Krik vile smrti

ZG LU 301/302 | 144 str.

Na povratku u Darkwood iz prethodne avanture koja ih je odnijela na Baffinovu zemlju, Zagor i Chico na obali Mainea sukobom s tajanstvenom sektom upliću se u koloplet smrti, osvete i drevnih tradicija iz keltsko-irskih legendi.

• Krik vile smrti
    ZG LU 301
  • Crommov glasnik
    ZG LU 302
  • Krik vile zloslutnice
    ZG VEC 153
  • Kromov glasnik
    ZG VEC 154

• Il grido della Banshee
    ZG SR 621
  • L'araldo di Cromm
    ZG SR 622

• U Italiji su priče objavljene u travnju i svibnju 2017., VČ ih je objavio u studenom i prosincu 2019., a Ludens u svibnju i lipnju 2020.
  • Pojavljuju se Crommove sluge, irska tajanstvena sekta čiji je primarni cilj osloboditi Irsku engleskog utjecaja i uspostaviti drevni keltski kult s prinošenjem ljudskih žrtava, kao i natjerati crkvenu hijerarhiju da se pokaje zbog ukidanja poganskih obreda. Sve bi to bile puste tlapnje jer ih je mali broj, ali u posjedu su drevnih magijskih knjiga koje treba dešifrirati. Ovdje im je cilj eliminirati Luciusa Murphyja, zbog čije je izdaje niz članova sekte pogubljen, a Lucius je s obitelji emigrirao u Ameriku. Razrješenje (barem trenutno) sukoba sa sektom, kao i najavu povratka jednog starog Zagorovog neprijatelja s hipnotizirajućim pogledom, Burattini donosi u originalima 645-647.
  • U priči se spominje niz likova i običaja iz irske povijesti i folklora: Jack-o'-lantern, Banshee se prvi put pojavila u Bosellijevom specijalu (ovdje se pojavljuje više njih), Crom, Henrik VIII, Sv. Patrik, Samhain.
  • U samoj završnici priče, Zagorovom osornom reakcijom na Luciusovo pitanje, postoji nagovještaj poveznice Zagorovog irskog porijekla i sekte Crommovih slugu.
  • Za sada jedini Piccininnov rad na Zagoru, a od nekoliko ponuđenih priča od strane Burattinija, izabrao je baš ovu. Giulianov rad odlično poznaju Alanfordovci, a za taj je serijal crtao od 1984. do 1987. Od 2000. godine radi na Dampyru nacrtavši devet priča u redovnoj seriji i dva Maxija. Nacrtao je i posljednju Chicovu avanturu u miniserijalu o putovanju kroz vrijeme.
  • Str. 74, Piccininno je 5. vinjetom omažirao Ferrijevu naslovnicu.
  • Dvije odbačene Piccinellijeve ideje za prvu naslovnicu pogledajte ovdje.

Zagorovo i Chicovo putovanje do Baffinove zemlje i natrag u Darkwood kroz Maine donio nam je Moreno Burattini u dvije priče, lišavajući nas klasičnih priprema kada je u pitanju putovanje naših junaka. Nismo u Darkwoodu, idilu ne remeti Pijani Patak istovremeno noseći pismo nekog nesretnog Zagorovog prijatelja koji žurno očekuje njegovu pomoć i pripremajući psinu za Chica, već nas Burattini odmah baca u vatru, tj. led, vodeći nas na Newfoundland gdje će se Zagor i Chico sa skupinom odvažnih mornara predvođenih kapetanom Howeom, ali i ubojicom i saboterom među njima, otisnuti prema Baffinovoj zemlji kako bi spasili mornare zarobljene u ledu. Ova je priča malo podigla pomalo zaboravljenu atmosferu survival žanra u Zagorovom serijalu, gdje se grupica ljudi nalazi u bezizlaznoj situaciji uvjetovanoj hirovima surove prirode, ali i ljudskom faktoru.

Druga priča, kada bih se općenito osvrnuo na nju, klasična je akcijska priča o povratku naših junaka u voljeni im Darkwood gdje odmah na početku znaš da će se Zagor i Chico u nešto upetljati, a na prvim stranicama Giuliano Piccininno prikazom obale Mainea, visokih litica, magle, kuća od kamena i slamnatih krovova, općenito okoliša, klimatskih uvjeta i atmosfere koja vlada, sugerira nam da će radnja imati poveznicu s Irskom.
Debi novog crtača uvijek je intrigantan, a ovaj je put (kao i s Piereovim crtežom) prijatno osvježenje za moje umorne oči. Atmosfera koju je stvorio na početku je odlična, samo je pitanje kako će se dalje snaći s irskom poveznicom, a kad se pojave Lucius Murphy, njegov brat Ryan, baka i mala nećakinja Sinead, a posebice maskirani pripadnici tajanstvene sekte i Banshee, vila zloslutnica, dvojbe nema-irska povijest i folklor postaju predominantna nit vodilja ove kratke priče od 144 stranica.

U redu, imamo novog crtača čiji mi se stil odmah dopao, imamo novu Burattinijevu ideju, imamo nove neprijatelje, imamo nešto retrospektiva i objašnjavanja, i čak bih rekao da je ovo jedna tečna priča. Sve teče prirodnim ritmom za takvu vrst priče, negativci žele nečiju krv i život, a Zagor se bez imalo dvoumljenja stavlja kao njegov zaštitnik, skače po drveću, iskače iz grmlja savladavajući jednog po jednog negativca, ali i pokazujući plemenitost i poštovanje prema ljudskome životu spašavajući jednoga od njih, pojavljujući se i nestajući poput duha, šireći strah među maskiranim negativcima-milijun puta viđeno, ali uvijek efektno.

Protiv koga se to naš junak bori, komu je ovaj put stao na žulj i zašto? Prije odgovora želio bih se vratiti malo u povijest serijala. Zagorovi autori Nolitta, Castelli, Toninelli, Sclavi, Capone i Boselli stvorili su razne negativce i teme kako bi dali slobodu svojoj kreativnosti, riskirali su i većinom pogodili ukus čitatelja. Razumljivo je da je protokom toliko desetljeća došlo do zasićenja, pa i zamora, inspiracije je sve teže tražiti i nove elemente u Zagorov svijet ugrađivati, a uvijek će se naći netko tko će prigovoriti da autori kada ubacuju nove elemente u Zagorov svijet krše prvotne karakteristike serijala i junaka. Ovaj stav može biti apsolutno legitiman, ali osobno ga ne preferiram, barem u njegovom radikalnom obliku. Nolitta je svoju posljednju priču napisao prije četrdeset godina i nitko ne može znati niti predvidjeti kakve bi priče pisao da je nastavio do konca svoga života. Živio je i pisao u vremenu inovativnih tema za obradu, od tada je prošlo 40 godina i sve su teme manje-više iskorištene. Nema smisla uspoređivati druge pisce s Nolittom ili se propitkivati što bi Nolitta učinio, kakve bi teme odabirao. Nolitte više nema i nema se što prigovoriti njegovoj veličini, a danas su tu drugi autori i jedino što nam preostaje jest uroniti u Burattinijev svijet irsko-keltskih legendi i opsesivnih irskih fanatika, nadajući se da neće početnu odličnu atmosferu pokvariti svojim poznatim boljkama koje dominiraju njegovim stilom pisanja-objašnjavanjem faze radnje i stvari koje su već jasne iz crteža ili su lako razumljive, ubijajući tako fluidnost radnje.

Općenito nisam radikalno nasađen prema Burattinijevom načinu pisanja (osim kada su u pitanju povraci starih karizmatičnih neprijatelja, koje, s oproštenjem, usere do daske, poput Hellingena i Krojača uparenog s Mortimerom) i bez muke sam pratio razvoj ove priče pune novih pojedinosti na koje treba skrenuti pozornost čitatelju, pa stoga i ovdje dolazi do izražaja Burattinijev stil pisanja u smislu flashbackova i štreberskih objašnjenja. Razumijem da to može iritirati sve one koji ne vole ovaj način pisanja smatrajući ga pedantnim ili podcjenjivačkim prema čitateljima, ali meni su ovdje baš fino legli dijelovi u flashbackovima o irskoj legendi o Jacku O'Lanthernu i drevnoj povijesti Irske, a posebice dijelovi o povijesti sekte Crommovih slugu, Luciusovoj istrazi i susretu s njima. Taj dio, iako zauzima oko 45 stranica, dobro je napisan i funkcionalan za tu fazu priče, bez suvišnosti i banalnosti, a prekidan je odličnim scenama Zagora u akciji, gdje lovi po šumi Crommove sluge kako bi saznao gdje im je jazbina.

Lijepo odrađeno, a iako Burattini ne može bez objašnjavanja, definitivno je to jače od njega jer je to njegova suštinska karakteristika, u ovom slučaju ovdje je to daleko prihvatljivije nego u nekim drugim pričama i te će boljke doći do izražaja u nastavku ove priče, orig. brojevi 645/647, a Burattini je ovdje dobar u spajanju likova s radnjom obavijenom aurom drevnih keltskih tradicija iz koje odjednom iskače maliciozna sekta za koju se mislilo da je davno zatrta. Autor nas je uveo u svijet radikalnih fanatika, dominantnih u tom dijelu retrospekcije-tajanstvene sekte čiji je primarni cilj uspostaviti drevni keltski kult s prinošenjem ljudskih žrtava i osloboditi Irsku engleskog utjecaja, kao i natjerati crkvenu hijerarhiju da se pokaje zbog ukidanja poganskih obreda. Ovo ih radikalno udaljava od irske borbe za neovisnost i slobodu, unionista, pokreta za samoupravu, IRA-e, sukoba katolika i protestanata, ovdje je sekta Crommovih slugu poslužila za drevno i magijsko koje je upleteno u priču, jer su u posjedu drevnih magijskih knjiga koje treba dešifrirati i tako će se izboriti za slobodu i neovisnost, istovremeno represijom namećući stanovništvu svoja pravila i zatrte poganske krvave običaje.

Ovdje je sekti cilj eliminirati Luciusa Murphyja zbog čije je izdaje niz članova pogubljen, a Luchius je s bratom, nećakinjom i bakom emigrirao u Ameriku. Što se mene tiče, činjenica da se bore za neovisnost svoje nacije i države ne oslobađa Crommove sluge od uloge bezobzirnih ubojica koji bez grižnje savjesti ubijaju čak i nevine ljude samo zato što su rođaci onih koje smatraju izdajnikom (to je i IRA radila, tako da je Burattini ovdje pogodio u srž). Jednostavna i pitka priča, a tema mi se učinila zanimljivom zbog novih protivnika koji su potegnuli sve do američke istočne obale kako bi se osvetili, i to je još jedan očiti primjer njihove fanatične posvećenosti cilju, ali i zato što se na kraju pojavljuje mala natuknica o mogućem razvoju događaja koji izravno sežu u prošlost samog Zagora. Ako će ikada doći do razvoja keltsko-irskih tema uz sudjelovanje Zagorovih roditelja ili nekog pretka, volio bih to vidjeti i radoznao sam kako će to Burattini povezati.

Međutim, najveći je problem, prema mom mišljenju, suočavanje ključnih elemenata Nolittinog lika s pokušajima promjene ili umetanja nečeg novog. Da me lakše pratite, Nolitta nikada mladom Wildingu nije ime nadjenuo, je li za to postojao razlog? Ako nam sam Nolitta nikada nije otkrio značenje Zagorovog simbola (već je rekao Ferriju: stavi mu neki indijanski znak) je li za to postojao razlog? Ovo je Burattini čak odlično odradio u „Nultoj godini Darkwooda“. Capone je nešto počeo petljati oko Atlantide i Zagorovog porijekla u „Potopu u Darkwoodu“, Boselli je nastavio u „Sedam gradova Cibole“ i ostavio nedovršenim, pa je nešto prtljao s atavizmom afričkog poluboga Damballaha, pa u trećem Kandraxu nešto natuknjivao o Zagorovoj keltsko-irskoj junačkoj poveznici s Fiannama, a sada možemo očekivati neke nove poveznice, ovaj put s Crommovim sljedbenicima.

Ako ste već pročitali priču, znat ćete da završnica aludira tom poveznicom, jer Zagorova osorna reakcija, reagirajući gotovo ljutito, kao kad je pokušao zakopati prošlost kad je Chico otkrio sliku njegovih roditelja, ne ostavlja mjesta sumnji-tu postoji nešto što još nije otkriveno o prošlosti Duha Sa Sjekirom i moglo bi biti burno. Tko zna kako će i hoće li Burattini to raspetljati, ili će se uvaliti u nevolju i još više to zapetljati.

Ono što me najviše, neću reći zasmetalo, već zbunilo je uloga Banshee u priči, i to više njih. Njihova uloga nije do kraja definirana i prepuštena je slobodnom tumačenju. Predstavljaju li vile zloslutnice stvarnu pojavu ili su plod mašte, teško je reći. Isprva sam pretpostavljao da je njihova pojava, kada se Zagor prvi put susreo s jednom od njih na početku priče, umjetno inscenirana od strane negativaca radi zastrašivanja, a na kraju priče da su plod Zagorovih halucinacija izazvanih isparenjima grčke vatre. One su ovdje poslužile kao mogućnost poveznice s daljnjim razvojem događaja u nekoj idućoj priči o Zagorovom porijeklu i Crommovim slugama i teško je nešto suvislo o tome napisati, baš kao i o glavnom zlikovcu, koji je potpuno neuvjerljiv u svojoj ulozi. Taj negativac u maski Ghost Ridera izgledao je više poput klasičnog Burattinijevog mehanizma o tajanstvenom i opakom vođi, ali je meni prilično neuvjerljivo da netko stavi nekakvu zapaljivom smolom namočenu masku na lice, zapali je, pa ide uokolo i plaši ljude, a da iz svega toga ne izađe ispečene glave. Žao mi je, ali ne mogu to probaviti.

Giulianno Piccininno je definitivno crtač kojeg bih volio ponovno vidjeti kako se kreće darkvudskim stazama. Pokazao je da ima potencijala: većina je tabli vrlo dobra (magla koja dominira na početku, Chicov susret s bakom, Zagorov s Banshee, akcijske scene u šumi, nasukana olupina broda, retrospekcije) i pokazao je da zna napraviti dinamiku. Imam dojam da kako je sve više ulazio u priču tako je dobivao sve više samopouzdanja, a posebno se istaknuo sa Zagorovim noćnim lovom na sektaše i finalnom obračunu u njihovoj jazbini. Doduše, ima tu malo drvenaste i nespretne anatomije u nekim likovima i scenama, Zagor mi negdje izgleda premlad, a Chica ponekad ne može uvjerljivo „uhvatiti“-u nekim je tablama vidljiv nerazmjer njegove fizionomije i tjelesnog stasa, ali, sve u svemu, ja sam zadovoljan. Iako je u tim detaljima još uvijek nesavršen, ima Giuliano svoj osobni stil koji mi se dopada, a koji bi, samo da više radi, bio sve bolji. Ne znam hoće li opet crtati neku Zagorovu avanturu, ali ako Burattini računa na njega, volio bih da se što prije primi posla.

ZG VEC 151/153 Newfoundland!

ZG VEC 155/157 Povratak samuraja

• skot

4, 3, 6, 7

Dio u kojem se prepričavaju događaji iz Irske je ok, sve ostalo božesačuvaj. Vrhunac je tip koji se maskirao tako što si je zapalio glavu. Burattini na kvasini.

18.04.2021
    02:25:00 sati
    skot

8, 8, 9, 9

Veoma uzbudljiva i napeta epizoda, sa odlicnim crtezom, i atmosferom koja je definitivno izuzetna.  Bure i Piccininno su odlicno spojili svoje ideje, i savrseno napunili sve elemente legende, horora i misterije u samo 144 stranice.  Kromov Glasnik je ocito neka vrsta inspiracije Washingtonove price, Sleepy Hollow.  Naslovnice takodje dobre, ovo je epizoda koja ce se dugo pamtit.

18.04.2021
    05:09:00 sati

7, 3, 7, 9

Imao sam velika ocekivanja od ove epizode, ne samo da je tema atraktivna vec smo u proslosti imali priliku da vidimo nekoliko tabli novog crtaca Piccininna, koje su zaista dobro izgledale.

Prica je dobro krenula, pojavom vile zloslutnicce odmah se preslo na akciju, dinamika je prstala na sve strane. Bilo mi je pomalo cudno da se vila odmah pojavila, mislio sam da cemo prvo imati neku vrstu uvoda i misterioznih dogadjaja, drugim rijecima izgradnju napetosti i atmesfore, ali to nije bio slucaj. Odjednom, nakon nekoliko stranica, Burattini udara nemilosrdno sa flesbekovima, sasvim u svom maniru kako smo od njega i navikli. Na pocetku to nije bilo toliko strasno, ti flesbekovi su bili povezani sa irskom mitologijom i bili su interesantni. Nakon odredjenog vremena ocekivao se nastavak radnje, ali jok…Bure, kao u nekom ludilu, nastavlja sa prepricavanjem i prelazi iz mitologije u irsku brobu za nezavisnost, koci na taj nacin pricu i smara sa nekim objasnjenjima koja nikoga normalnog ne interesuju. Na te proklete flesbekove je potroseno vise od pola epizode, sto je van pameti ukoliko imamo u vidu da cijela prica traje tek jednu i pol svesku. Na kraju, kada je napokon zavrsio sa jebenim prepricavanjem, imamo jos nekoliko scena finisnog obracuna, koje su prikazane vecinom tako sto Zagor leti sa lijane na lijanu na nekoliko stranica. Sta reci drugo nego da je prica tesko razocarenje, ne zbog teme, vec zbog uzasno lose razrade scenarija.

Piccininnov debi je mnogo obecavao, u stripu se nije bas toliko pokazao koliko se od njega ocekivalo. Na momente se moze da vidi da dolazi iz svijeta karikature i da mu taj stil mozda i najbolje lezi. Pa ipak, nacrtao je nekoliko dobrih vinjeta, pogodio je i atmosferu, cak je i lica glavnih aktera prilagodio klasicnom Ferrijevom stilu, sto je za svaku pohvalu. Mane su mu, kao sto rekoh, na momente se vidi taj njegov karikaturni tac, zatim slabo pazi na proporcije likova. Dalje, s obzirom kako je crtao pozadinu, mislim da nije mnogo vremeena potrosio na crtanje ove epizode, vise je to bio brzinski rad. Kako bilo, kada sve saberemo i oduzmemo, ipak bi mi bilo drago da ostane u nasoj ekipi i da i dalje crta Zagora, jer pored svih mana i dalje je bolji od vecine trenutnih crtaca naseg omiljenog junaka.

18.04.2021
    06:14:00 sati

6, 6, 8, 7

18.04.2021
    09:34:00 sati

7, 6, 4, 7

Pa i nije toliko loša priča. Vidim da ima i nastavak. Kraj najavljuje neko dalje kopanje po prošlosti Zagorove porodice, što se njemu ne sviđa. Možda u nekim budućim epizodama budu priče o Zagorovom djedu ili pradjedu u Irskoj. Rijetko vidimo da Zagor skreće temu. Crtež nije dobar.

18.04.2021
    09:58:00 sati

7, 5, 7, 7

Sve djeluje kao predug uvod u nešto, a to nešto nikako da stigne. Irska mitologija nije uteg oko vrata u ovoj priči i bez obzira na najave o završetku priče, sve ima odlike samo proširenog uvodnika.

18.04.2021
    10:21:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

8, 8, 7, 9

18.04.2021
    13:17:00 sati
    Dalibor.V

9, 7, 7, 8

Ovo uopste nije losa epizoda, iznenadio sam se. Ocigledno je da je ovo uvertira za jos jednu epizodu/nastavak koji Burattini planira. Ideja za pricu o revolucionarnoj sekti Irskih pobunjenika (neka preteca moderne IRA-e) koja politickim atentatima i ostalim delovanjima zeli da izazove haos pozajmnjena je od i podseca na Tkaca i njegovu organizaciju koju smo upoznali na stranicama cuvene Castellijeve price Velika zavera. Slicnu sektu/organizaciju je Burattini stvorio za Maxi Tajni agenti, jako dobru pricu po mom secanju.
    Medjtuim cilj Kromovih sluga nije haos zarad haosa, oni se bore za nezavisnost Irske od engleske krune, sto ce se, ako pogledamo u istorijske udzbenike, desiti vek kasnije - u odnosu na desavanja opisana u Zagoru - 1921. godine.
    E sad, Burattini znaci ima vrlo zanimljivu ideju za pricu ali opet pati od svojih uobicajenih boljki a to je nespretan scenario i likovi koji su crno beli, a ovde je bas bila prilika da ih pokaze sivima. Jer pitanje Irske i Engleske je komplikovano i zamrseno pitanje i nekako mi je glupo da se Kromove sluge prikazu kao apsolutni verski fanatici i ludacka sekta a ne kao patriote koji zele da se oslobode Engleza i njihovog jarma. Zato mi je cudno ponasanje profesora iz epizode koji bez ikakvog premisljanja odbije da se prikloni revoluciji. Ne znam kojavvelika revolucija i cija borba za slobodu (bilo kojeg naroda tokom istorije) nije bila krvava.
    Fino je Burattini ukomponovao i elemente Irske mitologije, pricu o Kromu, Helouvinu, Svetom Patriku itd. I jos u sve to upleo Zagora i njegovu porodicu. Vrlo interesantno iako nespretno izvedeno na malom broju stranica. Videcemo sta ce doneti nastavak ali ovo obecava.
    Ne znam da li se secate po meni nezasluzeno zaboravljene i zapostavljene Zagorove epizode Poslednja Tula, kada Zagija spase usamljeni monah koji ga po automatizmu oslovljava sa ,,Patriče". Davno sam citao tu epizodu ali secam se da je Bosseli tu vrlo lepo i interesantno ubacio par scena koje su ispale bas poeticne, donekle i religiozne. Mogao je Burattini to i ovde da ukomponuje ali nema on taj osecaj za poetiku i tihe, mirne, prazne kadrove u kojima niko ne prica nista, ali slika puno govori.
    Ima potencijala ovo ispitivanje Irskih korena, videcemo sta donosi nastavak koji je nedavno izasao u Italiji ako se ne varam.

Crtez Piccininna je solidan, ali ima i mesta gde ofusari kao Laurenti sto radi. Zagorovo lice ume da pogodi, neki dinamicni kadrovi su mu jako dobri, ali sveukupno nije bas odusevio, ali i on ima potencijala da zategne crtez i da to ispadne mnogo bolje.

77%

18.04.2021
    20:30:00 sati
  • jasa

9, 5, 7, 9

Bure ima dobrih ideja, ali izvedba šteka. Po meni je totalno nejasno i nepotrebno da ovdje ubacuje Banshee na ovaj način pa čak i ovog sa gorućom glavom jbt, nekako je htio ubaciti sve čega se mogao sjetiti i time srozao dojam. Priča je komotno mogla biti duža, likovi dublji i tako. Ostavlja se prostor za nastavak i za super novog nemesisa kao i za vezu sa Kandraksom i Zagorovim porijeklom tako da zbog toga ide ocjena više. Crtež je generalno dobar, ali face su nekako loše, duguljaste, ako to popravi, bit će skroz OK crtač. Naslovnice odlične.

19.04.2021
    08:44:00 sati
    jasa

5, 5, 7, 6

19.04.2021
    11:30:00 sati

8, 7, 7, 8

Zanimljiva ideja i solidna realizacija. Čak malo i prekratko, sam kraj dođe naglo i ostavlja dojam nesposobnih protivnika. Goruće glave i slične stvari su malo pretjerane, ali kad je to bilo za zamjeriti  u stripu....

20.04.2021
    11:16:00 sati

8, 8, 6, 8