Crne suze

ZG LU 321 | 94 str.

Šaman Crna Kandža, koji je došao iz toplijih krajeva, ubija vojnike iz utvrde Holborn crnom magijom na daljinu. Ni Zagor neće izbjeći prokletstvu crnih suza kojim tajanstveni šaman pogađa svoje žrtve.

Ukupna ocjena 34%

Priča 3

Scenarij 2

Crtež 3

Ukupna ocjena 45%

C*3

ZG LU 321
    ZG VEC 173

• Lacrime nere
    ZG SR 641

• Epizoda je bila namijenjena ukinutoj Almanah ediciji, a koja je s obzirom na kašnjenje Burattinijeve i Kerčeve priče izvađena iz mračnog kutka neke ladice i umetnuta samo da pokrije prosinac 2018. godine. Veseli četvrtak objavio ju je u svibnju, a Ludens u studenom 2021. godine.

Isuse dragi, pa ja sam upravo nepovratno izgubio tridesetak minuta svog života čitajući ovo smeće, pomislih nakon što sam okrenuo posljednju stranicu ovog…ovog…ma sranja, napisati ću otvoreno jer zašto da vas lažem, pogotovo one koji ovo još nisu pročitali. Možda tako opravdam dio izgubljenog vremena spašavajući i odvraćajući one koji još nisu a imaju namjeru pročitati Mignaccovu priču, jer za spas onih koji su je pročitali je kasno. Priča se u biti ne bi smjela zvati Crne suze, već Naše suze-suze svakog iskrenog Zagorovca koji će ih proliti nad ovom bestijalnošću. Jasno je da svi mi čitatelji imamo različite percepcije svake priče, a rezultat su različita mišljenja (što je odlično), ali vjerujem da ćemo se ovdje usuglasiti u većini i reći da je ovo loše, baš loše. U osnovi, Mignacco loše razvija dobru premisu, i krajnji je rezultat neuvjerljiva slabašna priča.

Mignacco je stavio gomilu toga u samo 94 stranice: triler, natprirodno, horor, akciju, vojnike, dva indijanska šamana; jednog dobrog, drugog lošeg, starog poglavicu, nekoliko ratobornih Indijanaca, 2-3 Čikova gega, magičnog orla i Zagora u poteškoćama s nekom od varijanti indijanske crne magije. Rezultat svega toga je jedna bespotrebna priča, ako mene pitate, koja ni do edicije Almanah nije pronašla svoj put, edicije koja je na svu sreću odavno ugašena i u kojoj se sve trpalo-i odlične priče poput Bosellijeve „Stazama sjevera“, no takve su bile rijetkost, a više smo čitali mediokritetske priče. Čak se ni u toj ediciji ova nesretna priča nije uglavila, čamila je godinama negdje u nekoj ladici i ko za vraga, evo nje u prosincu 2018. Nema što, krasna čestitka talijanskim čitateljima i fanovima povodom Božića i Nove godine.

Odlična i sugestivna Piccinellijeva naslovnica ne daje naslutiti kakav se užas krije nakon nje, pa ćete poneseni uistinu sjajnom naslovnicom očekivati bar solidnu priču, ali kad vidite tko je scenarist, a posebice tko su crtači, vaš će entuzijazam naglo splasnuti. O čemu se radi u ovoj priči? Indijanski šaman Crna Kandža, koji je iz toplijih krajeva (biće južnih valjda, poput Floride) u utvrdi Holborn prijeti vojnicima i zapovjedniku jer su ga ovi malo išamarali jer je ušao u utvrdu bez dozvole. Ono, klasika: ja sam moćni šaman, bacit ću prokletstvo na vas, umirat ćete poput muha, bla, bla. Naravno, vojnici ga ismijavaju i šutaju van kapije, a ovaj pun bijesa i mržnje započinje svoju osvetu. Ono, opet klasika: o moćni duhovi, čujte me, zazivam vas, truć, truć, bluć, bluć. I doista, nije prošlo dugo i kapetan Curtis prvi pada pogođen prokletstvom crnih suza, a za njim njegovi ljudi, jedan po jedan. Potom Zagor prima pismo od kapetana Donovana da pohita u utvrdu Holborn jer postoji prijetnja indijanskog rata.

E sad ćemo ovo razmotriti. Ovdje su bili potrebni dublji razlozi za djelovanje tog šamana, jer za izvršenje svih tih ubojstava definitivno je trebalo nešto strašnije i dramatičnije od poniženja s nekoliko udaraca od strane vojnika. Idemo dalje. Kakav, dovraga, indijanski rat? Šaman i njegova dva sljedbenika sigurno nisu neka prijetnja, čak izazivaju podsmijeh i sažaljenje svojom pojavom, a dva-tri Pequota koja je zaludio svojim brbljarijama i tlapnjama definitivno nisu pojam indijanske pobune. Jednostavno, nije mi se svidjela razrada teme. To čak nije ni stvar ukusa, jer ja u stripu poput Zagora obožavam sve vrste žanrova, ali Mignacco nije tip scenariste koji može uvjeriti čitatelja da priča ima određeni šarm i dobru narativnu strukturu na samo 94 stranice. Ta nije on Sclavi, koji je pokazao kako se to radi u dvjestotom jubilarcu.

Mignacco se još jednom potvrđuje kao autor koji je, polazeći od potencijalno zanimljivih ideja, uradio lošu priču. Priznajem da zaplet priče ima određenu dozu intrige, kada vojnici umiru jedan za drugim u mukama pogođeni prokletstvom, ali rasplet priče i neki narativni Mignaccovi izbori ostavili su hladan dojam na mene. Priča prebrzo blijedi od jednog događaja do drugog, a svaka scena je prezentirana i pripremljena bez pravog vrhunca. Između ostalog, možda najveća Mignaccova pogreška je da od Zagora uradi neku vrstu svetog čovjeka koji slijedi vizije orlova. Daj se, Mignacco, uozbilji. Za suprotstavljanje crnoj magiji u redu je staviti Zagoru nekakvu amajliju za zaštitu, ni prvi a ni posljednji put, ali kada se ti poigravaš, a nemaš kapaciteta za to, Zagorovom predodređenošću i umiješaš magičnog orla kako bi spasio Zagora, a zatim ga čak i odveo do neprijateljskog utočišta, izgleda pretjerano apsurdno jer obični simbol postaje instrument borbe protiv sila zla. Istina je da je Zagor strip u kojem je fantastika općeprihvaćena i stoga se svašta može dogoditi, ali shvati Mignacco, orao je simbol, nije nikada bio psihička i nadnaravna cjelina koja vodi Zagora.

Čak i kraj s Aligatorom Joeom je potpuno besmislen. Nije da ga veže bog zna kakvo čvrsto prijateljstvo s vojnicima u utvrdi, čak bih rekao da su se vojnici, iako je vojni izviđač, prilično podcjenjivački odnosili prema njemu kroz određeni rasizam prema Indijancima svojstven vojsci, i to što ih je izdao definitivno nije u njemu moglo uzrokovati toliku promjenu do te mjere da se ide pokajati samožrtvovanjem na kraju. Učinilo mi se to pretjeranim s Mignaccove strane, kao da je takvim krajem želio podsjetiti na kraj odlične Nolittine priče o Jacku Mohikancu, ali ovaj kraj s Aligatorom Joeom jednostavno je loš i neuvjerljiv.

Čitajući priču, imao sam dojam da sam čitao Zagorovu priču iz prvih 30-40 brojeva. Jednostavna i plitka radnja, događaji se nižu kao na traci, mnoštvo likova, suhoparni dijalozi…ali te priče, iz kolokvijalno naivnog perioda, ostavljaju dojam, ova ne. Jedino Čikovi gegovi ostavljaju kakav takav dojam, čak i ako je geg s Pijanim Patkom na početku priče klasik koji je već viđen. Čiko je čak i funkcionalan za radnju, a ne sam sebi svrha tražeći hranu, jer je aktivno sudjelovao u razrješavanju enigme oko prokletstva. Naravno, kratki format priče kažnjava razradu cijele ideje, ipak je to priča smještena u Darkwood, s vojnicima, Indijancima i magijom koja animira radnju i mogao je tako Mignacco više raditi na psihološkoj karakterizaciji likova, na motivacijama Aligatora Joea i Crne Kandže, mogao je isto tako boljom razradom podići finalnu bitku Zagora i Crne Kandže, pa se možda i moglo nešto bolje izvući na više stranica. A možda i ne, ipak je to Mignacco. Sjajna Piccinellijeva naslovnica jedina je pozitivna stvar. E sad bi vi još htjeli da vam napišem ponešto o crtežu braće Cassaro, a ja baš neću. Nisu zaslužili.

ZG LU 316/317 Vigilanti

ZG SR 648/650 Hellingenova sudbina

Ukupna ocjena 20%

1, 1, 2, 8

03.11.2021
    06:51:00 sati

Ukupna ocjena 27%

2, 2, 2, 9

Ponekad se desi da termini ne mogu da se ispoštuju, u tim slučajevima se ubace fileri, epizode koje stoje u ladici i čekaju na svoj trenutak. Ne stoje one tu slučajno, većinom su slabijeg kvaliteta i služe u rezrvi za „ne dao Bog“ slučaj. Jedna od takvih epizoda je i „Crne suze“, koju su, nimalo iznenađujuće, potpisali Mignacco i Cassarovi, noćne more skoro svakog Zagijevog fana.

Mignacco se ovdje baš razmahao, napisao jednu poznatu priču, već bezbroj puta ispričanu i to sve strpao u jednu svesku. Dakle, imamo tu jednog Indijanca kojem je povrijeđen ponos od strane vojnika, on odlučuje onda uz pomoć magičnih moći da napravi pokolj, pobije sve one koji su ga ismijali i namlatili. Ta magija funkcioniše uz pomoć kose, koju je pokupio preko veze kod lokalnog brice. Vojnici umiru jedan za drugim, samo jedan ćelavi vojnik, koji neodoljivo podsjeća na legendarnog junaka iz stripa Kinga Warriora, preživljava sve to jer nema kosu na glavi. S obzirom kako se Crna Kandža, ovaj opasni vrač razmahao, mogao je smaći sve ljude na svijetu, preživjeli bi samo oni što briju glavu.

Ono što je interesantno je to što je Mignacco na ovih nekoliko desetina stranica uspio da ubaci mnogo poznatih elemenata iz Zagorovog serijala, između ostalih čak i sukob između Drunkyja i Chica, pa čak imamo i zmije otrovnice, koje su postale redovni gosti u Zagorovim avanturama u posljednjih nekoliko godina. Od maxija „Legija ubojica“, pa sve do povratka Smirnoffa i prethodne epizode „Ljudi zmije“, svako malo ovi opasni gmizavci dolaze u konflikt sa našim junakom. Ok, ova priča nije ni bila planiarana na ovom mjestu, tu se igrom slučaja našla, ali svejedeno, na te stvari bi urednik trebao da obrati pažnju. Što je previše - previše je.

Osim izrazito tankog i predvidljivog scenarija ovu priču krasi i užasni Cassarov crtež. Svaki put kada vidim njihove brljotine i pomislim da ne može gore, ovi fenomeni iz strip industrije me uspiju da demantuju. Znam da mnogi ljudi misle kako bi mogli da bolje crtaju od nekih profesionalnih crtača, ali u ovom slučaju sam siguran da bih mogao bolje od njih. I to nogom! Imaju još nekoliko priča u pripremi, ali vidljivo je da su u zadnje vrijeme sve manje prisutni na serijalu. Što se mene tiče, iskreno se nadam da više nikada neću ugledati njihov crtež na nekoj premijernoj epizodi. Samo da mi je znati u kojoj prostoriji čuvaju njihove priče, da platim nekom lopovu da to ukrade i zapali. Sevap bi bio.

03.11.2021
    17:05:00 sati

9, 9, 7, 8

04.11.2021
    03:34:00 sati
  • logo111

7, 5, 6, 9

Nije baš toliko loše...

06.11.2021
    10:49:00 sati
    logo111
  • Ukupna ocjena 50%

5, 5, 4, 8

06.11.2021
    16:00:00 sati

9, 9, 5, 9

Crtež mi nije nešto, ali priča mi se jako svidjela! Uživao sam u njoj od prve do zadnje stranice!

Naslovnica fenomenalna!

09.11.2021
    06:45:00 sati

Ukupna ocjena 25%

2, 1, 2, 10

UŽAS!!!!!

09.11.2021
    09:37:00 sati

Ukupna ocjena 25%

2, 2, 2, 7

Grozno. Najžešće scena je kad se Zagor prisjeća kako je u borbi ostao bez nešto dlaka s glave Šta, godine su učinile svoje, počeo je ćelavit?!

Smeće od ideje i realizacije.

11.11.2021
    13:51:00 sati

Ukupna ocjena 25%

1, 1, 3, 10

Naslovnica odlična. Odlična!Tu stajemo.

Kad imaš jednu epizodu, teško je napraviti priču velikih uloga - a ovdje Mignacco kreće s privatnom osvetom, skače na pobune, uvodi borbe na duhovnu razinu, misliš se da će ovo biti epska bitka, opstanak Darkwooda u pitanju, cijeli Zagorov život gubi smisao...

A kad ono, ima vremena i za natjecanje u brijanju? Od crteža me oči bole. Teško ga je bilo podnijeti. Jedna epizoda može biti dobra stvar - "Svratište obješenih", "Indijanski cirkus", ovako iz glave... I ovo bi bilo dobro da je stalo na početnu ideju, male privatne osvete... Ali već sami početak, s onim tužnim ulaskom u utvrdu, traženje nekog Indijanca bez većeg razloga.... Ma ajde, braćo mila...

15.11.2021
    09:08:00 sati

7, 6, 7, 7

Nije uopste losa prica kako mnogi kazu.Ja sam uzivao citajuci je jer me pomalo vraca u one stare Zagorove price.Crtez Casarovih kad su se pojavili nisam voleo ali vremenom sam ih zavoleo i oni su mi kao neka slabija verzija Donatelija..Pogledajte prvu tablu u stripu kako je nacrtana-fenomenalno..Malo mu je Zagor slabiji ali sve ostalo je jako dobro..

20.11.2021
    20:30:00 sati
    dzoni