Pustolovina u Kanadi

ZG LUSP 13 | 160 str.

Na pomolu je indijanski rat koji bi svakog časa mogao izbiti na teritoriju Kanade, odnosno na Rupertovoj Zemlji. Na čelu pobunjenih Indijanaca sa Sjevera nalazi se bijelac Jake Miller - Gavran, samozvani duhovni vođa, prorok, ali i marioneta pravog zagovarača pobune… Ratnik Mohawka koji se pridružio Metisima, Thayenda, svjestan prijeteće opasnosti poziva u pomoć svoje stare poznanike Zagora, Chica i Tonku.

• Pustolovina u Kanadi
    ZG LUSP 13

• Avventura in Canada
    ZG SPEC 12

• Ovo je prvi Zagorov specijalac u Italiji u kojem se cijela epizoda proteže na 160 stranica, za razliku od prijašnjih izdanja u kojima je posljednjih 30 stranica bilo rezervirano za kratka predstavljanja sporednih likova iz Zagorovog svijeta.
  • Priča ovog specijalca se oslanja na ZG al97 “Stazama sjevera”.
  • Na str. 90., Zagor je promašio sjekirom svog neprijatelja, a to mu se jako rijetko događa!
  • Rupertova Zemlja (Rupert’s Land) je naziv za ogromni teritorij uz zaljev Hudson i rijeke koje se u njega uljevaju. Taj teritorij je dobio naziv po Princu Rupertu od Rajne, nećaku kralja Engleske, Škotske i Irske, Charlesa I. Charles II. , nakon što je naslijedio oca na prijestolju, predao je 1670., novoosnovanoj trgovačkoj kompaniji u Kanadi – “Hudson Bay Company” (HBC) potpuni monopol na iskorištavanje resursa te, krznom bogate, regije. S vremenom je HBC postala najveći privatni vlasnik na svijetu. Uskoro su kao konkurenciju dobili novu kompaniju pod nazivom “North Western Company” (NWC) koja je osnovana 1779. i kontrolirala je dio Rupertove Zemlje kao i velika prostranstva Sjevero-zapadnog Teritorija. Godine 1821. došlo je do ujedinjenja tih dviju kompanija u jednu, a 1870. je poništen monopol, te je nakon brojnih pravnih akata i pritisaka Britanske krune, došlo do usitnjenja te kompanije i njenog predavanja pod vlast novoosnovanog kanadskog dominona 1868. godine. U biti, čak 60% teritorija Kanade su u prošlosti kontrolirale te dvije kompanije koje u dosta izmjenjenom obliku postoje i danas.
  • Bogati prirodni resursi i trgovačke aktivnosti na Rupertovoj Zemlji, privukli su mnogobrojne pustolove, pionire, doseljenike i sve one željne brze zarade. Premda je HBC bila britanska kompanija u njoj su uglavnom radili Indijanci (Cree i Assiniboini), doseljenici iz Škotske i Engleske, te francuski coureur de bois iliti voyageursi. Voyageursi su bili rana kanadska verzija američkih trapera, čiji je zadatak bio prenositi terete s krznom, pješice ili s kanuom, s najudaljenijih krajeva Rupertove Zemlje sve do atlantske obale gdje su se nalazile luke i središta kompanije. Na tim monotonim i teškim putovanjima voyageursi su se nerijetko ženili sa indijanskim ženama. S vremenom je na taj naćin nastao novi narod, narod Metisa, odnosno, mješanaca (između bijelih Europljana i Indijanaca). Premda su u početku bili prezirani kao niža rasa i Metisi su radili u HBC. Dok su škotski i engleski doseljenici (zemljoradnici (!), ne pomiješati sa Škotima i Englezima koji su radili za HBC i koji su prezirali svoje sunarodnjake zemljoradnike) osnovali utvrđeno selo Selkirk, Metisi su svoje glavno selo nazvali Saint Boniface. Metisi su odudarali karakterom od ostalih suzdržanih Indijanaca. Bili su eksplozivne naravi što je i scenarist Boselli prikazao na str. 63. – 71. Često su ratovali s ostalim frakcijama, a najljući neprijatelji su im bili Siouxi koje su konačno, uz pomoć svojih kola, porazili 1851. godine.
  • Kontradiktornost ili ne! Zagor je (dok se još nije bio upoznao sa Chicom) prisustvovao nekim događanjima u Kanadi (v. ZG al97) u točno određenoj godini - 1830. Radnja ovog specijalca se događa cirka 10 godina poslije, dakle, 1840. godine. Ali tih godina nije bilo pobuna Indijanaca, a još manje pobuna Siouxa; zabilježeni su tek manji okršaji među frakcijama. Veći sukobi, i to zbog želja obiju strana za premoći u lovu na bizone, Siouxa i Metisa su se dogodili tek oko 1851. godine.
  • Danas u Kanadi ima samo 307.845 Metisa (1.04% cjelokupne populacije).
  • Scenaristi i crtači specijalca&almanaha su pazili na detalje. Utvrda Garry, kao i ostale lokacije su gotovo identične u oba izdanja.

Uvijek sam volio određeni kontinuitet u stripovima. Primjer toga je i ovaj specijalac koji se direktno nadovezuje na ZG al97. Veliki plus je i to što se priča oslanja na manje poznate povijesne činjenice. Tako se i ovog puta Mauro Boselli prihvatio mukotrpnog proučavanja kompleksne povijesne građe, pritom pazeći da to povijesno okruženje ne proturiječi fiktivnim junacima poput Zagora. Naš se scenarist potrudio “između scena” na zanimljiv način opisati specifičnosti života na Sjeveru – počevši s lovom na bizone od strane Metisa uz pomoć njihovih kola, preko karakterističnog suživota Metisa, doseljenika zemljoradnika, Indijanaca, trapera iz HBC i granične milicije iz utvrde Garry, pa sve do manjih i većih međusobnih okršaja koji čine svakodnevicu naseljenika Rupertove Zemlje.

Zagor i Chico, skupa sa svojim vjernim prijateljem Tonkom, poglavicom Mohawka, nakon 10 godina od prethodne pustolovine dolaze u Kanadu kako bi se odazavali pozivima za pomoć od strane brojnih starih prijatelja. Jedan od njih je Thayenda koji je napustio Mohawke i pridružio se Metisima iz Saint Bonifacea. Oženio se sa Sabine koja je svoje ime promjenila u Saveena nakon što su joj bijelci ubili oca Louisa Bonhommea. Sada se nad Rupertovom Zemljom nadvila daleko veća opasnost nego što su to bila povremena međusobna puškaranja. Siouxi, gospodari prerije, su bacili oko na na ogromna lovišta bizona, ali da bi ih prisvojili potrebno je zavaditi narode Rupertove Zemlje – divide et impera! A kako to učiniti ako ne na način da se jednu usijanu glavu, recimo stanovitog Gavrana kojem nisu sve na mjestu, postavi za proroka koji će, propagirajući med i mlijeko i blistavu budućnost, poticati lakovjerne Indijance da se okome na bijele okupatore. Međutim, na koji se način može stati na kraj planovima Siouxa Bijelog Jelena i u isto vrijeme spasiti donekle miroljubive odnose među različitim stanovnicima te kanadske regije. Tom lijeku je ime Zagor, točnije, njegova vjerna sjekira kojoj je zadatak lupnuti koju glavu punu uzavrelih duhova. Ali čak se ni Zagor sam samcat ne može suprostaviti tisućama ratnika “Bratstva”, pa mu je prijeko potrebna pomoć Metisa, zemljoradnika iz Selkirka, milicije iz utvrde Garry ali i brojnih ostalih prijatelja poput Duncana McGillivraya, Alexandera McPhersona zvanog Mac i Rossa Murdocha. Stoga je ova epizoda puna masovnih obračuna koji kulminiraju u konačnoj bitci kod utvrde Garry gdje će se još jednom pokazati da se narodi prerije jedino zajedno mogu nositi sa problemima i opasnostima koji ih nadvijaju i da je prerija dovoljno velika za sve njih.

Sve u svemu, priča je zadovoljavajuća; ništa extra ali ni ne može se više očekivati od stripa na samo 160 stranica. Izvedba je isto tako na razini, prvenstveno zahvaljujući Boselliju koji je, i s ograničenim brojem stranica ponovno na jedinstven i kompleksan način kombinirao scene te s pola muke stvorio pristojnu epizodu. Naravno, uvijek se zna dogoditi i poneka scenaristička pogreška. Primjerice, Zagor se nakon obračuna s Indijancima u selu Metisa odlučio pridružiti Tonki koji je nastavio slijediti izdajicu Lucasa prema Gavranovom glavnom taboru, za razliku od stanovnika Selkirka i Saint Bonifacea koji su se radi lakše obrane uputili nazad prema utvrdi Garry. Pošto se i Gavran kretao sa svojom golemom vojskom prema spomenutoj utvrdi kako bi je osvojio, Zagorovo razdvajanje nije imalo smisla jer su ionako na kraju svi došli na istu lokaciju – pred utvrdu Garry. Ali Zagor je uvijek volio raditi sam ili uz kakvog renomiranog prijatelja poput Tonke, što dokazuje ovaj dijalog s Thayendom:

Thayenda: “Haugh! Suočit ćete se s Gavranom? Vas dvojica sami?
Zagor: “Dvojica na pravom mjestu mogu učiniti više od cijele vojske.

Od ostalih zamjerki spomenuo bih nedovoljnu iskorištenost likova poput Duncana i Saveeninog sina Louisa. Koliko smo se samo puta žalili da likovi u stripu ne mogu pogoditi protivnika s neposredne blizine. U ovom stripu toga nema, ali zato ima nevjerojatnih dalekometnih pogodaka kojih bi se posramio čak i slavni Davy Crockett! Nikako na zelenu granu!

Glede crteža, Marcello se i nije baš potrudio kako on to samo zna. Da se razumjemo, crtež u ovom specijalcu je prilično dobar (nekolicina zbilja lijepih vinjeta), ali ostavlja dojam kako je Marcello tek samo “odrađivao posao”. Valja priznati da mu više leži rad na Texu u kojem ne prevladavaju isključivo šumoviti predjeli. Ferrijeva naslovnica je i idejno i estetski prilično loša, ali je svejedno za prolaznu ocjenu.

ZG LUSP 20b U sjeni božice Kali

ZG LUSP 1 Nulta godina Darkwooda

• Ukupna ocjena 79%

8, 8, 8, 7

odlicna prica.uzivao sam dok sam je citao.odlican i crtez marcela.
    01.10.2007
    20:43:00 sati
    dzoni
  • boromir

8, 8, 6, 8

Jedan od specijalaca koji može proći sa prolaznom ocenom..Strip počinje zanimljivo da bi na kraju sve zbrzali što me opasno nervira u poslednje vrijeme..Marcello me nije nikad fascinirao crtežom al nije ni najgori gde ja svrstavam Gambu .....U svakom slučaju pročitano i stavljeno na policu ...
    01.10.2007
    22:37:00 sati
    boromir

8, 7, 7, 7

Ovaj specijalac je većini loš (što će pokazat i kasniji komentari), ali ja bih se prije složio sa recenzentom. Ovo mi je jedna solidna priča s dosta povijesnih istina, a koja se nadovezuje na vrlo dobri prvi almanah izdan od strane Ludensa, također, ovo ljeto.
    01.10.2007
    22:38:00 sati

4, 6, 4, 7

Žali bože šoldi i vrimena potrošenog na čitanje.....
    02.10.2007
    00:01:00 sati
  • npetros2@htnet-dsl

4, 3, 5, 8

Golemi užas!! Nikad mi nije predstavljalo veći napor čitati jednog Zagora kao što je to ovdje slučaj! Dosadno, glupo, Bosellijev šit, ne znam što je bilo prijašnjim komentarima kojima se ovo svidilo... Najgori Zagor specijalac, a to nije lako postići! I još neki kažu da Boselli ne može promašiti, ma daj molin te!
    02.10.2007
    14:03:00 sati
    npetros2@htnet-dsl
  • mali od palube

9, 9, 9, 9

Super  nastavak prvog Zagor almanaha.
    02.10.2007
    14:21:00 sati
    mali od palube
  • zagorovsky

8, 8, 6, 7

Neznam šta da kažem.Nije loše,dapače čak je i dobar strip ali fali mi tu nešto, možda Ferri.
    02.10.2007
    15:10:00 sati
    zagorovsky

4, 6, 8, 4

Nije ovo tako loše, samo je već 1000 puta viđeno. Te indijanske pobune, masakri, samoprozvani proroci, luđaci, usijane glave i ostala ekipa iz tih tipičnih epizoda o pobunama i ustancima su naravno tu. Marcello je uvijek odličan, ali ovdje ipak nije na svojem najvišem nivou. Naslovnica ne spada ni pod prosječno, Ferri se stvarno nije potrudio.
    14.10.2007
    01:07:00 sati

10, 10, 10, 10

....odli?an specijalac! Pojavljivanje ve? poznati likova. Odli?na lokacija,zaplet i sve plus nastavak od  "Stazama Sjevera" tako?er odli?ne epizode...jedina zamjerka je onaj gavran-glavni lik-prejadan je za ovakvu epizodu..mislim da bosselli moze stvoriti boljeg protivnika zagoru,a ne ovu bivšu pijanduru..
    25.11.2007
    17:00:00 sati
    Neustrašivi Chico

5, 7, 7, 6

Nisam imao pojma o čemu se radi u ovom specijalu prije nego što sam počeo čitanje, čak ni da je nastavak almanaha 1. Očekivao sam neku epizodu na snijegu, tako je često kad se pomene Kanada (osim ako ne zalutaju u Golnor). Previše pucnjave, krvi, ubistava, nekakvih izdajica, sve su svemu ništa novo. Bijeli prorok koji vodi indijance, Zagor u akciji i to je manje-više sve. Marcello tek povremeno na tragu dobrog crteža, nije se trudio. Naslovnica jadna, bar da je neko lijepo nacrtao pozadinski pejzaž.
    07.12.2007
    09:48:00 sati

3, 4, 6, 3

Od Zagorovih specijalca nikad ne očekujem ništa posebno ali s obzirom na autore, ponadao sam se da bi moglo biti dobro ali nažalost,ovo je kriminalno loš specijalac i veliki Bosellijev promašaj. Usijana glava koja vodi Indijance u pobunu - viđena najmanje 100 puta do sada, a i razrada je očajna. Stalno se provlači pucnjava,klanje i borba,samo se poprište mijenja a protagonisti (osim Zagora jer njemu je naravno sve jasno) konstantno donose pogrešne zaključke ("mislio sa da ste nas vi napali i da ste izdajice ali sad vidim da ste nam ustvari ptijatelji..blabla") i tako sve do samog kraja.Svi su izubijani,izranjavani ali ipak živi i sve je super.Marcello također loš,zbrzan i površan,jedino mi se svidio u borbenim scenama u visokoj travi.Tu ima par zanimljivih kadrova borbe,kad se zvuci pokreta tijela miješaju sa zvucima trave i to je dosta dinamično prikazano.ostalo je za zaborav,Chico mu izgleda katastrofalno loše.Naslovnica totalni promašaj,Zagorova poza i poza Indijanca..ma sramota je ovako nešto objaviti.
    01.01.2008
    12:49:00 sati
  • D.J.

8, 6, 7, 7

Jos jedna od onih Zagorovih epizoda u zadnje vrijeme koje obecavaju vise da bi kasnije postale naporne! Prica je kompleksna sto i nije cudo jer ju je pisao Boselli. Na pocetku je izgledalo da bi mogla biti u rangu s njegovim odlicnim specijalcem Urota Bogova ili odlicnom dugom sagom--Krvna Braca. Na kraju ipak nije tako ispalo. Nekako fali tu neka prava opasnost za Zagora, nema nikakve karizmaticnosti negativaca, a i Marcello se bas nije nesto pokazao. Sve u svemu solidno iako je moglo biti odlicno.
    23.01.2008
    07:03:00 sati
    D.J.

Ukupna ocjena 32%

2, 1, 6, 5

Prica u kojoj se 5.762 puta ponavlja rijec "Metisi".
    09.03.2008
    09:46:00 sati
  • Ukupna ocjena 35%

4, 4, 2, 5

Nije mi jasno kako je Marcelo dobio posao u Bonelli-u!Bolje bi mu bilo da crta Texa
    26.05.2008
    19:44:00 sati
    olegpici
  • piquet

8, 7, 7, 4

dobar specijalac. ipak je to boselli pa se trudi oko likova, a nije sve samo zagor. marcello je imao i boljih crteža...impresioniraju scene borbi u visokoj travi...orao na zagorovoj majici ne smije biti takav, jednostavno ne smije. naslovnica čisto odrađivanje...nema ništa na njoj.
    09.07.2008
    18:01:00 sati
    piquet

6, 3, 7, 2

ako je priča iz almanaha patila od nedostatka stranica, onda ova pati od viškaočekivao sam puno više, jedva sam došao do kraja, izdržao sam isključivo zato što sam nedavno pročitao prethodnik, pa sam upoznao likove i eto...crtež dobar, naslovnica koma
    28.08.2008
    08:24:00 sati

Ukupna ocjena 36%

2, 5, 3, 6

Sramota za specijal seriju. Teško smeće ukratko. Da je ovo izašlo u redovnoj seriji pomislio bih evo je još jedna pušiona ali ponuditi nam ovo kao specijal stvarno nema smisla. Marcello je jedan od najgorih crtača Zagora.
    04.01.2009
    15:48:00 sati

Ukupna ocjena 38%

2, 2, 7, 5

Epizodu sam pročitao nabrzaka, jer uistinu nije bilo ničega na što bi bilo vrijedno posebno obraćati pažnju. Radnja jednostavno nije upečatljiva, tako da sam ubrzo zaboravio dosta toga vezanog uz ovu epizodu.
    13.03.2009
    00:31:00 sati

7, 8, 8, 7

Da nije kontinuiteta sa almanahom 1 ova priča bi bila još jedna u nizu prosječnih. A ovako, ponovno pojavljivanje nekih zanimljivih likova epizodu čini posebnijom na neki način. Priča je već viđena i to je uglavnom i najveći nedostatak. Ponestaje mašte Boselliju, a ovaj put je i kraj odradio malo brzopleto. Marcello mi je dobar crtač ali ovdje nije na svojoj standardnoj razini. Istinita je ona konstatacija s foruma da crta Zagorovog orla kao božićno drvce, a to je nedopustivo. A naslovnica je tribala biti bolja, ovakvu smo već vidili najmanje 30 puta.
    02.10.2009
    12:03:00 sati
  • Ferri

6, 6, 5, 6

20.04.2010
    08:47:00 sati
    Ferri

8, 7, 6, 6

A šta ja znam.. Dat ću prolaznu ocjenu zbog kontinuiteta u radnji i vraćanja Thayende i ostalih poznatih likova.. Marcellov crtež mi se ne sviđa, naslovnica i nije nešto.. Al ajde, priča je zato ok..

04.01.2011
    09:09:00 sati
  • Ukupna ocjena 65%

8, 8, 3, 8

Boselli je odlično smislio radnju,iako bi dao veću ocjenu da je crtao neki bolji crtač.Marcello mi je grozan crtač.Crtež mi uopće ne paše za ovakvu priču.Ferri je solidan.

05.01.2011
    10:24:00 sati
    Patrix

5, 6, 6, 6

Ove pričice nek' si Boselli uvaljuje Texu.

03.04.2011
    00:38:00 sati

10, 10, 10, 10

U priče se sve nekako prebrzo odigralo. Ne znaš tko pije, a tko plača. No, uzevši u obzir sve ostalo dajem ovakvu ocjenu.

Tučnjava Tonke i onog tipa je legendarna.

15.05.2011
    14:04:00 sati

6, 6, 6, 9

24.06.2011
    21:19:00 sati
  • Charlito de la Vega

9, 9, 9, 9

Ovaj komentar sam vidio na drugim recenzijama pa ću ga ja samo ponoviti, a glasi: Stvarno ne kužim ljude na ovom site-u! Pa šta vama treba od priče? Ako je Zagor u Darkwoodu onda su komentari: zar opet, već viđeno i slično...ako je fantazija onda je ima previše, dajte nam indijance i velike epske ratove...ako je Chiarolla, dajte nekog tko zna nacrtat Zagora kako spada...itd.

I dobijete Zagora bez svega toga, a sa svim ostalim i opet niste zadovoljni.

Ovo je priča kojoj svaki fan Zagora mora dat iznadprosječnu ocjenu i točka.

05.09.2011
    16:21:00 sati
    Charlito de la Vega
  • Zagor12

6, 5, 7, 5

Dosadno. Ferri na naslovnici kopira sam sebe.

28.01.2012
    14:56:00 sati
    Zagor12
  • Bat Baterton

5, 3, 6, 6

Au majko mila, al se Boseli ovde izglupirao. Ne znam da li sam pročitao lošiju njegovu priču do sada. Ideja kao ideja, već viđena sto puta, ali ajde, ima i dosta dobrih momenata u prvoj polovini stripa. Međutim kako se priča približava kraju, Boseli sve više trokira, a finalna borba je za ne čitati - ovako nešto možda očekujem u K.Marku ili prvim Zagorima. Da stvar bude gora, mislim da je i Marčelo ovde ispod svog nivoa. Specijal za zaborav, što se mene tiče.

31.03.2012
    00:50:00 sati
    Bat Baterton

10, 6, 10, 3

jedan od 5 najboljih specijala, par boselijevih klišeja spušta ocjenu inače odlična stvar

06.05.2012
    17:59:00 sati

10, 10, 10, 10

Retko koja epizoda moze da te uvuce u njenu pricu toliko da bi voleo da ona traje jos dugo.

Upravo to se meni desilo sa ovom epizodom. Odlican nastavak na osrednji almanah.

Sve je lepo osmisljeno i lepo izvedeno i jedan od najboljih specijalaca koji nema neku natprirodnu crtu u sebi.

27.05.2012
    15:02:00 sati

8, 7, 6, 8

Prica ok.Scenario malo se "izmoto". Crtez mi nije ostavio ukusan dojam. Naslovnica je ok.

24.06.2012
    21:15:00 sati
  • Ukupna ocjena 32%

2, 2, 5, 5

22.08.2013
    21:14:00 sati

5, 4, 7, 6

Predvidljiva, neuvjerljiva epizoda, možda jedna od najgorih Bosellijevih. Osim Sabine, niti jedan od likova ne dolazi do izražaja, cijela radnja se temelji na izmjeni sukoba koji postaju zamorni do raspleta, koji je još lošije izveden. Marcello mi je dobar, makar niti on mi nije djelovao pretjerano zainteresiran na pojedinim vinjetama, isto kao i Ferri za naslovnicu. Slabašan specijal.

19.01.2014
    20:18:00 sati
  • Rahazlam

8, 8, 10, 6

Dobra prica,naslovnica dosta slaba ali crtez ubija!

07.08.2014
    03:01:00 sati
    Rahazlam

6, 6, 4, 7

Ovo je katastrofa.

24.09.2014
    20:29:00 sati
  • igor 12

8, 8, 10, 7

odlično

07.04.2015
    08:54:00 sati
    igor 12
  • tinton

8, 8, 7, 3

12.07.2015
    09:08:00 sati
    tinton

8, 6, 4, 6

I ovdje ima previše likova baš kao u Stazama sjevera a sama priča je možda za nijansu bolja od tog almanaha. Nije toliki problem što je ideja viđena već dosta puta ranije nego lik koji je izabran da bude Gavran, izaslanik velikog duha i vođa indijanske pobune. Nije mi jasno kako su se Siouxi odlučili da jednog običnog skitnicu podmetnu da izigrava takvu ulogu, izgleda prilično neuvjerljivo da ga se shvati ozbiljno. Unatoč tome, priča je imala nekakvu zanimljivost ali glupav i zbrzan kraj je pokvario ukupan dojam. Najbolji dio je sa izdajicom među Metisima, to je dobro zamaskirano i kod ubojstva stražara i zarobljenika pomislio sam da je u pitanju stari ujak Jo a ne Lucas.

Crtež je slab i nekako sam dojma da svaki Marcellov rad izgleda sve lošije i lošije kako kronološki dolaze, naslovnica nije nešto što će se pamtiti duže vrijeme.

08.08.2015
    18:41:00 sati