ZG SR 638
  • Gli uomini serpente
    ZG SR 639
  • Il tempio delle mille morti
    ZG SR 640

• U Italiji su priče objavljene u periodu između rujna i studenoga 2018. godine, VČ ih objavljuje u periodu između veljače i travnja 2021., a Ludens u periodu između rujna i listopada 2021.
  • Fishleg se prvi put pojavio u drugom Hellingenovom pojavljivanju u priči Mržnja, a od avanture Odlazak u nepoznato pojavljuju se “Golden Baby” i multikulti ekipa mornara. Nezaboravne, najbolje i legendarne avanture s njima bile su Kapetan Zmija, Zlatni pečat, Nestali istraživač, Morska strava i Otočka skupina. Pojavili su se u pričama Mortimer: Zadnji čin te ovoj, a u popratnim edicijama u pričama Demonski otok, Noćna mora na moru i Tajanstveni brod. Član posade, Ramath, protagonist je Toninellijeve priče Jeti, Burattinijeve Thugsi i jedne kratke priče, a kapetan Fishlegh prvog kolorca.
  • Uz udarnu postavu Fishlega, Ramatha, Zarkoffa, Tarawu, Orsovica, Hammendicka, Gastona, Manola i Sive Lisice, pridodani su novi: Svenson, Hawkings, Travis i dvojica neimenovanih, kao i Kowalsky, Benson, Tolbert i Smith koji su poginuli u okršajima sa sektom ljudi – zmija.
  • Sedmo pojavljivanje Virginije Humboldt. (Zlatni pečat, Morska strava, Otočka skupina, Mortimer: Zadnji čin, Noćna mora na moru, Demonski otok)
  • 21. pojavljivanje vrača Mnogo Očiju.
  • Priča je puna referenci na neke stare priče: Crna božica, Tigar, Thugsi, Indijanska magija.
  • Hasuk, Nayanin sluga, fizionomijom je nalik Marvelovom Venomu.
  • Spominje se Ramathov učitelj Murray, Dharmin ljubavnik i vjerojatno Nayanin otac.
  • U prijašnjim se pričama pojavljuju Thugsi, štovatelji božice Kali, a za potrebe ove priče Rauch je stvorio sektu ljudi - zmija, štovatelja drevne sekte kulta Naga.
  • Pojavljuju se Jurga i kćer mu Aiša, Cigani iz Bosne. Inače se prvi Ciganin u serijalu pojavio u Ferrijevoj priči, a kasnije imamo trojicu Rakosijevih pomoćnika; Molnara, Totha i Baltora.

Sjećam se kada bi nekada davno kao klinac kupio novog Zagora na kiosku, ili nabavio neku staru priču, cijeli bi svijet oko mene tada stao jer me živo zanimalo što me čeka u priči. Hoće li to biti obična priča s Indijancima, vojnicima, doseljenicima i traperima ili sve to impregnirano tipičnim elementima iracionalnog, bilo da su izraženi hororom, fantastikom, magijom... Kakva su to vremena bila, a pogotovo kad bih otvorio strip i vidio dvije riječi magične privlačnosti - fantastična priča. Guido Nolitta započeo je sagu koja još uvijek traje, a koja je uspjela pridobiti naklonost brojnih čitatelja zahvaljujući i raznolikosti priča, jer Zagorov je serijal sabirnik mnogih žanrova koji su se odlično uklopili u Zagorov svijet, no jedno moram naglasiti. Moram istaknuti da su onomad davno horor, magijski i fantastični elementi bili tek sporadično ubacivani, jer iskusni Nolitta znao je da prekomjerna upotreba istih dovodi do zasićenja, gubi se onaj famozni sense of wonder; dojam začudnosti i očaranja kod čitatelja. Nolitta je inaugurirao te žanrove koji će se u nadolazećim pričama pokazati kao vrlo važni, istražujući kako će se fantastično-nadnaravne komponente uklopiti u Zagorov svijet i kako će na njih reagirati čitatelji, a tradiciju su nastaviti Alfredo Castelli i Tiziano Sclavi, kasnije Ade Capone i Marcello Toninelli, a s vremenom su Mauro Boselli i Moreno Burattini uradili kontinuitet priča temeljenih na ratu između Atlantide i Mua, a koje su podijelile čitatelje; neki prezrivo frknu nosom na sam spomen tih civilizacija u serijalu, drugima je taj kontinuitet, pa i meni, uglavnom solidan do odličan, a neke priče iz tog kontinuiteta spadaju među najbolje Zagorove priče.

Uz već spomenute priče o davnim civilizacijama, pod žanrom fantastike mislim i na one epizode Zagora u kojima su na više ili manje prisutni metafizički elementi izravno vezani uz indijansku mitologiju i magiju. Tu idu priče Vječna magija, Demoni ludila, Tonkino prokletstvo, Crni plamen, Crna duša, Bosellijev Helingen, Nulta godina Darkwooda, Diablarova sudbina, Gospodar vremena, Prokleto zlato, Tajanstvena dolina, Prokleta horda, Crne suze. Zatim imamo priče povezane s keltskom mitologijom, a naravno, to su sve priče s Kandraksom. Imamo i priče povezane sa zombijima, počevši još tamo od priče Vudu, preko Prokleto blago i Osveta Vudu do Buđenja i Zombiji u Darkwoodu. Imamo i epsku fantastiku, a tu ubrajam Horde zla, Princ vilenjaka, Zenith 666, Sjene nad Golnorom. Imamo survival fantastiku: Američka odiseja i Ukleta zemlja. Imamo i priče utemeljene na indijskoj/hinduističkoj mitologiji. Iako u Crnoj božici nema fantastičnih i magijskih elemenata, to je priča koja uvodi indijsku kulturu u Darkwood prvim pojavljivanjem Thugsa i engleskih kolonijalista, utirući put remek-djelu Tigar i posljedičnim povezivanjem svih budućih priča povezanih s tom niti, a to su Thugsi i ova Rauchova priča.

Danas me rijetko koja priča takve tematike oduševi. Ne zato jer su se ti žanrovi vremenom ofucali, dapače, oni su uvijek aktualni, problem je u nečem drugom. Nema sumnje da je Zagorov ugled već dugo vremena poljuljan. Ne od nekog imaginarnog stripovskog negativca kojih je u ovih šezdeset i tri godine bilo napretek, a neki od njih su i uspjeli u tome, već od živih ljudi, scenarista i crtača koji dominiraju serijalom zadnjih 10-15 godina. To se jasno vidi iz svih edicija. Hoćeš od redovne, specijala, novela, kolora, i onih koje više nisu aktivne. Načelno, jedino se čitatelji i fanovi bune, a uredništvo piči po nekoj svojoj zamišljenoj liniji. Tko (ni)je u pravu i zašto je to tako? Zašto se sve kritike, pa i one pozitivne, trpaju u isti koš i ide toliko ekstremno da se i najbezazlenija kritika proglašava kao izraz mržnje prema uredništvu, Burattiniju i nekim crtačima i scenaristima? Neka se urednici zapitaju zašto je to tako, mi odgovor znamo.

Jacopo Rauch je danas jedan od rijetkih autora u serijalu koji u mojim očima zbog strasti prema Zagoru zna pisati određene vrste priča. No ne pomaže naročito ni on, tek uspijeva održati nekakvu labavu prosječnost da serijal ne upadne u totalno beznađe. Na žalost, cijenivši ispočetka njegov rad, koji je bio i provokativan i zanimljiv i dinamičan, sada sam sebe uhvatim u razmišljanju kako Rauch u zadnje vrijeme sve više podilazi tek korektnom pisanju, i to štreberskom. Ne znam, možda sam u krivu pa griješim, no mislim da piše priče kojima prvenstveno pokušava pridobiti naklonost nas starih Zagorovaca, ali već neko vrijeme u njegovim pričama nisam osjetio da se stavlja u poziciju iz koje može ponuditi nešto zanimljivo, pogotovo nakon njegovog Rakosija koji je uvelike podbacio u ključnim elementima. Stoga sam ovoj priči pristupio s velikom dozom skepse, jer Fishleg, Virginija, Ramath i ekipa s „Golden Baby“ nisu bilo tko, zahtijevaju određenu dozu poštovanja, pa i znanja, pogotovo jer je ovo Rauchov prvi uradak s njima i jer Rauch nije ni Nolitta ni Boselli koji su nam podarili nezaboravne i najljepše avanture s posadom „Golden Baby“.

Na prvo čitanje ova Rauchova priča ostavlja korektan dojam. Dobar zaplet, dobar rasplet, sve je uredno, štreberski posloženo. Neki čitatelji će vjerojatno osjetiti dašak Nolittine energije, dašak onog starog Zagora, no ja se nisam dao prevariti, jer ako ću iskreno, u priči su gotovo svi elementi koje volimo mi Zagorovci: posada „Golden Baby“ u nevolji, Virginija, opaki tajanstveni neprijatelj, Ramath sa svojim moćima, magična dimenzija s raznoraznim čudovištima i preprekama koje Zagor mora savladati… no ipak je taj osjećaj više do evokativnog crteža uigranog dvojca Sedioli i Verni negoli do Rauchova korektno napisanog scenarija. Pod korektno mislim na cijelu priču odrađenu bez pretjerane upotrebe flashbackova i opširnih dijaloga koji razvodnjuju priču. Ima nešto flashbackova, ima opširnijih dijaloga u vezi objašnjavanja kako se Ramath, tj. njegov duh našao zatočen u drugoj, magičnoj dimenziji i tko je tajanstveni neprijatelj, ali koji ne ubijaju ritam priče jer su svrhovito ubačeni. Cijela priča odiše standardnom klasikom kada je natprirodno u igri do te mjere da Rauch piše i klasičan završetak koji me ostavio u nedoumici; onaj kada ne znaš je li negativac stvarno mrtav, pokušavajući na taj način zagolicati čitateljevu znatiželju o mogućnosti povratka.

Priča je općenito puna akcije, misterije i nekoliko „teških“ trenutaka po Zagora, ali bez nekih posebnih inovacija i svježine. Tja, osim ako naivci smatraju da su druge dimenzije i svaštanešta što se u njima može pojaviti inovacija i svježina. Ono što mi se sviđa kod Raucha je da ne okoliša i ne vrti me raznoraznim prečacima kako bi održao tajanstvenost u vezi novog neprijatelja, jer već u prologu je jasno tko je Zagoru nova prijetnja. Ponekad to zna biti mana, kada mi pisac već na početku skine auru misterioznosti s neprijatelja, no u ovom je slučaju to svrhovito koliko i dijabolično, jer nadnaravni elementi koji slijede jedan za drugim u neprekidnom ritmu imaju za cilj predstaviti nam Nayanu, Dharminu kćer, koja se želi baš kao i njena mati onomad dokopati amajlije od žada, a koja bi joj dala neslućene moći, i tako nam pokazati svu njenu zloću i okrutnost. Cilj opravdava sredstvo stara je poslovica, ovdje primijenjena do maksimuma, jer Rauch tu maksimu pretvara u dimenziju u kojoj se nalazi izvantjelesna projekcija Ramatha.

Ramatha ne treba posebno predstavljati Zagorovcima. Taj indijski fakir i mistik našao je svoje mjesto među mornarima s „Golden Baby“ i zasigurno je najdojmljiviji među njima, stekavši karizmu u avanturama u kojima su se njegove moći često pokazale korisnim i odlučujućim u rješavanju problematičnih situacija. Svojim iznimnim, ljudskom umu neshvatljivim paranormalnim sposobnostima komunicira s drugima i može ući u snove onih s kojima želi razgovarati, kao što to često čini s Čikom. Mentalnom snagom može projicirati svoje astralno tijelo gdje god želi, i može ga učiniti vidljivim ili ne prema vlastitom nahođenju, a držeći nečiji predmet u ruci može uspostaviti kontakt s pokojnikom. Čak je jednom prilikom uspio ubaciti svoju svijest u Zagorovo tijelo, vodeći bitku koja je trajala koliko treptaj oka. Kada je „Golden Baby“ usidrena, a mornari u krčmama traže zabavu, tog fakira često možemo naći u raznim ludim i nemogućim pozama kako odmara i skuplja snagu, a da ne spominjem kako na taj način stari dobri Čiko doživi srčani udar kad naleti na njega.

Za sve trenutke dinamike i uzbuđenja, a ima ih, da se ne lažemo, zaslužne su dvije isprepletene narativne linije. U prvoj pratimo Zagora i ekipu s „Golden Baby“ u potrazi za Ramathom, a Rauch pred njih stavlja raznorazne peripetije i prepreke u vidu Hasuka i sekte ljudi-zmija, kao i velečasnog Gibsona i njegovu rulju; vjerske fanatike opsjednute progonom „vještica“, a ovdje je crtački dvojac odlično odradio atmosferu gotičkog sela obavijenog močvarnom maglom. Druga se pak odigrava u magičnoj dimenziji u kojoj je zatočen Ramathov duh, a koji se na sve načine pokušava oduprijeti Nayaninim čarolijama, i sama po sebi ta narativna linija nije loša, efektnu ulogu u njoj odigrale su raznorazne kreature iz hinduističke mitologije u namjeri da zaustave Ramatha i Zagora. Ramath je ovdje solidan protagonist u borbi da se obrani od Nayaninih zlih namjera, a Nayana kao novi neprijatelj nije loša, ali me nije impresionirala. Pazite, Nayana je, u usporedbi s Dharmom, više demonski entitet nego vještica. I kao takva trebala bi biti daleko opasnija i moćnija nego mati joj. Paradoksalno, Dharma je na mene daleko snažniji dojam u Tigru ostavila u kojem se pojavila na tek nekoliko stranica, negoli Nayana u ovoj cijeloj priči.

E da, i Zagor je u drugoj dimenziji, čas skače malo iz ove malu o onu i sve skupa ne izgleda loše, uvodeći pritom kao vezu između ta dva svijeta lijepu ciganku Ajšu, jedan pozitivan lik za kojeg sam u jednom trenutku pomislio da je Nayanina smicalica kako bi zavarala naše junake i tako im zadala odlučujući udarac. Očekivao sam veću prisutnost Dharmine kćeri, no istina je da je središnje mjesto uz Zagora pripalo Ramathu koji ima primarnu ulogu u priči. Sekvence u kojima on preuzima ulogu protagonista najčešće su presudne za razvoj radnje i razrješenje priče i čak mi se taj dio u drugoj dimenziji više dopao, pogotovo finalni dio kada Nayana stavlja pred Zagora prepreke razbacane u nizu referenci na Nolittinog „Tigra“ i poigrava se Zagorovim umom, ali iznad svega odlučujuća će biti Zagorova bitka s Rakshasom, zlim entitetom koji će ga pokušati prevariti.

E sad, ima nekih stvari koje su me zasmetale. Za sve vas koje ova priča podsjeća na Nolittinu naraciju, imam tek jedno pitanje: zar mislite da bi Nolitta površno pristupio odnosu Zagora i Virginije kao što je Rauch? Kod Raucha ne postoji nikakav odnos između ta dva lika kroz cijelu priču, tako da je ona komotno mogla i bez Virginije, pogotovo zato jer je ona ovdje tek jedan lik među mnogim likovima. Apsolutno ničim se ne ističe. Nema nolittanske vrckavosti, nema Bosellijeve poetike ljubavi i ispada ljubomore između Zagora i Virginije, od kako su se sreli u ovoj priči nije bilo ni truna romantike i ćudljivosti, i poljubac na kraju priče meni izgleda usiljeno ubačen samo zato jer su se slične scene već dešavale u prošlosti između njih, a nije pomogao ni crtež koji je Zagora predstavio s grčem na licu kad ga žensko poljubi. Što je najgore, Rauch se opravdava da nije uspio razviti odnos Zagora i Virginije jer bi tako zakinuo radnju na nekim drugim mjestima. Pa onda nisi trebao ubaciti Virginiju i točka.

Druga stvar koja me zasmetala je dodavanje novih članova posadi „Golden Baby“ sa samo jednim ciljem – da Rauch pokuša stvoriti dramatične i napete trenutke, no umjesto toga uspio je tek u tome da oni mehanički ginu a bez da takve scene imaju imalo emocionalnog efekta. Nolitta i Boselli često su stavljali posadu u dramatične pogibeljne opasnosti i isto tako dramatično i efektno ih vadili iz njih bez da su dodavali nove članove koji bi imali svrhu samo da umru, znali su da je to lažna, isforsirana patetika.

Imam zamjerku i na dvoboj Zagora i Hasuka. Prvi sukob završio je neriješeno unatoč poteškoćama kojima je Zagor bio izvrgnut jer je Hasuk naizgled neranjiv, meci se odbijaju od njega. U magičnoj dimenziji Zagor revolverom i sjekirom obara čudovišta, jer po Ramathovom tumačenju njegova oružja su sredstva kojima brani slabe, zato što poštuje pravdu i ta oružja postala su dio Zagora i u njih ima slijepo povjerenje. Pa kad je tako, onda bi valjda prvenstveno Zagorova oružja obarala čudovište poput Hasuka u stvarnoj dimenziji. Za mene je to ništa drugo doli Rauchov jeftin trik, baš kao i finalni dvoboj; umjesto da Hasuk zadrži svoj oblik, tako i svoju neranjivost, on se pretvara u divovsku zmijurinu koju Zagor pobjeđuje običnim nožem. Kakvo loše rješenje da se pobijedi naizgled neranjivi protivnik. Totalni antiklimaks… Šteta, jer je priča, iako ima te navedene nedostatke, korektna, a mogla je postati odlična samo da je Rauch znao/usudio se upotrijebiti i razviti jedan karizmatični lik kao što je Virginija na pravi način, manuti se priglupog objašnjenja u vezi Zagorovog oružja i dodati više efektnosti u završni dvoboj.

ZG LU 316/317 Vigilanti

ZG LU 321 Crne suze

9, 7, 9, 8

Slična priča kao i ona stara Toninellijeva u kojoj se Ramath i Zagor također bore u nekoj drugoj dimenziji. Rauch je odradio veoma korektan posao, negativci su zanimljivi i veoma je dinamična radnja. Tu je onaj uobičajeni problem brzopletosti na kraju i Rauchovog stila pisanja u kojem nema prevelikih iznenađenja. Jedna od boljih u zadnje vrime ali može to i puno bolje. Crtež i naslovnice na visini.

08.03.2024
    06:50:00 sati

8, 7, 8, 9

Onako iskreno, teško je ovakve epizode ocijenjvati u zadnje vrijeme. Stvar je u tome što Bure radi užas od našeg dragog Zagora i onda kad naleti ovakva epizoda, solidna, koja evocira neke stare uspomene i veselija vremena nekako ju automatski gledaš bolje nego što možda je. Jebiga, prije ovoga imaš ono čudo s Markusom i Thundermanom, nakon ovoga brzo stiže ONAJ Buretov Hellingen i onda si kažeš - ovo je naš Zagor. A u pravu je recezent, na kraju dana zafali tu one emocije - naša draga posada je tu, eto, jer je tu i Ramath, a zapravo je mogao biti bilo tko drugi, jer Rauch slabo iste koristi, pa sve to ispadne malo kao jeftin trik...

I ovo s Virginom je i meni upalo u oko, a što jest, jest, ona i Zagor su uvik bili fin začin svake priče...

Na kraju dana ocjene vjerojatno predstavljaju neku nadu u bolje sutra, možda je realnije da su "zeru" niže, ali što ćemo sad... Za onog Hellingena ovo je Dostojevski.

08.03.2024
    08:32:00 sati

8, 7, 9, 9

Recimo da je početak bio obećavajući. Bilo je mnogo upućivanja na neke stare epizode, ali sve u svemu djelovalo je solidno. Ipak, u drugom dijelu pada kvalitet priče, a ima i nekih scenarističkih rupa. Zagora rane nožem, nigdje ni ogrebotine, ujede ga čudovište, opet ništa... Doduše, ujelo je njegov duh, ali tako je nešto bilo i s onom vješticom, pa nju opeče... Onda, Cigani iz Bosne su nešto mnogo obrazovani i očito savršeno govore engleski... Za prvu polovinu 19. vijeka previše. I tako, ima dosta falinki. Posljednji dio priče je bio dobar. Smislen rasplet, dovoljno maštovitih scena i uzbudljica završnica u dvije dimenzije.

08.03.2024
    12:54:00 sati

8, 10, 10, 9