Na putu za Panamu

ZG LU 240/242 | 200 str.

Nakon što su spasili odbjegla roba u Karipskom moru, Zagor i Čiko stižu na istočnu obalu Paname. Odmah se zamjeraju lokalnom moćniku Mendozi, koji zahtijeva svog roba nazad. Nakon što Zagor Mendozi očita »lekciju iz etike«, na scenu stupa Mendozin razbijač, opasan i sposoban, McGunn. Sukob eskalira u džungli Paname gdje će Zagor na kraju morati spasiti svoje prijatelje, skrivenu zajednicu odbjeglih robova tajnovitog kapetana Missiona i pokušati riješiti misteriju izgubljenog crkvenog blaga.

• Ruta za Panamu
    ZG LU 240
  • Put zlata
    ZG LU 241
  • Pacifik
    ZG LU 242
  • Mumija s Anda
    ZG LU 243
  • Na putu za Panamu
    ZG VEC 91
  • Put zlata
    ZG VEC 92
  • Pacifik!
    ZG VEC 93
  • Mumija sa Anda
    ZG VEC 94

• Rotta verso Panama
    ZG SR 559
  • La via dell'oro
    ZG SR 560
  • Pacifico!
    ZG SR 561
  • La mummia delle Ande
    ZG SR 562

• Panamski kanal je umjetni kanal u najužem dijelu Srednje Amerike koji spaja Atlantski ocean s Tihim oceanom. Dug je 81,6 km. Ideja o kanalu je postojala već u 16. stoljeću. Iako su Francuzi prvi pokušali prokopati kanal u drugoj polovici 19. stoljeća, Amerikanci su ti koji su ga konačno prokopali 1914. godine. Zbog teških tropskih uvjeta na projektu je umrlo 27 500 radnika (od toga 22 000 u vrijeme francuskog pokušaja).
  • Vidimo ruševine starog grada Paname (»Pacifik«, str. 13). Slavni gusar Henry Morgan je doista zauzeo i opljačkao stari grad Panamu 1671. godine. Morgan i njegovih 1500 plaćenika su najprije zauzeli Portobelo i utvrdu San Lorenzo i onda se naputili rijekom Chagres na pacifičku obalu. Plijen je navodno bio razočaravajući jer su Španjolci u bijegu zapalili Panamu i povukli se sa većinom dragocjenosti.
  • Crkveno blago iz Lime je još uvijek nije pronađeno. Današnja vrijednost blaga bi bila oko 205 milijuna eura.
  • Sedma Rauchova priča na redovnoj seriji, deveta sveukupno. Epizoda je u Italiji izašla 2012.

Konačno smo konkretnije zakoračili u taj novi svijet centralne odnosno Južne Amerike. Kod ove priče se osjeti da je ovo nešto jače i dio jedne veće nove Zagorove odiseje. Sigurno ne i posljednje. Priča se o Europi. No, vratimo se Panami. Nakon dosta blijede avanture u Loiusijani, priče, koja je navodno trebala biti dio maxi edicije i koja je naknadno ubačena u redovnu seriju, dobivamo prvu punokrvnu priču sa južnoameričkim začinom i dojam je jako dobar. Ne radi se samo o tome da ova priča dolazi nakon »razvodnjene« Louisijane, nego o tome da je scenarist Rauch dobro obavio svoj posao i da su crtači Di Vittovi dobro sekundirali. Počinje sa odbjeglim robom, ali robovlasništvo je ovdje samo platforma na kojoj će Rauch izgraditi jaču priču sa dosta tih rado viđenih avanturističkih elemenata. Tu je taj osjećaj žurnog putovanja, dobar glavni negativac (McGunn), tajnovit dobričina (kapetan Mission) i, uvijek omiljeno, izgubljeno blago odnosno dašak stvarnog povijesnog konteksta.

McGunn

Jacopo Rauch je jedan od scenarista koji vizualno stvara svoje priče. Dakle, on uz sam tekst skicira i kadrove, koje kasnije crtači pretvaraju u pravi crtež. To je dobar podatak za znati jer čitajući njegove priče to se vidi. On svoje priče kadrira kao dobar filmaš. Nema preskakivanja ili osjećaja da nešto nedostaje. Ne znači to da su mu priče remek djela (mišljenja sam da Rauch još nije napravio svoje istinsko remek djelo na Zagoru). To samo znači da su mu sve priče tečne odnosno bez previše prazna hoda.

Volim kad je Zagor na putu, volim još više kad je Zagor u potjeri i da je vrijeme od kritične važnosti. Ovdje se to baš osjeti i scenarist to voli naglasiti. Zagor i Čiko moraju uhvatiti Dextera Greena odnosno moraju se probiti do pacifičke obale Paname i ukrcati se na brod za Peru. Ovo je vrijeme prije Panamskog kanala koji je konačno otvoren 1914. godine, tako da put neće biti lagan. Dobra je fora kapetana broda koji je doveo naše junake do Paname: »Kanal? Koja glupost? Kao da je lako presjeći komad zemlje poput maslaca.«. Dakle, doći do Pacifika neće biti jednostavno za naše junake koji su tek stupili na tlo Paname i odmah upali u nevolje. Problem je također što lakši i brži put rijekom Chagres ne dolazi u obzir jer ih tu vjerojatno čekaju neprijatelji. Dakle, idemo kroz džunglu, idemo starim putem kojim su konkvistadori prenosili opljačkano peruansko zlato iz grada Paname na pacifičkoj obali u Portobello, grad na atlantskoj obali, idemo takozvanim »putem zlata«. Rauch nam taj osjećaj žurnosti i putovanja dočarava zgodnim kadrovima zemljovida, prašuma i puteva. Normalno, ti kadrovi nisu neka scenaristička revolucija, ali svaki kadar je tu baš tamo gdje mora biti. To je taj Rauchov »vizualni scenarij«.

Put zlata

Crtački dio su odradila braća Di Vitto, ljubiteljima Bonellija već poznati, prije svega po radovima na svima omiljenom južnoameričkom pilotu Mister Nou. Inače, ovo je njihova druga priča na Zagoru (prva je bio maxi »Zračna banda«) ali ujedno i prvi rad na redovnoj seriji. Da, nekako je prikladno uključiti Di VIttove u redovnu seriju baš kod Zagorove južnoameričke odiseje. Ipak su to crtači koji su nakupili iskustva crtajući avanture našeg omiljenog pilota i ljubitelji Mister Noa su već naviknuti na njihov prikaz južnoameričke flore i faune. Crtež je lagan, nepretenciozan, pitak, ali i dosta grub – lica, pogotovo Zagora i Čika, znaju biti preoštra i »kockasta«. Likovi odnosno položaji tijela također znaju biti prekruti i dosta puta ne djeluju baš prirodno. Di Vittovi nisu tehnički jaki crtači ali to nadopunjuju jednostavnom (klasičnom) preglednošću. Kadrovi nisu zagušeni nepotrebnim detaljima, ono što trebaš vidjeti je u kadru i jasno ti je što je »pjesnik htio reći« (nešto poput starog Donatellija). Ne bih se žalio da je ovu priču crtao neki bolji crtač, ali ovo definitivno nije jedna od onih priča gdje te crtež baš smeta.

Crtež Di Vittovih ionako ovdje ne može biti u planu, kad nas stvarno zanima kako će završiti priča s blagom, tko je taj kapetan Mission i kad će se Zagor i McGunn konačno obračunati. McGunn nije pretjerano originalan zlikovac, ali ne treba svaki zloćo biti Nat Murdo. Ponekad je dosta da je negativac opasan, zločest, jak i da ga volimo ne voljeti. Ross McGunn je bivši teksaški rendžer (posveta Texu?) i već njegovi prvi kadrovi te privuku. Ona njegova rekrutacija novaka obećava dobar završni okršaj sa Zagorom (i to smo dobili). Kao u vrijeme Nollite, na kraju imamo taj klasični obračun jedan na jedan između Zagora i sposobnog negativca. Rauchu plus što je u taj mix odbjeglih robova, indiosa, robovlasnika i potjeru za Dexterom ubacio, uvijek omiljeno, izgubljeno blago, koje je ovdje povezano sa skrivenom prošlošću Kapetana Missiona, plemenitog vođe skrivene zajednice odbjeglih robova.

Utvrda San Lorenzo u Portobelu

Kapetan Mission je jedan protu-uteg McGunnu i to dobro funkcionira. Iako je kapetan Mission izmišljen, ta priča o izgubljenom peruanskom crkvenom blagu je stvarna odnosno doista su se stvari odvijale onako kako je to prikazano u flashbackovima u stripu. Blago je ukradeno 1820. godine u vrijeme borbe za neovisnost Perua (dakle, dobrih 15ak godina prije dolaska Zagora u Panamu). Rauch nam je predstavio i povijest starog grada Paname, koji je uništen u gusarskom pohodu Henryja Morgana. Takve povijesne vinjete i nenametljivi dijalozi koji nam na kratko opisuju povijest i kulturu određene regije su uvijek dobrodošli elementi. Zagor kod kojeg naučim nešto novo je uvijek bolji. Zamjerke Rauchu? Na stranu dobra tuča Zagora i McGunna, nekako sam očekivao više od završnice priče, kojoj ipak fali nešto jače, da bi dojam bio savršen.

Naslovnice? Evo, baš tipkam ovu svoju (prvu) recenziju u ovo žalosno vrijeme za sve nas Zagorovce. Veliki Gallieno Ferri nas je napustio i nekako je teže biti kritičan do ovih njegovih posljednjih naslovnica, ali ovdje mi nije ni potrebno kritizirati. Naslovnice Rute za Panamu i Pacifika su baš efektne. Kad već mogu, koristim priliku za posljednji pozdrav čovjeku koji je podario Zagoru svoje lice. Zbogom Gallieno i hvala za sve.

Da zaključim, ovo je korektna i pitka priča, koja ni po čemu posebno originalnom ne odudara i tu Rauch neće dobiti bodove, ali po te bodove nije ni išao. Servirao nam je dobre stare elemente upakirane u potjeru za Dexterom Greenom. Nije zaboravio ubaciti podsjetnik na to da je ova panamska avantura tek dio veće priče. Tu mislim na Zagorov san u kojem se pojavljuje Shyer i govori kako je ovo tek početak putovanja. Taj osjećaj jedne veće odiseje je najjači adut ove prve južnoameričke priče. Odiseja se nastavlja u sljedećem broju. Jedva čekam.

Od Portobela do Paname

ZG LU 237-240 U kraljevstvu Cajuna

ZG LU 243-246 Mumija s Anda

8, 8, 7, 8

Imam osjecaj da su Di Vittovi upali u JA sagu samo zato jer su crtali Mr.Noa, a njegova radnja se odvija upravo na tom podrucju.

Cestitke Nagoru na prvoj recenziji.

03.06.2016
    08:44:00 sati

8, 7, 8, 9

03.06.2016
    08:59:00 sati

9, 9, 9, 7

Bivši teksaški rendžer a sada plaćeni ubojica - grdosija, buldožer koji je i za Zagora tvrda kost! Težak udarac je Zagor dobio u ovom stripu, je da se pobjednici zbrajaju na kraju ali onaj udarac nije lako zaboraviti.

03.06.2016
    09:44:00 sati
  • RadioClash

7, 7, 9, 9

Ova priča je jedno od ugodnijih iznenađenja.

Ako JA saga nastavi ovim putem, a ne kao U kraljevstvu Cajuna, bit će sve uredu.

Usput, možda sam ja jedini, ali Mc Gunn me strašno podsjeća na Trevora Philipsa iz GTA V.

03.06.2016
    10:16:00 sati
    RadioClash
  • vangelis

9, 9, 8, 9

Odlična priča! Dobar glavni negativac (Trevor GTA5)

Zadnja naslovna slabija od prve dvije.

Sve u svemu jako dobra "novija" Zagorova priča.

Dobra recka nadam se da je sljedeća Mumija s Anda.

03.06.2016
    14:22:00 sati
    vangelis

5, 6, 7, 6

Najinteresantnije stvari u cijeloj priči su mi bili elementi šumske rute do Paname i McGunnov karakter te rivalstvo njega i našeg omiljenog junaka. Cijeli taj zaplet oko Kapetana Missiona i traženja blaga vidio sam već možda previše puta kod jednog našeg drugog omiljenog junaka, Mister Noa. Nešto slabija Rauchova priča... Di Vittovi u svom prirodnom crtačkom okolišu. ;)

03.06.2016
    18:22:00 sati
  • Ukupna ocjena 75%

7, 7, 8, 9

simpaticno

03.06.2016
    21:31:00 sati

8, 8, 7, 10

03.06.2016
    21:41:00 sati
  • ike666

8, 7, 8, 8

Ugodno iznenađenje. Izvrstan zaplet i pomalo razočaravajući, šablonski rasplet priče. Rauch vrlo dobro drži napetost priče, a likovi su zanimljivi i sve je pregledno prikazano, što često zna biti problem u novije doba Zagora. Di Vitto meni vrlo dragi i dobri crtači.

03.06.2016
    23:46:00 sati
    ike666
  • Ukupna ocjena 58%

7, 5, 5, 7

04.06.2016
    08:11:00 sati
    Tintilinic
  • Ukupna ocjena 78%

8, 8, 7, 9

04.06.2016
    15:27:00 sati
    Nedo
  • markotamara

8, 8, 7, 10

jako lijepa prica,volim misterije oko blaga

04.06.2016
    22:10:00 sati
    markotamara

7, 5, 6, 7

Kao i prošla, još jedna prosječna priča namjenjena popunjavanju rupa između većih i razrađenijih epizoda. Zaplet je dobar i na zanimljiv način nas uvodi u priču, ali razvijanjem radnje priča gubi na živosti. Završnica usiljena i neinventivna. Crtež može proći. Ne mogu se oteti dojmu da se moglo puno bolje zbog atraktivnosti mjesta radnje i činjenice da su u pitanju potpuno nove lokacije u serijalu.

05.06.2016
    10:25:00 sati
  • kucak

Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Bolje da sam brisao prašinu sa lišća..

06.06.2016
    13:22:00 sati
    kucak

9, 8, 6, 9

Odlična priča, baš mi je nekako sela + sa jednim od boljih negativaca u zadnje vreme.

07.06.2016
    09:17:00 sati

9, 9, 8, 10

S obzirom da je ovo početak Južnoameričke sage, teško je bilo da ova epizoda zakaže.. I naravno da nije zakazala.. Dobra povijesna pozadina priče sa efektnim scenama i negativcem, uklopljena u cijelu Južnoameričku sagu i potragu za Dexterom Greenom.. Dobro odrađeno od strane scenarista..

Crtež mi je prosječan, trebat će mi vjerojatno malo vremena da se priviknem na dvojac Di Vitto, s obzirom da ih nisam imao prilike vidjeti u Mister Nou.. Naslovnice mi se jako sviđaju..

09.06.2016
    15:54:00 sati

10, 10, 10, 10

15.06.2016
    08:00:00 sati
    zhezhke

8, 7, 7, 10

Prvo cestitke kolegi Nagoru na prvoj odradjenoj recenziji i to odlicno odradjenoj! Neka bude prva od mnogih.

Prenosim svoj post sa teme Zagorova juznoamericka odiseja kao komentar na strip:

Rauch je vec odavno na serijalu i posle odlicnih pocetnickih prica, Zlato brace Ward i Brodolomnici, nije napravio neku epizodu koja mi je posebno privukla paznju. Dvodelna epizoda Selo ludila koju mnogi na forumu hvale me i nije nesto odusevila, a povratak Ilenije Varge je bio solidan.

Na putu za Panamu je njegova prva prica za Juznoamericku odiseju i odradio ju je sa ,,iskusnim juznoamerikancima" Di Vittovima. Lepo je zapoceo pricu i upoznao nas sa jos jednim od mnogih kapetana koji su Zagor i Ciko sreli na svojim mnogobrojnim putovanjima-kapetanom Stantonom i nadam se da cemo ga videti opet u serijalu.
    Zagor pomaze odbeglom robu Semjuelu da dodje do zajednice Kapetana Misna(koja se nalazi na obali Pacifika, gde su se bas i Zagor i Ciko zaputili) gde svi crnci i Indiosi mogu da zive kao slobodni ljudi.
    Rauch je smislio jednostavnu i zanimljivu pricu, ali je nije scenaristicki izveo najsjajnije. Rauch malo imitira Bosselija tako sto ubacuje dosta likova i dosta dijaloga, ali Bosseli to radi sa svrhom i svaki sporedni lik ima svoju tacno odredjenu ulogu, a Rauch je ubacio silne nepotrebne likove i prenatrpao stranice dijalozima. Par likova su imali potencijala da budu zanimljivi ali ih Rauch nije iskoristio. Takodje vise puta prepricava jedne te iste stvari, tako da imamo 3 ili 4 puta ispricanu pricu kako je Semjuel pobegao iz ropstva.U svesci Pacifik imamo jedan deo epizode gde su scene ispretumbane i to je sve vrlo konfuzno izvedeno, ne bih sad objasnjavao sta se tacno desilo jer bi onda ovaj moj ionako predugacak post bio jos duzi.

Pozitivna strana price je sto je Rauch lepo ubacio pricicu o blagu i neke istorijske cinjenice i zanimljivosti, a i okruzenje u kojima se desava epizoda je zanimljiva iako nedovoljno iskoriscena.
    Di Vittovi me nisu odusevili, lepo crtaju okolinu, ali im crtez deluje previse kruto i tvrdo, svi Indiosi lice jedni na druge... I nisu neka sjajna prinova serijalu.

Ferrijeve naslovne strane su iznenadjujuce dobro odradjene pogotovo ova za Pacifik! Potpuno pozerska i netipicna za Ferrija.

25.07.2016
    16:11:00 sati

8, 6, 6, 7

28.07.2016
    23:59:00 sati
    Onedin

7, 6, 7, 9

Nastavak JA odiseje/sage, ova epizoda, koju su crtali braca Di Vitto, je fino upotrebljena sto se tice djungla i scenama na brodovima.  U neku ruku, ovo he "homage" Mr. No epizodi "Dvoboj Na Pantanalu", iako je kvalitetom dosta ispod te legendarne price.  Likovi su ok uradjeni, pogotovo onaj Mission, koji je prije bio gusar i kriminalac zvani Forbes, a sad je dobricina koja pomaze indijancima i crncima.  Najbolja scena u citavoj prici je ona vizija koju je Zagor imao, gdje vidja Shyer i njenog orla, Katu, osobu i zivotinju koji su imali veliki utjecaj na njega i simbola njegovog slavnog kostima dok je jos bio mlad.  Takvi mali flashbackovi su upravo ono sto fali ovom serijalu, momenti gdje se ipak vidi da Zagor ima mentalnih blokada, a ne samo fizickih.

13.11.2016
    18:24:00 sati
  • raic1922

6, 7, 6, 7

14.01.2017
    16:09:00 sati
    raic1922

7, 8, 7, 7

Nisu mi teme o ropstvu i potragama za blagom nešto omiljene kada je u pitanju novija produkcija, jer smatram da je o tome već sve rečeno u prošlosti. Ipak, ovdje je Rauch to dosta dobro obradio i napravio skoro maksimum u zadanim okvirima. Barem se mora priznati da priča nije bila previše predvidljiva, osim završnih scena. Bolje mi je legao prvi dio u kojem mala skupina prolazi putem zlata, kasnije se uključilo malo previše likova, ali razumijem potrebu za time. McGunn je lik kakav smo puno puta viđali u serijalu, lik koji na okrutan način provodi zakon i s kime se pravedan čovjek ne bi htio susresti. S druge strane, kapetan Mission je čovjek izvan zakona a svejedno je kao takav puno prihvatljiviji, pogotovo u ovakvom omjeru snaga. Nekako mi je žao što nije došlo do njihovog međusobnog dvoboja, bez obzira što bi bivši teksaški rendžer imao veće šanse za pobjedu. Dvoboj sa Zagorom nije loše izveden, samo nije toliko zanimljiv jer se unaprijed zna pobjednik. Svejedno se ne može Rauchu zamjeriti što se odlučio za Zagora kao protivnika, za ono što je uslijedilo nakon toga već može. Iako je bilo očekivano, ekipa koja stiže Zagoru u pomoć u zadnjem trenutku nije nešto što može oduševiti. A nekako sam imao osjećaj da će kapetan Mission popiti metak na kraju, baš zbog svoje zločinačke prošlosti. Ispala je to bolja priča od očekivanja, pogotovo nakon one blijede sa Cajunima.

Di Vittovi mi inače ne pašu zbog slabijeg prikaza likova. Kako ovdje ima puno scena južnoameričkog prirodnog okoliša, kojeg su oni studirali na Mister Nou, mora se priznati da je to malo podiglo vizualni dojam i zbog toga ću im dati ocjenu više.

14.05.2017
    19:27:00 sati
  • Ukupna ocjena 82%

8, 8, 8, 10

21.07.2017
    20:10:00 sati
  • Wayto

7, 8, 6, 8

11.09.2017
    03:20:00 sati
    Wayto

7, 6, 8, 8

Ok epizoda, nadao sam se da je Zagor pronašao svoga majstora (lol).  Crtež sasvim uredan,

naslovnice, pogotovo "Pacifik", upečatljiva.

14.11.2017
    17:46:00 sati
  • hamzik

8, 8, 7, 9

Odlicna prica! Veoma pitka akciona utrka sa upecatljivim negativcem. Svida mi se sto je Makagan fizicki dostojan Zagora i njihova posljednja borba je stvarno impresivna. Trebalo mi je nekoliko stranica da se naviknem na grublje linije Di Vittovih ali crtez mi se svida. Ovo je naravno trebala biti druga prica ove odiseje. Ona bagatela sa kadjunima je bas zaustavila momentum nakon spektakularnog Tin-Hinana. Ali sad smo back on track.

20.02.2018
    09:21:00 sati
    hamzik

3, 3, 7, 7

24.08.2018
    13:14:00 sati
  • Ukupna ocjena 49%

4, 3, 7, 7

Ovo je več sto puta viđeno i prožvakano. Jedina razlika je što se događa u Južnoj Americi. To kako se Zagor spašava i izmiče mecima je glupo. Priču nisam mogao ni čitati koliko mi je bila glupa i predvidljiva, pa sam samo obračao stranice. To dovoljno govori o scenariju.

28.12.2018
    11:17:00 sati

7, 7, 7, 9

Priča onako, scenarij takođe. Čitljivo je, nije dosadno, akcije ne fali, Zagor u ovom periodu skače najmanje koliko i Betmen, ako ne kao i sam Supermen. Zagor je očito riješio da zarati sa svim lokalknim vojskama, valjda uopšte ne razmišlja kako će se vratiti i kojim putem, možda će morati napraviti krug oko svijeta. A Šijer mu je baš poslala lijepu poruku, da mora na Antarktik, iako on na to i ne pomišlja.

16.02.2019
    10:13:00 sati

9, 10, 8, 9