Hellgate u plamenu

ZG LU 275/276 | 188 str.

U zloglasnoj kaznionici Hellgate izbila je pobuna! Pod vodstvom Legije i njegovih ortaka Arkadyja i Krvnika, zatvorenici ubijaju većinu stražara, a preživjele uzimaju za taoce. Među taocima je i mlada June Dillon, kći generala Dillona, koji je svojedobno, kao vojni sudac, osudio Zagora na doživotnu kaznu u toj kaznionici. Sada general moli Zagora da se krišom uvuče u Hellgate i izbavi kćer mu i preživjele stražare. Zagor, u očajničkoj utrci s vremenom jer vojska namjerava nakon isteka ultimatuma topovskom paljbom sravniti kaznionicu sa zemljom, pokušava iz ruku zločinaca spasiti preživjele i održati obećanje dano jednom ocu.

• Pobuna
    ZG LU 275
    ZG LU 276
  • Pobuna
    ZG VEC 126
  • Helgejt gori!
    ZG VEC 127

• La rivolta
    ZG SR 594
  • Hellgate brucia!
    ZG SR 595

• U Italiji su priče objavljene u siječnju i veljači 2015., Veseli Četvrtak ih objavljuje u rujnu i listopadu 2017., a Ludens u lipnju i srpnju 2018.
  • Ovom pričom Samuel Marolla debitira u Zagorovom serijalu. Osim ovog prvijenca, Marolla je napisao još jednu priču, Sablasti za Digging Billa, namijenjenu kolor ediciji, također uz Bisijevu asistenciju, a pogledajte preview i saznajte što nam dinamični dvojac, uz niz ostalih autora, donosi u 2020.
  • Mjesto radnje je kaznionica Hellgate, u kojoj je svojedobno Zagor bio nepravedno zatvoren zbog lažnih optužbi za pljačke i ubojstva. Iz te epizode potječu pukovnik Dillon, vojni sudac koji je presudio Zagoru doživotnu robiju, a sada general, kao i bivši satnik Henry Grayson, arhitekt zavjere zbog koje je Zagor završio u tom zatvoru. Nakon razotkrivanja urote Grayson je osuđen na smrtnu kaznu, a ovdje saznajemo kako mu je smrtna kazna strijeljanjem nakon neuspješna izvršenja preinačena u doživotni zatvor.
  • Pojavljuje se još nekoliko negativaca iz prijašnjih Zagorovih avantura: Black Jordan, Clark i Hubbard.
  • Al Hassel, upravitelj Hellgatea, prvi se put pojavljuje u Burattinijevoj priči.
  • Na stranicama 36, 38, 39 (Ludensovo izdanje) prve priče i str. 81 druge priče na zidovima su krvlju ispisane riječi iz Otkrivenja 6,8. a tim riječima završava Cashova pjesma a i Eastwoodov vestern povlači neke reference iz stihova.
  • U Chicovom snu na str. 51 (LU) promijenjen je grb na meksičkoj zastavi, pa u skladu s njegovim gurmanskim afinitetima povezanim s domoljubljem, zastava ima pileći batak kao grb.
  • Preživjeli su smrtnu kaznu.
  • Podsjetite se i na odličnu Castellijevu priču u kojoj Zagor i Chico, pod pseudonimima Nicka Harrigana i Francisca Gonzalesa „Pancha“ i renomeom opakih zločinaca, ulaze u zatvor Fort Concrete na otočiću Welfare.
  • Pogledajte i Bisijevu ilustraciju. (op.ur.)

Što je zajedničko Kingovom romanu i Darabontovoj filmskoj adaptaciji „Iskupljenja u Shawshanku“, Brickhillovoj knjizi po kojoj je John Sturges režirao „Veliki bijeg“, Bruceovoj knjizi, odnosno istinitom događaju po kojem je Don Siegel snimio „Bijeg iz Alcatraza“, Charrierevom klasiku „Papillon“ i Schaffnerovoj istoimenoj filmskoj adaptaciji, Stillerovoj miniseriji „Bijeg iz Dannemore“ snimljenoj po istinitom događaju iz 2015., GLB-evoj priči „Velika intriga“, Castellijevoj priči „Hodnik za pakao“, Nolittinoj „Pakao živih“, Bunkerovoj „Trojica iz Yume“?
Sve te knjige, filmovi i stripovi obrađuju zatvorski život protagonista koji su u jednom trenutku prelomili i odlučili brižljivo pripremani plan o bijegu na slobodu i ostvariti.

Svi vi koji ulazite, ostavite svaku nadu! Ali, umjesto u Danteov pakao, Samuel Marolla krišom vodi Zagora u „Pakao živih“ i tim činom radi zaokret od gore spomenutih protagonista. Hrabro za jednog početnika, jer iz mjesta iz kojih svi žele pobjeći, Marolla krišom uvodi Zagora u jedno takvo mjesto, i to brutalnu kaznionicu u kojoj je već jednom boravio ali je ušao na glavni ulaz, kao kažnjenik osuđen na doživotnu robiju zbog optužbe o pljački vojnog novca i ubojstava.

Kada se nakon višemjesečne pauze vratio pisanju Zagorovih avantura, Guido Nolitta je pronašao inspiracije u ludim genijalnim znanstvenicima, trgovcima robljem, konkvistadorima koji su došli čak do Darkwooda, ali je i počeo poljuljavati ugled Duha Sa Sjekirom. Prvo Iron-Manom, a potom Zagora stavlja nemoćnog pred spregom lažnih optužbi i slijepe pravde. Stvarana u onom razdoblju kojem su fanovi nadjenuli etiketu naivnog, pratimo simpatične neuspješne pokušaje vjernog compadrea da izbavi Zagora iz pritvora, ali stvar naglo eskalira kada sudac, pukovnik Dillon, hladno Zagoru odreže kaznu doživotne robije u Hellgateu. Broj 224 Zagorovo je novo ime, a sukobi sa zatvorenicima, bičevanja, težak rad u kamenolomu, izolacija u samici i planiranje bijega postaju sastavni dio robije. U tom paklu tek je jedna osoba uvjerena u njegovu nedužnost i pomaže mu isplanirati bijeg upravo na način na koji nam je sugerirao jedan lik iz sudnice, riječima koje opisuju zlokobnost tog mjesta - iz Hellgatea se izlazi samo u mrtvačkom sanduku.

2015. godina je pedesetogodišnjica Zenith Gigante edicije, a na početku te slavljeničke godine istaknuo se novi autor, Samuel Marolla. Kako bi se svojom premijernom pričom predstavio i ujedno zaintrigirao čitatelje, upečatljivost svoje priče temelji na povratku nolittanskoj tradiciji kroz neke elemente iz spomenute kratke priče iz ranog Nolittinog perioda, a eliminirajući sve naivne boljke od kojih pati taj uradak koji danas ne zadovoljava strogi čitateljski kriterij, radi spoj modernog i starinske tradicije ubacivši Hellgate za centralno mjesto radnje i nekolicinu likova iz te davne priče, dodavši i neke nove likove i obradivši priču na svoj način. Još jedan relevantan faktor moramo uzeti u obzir kada je u pitanju balans između modernog i starog sveprisutni su klišeji, ali uvijek se može pronaći način da oni ne budu banalno zloupotrebljavani, a čitatelji dovedeni na rub dosade.

Marolla je u ovoj priči uspio premostiti klišeje i banalnosti, a o dosadi nema ni govora. Na koncu shvatite da je to priča kao i većina drugih o pobunama i pokušajima bijega iz zatvora, ali ispričana drugačijim gledištem. I to poštujete. Uostalom, u prošlosti nismo imali prilike gledati Zagora kako krišom ulazi u jedan zatvor u kojem je izbila pobuna kako bi spasio taoce, pa se ovdje već na samome početku vodimo mišlju hoće li Zagor prekršiti svoja moralna načela u nekim situacijama, posebice kada vidi okrutnosti kojima su zatočeni čuvari izloženi, i kako će se sve to na kraju odviti.

Ova je priča u biti Marollina reinterpretacija klasične zatvorske tematike, a biti originalan s takvom vrstom tematike praktično je nemoguće, ali zahvaljujući Marollinoj umješnosti pripovijedanja i Bisijevoj grafičkoj lakoći dočaravanja likova i atmosfere ovo je priča koja te drži zalijepljenim od prve do posljednje stranice. Uzbudljivo, bez trunke predaha, puno akcije, puno zlobnih likova, Zagor misli brzo i još brže djeluje, karizmatičan, odlučan, ekspresivan, a funkcionalni dijalozi postavljeni su u pravo vrijeme na prava mjesta, a sve je to Marolla začinio apokaliptičnom atmosferom za koju je crpio inspiraciju iz knjige Otkrivenja. Uostalom, i sam naziv zatvora asocira na ulaz u pakao, a kada tomu dodate na zidovima krvlju napisane citate iz Otkrivenja, nadimak kolovođe koji asocira na biblijsku „Ja sam Legija i ima nas mnogo“, a skidanje okova osuđenicima i puštanje iz ćelija neodoljivo podsjećaju na slamanje pečata kako bi zvijeri bile slobodne, dobijete jednu sasvim nepredvidljivu i do maksimuma napetu atmosferu.
Još je samo jedan pečat koji treba biti slomljen - glavna kapija Hellgatea - i zvijeri će napokon biti slobodne.

Kao i sve teme tako i preason break teme trebaju biti metafora o nečemu drugome-kritičkom ogledalu našega društva, a to Marolla postiže ubacivanjem aktivistice June Dillon. Ajmo pretpostaviti da je vrijeme radnje otprilike oko 1840., par godina manje-više ne igra bitnu ulogu. Amnesty International osnovat će se nekih 120 godina kasnije, sufražetkinja u to vrijeme nije bilo, aktivistica za poboljšanje zatvoreničkih uvjeta još manje, i upravo taj spoj modernog i tradicionalnog pronalazimo već na samome početku u likovima June i Ala Hassela - mlada aktivistica protiv tvrdog zatvorskog upravitelja koji zna kakve zvijeri drži u kavezima. Ubacivanjem June Dillon u priču Marolla nam pokazuje da je takva žena bila rijetka u ono vrijeme, ali ovdje postojeća i dosljedna. Kći generala, odrasla na divljoj granici, ali i u lakoći života koju pruža jedna dobrostojeća bogata obitelj koja joj je omogućila školovanje na istoku, i kod nje dolazi do shvaćanja izobličenja pograničnog svijeta uzrokovanog divljom kolonizacijom u svrhu napretka civilizacije i želi mijenjati svijet kao i svi mladi, ali za tako nešto nema poluge, teorije ni prakse. Trenutačno se bavi poboljšanjem uvjeta života zatvorenika, a odmah nastupa beskompromisno zahvaljujući snažnom karakteru, ali je to sistem pokušaj-pogreška jer će joj Legija sa svojim ortacima klanjem i deranjem kože taocima zorno objasniti kako stvari funkcioniraju u njegovom svijetu.

Upravo Legija, aka Ted Nelly, uz pomoć ortaka Krvnika i Arkadyja, glavni je inicijator pobune u Hellgateu. Nakon što su pobili većinu stražara, uzeli desetak talaca, a manju grupu stražara stisnuli u jedno zatvorsko krilo dali su vojsci ultimatum, ali vojska odgovara kontra ultimatumom - ne predaju li se u roku 24 sata, topovskom paljbom sravnit će Hellgate sa zemljom, sa svim ljudima unutra. Potom stupa Zagor na scenu, a teatralnost nastupa podgrijavaju šaputanja vojnika. Nema sumnje da je Marolla dobro proučio esenciju Zagora, ali tako nešto se i očekuje od čovjeka koji govori da mu je Zagor jedan od najomiljenijih junaka od malih nogu.

Već samim naslovima „Pobuna“ i „Hellgate u plamenu“ Marolla nam otkriva uzrok i posljedicu, a atmosferu je začinio stavljajući radnju u noći koja kao da najavljuje apokalipsu; kiša, grmljavina, munje-sile prirode udružile su se s Legijinom vojskom koja je ovladala kaznionicom, a odlična mračna atmosfera daje novo značenje Nolittinom „Paklu živih“.

Da bi postigao željeni efekt ubacivanja Zagora u središte događanja, Marolla poseže daleko u prošlost za jednim likom iz davne Nolittine priče „Pakao živih“. Razlog za pozivanje Zagora mora biti jak, a tu na scenu stupa general Dillon, jer nema jačeg od očinske brige za kćer u rukama krvoločnih zatvorenika-savršenog motiva pozivanja Zagora, čovjeka izvan vojne strukture i hijerarhije, ali i čovjeka koji je robijao u Hellgateu. Dillona će se malo tko sjetiti osim ako nije zagriženi fan, a upravo je on kaznio Zagora doživotnom robijom, ali i ljudski priznao svoju pogrešku, a Nolitta na taj način, ni ne sluteći, ostavlja prostor da netko nadobudan i talentiran u budućnosti može iskoristiti lik pukovnika Dillona. I naravno, upravo hrabri i talentirani Marolla za svoj prvijenac koristi nolittansku tradiciju.

Marollino prihvaćanje nolittanske tradicije omogućilo mu je da uđe u sukob s tom istom tradicijom. Nemojte me krivo shvatiti, pod sukobom ne mislim da je Marolla negirao Nolittinu tradiciju, nego mu je upravo ona omogućila da prevlada izazove koji su se postavili već u samome razvoju priče, jer najveći izazov je kako uvesti Zagora u Hellgate. Naravno, na glavnu kapiju nije mogao ući, a upravo poštujući tradiciju, Marolla će ga povesti istim putem kojim ga je Nolitta vodio prilikom neuspješnog pokušaja bijega, a tu se vidi Marollina autentična naratorska spontanost kojom je izbjegao Nolittinu naivnost u režiranju Zagorova bijega. Zagor se penje prema istome prozoru iz kojeg se spustio godinama ranije, ali sada su na prozoru rešetke, pa čitatelj ostaje zatečen daljnjim razvojem. Moram priznati da nisam očekivao ovako jednostavno, a opet smisleno rješenje kojem je Marolla pribjegao kako bi Zagora uvukao u kaznionicu.

Ušavši unutra, Zagorova utrka protiv vremena donijet će nam teatralne prizore borbi protiv zatvorenika, jurnjave hodnicima Hellgatea, susret s nekim starim neprijateljima i na koncu razotkriti Legijin pravi cilj. Jasno je odmah da Legija ima neki skriveni plan, a koji znaju samo njegova dva najbliža ortaka, a da su zatvorenici iskorišteni kao pijuni u partiji šaha-jednostavno će, kada za to dođe vrijeme, biti žrtvovani bez imalo krzmanja. Marolla to ne skriva, dapače, naglašava u dijalogu između June i Legije, i na taj način pokazuje još jednu njegovu karakterizaciju - samouvjerenost koja prelazi u bahatost, što će ga, na koncu, i koštati. Marolla posebno naglašava jednog Legijinog ortaka, Krvnika, podiže hype oko njegova identiteta. Iz razgovora je očito da su se Zagor i tajanstvena maskirana osoba sukobili u jednome periodu, ali nikako nisam mogao dokučiti koji bi to negativac mogao biti skriven ispod kukuljice. Prevrtio sam u sjećanju sve negativce s kojima se naš junak sukobio tražeći tanku nit kojom bi se vodio, poput načina na koji je stradao i tako nagrdio lice, bilo požarom, nožem, sjekirom, eksplozijom ili metkom. Ni na kraj pameti mi nije bilo da će se Marolla voditi onom Dupontovom iz „Ukradenog pisma“ - najočitije je mjesto (u ovome slučaju lik) gdje trebate tražiti često upravo vama pod nosom, i upravo „pod nosom“ je jedan lik iz spomenute stare Nolittine priče, a kojeg smo davnih desetljeća otpisali. Naravno, njegovo ponovno pojavljivanje je odvažno iznenađenje, ali u Zagorovom univerzumu navikli smo na raznorazna „uskrsnuća“, a ovo je sasvim prihvatljivo.

Dao bih scenariju čistu desetku, ali me zasmetao jedan detalj. Nisu to dijalozi, koji su sjajni i realistični, otvoreni i brutalni istovremeno, niti su to osobnosti likova koje perfektno ocrtavaju karaktere svih protagonista - od emocionalnog stanja generala Dillona kojem je kćer u rukama zvijeri a zove u pomoć čovjeka kojeg je hladno osudio na doživotnu robiju u Hellgateu, preko zatvorenika i čuvara koji se nemilosrdno sukobljavaju u hodnicima ali imaju u sebi dozu ljudskosti da umirućem čovjeku dopuste zadnju cigaretu, kolovođa pobune i njihove nemilosrdnosti i lukavosti, do Zagora koji pod Marollinim perom odlično balansira na rubu modernog i klasičnog nošen emocijama koje ga pokreću, pa i starog dobrog Chica kojem Marolla detaljno posvećuje pozornost. Nije to ni pretjerana teatralnost radnje u nekim trenucima, poput divovskog crnca robijaša s ogromnim maljem nasuprot Zagoru, već me zasmetao naivni način kako je do došlo do Zagorovog zarobljavanja. Pogledajte stranice 46-48 druge priče (LU) i sami presudite. Ipak je taj dio priče ključan, ali banalni pristup mu je umanjio učinkovitost do te mjere da izgleda apsolutno neuvjerljivo.

Moram se osvrnuti i na Marollino viđenje Chica kao lika, tj. na upotrebu debeljka u radnji. Ne samo da je poštovao tradicionalni prikaz simpatičnog debeljka kao vječitog gladuša koji uz zalogaj hrane kao mita prepričava vojnicima avanture koje su on i Zagor prošli, naglašavajući i pretjerujući u interpretaciji svojih vještina i hrabrosti u njima, već je Marolla uspio s Chicom povezati još jednu svoju ljubav-prema hororu i užasu. Iako se ti elementi strave detaljnije, uzbudljivije i strašnije pojavljuju u njegovim kratkim novelama i pričama koje je pisao za Dampyra i ediciju Le Storie, kemija horora i Chica u njegovim rukama prelazi u komediju - pogodio je Chica u samu srž. Njegova interpretacija dovodi do toga da Chico zauzima središnju ulogu u priči, čak je odigrao važnu ulogu pomažući Zagoru, naravno, na svoj način. Njegova iznenadna pojava u napuštenom rudniku razdvaja dva bjegunca, tako da se Zagor može fokusirati na dvoboj sa Legijom, a kad sam već kod horor elemenata, oni se manifestiraju u Graysonovoj psihi, izazvani nehotičnom Chicovom pojavom, a tu se Marolla malo poigrao i s Chicom, ali i Graysonom i njegovim emocionalnim stanjem koje ga odvede u ludilo i smrt, i sve je to skupa ispalo sasvim zadovoljavajuće.

Često se novi autori u svome prvom nastupu ne usuđuju razviti priču s događajima iz prijašnjih priča, jer je valjda manje opasno kročiti novim stazama, a i ne kompromitiraju se toliko u očima okorjelih čitatelja ako kvalitetno ne uspiju odraditi zamišljeno. Marolla je, s druge strane, pokazao da nema straha. S uživanjem sam pročitao ovu priču od početka do kraja, i iz svega je vidljivo Marollino poštovanje prema Nolittinoj ostavštini -od prastare priče iz koje crpi svoju ideju do karakterizacije Zagora i Chica. Od jednog debitanta nisam očekivao ovoliku količinu emocija unesenih u priču, a opet, mogu reći da i nisam iznenađen. Marolla ne krije svoju ljubav prema Zagoru koju je njegovao još od malih nogu čitajući i upijajući Zagorove avanture, i konačno je dobio priliku da tu ljubav i konkretno pokaže. A ima li bolje nego da se jednom ovakvom dinamičnom, filmičnom i akcije prepunom pričom, predstavi čitateljima?!

Već sam naglasio da je s prison break tematikom teško biti originalan jer smo većinu toga vidjeli u filmovima, serijama i stripovima, čitali u knjigama, ali je ova tematika apsolutni novitet u serijalu. Ovo nije priča o odbjeglim zatvorenicima koji su jedne olujne noći pobjegli pa Zagor prati njihove tragove i lovi ih diljem Darkwooda, ovo je priča koja se zbiva unutar tjeskobnih zatvorskih zidina dok vani nevrijeme bjesni, a grmljavina prikriva jauke umirućih i munje osvjetljavaju lica aktera koji se grčevito bore za svoje živote, a Zagor pokušava ispuniti obećanje dano jednome ocu. Zagor kao junak stavljen je na velika iskušenja i gotovo nemoguća misija je pred njim - tako da je ovaj Marollin debi definitivno vrijedan čitanja.

ZG LU 271/274 Mortimer: Zadnji čin

ZG LUGG 7 Očajnička utrka

9, 9, 9, 9

Neću previše duljiti, moj dojam je sličan onome nakon što sam pročitao Bosellijev i Rubinijev "Izgubljeni svijet" tj. evo kako bi Zagor izgledao kad bi ga isključivo radili sposobni i talentirani autori. Marolla i Bisi su rasturili, ovaj prvi je napisao izrazito dinamičan i moderan scenarij čiji ritam podsjeća na dobre akcijske filmove, naravno Bisi je svemu tome udahnuo život, ne sjećam se kada sam vidio toliko filmskih kadrova i općenito toliko uloženog truda.
    Nije samo to odlično, sviđa mi se kako je Čiko dobio smislenu ulogu u cijeloj priči, također svi su likovi imali neki svoj karakter, nisu bili onako bezveze nabacani na brzinu.
    Marolla ima osjećaj za dramu, spektakl, akciju i karakterizaciju, nadam se da su u Bonelliju dovoljno pametni pa će čovjeku u budućnosti dati još i više prilika.

I zaista je lijepo vidjeti da je serijal poput ovog, koji na kioscima neprestano izlazi preko pola stoljeća, u stanju iznenaditi sa ovakvom pričom.

23.06.2020
    01:26:00 sati

10, 10, 10, 10

Marolla je jednostavno rasturio u svojem prvijencu! Mogao bi Burattiniju objasniti kako se piše scenarij!! Ukratko, odlična epizoda s fantastičnim filmskim scenarijem, fenomenalnim, modernim crtežom i uzbudljivim, efektnim naslovnicama. Pravo osvježenje u moru bezličnih, običnih epizoda. Koliko me god prethodna Burattinijeva priča s Mortimerom razočarala, toliko me ova oduševila.

23.06.2020
    06:24:00 sati

7, 7, 9, 9

Precijenjeno. Stoji da je ideja zanimljiva i priča dinamična, prvi dio je vrlo dobar, ali kasnije sve postaje previše predvidljivo i drugi dio je pripovjedno tek prosječan.

Znači jako dobar uvod, tj. intrigantan start. Dosta akcije, poneki zanimljivi lik i sve to začinjeno s malo nostalgije, s obzirom na mjesto radnje, koja vjerojatno i diže ukupan dojam, jer kasnije sve postaje previše rutinski usmjereno ka očekivanom završetku.

Bisi je bez daljnjeg odličan, također diže dojam sveukupno solidnog Marolle. A slično je bilo i u specijalu Sablasti za Digging Billa.

Čak je i Ferri iznenadio u ovoj svojoj kasnoj fazi, s izrazito dinamičnom i kvalitetno nacrtanom prvom (pa donekle i drugom) naslovnicom.

23.06.2020
    07:25:00 sati

10, 10, 10, 10

23.06.2020
    09:27:00 sati
  • PAJDO

10, 10, 10, 10

Jedan od rijetkih bisera novijih epizoda Zagora, kako crtački tako i pripovjedački.
    23.06.2020
    09:56:00 sati
    PAJDO

8, 8, 8, 8

23.06.2020
    10:16:00 sati

10, 10, 8, 9

Ova priča me podsjetila na sve drugo osim na Zagora. Uopšte ne liči na ono viđeno u posljednje vrijeme u serijalu. Scenarista je ovdje na vrhuncu na debiju, ali u onom obojenom nastupu je skroz podbacio. Šteta je što nema više ovakvih priča.

23.06.2020
    10:42:00 sati

9, 9, 9, 10

23.06.2020
    11:36:00 sati

10, 10, 10, 10

23.06.2020
    13:09:00 sati
    zhezhke

7, 9, 9, 10

Da ne zna čovjek da je Zagor u pitanju, pomislio bi da je zatvorska serija "Oz". Žestoko. Na silu. Na snagu. Na mišiće. Uspjelo, dakako.

24.06.2020
    10:14:00 sati

10, 9, 10, 9

Ova epizoda me izuzetno pozitivno iznenadila!

24.06.2020
    15:00:00 sati

9, 9, 9, 10

Vrlo uzbudljiva i napeta epizoda, koja skoro nikako ne dosadjuje, a istovremeno ima jedan od najboljih crteza u citavom serijalu. Bisi je ovdje stvarno rasturio: svi likovi i svi kadrovi mi izgledaju kao remek djela koja bi mogla na zidu da stoje.  Legion je zanimljiv protivnk: surov i opak, pravi gad, a onaj Dzelat, ioako je skoro dugo zaboravljeni neprijatelj Zagora prije vise od 40 godina, je ipak predstavljen kako treba sa onom crnom maskom.  Akcijske scene su odlicno izvedene i nacrtane.  Ciko takodje ima odlicnu ulogu ovdje, pogotovo kad istrazuje podzemni tunel koji vodi unutar i izvan zatvora.  Naslovnice su fantasticne, izgleda da je Ferri dao sve od sebe u njegovim zadnjim danima sa ovim izvrsnim radovima.

24.06.2020
    16:20:00 sati

9, 10, 10, 10

S vremena na vrijeme dođu nam epizode sa velikim povracima, poput Hellingena ili Kandraxa, onda su očekivanja velika i svaki put u posljednjih nekoliko decenija slijedi razočarenje, previše se očekivalo i na kraju premalo dobilo. Rijetkost se desi da jedna nimalo pretenciozna priča u potpunosti oduševi, na sreću ova epizoda je jedna od tih.

Marolla je napisao odličan scenario, za tako nešto mu nisu bili potrebni Hellingen, Kandrax ili Rakosi, nije bilo ni potrebe da Zagor padne na koljena i zaplače ili neki drugi sličan patetičan način, ništa od toga, jedna obična priča, napisana izuzetno dobro od prve do zadnje stranice. Uvijek sam govorio da tema nije toliko važna i da dobar scenarista uvijek mođe da napiše dobru priču, kao što smo to imali priliku da vidimo u slučaju Nolitte i Sclavija. Marolli je upravo to pošlo za rukom što mnogim drugim i iskusnijim autorima nije.

Kao šlag na tortu došao je i Bisijev crtež, tako da smo dobili jednu od najboljih i najkompletnijih epizoda u posljednjih nekoliko godina.

26.06.2020
    09:36:00 sati
  • Paka01

8, 7, 9, 8

Pročitah i ovo čudo. Dobra priča, na momente i vrlo dobra. Scenarij djeluje moderno, dijalozi su pitki i uvjerljivi te nema nikakvog nepotrebnog prepričavanja stvari koje ionako vidimo. Zaplet je očigledan i ne donosi ništa novo, al svakako ga je bilo zanimljivo pratiti. Atmosfera je odlično pogođena i napetost je tu od početka do kraja. Žao mi je što Chico nije imao neku značajniju ulogu. S obzirom na njegove postupke u početku epizode, očekivao sam da će imati bitniju ulogu, no ništa na kraju od toga. Nadalje, ima tu u priči standardnih nebuloza poput onog kad zločinac otkriva svoj plan bez ikakvog suvislog razloga, kao i scena pri kraju kad Legija kao iz samilosti Zagoru baca sjekiru da se može boriti protiv onoga tipa s ogromnim maljem. Ma dajte molim vas, totalno neuvjerljivo. Bisijev crtež je odličan i definitivno je najkvalitetnija stavka ove priče. Čist je, atmosferičan i što je najbitnije - priča priču. Lijepo je bilo vidjeti neke likove iz epizoda Pakao Živih i Indijanski Teritorij. To su neki od prvih Zagor stripova koje sam ikad pročitao kad sam bio mali i dan danas su mi dragi. Sve u svemu, vrlo dobra priča koja ipak ne zaslužuje sve te puste desetke koje se dijele u recenziji. Vidit ćemo šta će Marolla još napisati. Dobro je krenija, al sjetimo se da su i prve Burattinijeve priče bile odlične, a gle gdje je sada...

14.07.2020
    15:19:00 sati
    Paka01