Tajanstveni brod

ZG LUSP 37 | 160 str.

Niz tajanstvenih ubojstava potresa Port Whale. Sve su žrtve mornari s broda “Blue Marlin” nedavno pristiglog iz Afrike, a po svemu sudeći ubojica je Orsovic, mornar s “Golden Baby”. Zagor i Chico namjeravaju dokazati nevinost prijatelja koji kaže da se ne sjeća ničega u vezi napada na mornare. Kako bi Zagor riješio slučaj, prvo mora saznati što se dogodilo tijekom posljednjeg putovanja “Blue Marlina”.

Scenarij 4

• Brod tajni
    ZG LUSP 37
  • Tajanstveni brod
    ZG VCSP 29

• La nave del mistero
    ZG SPEC 29

• Specijal je u Italiji objavljen u ožujku 2017., VČ ga je objavio u kolovozu iste godine, a Ludens u svibnju 2018.
  • Prva Piccinellijeva naslovnica za ovu ediciju.

Ima puno avantura u kojima se pojavljuju kapetan Fishleg i njegovi mornari s „Golden Baby“, ali nema puno priča u kojima nas jedra legendarnog kitolovca ne nose na pučinu u potrazi za avanturama, već se radnja dešava dok je usidren u luci. Odmah mi na pamet pada jedna davna Nolittina priča „Carev pečat“, u kojoj je Zagor morao riješiti misterij u vezi kineskog carevog pečata kojeg se namjerio domoći beskrupulozni Wong-Lot kako bi imao pod kontrolom cijelu kinesku zajednicu. Zagor istražuje ulice Norfolka boreći se protiv plaćenika Wong-Lota, a naravno, tu je posada s “Golden Baby” uključena u radnju u većoj ili manjoj mjeri, a jedan od mornara, fakir Ramath, odigrao je ključnu ulogu u razrješenju ove avanture.

Koliko je, i je li uopće Giovanni Eccher imao inspiracije iz te stare Nolittine priče pišući svoj prvijenac teško je reći, ali su vidljive neke poveznice. Dobro, nismo u Norfolku već Port Whaleu, ali princip je isti. “Golden Baby” je usidrena, Zagor mora riješiti misterij pred njim, a ovaj je put veliki ulog u igri. Sudbina Orsovica, prijatelja i kormilara s “Golden Baby”, koji je napao i teško ozlijedio mornara s “Blue Marlina”, visi o niti, tj. vješalima. Neka stara zavada među mornarima nije razlog Orsovicevog brutalnog nasrtaja na nesretnike, jer je brzo jasno da ključnu ulogu ima tajanstveni lik koji je nekakvim prahom potčinio Orsovicevu volju svojoj, a potom Eccher stavlja Zagora u središte priče.

Iako ne baš originalan, zaplet priče je solidan, tu se Eccheru nema što prigovoriti, a tko stoji iza ubojstava mornara saznajemo vrlo brzo i tek nam preostaje vidjeti motiv kojim se vodi tajanstveni lik, ali nažalost, ovaj Eccherov triler s primjesom nadnaravnog brzo postaje Zagorovo besmisleno jurcanje rivom i krčmama s gomilom bespotrebnih skakanja u more, tučnjava s nebitnim likovima i nemuštog igranja detektiva. E tu dolazimo do Eccherovog nepoznavanja Zagorove materije. Eccherov je Zagor produkt avanturističke priče, a autor je u svojem prvijencu pokušao biti odvažan eksperimentirajući s nadnaravnim, stavljajući Zagora kao apsolutnog protagonista: tvrdog, nepokolebljivog, plemenitog, ali…ako je istina da uredništvo daje autorima mogućnost osobne interpretacije lika sve dok lik ostaje prepoznatljiv kao takav, jednako je točno da Zagorovo ponašanje i način izražavanja ponekad mogu odstupiti od tradicije. To imamo i ovdje, ali ne u pozitivnom smislu. Očiti primjer nesklada je Zagorovo ponašanje s Dicksonom i njegovim plaćenicima. Sad ćete reći: ali Zagor je njih razbucao kao beba zvečku na palubi „Golden Baby“, očitao im je lekciju samo takvu i to već na početku priče. Da, istina, a onda se taj isti Zagor ide kriomice ušuljati u Dicksonov brlog kako bi ga ispitao o tajanstvenom teretu i uvjerio da zajedno surađuju u otkrivanju onoga tko stoji iza niza ubojstava njegovih mornara. Čemu to? Pravi bi Zagor jednostavno ušao na glavna vrata, prebio svakog tko mu stane na put, uhvatio Dicksona za vrat i natjerao ga da kaže sve što zna o posljednjem putovanju „Blue Marlina“ iz Afrike i kakav je teret prevozio. Eccher ovdje griješi u karakterizaciji Zagora, a to bih pripisao nepoznavanju Zagorove esencije. K vragu, dovoljno mu je pročitati nekoliko kultnih Nolittinih priča pa da vidi u čemu griješi i popravi to, jer ovako ispada da je uletio u Zagorov svijet nemajući pojma o Zagoru kao liku.

Kad smo već kod posljednjeg putovanja Dicksonovog broda, misterioznost oko toga nestaje nakon šezdesetak stranica, ali Zagor i dalje vrluda u istrazi kao muha bez glave, iako i sam ima određene sumnje. On odmah osjeti da je to trgovina robljem, ali se neprestano vrti u krug tražeći potvrdu očitog, potpomognut jednim od najglupljih šerifa u povijesti serijala. Njihovi glupi i tupi dijalozi u većini slučajeva ne otkrivaju ništa drugo doli objašnjavanja već viđenog, a da ne spomenem dječaka Bennyja koji se slučajno nađe na pravom mjestu u pravo vrijeme i tako otkriva tajnu i vodi Zagora k cilju.

Posada „Golden Baby“? Očekivao sam više emocionalne uključenosti i drame od Fishlega i članova, a umjesto toga samo neke hladne reakcije. Tema je jako dobra, nažalost, scenarij nije iskoristio ponuđene mogućnosti. Najgore je prošao Ramath, i ovom prilikom ističem negativni način upotrebe tog karizmatičnog transcedentnog fakira. On ovdje ne izvodi svoje pripreme za putovanje u neku drugu dimenziju kroz svoj ritual, gdje u nevjerici i strahu likovi prisustvuju tom magijskom prizoru i horor atmosferi koja se stvara, a također se opaža fizički i psihički napor fakira koji se grči i na koncu sav ukoči kako bi došao do tajnovitih spoznaja, a zatim sve polako popušta, blijedi astralna slika zbog Ramathove iscrpljenosti, koji nije u stanju više psihički ni fizički održavati projekciju svog astralnog tijela.

Ovakav narativno fascinantan trenutak Eccher ne iskorištava, taj Nolittin stil, pun emocija, on je izostavio i zadovoljio se bezveznim razgovorom Zagora i Ramatha na palubi. Nažalost, kad je već posegnuo za nadnaravnim i magijskim, kad je već uključio „Golden Baby“ i neizostavnog Ramatha koji je ovdje morao odigrati ključnu ulogu s uključenom emocionalnošću u razotkrivanju tko stoji iza svega toga, Eccher tog karizmatičnog fakira miče u stranu i ulogu daje dječaku Bennyju koji se slučajno nađe na pravom mjestu u pravo vrijeme, rušeći tako svu napetost i dramu poput kule od karata. Kakav loš antiklimaks, a imate magiju, imate Ramatha, imate sve posluženo na pladnju za odličnu priču.

Priča koju nam je ispričao skriveni dnevnik kapetana? E taj je dnevnik vezan uz Dicksona, klasičnog lokalnog moćnika koji ima sve, ili gotovo sve. Fishleg se nije pokorio njegovim ucjenama i zahtjevima, stoga bi snaga priče trebala počivati i na njegovim bezobzirnim postupcima, međutim, Dickson se kao lik malo iskorištava. On je ovdje prikazan kao beskrupulozan čovjek, ali potpuno nestaje iz radnje. Za očekivati je bilo da će, jer je to njemu prvenstveno u interesu, provesti svoju istragu u vezi ubojstava njegovih mornara, križajući tako put sa Zagorom, međutim Eccher ga miče sa scene i tek na kraju priče pokušava Dicksonovim djelovanjem opravdati status čovjeka bez skrupula.

Užasan kraj robova s njegovog broda daje funkcionalnost priči i ima dovoljno snažan emocionalni potencijal da opravda djelo osvetnika, što nas vodi do Akuma. Na Akuma nitko ne obraća pažnju i ostaje neometen u svojim djelovanjima, spokojan do samog kraja jer zna da izvršava volju bogova. Nije slučajno što na kraju naziva Zagora Duh Sa Sjekirom, iako ga nikad nije vidio niti čuo za njega. On je mistik, instrument bogova u izvršenju osvete, i nije ga briga hoće li morati platiti cijenu za to; njegova je osveta zapravo izvršena. Možda bih mogao iznijeti kritiku jer nije objašnjeno kako djeluje prah kojim pokorava volju, ali to nije potrebno. Meni osobno ovo nije smetalo: prvo, zato što sam protiv pretjeranog objašnjavanja koji često kvari ritam priče, drugo, činjenica je da je šaman više nego dovoljno opravdao svoju ulogu osvetnika u ovoj priči. Uvelike je tomu pripomogao odličan crtež Vernija i Sediolija, prizori u kojima Orsovic nasrće na mornare s „Blue Marilina“ efektni su u svojoj brutalnosti. U biti, crtež je jedino što na zadovoljavajućoj razini funkcionira u ovoj priči.

Zaključno, tema je zanimljiva, ali razvoj scenarija nije sjajan. Eccherov debi zasigurno nije među onima koje treba pamtiti, rekao bih domaća zadaća odrađena bez velikog entuzijazma, a imao je sve recepte za odličnu priču: „Golden Baby“, Fishlegova internacionalna posada, Zagor i Chico, Ramath i njegove moći, misteriozni osvetnik i pokolj na brodu robova, ali sve je to ispričano bez posebne napetosti i zanosa. Tema ropstva u prošlosti serijala donijela je niz sjajnih priča, dok je ovdje to jedva spomenuti izgovor. Ukratko, Eccher nije pogodio ni Zagora ni atmosferu priče.

ZG LUSP 35 Banda petorice

ZG LUSP 38 Stvorenja iz tame

5, 4, 8, 8

U ovoj epizodi mi je vrlo glup početak (prolog je, naprotiv, super i daje nadu) kad Dickson, koji tvrdi da posjeduje trećinu brodova u luci, dolazi i traži od Fishlega da mu se pokori, taman kao da će mu taj brod spasiti život, kao da mu fali jedan brod na cijelom svijetu da bi mogao raditi svoj biznis. I onda upada Zagor s čistom namjerom da Fishlega spasi od njega, kao pripadnika vrste ljudi, moćnika koji misle da mogu sve što hoće, a s kojima se Zagor stalno susreće i stavlja soli na rep. I Zagor uspije, ali znali smo da to nije njihov prvi i zadnji susret. Početno pitanje je dobro: "Tko ubija posadu broda tog moćnika?", ali se sve brzo otkrije (nismo ni na polovici priče) i onda priča tone. Nema objašnjenja kako su nadrogirani znali što im je misija, opet koliko god nadrogirani bili glupo je vidjeti (konkretno onaj zadnji, iz Dicksonove posade) da za sobom ostave 4-5 onesviještenih ili ubijenih ljudi, a u priči nema vremenskog kompasa, apsolutno nigdje nemamo "dan poslije", "idući dan", "za dva dana" i onda u jednom trenutku, prije Zagorovog drugog djelovanja na "brodu tajni", dva Dicksonova zaštitnika pričaju da je od batina koja im je Zagor dao na početku prošlo već tjedan dana (?!)...

Lik Akuma bio je zanimljiv, baš me zanima kako će ga Burattini za 100-injak epizoda uskrsnuti jer se čini da je sanduk bio dobro zakucan i zavezan.

Crtež je vrlo dobar, naslovnica dinamična, ali nema baš puno veze s radnjom u epizodi, posebno što se ovaj bradonja iz Texa ne nalazi među Dicksonovim plaćenicima.

Uspoređivati s nekim ranijim specijalima ne mogu zbog dosta hlapljivog pamćenja, ali dok su tu "Princ vilenjaka" i "Smrtonosna močvara" znam da ovaj ne može biti najgori.

21.05.2021
    23:10:00 sati

8, 8, 9, 1

Odlican specijal, i dobar pocetak specijal edicije pod novim crtacem naslovnica. Eccher je kreairao pricu koja je malo magicna, malo istorijska (Amistad, anyone?), a dosta i nostalgicna, jer je pojava clanova Golden Baby uvijek prilika za nesto napeto i zanimljivo. A i crtez sa strane Vernija i Sediolija je u istoj kolicini nostalgican, jer podjseca na klasicne Ferrijeve epizode koje su cesto vodile Duha sa Sjekirom u avanturne gradica pored mora. Dobro, mozda ima ovdje dosta toga koje je vec vidjeno (ima li ista u stvari u ovom serijalu da je ikad novo?), ali je ovdje sve to uradjeno sa novim likovima, pogotovo onim crncem koji zacara ljude da osvecuju njegovu ubijenu bracu, i cija smrt na kraju epizode ostavlja jak utisak. Sve skupa epizoda koja ce se, makar sto se Specijal edicije tice, dugo pamtiti.
    22.05.2021
    04:43:00 sati

5, 5, 7, 8

22.05.2021
    06:53:00 sati

Ukupna ocjena 36%

1, 1, 7, 9

Tajanstveni brod je, bez pretjerivanja, jedna od najgorih Zagorovih epizoda ikada. Eccher je ocigledno sasvim oprezno pristupio nasem junaku, iako je ubacio momke sa Golden Baby u pricu, kroz cijelu epizodu moze da se primijeti njegovo nepoznavanje Zagora. U jednom momentu nas se junak cudi sto je neko drogiran i otrgnut od sopstvene volje, pa pobogu, sam Zagor je to vec x puta dozivio na sopstvenoj kozi i te situacije su redovne u njegovim avanturama. Bilo hipnoza ili neka vrsta droge, nebitno, Zagor poznaje osjecaj kako je to kada ti neko oduzme volju i upravlja s tobom. To je jos i najmanji problem, sitnice pored spomenute scene. Najgore u ovoj prici je sto je unesena nevjerovatna kolicina nepotrebnog teksta, toliko besmislenog da je to nevjerovatno. Svaka scena, svaki pokret, svaka zamisao su objasnjenji u tesktualnim oblacicima. Na kraju krajeva, nije ni bitno da li Eccher poznaje Zagora, on je u ovoj prici ostavio utisak kao da je napisao po prvi put scenario u svom zivotu. Tajanstveni brod je tek jedna blijeda prica, bez trunke napetosti ili bilo kakvih pozitivnih aspekata.

Neki ce da pomisle; “Verni je dio tima ovog stripa, ne moze to biti bas toliko lose”, pa ipak mora se reci da moze. Crtez ne vadi ovu pricu ni najmanje, samo mi je zao sto se za vizuelni dio nisu Cassarovi pobrinuli, onda bi najvjerovatnije mogli da govorimo o najgoroj Zagorovoj epizodi svih vremena, ovako je tek jedna od losijih. Jedina interesantna stvar sto se tice ove price je sto na naslovnici imamo nesto kao omaz kapetana Drakea iz Tex Willera, koji je nacrtan sasvim u stilu Claudia Ville.

22.05.2021
    07:16:00 sati

6, 4, 8, 8

Ovom specijalu fali neka prava atmosfera. Nekako je sve tiho, iznebuha se pojavljuje Zagor, nema onog uvoda da mu Dranki Dak donese pismo od Fišlega kome treba pomoć... Jok, Zagor je već tu na brodu. Onda, možda je to do prevoda, piše da je jutro i Zagor upada kod Diksona i kaže mu dobro veče. Šta znam, ima dobrih elemenata, nije strašno loše, ali nije nekako najbolje izveden scenario. Crtež standardan za Vernija i Sediolija.

22.05.2021
    09:01:00 sati

3, 5, 9, 7

Na stare i prežvakane teme teško je napraviti nešto novo. Sve to izgleda fino naracijski posloženo, ali nedostaje začina, poneka neočekivanost ili iznenađenje. Ovako je ispala samo gola juha, bez truna mesa pa koga to može nasititi neka uživa.

Naslovnica pristojna. Nije tajna da volim i Vernija i Sediolija pa je meni crtež bio jako dobar. Za razliku od priče.

22.05.2021
    09:12:00 sati

6, 5, 8, 7

22.05.2021
    12:23:00 sati
  • Ferri

7, 8, 10, 8

22.05.2021
    23:47:00 sati
    Ferri

7, 3, 7, 8

Temeljna ideja je dobra i tu staju pohvale Eccheru. Svaki detalj je odrađen površno, sam lik Zagora ne drži kontinuitet unutar priče, tren opak, tren oprezan, tren iznenađen, tren umiljat... Sreća pa nije bilo puno stranica da ode sve ovo kvragu.

Crtež solidan, naslovnica mi se sviđa!

25.05.2021
    14:48:00 sati