi, jedina razlika čini izgled. Ali kako se kaže: čovjeka ne čini izgled izvana, nego iznutra. Poslovice koje bi smo se trebali držati svi mi, jer su normalni ljudi jedina čudovišta na ovoj planeti.

No, što se više pitamo, kako su ti "freaks" dospjeli u Zagorov serijal? Odgovor je vrlo jednostavan jer smo se navikli da ljudi pišu ili crtaju prema nekom uzoru,bio on filmski, muzički ili nešto sasvim drugo. Zagorove epizode su se godinama vukle po uzoru na filmove, kao što su "Tajanstvene vode", "Tigar", "Molok", "Plavokosa opasnost"... Pa dobro, nisu svi ovi naslovi bili uzor na film, mnogi su bili uzor na neku knjigu. Vratimo se na temu,uzor ove epizode je bio američki film iz 1932. godine, naravno, svi znamo o kojem se radi, film "Freaks." U filmu se spominje djevojka koja se zaljubljuje u nekog mladića iz cirkusa, ali se brzo suočavaju sa nakazama koji isto tamo rade. Film prate strašne scene sakaćenja i krvi zbog koje su većinom bile zabranjene. Nije doživio neki velik uspjeh te je zvanično propa režiser, ali se film i dalje smatra kultnim.

Burattini je bio upravo tim filmom inspirisan da napravi scenario po svojoj volji,koji bi se razlikova od filma i više. Ovdje su te nakaze tačnije postavljenje u ulogu žrtve i nasilja,ali nam s tim Burattini donosi i poruku koju morate sami shvatiti. No prije nego je započet glavni scenario,morao se naći crtač koji bi uradio strip,priču su pratile jezovite scene kao i jezovita atmosfera koju bi samo mogao dočarati, maestro Gallieno Ferri!

Ali, sada se opet vraćamo na glavnu priču. Ponovo možemo vidjeti mali gradić Frame Cross, gdje ponovo srećemo doktora Sanda kao i neke novije likove. Ali, prije glavnog djela,na početku prve sveske možemo vidjeti Jonathana Clarka, kojeg smo mogli vidjeti u epizodi "Rakova obratnica". Isto kao u prethodnom pojavljivanju, ovaj lik se služi svojom najboljom sposobnošću-prijevarom. Umjesto da ganja glavne likove, sada se bavi klasičnom prevarom "gatanje" koje je još danas popularno, među gatarima kao i među prevarantima i špekulantima. Uglavnom, plan bi mu uspio da se Zagor nije umiješao. Možemo mi sada mnoge stvari objašnjavati,ali isto što nas zanima ko je glavni antagonista ove priče. Kao što sam na početku spomenuo direktore cirkusa, i ovaj put nije ništa drugo. Neprijatelj je mračni Sterling koji luta čudnom kočijom Darkwoodom zajedno sa svojim monstruoznim pomoćnikom Polifenom.

Burattini je se u ovome smislu koristio kombinacijom diva i "freaka" od čega je dobio Polifema. Naravno,trebalo je dočarati i ostale likov kroz razne situacije, osjećaje i akcije tokom priče. Zanimljiv lik mi je bio stanovnik Frame Crossa, Bancroft. Njegov bijes je bio odlično iskazan tokom pogleda na svoju jadnu ženu koja je ležala na podu krvava. Sve je za to krivio bolničarku i "vjerenicu" dr.Sanda, mada ne pada na nju krivica,jer smo tokom priče mogli vidjeti da su je oteli Bubble i Pedro. Osim toga,moram napomenuti sve,ostali likovi su smješteni na pravoj sceni,a kako znamo,da bi film uspio mora uspjeti i svaka scena kroz dijalog i glumu. Osim "ljudskih" likova našli su se i simpatični duo,dvojica malih "freakova" Benny i Lenny. Mala jajasto-glava djeteta koja će kroz dramatični dijalekt priče donijeti malo vedre atmosfere i nevinosti :)

Pošto sam vam se napričao o likovima i atmosferi vrijeme je da i ocijenimo scenario i crtež. Moreno Burattini je imao iza sebe odličnih priča,iako na pogled nisu ravne legendarnim epizodama Guido Nollite. I ovaj scenarista ima talenat da kroz vještinu kao i znanje napravi pravu i zanimljivu priču. Ne samo što tokom pričanja povećava iskustvom vještinu, a i otvara svoj um ka novim idejama. Jedina zamjerka je što je sve samo ispriča bez onih "praznina" koje mi sami moramo dopuniti kako bi smo shvatili priču, jer smo imali iskustva sa njegovim pričama da nam on skoro sve ispriča i da ne možemo sami da skontamo. Mada, svaka njegova priča donosi poruku koju moramo sami dešifrirati, nekad je lagana a nekad teška. Što se crteža tiče, Gallieno Ferri stvarno zaslužuje titulu najboljeg crtača iz Bonellija, kao i po stažu i tehnici koja je postala prepoznatljiva cijelim svijetom. U nekom pogledu, njegov crtež nije sjajan i detaljisan ko u noviji crtača (Esposito Bros,Verni, Rubini...), tehnika crteža je postala popularna dok su mu naslovnice sve više i više naprednije... Za kraj nam ostaju i te naslovnice, prva je sasvim u redu samo što je opet kopirao sliku iz table. Druga je odlična i originalna koja pristaje uz atmosferu i priču.

To je to,sve što smo mogli reči za ovu priču je gotovo, ali ostaje jedno neriješeno. Da li "freakovi" imaju srce ili su bezdušni stvorovi? Ili smo mi ljudi koji pretvaraju okolinu čudovišnu sami za sebe? Samo je jedno sigurno, kako bi smo shvatili osjećaje drugih, moramo ih znati kako bi smo zaključili kakav je čovjek. Možemo se prisjetiti stare poslovice: "ne ocjenjuje se knjiga po koricama nego iznutra. "Isto tako je sa "freakovima", te se moramo sjetiti scene kada Sterling posipa kiselinu po zdravom čovjeku kako bi postao nakaza. A isto tako na kraju stripa kada mu se to upravo vratilo.

Sjednite i dobro se zapitajte... Ko je čovjek a ko čudovište?

ZG LU 212-214 Divlja zemlja

ZG SR 534/636 Puni Mjesec

• ike666

7, 6, 9, 10

U scenariju mi nedostaje horror atmosfere za koju je ova priča imala potencijala. Nollita je to znao dobro napraviti... Naslovnice odlične, a Ferrijev crtež je na razini koju samo on zna postići. I ne spominjite mi priče o njegovim godinama...

27.02.2014
    22:06:00 sati
    ike666

7, 7, 8, 10

Vrlo mracna i atmosfericna epizoda, u stilu najmracnijih Ferrijevih epizoda, poput "Hagotova Moc", "1000 Lica Straha" i "Sindrom Belzebul/Protivotrov". Ima dosta i hommaga ovdje, specificno iz onog 1932 Americkog filma od Todd Browninga "Freaks", jer se ova epizoda razvija o nekim cirkus freakovima koje Zagor pokusava da spasi od njihovog 'tjelohranitelja'. Moram priznati, da ovaj "twist" stvarno nisam predvidio u ovoj prici. Kad sam prvi put vidio naslovnice ove price na Italijanskom trzistu, mislio sam da su u pitanju neki divovski monstrumi iz sume, a ne obicni deformirani ljudi. Stvarno dobra ideja sa Buretove strane. Naslovnice su odlicne, a Ferrijev crtez takodje. Veoma dobra epizoda koju je tesko zaboravit.
    27.02.2014
    22:16:00 sati

7, 7, 9, 10

Interesantna i markantna epizoda, djelimicno emotivna ako uzmemo u obzir ove jadnike na koji su nacin zlostavljani. Ferri je ovdje pokazao da, iako u poodmaklim godinama, jos uvijek nije za odbaciti.

Cestitke Wolfu na prvoj recenziji.

27.02.2014
    23:17:00 sati

7, 6, 7, 8

Pristojna pričica, ali sve je to nekako suhoparno, usiljeno. Događaji se odvijaju kao na traci, protagonisti rade točno ono što bi od njih očekivali. Doktor Sand i njegova Indijanka su žrtve netolerancije/rasizma, par lokalnih razbojnika sa bradatim facama i koljačkim instinktom rade za još luđega psihopata Sterlinga, sve "nakaze" osim jednog imaju tragičnu priču koja bi vas trebala "natjerati" na suosjećanje, a tu su i lokalni darkvudski Indijanci spremni uskočiti u pripovijest čim to scenarist od njih zatraži. Ništa me od svega toga nije posebno zaintrigiralo a još manje iznenadilo. Čak je upotrebljen klišej kada glavni negativac na kraju doživi sudbinu istu ili goru od one njegovih žrtava.

Jedina dva momenta koja su mi se dopala su prolog u Filadelfiji gdje Zagor napokon hvata prevaranta Klarka, te scene u gradu su impresivne, odmah sam se sjetio prve priče s Mortimerom. Cijela seansa sa prizivanjem duhova te Zagorovim upadom u nju, gdje sebe spretno proglašava jedinim pravim Duhom (sa sjekirom), ima tu iskru inspiracije, nečega uzbudljivog. Čak mi se na trenutak učinilo da će to biti neka mračna gradska epizoda po uzoru na Magičnog Vjetra i njegove okršaje sa Hoganom i okultnim organizacijama. Na žalost, nakon tih prvih (izvrsnih) dvadesetak stranica, Burattini pali "auto-pilot" i prebaciva nas u standardnu darkvudsku kolotečinu.

Drugi interesantan momenat je bio (opet u početnom dijelu) gdje Zagor i Čiko napokon dolaze do svoje kolibe u močvari Mo-Hi-La, ali Čikovu radost i planove o zecu na ražnju prekidaju indijanski bubnjevi prije nego što je uopće uspio zakoračiti na otočić. Odličan štos, koji podsjeća na zlatne Nolittine dane.

Ferri je ok s obzirom na svoje godine. Najbolji je u noćnim scenama gdje njegov "filing" za "mračnjaštvo" i dojam koji stvara pokriva sve nedostatke koji su više nego primjetni kada je u pitanju normalna scenografija. Kad izađe njegov Gigant na ljeto vidjet ćete o čemu govorim.

- Čestitke recenzistu na tekstu, također bi bilo dobro da ima malo više zanimljivosti npr. bilješka o prvom pojavljivanju doktora Sanda itd.

28.02.2014
    01:09:00 sati
  • PAJDO

7, 7, 9, 9

Zanimljiva i uzbudljiva priča, dokaz da Burattini bolje djeluje kad sastavlja priču prema nekom filmskom ili književnom predlošku nego kad kopira Nolittu i ostale scenariste i vraća neke stare neprijatelje.

Ferri majstor;)

Bravo na prvoj recenziji;)

28.02.2014
    07:24:00 sati
    PAJDO

3, 3, 7, 8

Bure od 3 priče napravi jednu kako triba. Ovo je jako loše.  Još mi triba vrimena da se oporavim od ovog i od zračne bande.

28.02.2014
    09:34:00 sati
  • nest

9, 8, 10, 10

Odlicna epizoda.

28.02.2014
    18:33:00 sati
    nest

7, 7, 9, 10

Jako dobra epizoda, a naslovnice vrhunskeee

28.02.2014
    19:24:00 sati

7, 6, 7, 7

28.02.2014
    19:25:00 sati
    Onedin

8, 7, 9, 9

01.03.2014
    10:34:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%

10, 10, 9, 10

01.03.2014
    20:52:00 sati
    ZA-GOR TE-NAY 2

8, 8, 10, 10

Dobra epizoda,zabavna :D

02.03.2014
    11:23:00 sati
    Dylan-Forever
  • PijaniPatak

7, 8, 7, 8

Solidna epizoda

(neka stoji dok ne napisem nesto pristojnije)

Cestitke WOLFU na prvoj recenziji (palac gore)

02.03.2014
    16:06:00 sati
    PijaniPatak

9, 9, 10, 10

Predivna epizoda, lijepa posveta kultnom filmu "Freaks".

Ferriev crtež je ovdje zbilja maestralan, zbilja zna dočarati mračnu atmosferu.

03.03.2014
    23:14:00 sati
  • Zoroasterixx

8, 6, 7, 8

Zanimljiva ideja za Zagora, odbjegle cirkuske nakaze umjesto klasičnih čudovišta. Scenario je već tipičan buratinijevski, fali mu taj neki horor ugođaj kakav naslovnice obećavaju. Sve je korektno urađeno, ali i sa dosta klišeja.

06.03.2014
    13:56:00 sati
    Zoroasterixx

7, 8, 9, 8

09.03.2014
    11:32:00 sati
    Nedo

7, 6, 10, 9

Fina pricica. Posle procitanog prvog broja ocekivao sam vise u drugom broju, moglo je to bolje ali nema veze.

Ferri idalje ima tu sposobnost da pravi neverovatnu atmosferu svojim crtezom, prava jeza te prodje!

Cestitam WOLF-HUNTERu na prvoj recenziji, samo napred!

09.03.2014
    12:12:00 sati

5, 5, 10, 10

12.03.2014
    23:35:00 sati
    bota

8, 9, 10, 10

14.03.2014
    09:16:00 sati
    shrek1278

7, 5, 10, 10

Ispalo je skroz prosječno, šteta, jer je imalo potencijala postati nešto mnogo veće. Bure je tu u pitanju pa imamo vraćanje nekih starih likova što je dobro za kontinuitet ali tu su i uvik prisutna dva lokalna bandita bez kojih jednostavno ne more. Kao i solaru i meni bi se više sviđalo da je epizoda gradska jer su one početne scene i najbolji dio stripa a to je Ferri i najbolje nacrta. Ferriju desetka, bez imalo dvojbe. Naslovnica možda i nije najbolja ali je veoma atmosferična.

23.03.2014
    11:22:00 sati
  • sergej773

10, 10, 10, 10

Odlicna prica sa jakom porukom.

10.05.2014
    12:18:00 sati
    sergej773

6, 6, 9, 7

Ha što reći nego da je Gallieno spasio stvar.

25.06.2014
    15:06:00 sati
    Tintilinic
  • markotamara

10, 10, 10, 10

Odlicna prica,crtez jos bolji
    29.07.2014
    14:52:00 sati
    markotamara
  • nagor

6, 7, 9, 9

"Ja sam Benny. A ja Lenny." Ne možeš ovdje furati horror atmosferu, ako likovi nisu horror. Bure ovo nije zamislio kao horror, tako da to ovdje nije minus iako bi bila bolja priča, da je otišao skroz u pravcu, kojeg je zacrtao na početku - gradska horror priča. Da, najbolji dio je onaj uvodni u gradu odnosno Ferrijev crtež. Lijepa noćna gradska atmosfera i dobra "duh" fora sa hvatanjem starog znanca, koji se izvukao kod zadnjeg "Mortimera". Naslovnica također dobra - stvarno te navede na pomisao, da su čudovišta u igri, a kad ono - odbjegle cirkuske nakaze. Lijepo je bilo ponovno vidjeti doktora Sanda i njegovu Tabithu (almanah: Bijeli vrač) i drago mi je, da su završili zajedno. Priča je prosjek i pamtit ćemo je po još uvijek raspoloženom Ferriju.

PS: Kad već nitko ne želi biti "bad cop", ja ću preuzet tu odgovornost. WOLF-HUNTERU, loša i gramatički užasna recenzija. Lijepo, da si probao, ali nije to (još) za tebe.

01.08.2014
    13:39:00 sati
    nagor

9, 8, 10, 10

E ovo je Zagor sa duhom starih dobrih epizoda.PS nevidim šta je toliko loše u recenziji i šta fali gramatički ovde?

24.09.2014
    10:10:00 sati

Ukupna ocjena 43%

3, 3, 6, 7

Kratka, losa prica, nije odrzala pocetnu euforiju. Kako vec rece, interesantan pocetak, lijep ponovni susret sa doktorom Sandom i Tabithom. Zapamtit cu vrlo domljivu scenu, otmicu Tabithe i uz to sljedecu smrt g. Bancroft, t.j. Diane. Sve ostalo nije spomena vrijedno. Crtez, los. Naslovnica interesantna, al kad se sjetim tih likova u stripu, katastrofa.

24.02.2015
    23:05:00 sati
  • Dr. Westax

5, 5, 5, 7

08.03.2015
    14:35:00 sati
    Dr. Westax
  • igor 12

9, 9, 9, 8

emotivno,da čovjek suzu pusti

27.03.2015
    18:00:00 sati
    igor 12
  • caramba

7, 8, 9, 9

Stvarno je ovo ispalo vrlo dobro i sa iznenađujuće dobrim Ferrijem.

02.06.2015
    20:10:00 sati
    caramba

6, 6, 8, 9

Wolf Hunter iako spamer po forumu piše opširne recenzije i čestitam mu na zalaganju koje ulaže da ih učini zanimljivim. Živ bio i nastavio s ovom predanošću. A sad moj komentar koji je zapravo slaganje s nekoliko prethodnih.

1) priča je imala potencijala da bude horor ali nije ni 50% onih klasik horora serijala

2) "usiljenost" - termin koji opisuje i moj doživljaj priče

3) ipak se uspjela ostvariti emotivna nota. Malo se zamislimo o jadima drugačijih.

Ferri dobar  i van i unutra.

15.06.2015
    00:45:00 sati
  • hamzik

7, 6, 7, 9

Naslovnica je puno obecavala, a tako i sam pocetak price. Zagor u velegradu, misticna seansa, povez na prijasnju epizodu. Sve to fino krece ali veoma brzo prelazi u cisti prosjek. Sama prica i jeste donekle originalna jer nas junak se rijetko kada bori protiv ovakvih "cudovista" ali nazalost Burattinijev scanarij je sklepan preko kafice. Citalac brzo skonta o cemu se radi, nema nikakvih iznenadenja i zanimljivih preokreta a likovi su kliseji. Ferrijev crtez je donekle atmosferican ali to je i jedino pozitivno sto se moze reci za njega. Naslovnica i duzina price su najbolji aspekti ovog prosjeka. Ali sta ces, nemoze svaka biti pun pogotak a mora se dodati da iduce dvije, od istog Burattinije, upravo jesu to.

19.11.2015
    10:47:00 sati
    hamzik
  • Wayto

8, 8, 9, 10

08.06.2016
    03:12:00 sati
    Wayto

7, 7, 8, 7

Dobra, dinamična i nepretenciozna priča popraćena solidnim Ferrijem koji je i dalje vrlo dobar u prikazu gradova i pejzaža, ali crtanje likova mu je skroz neujednačeno, popraćeno ogromnim disproporcijama (isto vrijedi i za Zagora na naslovnici).

07.07.2016
    21:41:00 sati
  • Ukupna ocjena 94%

9, 9, 10, 10

11.02.2017
    06:35:00 sati

8, 9, 9, 9

27.07.2017
    11:18:00 sati
  • Ukupna ocjena 55%

7, 2, 7, 7

Ne sviđa mi se priča. Ideja sa freaks mi je dobro ali onda je tu nabacano puno likova i teško se prati ova kratka radnja. Sve skupa mi je i previše patetično.

Ferri nije na nivoju iz najboljih godina.

03.06.2018
    11:15:00 sati

6, 6, 8, 8

Moglo je i bolje.

13.08.2018
    14:54:00 sati

7, 7, 8, 8

A šta znam... Priča je imala više potencijala. Mene je malo podsjetilo na Mister Noovu priču "Čarobnjak Hel". Ako je Buratiniju bio cilj da kod čitalaca izazove sažaljenje, to je sigurno uspio. Za ostalo ne mogu da tvrdim.

24.01.2019
    21:02:00 sati

7, 5, 9, 8

Priča koja obecava, pa postane smušena, pa opet bljesne, pa se opet zamuti... i tako nekoliko puta. Kao da scenarista nije tačno znao šta hoće da napravi - počeo je jedan strip (gradski horor koji se izvrne u sprdačinu), nastavio drugi (seoska ljubav okružena predrasudama i maloumnim komšijama), zatim treći (čudovište medju indijancima) da bi sve na kraju kulminiralo u cirkus nakaza. Slabo i neubedljivo.

Crtež dobar, naslovnica solidna.

20.02.2019
    18:47:00 sati