Knjiga sjena

ZG LUSP 39 | 160 str.

Nakon što su se probudili u saloonskoj sobi u jednom neimenovanom gradiću ne sjećajući se prethodnih događaja, Zagor i Chico bivaju optuženi za dvostruko ubojstvo. Uspijevaju pobjeći zahvaljujući starom Cheveyu, šamanu koji odlično barata bijelom magijom. Nakon saznanja da iza svega stoji Veliki Castaldo, mađioničar koji je prodao dušu demonu, naši junaci kreću njegovim tragom sve do Bostona.

• Knjiga sjena
    ZG LUSP 39
  • Knjiga senki
    ZG VCSP 31

• Il libro delle ombre
    ZG SPEC 31

• U Italiji priča je objavljena u ožujku 2018., Ludens ju objavljuje u svibnju, a Veseli četvrtak u kolovozu 2019.
  • Riječ "grimorij" ili "grimoar" vuče podrijetlo od starofrancuske riječi grammaire koja proizlazi od grčkog "grammatikos" u značenju pisana riječ. Taj izraz počeo se rabiti u srednjem vijeku za sve necrkvene knjige, koje su kao takve bile sumnjičene kao knjige magije. S vremenom se izraz lokalizirao isključivo na ona djela koja su doista sadržavala tekstove magije i okultnog. Najstariji magijski tekstovi pronađeni su arheološkim iskapanjima u Egiptu i na glinenim pločicama iz Asurbanipalove knjižnice iz 7. stoljeća pr. Kr., te zapisi rituala i prizivanja iz sumerskog grada Uruka, datirani u 5. i 4. stoljeće pr. Kr.

Kakav početak ljudi moji, kakav početak! Izgleda da je hedonist Chico uspio nagovoriti neporočnog Zagora na divlji tulum. Takav ludi i razuzdani tulum nisu imali ni Doug, Phil, Stu i Alan u Las Vegasu i Bangkoku, takav tulum kada jutro poslije neminovno donosi neka pitanja u mamurnoj glavi ni vi niste iskusili kao što su iskusila naša dva junaka. Odličan Perniolin početak priče, početak kakvoga još do sada nismo imali prilike vidjeti u serijalu! Naravno, bilo je već uzbudljivih početaka, poput Burattinijeve “Očajničke utrke“, Colombovog “Čovjeka koji je došao s kišom“, Nolittinog “Povratka u Darkwood“ i drugih koje su nas tjerali da se odmah na prvim stranicama zapitamo “što se tu, k vragu, događa?“, ali nikada ovakav gdje se Zagor i Chico bude i zbunjeno pogledavaju ne prepoznajući jedan drugoga, a potom bivaju optuženi za dvostruko ubojstvo. Intrigantan, pomalo i dvosmislen (razbacana odjeća naših junaka po sobi) početak priče s amnezijom naših junaka prožet je i humorom (kada zbunjeni Zagor Chica Coltom lupi po glavi smatrajući ga opasnim, izmamit će vam osmijeh zasigurno) a potom gnjevna rulja i šerif upiru prstom u Zagora i Chica. E, tu je Perniola katastrofalno pogriješio. Ima li još koje mjesto u Darkwoodu i okolici a da stanovnici nisu vidjeli, ili bar čuli za Zagora? Optuživanje dva čovjeka za ubojstva samo zato što su stranci u gradiću trivijalno je Perniolino rješenje kako bi zakomplicirao radnju, tim više što malo kasnije saznajemo da u okolici ima nekoliko gradića i svi znaju Zagora i Chica. Još više ta Perniolina glupost dolazi do izražaja kada konačno upoznamo lika koji im je smjestio, a kada kaže kako nije htio ubiti naša dva junaka u tom gradiću jer su nadaleko poznati, pa bi njihovo ubojstvo otvorilo istragu u njegovom smjeru.

Odlična ideja s amnezijom naših junaka potom ustupa mjesto čitavom nizu događaja i likova koji su infantilno i nemaštovito izvedeni. Perniola se zaputio stazom nadnaravnog, a to je žanr koji se savršeno uklopio u Zagorov svijet zbog velikana koji su pisali takve priče s poštovanjem prema čitateljima. Guido Nolitta, Ade Capone, Mauro Boselli, Moreno Burattini, pa čak i Marcello Toninelli - orijentiran na klasičnu tematiku indijanskih pobuna, dilanja oružja i lošeg viskija po Darkwoodu - imao je nekoliko odličnih priča posvećenih tom žanru. Natprirodno, horor i fantastika kada su dobro ukomponirani u Zagorove avanture daju odličan rezultat. Kao što napisah, problem nije žanr, već površan Perniolin scenarij. Najlošija je karakterizacija starog Cheveya, šamana kojeg su tragični događaji iz prošlosti okrenuli alkoholizmu, a njegova se moć bijele magije zbog toga prigušila, sve do pojave Velikog Castalda. On sve stvari rješava s lakoćom zahvaljujući čarobnim travama koje nosi sa sobom, usput iritantno ponavljajući riječi “loša medicina“, “loša medicina“…

Kod Velikog Castalda, pak, Mirko Perniola faustovski je pristupio karakterizaciji. Znate Goetheovu tragičnu poemu o doktoru Faustu koji je prodao dušu Mefistu u zamjenu za vrhunaravno znanje. Nešto slično imamo i ovdje. Castaldo, pravim imenom Fred Wood (asocijacija na omraženog/obožavanog redatelja trasha Eda Wooda), bio je tek trećerazredni mađioničar kada je prodao dušu vragu u zamjenu za slavu. Međutim, znate onu staru: “Tko s vragom tikve sadi…“ Ta kupoprodaja ima svoju cijenu. Castaldo je postao mađioničar velike vještine, ali mora prinositi danak u krvi malicioznome biću, a ako to ne napravi demon se počinje iživljavati na njegovom tijelu. U svojoj megalomanskoj opsjednutosti uspjehom i slavom, Castaldo ne shvaća da je samo pijun u vlasništvu demona - dakle, još jedna klasična (da ne kažem klišeizirana) karakterizacija jednog antagonista.

I tako njih dvojica (biće je zavladalo Castaldovim umom i dušom) putuju Darkwoodom, izvode mađioničarske predstave po gradićima i usput ubiju dva-tri čovjeka kako bi zadovoljili demonovu žeđ za krvlju i tako pojačavali moći obojice. Castaldo postaje sve vještiji samo s jednim ciljem - doći u Boston, organizirati grandioznu mađioničarsku predstavu na kojoj će se pojaviti stotine ljudskih duša, i demonov ples smrti tada može otpočeti. Naravno, Zagor mu (im) je stao na put, a Castaldo je napravio prvu veliku grešku. Unatoč demonovoj zapovijedi nije eliminirao naše junake iako ih je imao u šakama, već je ostavio šerifu i rulji da se pobrinu za njih. Glupo, jel' da? To je moja najveća zamjerka Pernioli. Ipak je mogao malo funkcionalnije rasplesti radnju oko amnezije naših junaka, inače najbolje ideje u ovoj priči.

Unatoč gore pobrojanim nedostacima priča ima određenu dozu šarma kada na scenu stupi još jedan mađioničar. Njegov uvod u priču, ili bolje rečeno njegovo raskrinkavanje, pomalo me podsjetilo na scenu kada je Dorothy razotkrila Čarobnjaka iz Oza, i shvatila da je on u stvari simpatični prevarant. Ali Weisz je sve, samo ne simpatičan. I on je prodao dušu demonu, a u tom dijelu saznajemo da je krivac za sve jedan grimorij. Sjetit ćete se mnogobrojnih knjiga, filmova i serija na tu tematiku (možda najpoznatiji grimorij iz pop kulture je Lovecraftov “Necronomicon“, ubačen u kultni filmski serijal “Evil Dead“, kao i serijal “Ash protiv zlih mrtvaca“), a i Zagor se nekoliko puta susreo sa sličnim knjigama. Najuspjeliji uradak na tu temu dakako je onaj Caponeov - “Hagotova moć“.

Kulminacija se dešava u bostonskom kazalištu i slobodno mogu napisati da je taj dio i najdinamičniji dio cijele priče. Pratimo Zagora, Chica i Cheveya kako krišom upadaju u teatar, i sad zaboravite suptilnost jer Zagor odmah nasrće na Castalda koji je netom prije oslobodio hrpu demona, i kreće okršaj. Ljudi vrište, demoni rade pizdarije, sveopći kaos i panika, Chico i Cheveyo prtljaju okolo, a onda dolazi tata svih demona. Kao i kroz cijelu priču Mirko Perniola i u finišu izvodi dobrano klišeizirani pristup, a Castaldo shvaća cijenu koju ima pakt s demonom i posljednjom snagom ljudskosti žrtvuje se za opće dobro.

Vizualno dobri prizori zahvaljujući Fabriziu Russu podižu ovaj scenarijski prosječan uradak na malo veću razinu. Iako, nije mi se dopao njegov stil crtanja Zagora na samom početku priče, u saloonskoj sobi. Kako priča odmiče, vraća se onaj prepoznatljivi grafički izričaj iz “Čudovište iz Philadelphije“, ali, moram priznati, i malo slabiji od prvijenca. Dobro dočarane scene s opsjednutim medvjedom i bostonskim policajcima, kao i završnica gdje nam se demon otkrio u punom obliku i teatar u plamenu najbolje su što nam je Russo donio u ovoj priči, a crtežom dobro balansira između malih pograničnih gradića, šume i velikog Bostona. Sve skupa-trash s razmjernim šarmom i dobrim crtežom, lako se čita i još lakše zaboravlja.

ZG LUSP 38 Stvorenja iz tame

ZG VCSP 32 Put za raj

6, 6, 9, 10

Jedna od onih epizoda kada se pojavi neki tamo demon i zaposjedne aktere. U ovom slučaju to je bio jedan mađioničar, koji se odlično ponudio kao mala zagonetka za čitaoce ne znajući da li on ima te natprirodne moći ili je ipak zaposjednut zlim silama. Problem u ovoj priči nije tema, već izvedba. Sve je nekako previše mlako, nema dobre atmosfere niti napetosti. Ova cijela priča mi više liči na dilandogovsku, pogotovo finiš me podsjetio na klasične Dylanove epizode.

Moram priznati da mi se lik Castalda, nesrećnog aktera ove priče, dopao. On je jedan tipični gubitnik, čovjek koji sa jeftinim trikovima pokušava da preživi. Tu mu se pruža šansa života, ulazeći u pakt sa demonom on je dobio velike moći, ali sve ima svoju cijenu, tako sve više gubi na ljudskosti i svjesti, postaje manipulativno oružje u rukama zlih sila. Kao i svaka nesrećna figura u sličnim pričama, tako se i Castaldu ne piše dobro do kraja epizode.

Vizuelna strana ove priče je dobra, Russo je odlično odradio svoj dio posla u svojoj drugoj epizodi koju je nacrtao za Zagora. Od demona do gradske okoline, sve je skoro pa na najvišem nivou.

22.09.2019
    06:36:00 sati

6, 5, 7, 8

22.09.2019
    08:46:00 sati
  • Ukupna ocjena 54%

5, 4, 7, 6

22.09.2019
    14:24:00 sati
  • D.J.

8, 7, 9, 9

Jako dobar specijalac. Priča mi je bila zanimljiva od početka do kraja, istina je da me vise podsjeća na pricu Magičnog Vjetra, ali to nije problem. Zanimljivi glavni negativac i sviđa mi se sto nije samo koristio trikove nego je stvarno nešto nadnaravno bilo u pitanju. Russo je odlican ovdje, možda malo lošiji nego u svom prvijencu u regularnoj seriji, ali opet na visokom nivou. I Piccinelijeva naslovnica je bas dobra, jednostavna ali efektna i odmah me zainteresirala da sto ranije pročitam ovaj strip. Dosad još nismo imali prolili vidjeti ovakvu scenu na Zagorovoj naslovnici.
    23.09.2019
    00:32:00 sati
    D.J.

7, 7, 8, 10

Jako dobro ukomponirano, smisleno te s jasnom temom vodiljom, za specijal i ne očekujem dodatnu kvalitetu, ovo je sasvim dovoljno. Crtež odličan, a naslovnica iznimno dojmljiva.

23.09.2019
    16:28:00 sati
  • Ukupna ocjena 56%

3, 4, 9, 8

24.09.2019
    08:09:00 sati
    njofra32

Ukupna ocjena 40%

3, 4, 4, 7

Mirkiša je očito na početku imao namjeru da napiše pomalo nesvakidašnju priču, a onda se ipak sve to pretvorilo u nešto uglavnom već viđeno. Početak u kome vidimo Zagora i Čika koji ne znaju ni kosu sigurno je obećavajući, ali kasnije je sve prilično loše izvedeno. Indijanac alkoholičar se odjednom pretvara u moćnog dobrog vrača koji se lako bori protiv demona, nosi neku činijicu i u njoj bilo gdje i bilo kad može da zamuti neke trave i napravi neke kuglice ili šta već čime ubija demone!? Čiko pada s krova, a zagor ga hvata u letu, onda obojica padaju na balkon i to bez ikakvih povreda! Rane koje se pojavljuju poslije dodira onog noža liče na Spajdermenove znakove. Možda je Mirkiša skontao da je taj skok bio u Spajdermenovom stilu, pa je to iskoristio. Crtež dosta loš, mnogo lošije od onog tu i tamo u Rusovom debiju. Naslovna nije loša, ali nema mnogo veze s pričom.

25.09.2019
    18:56:00 sati
  • Ukupna ocjena 56%

6, 5, 5, 8

25.09.2019
    20:12:00 sati
    Onedin
  • vešmašina

6, 8, 9, 7

S obzirom na gabarit od 160 stranica, odličan specijal u kojem nema prevelike filozofije, izuzetno pitak i dinamičan s fantastičnim crtežom.

Izvuklo se maksimum iz njega, možda bi dublji kontekst glavnog negativca dao na većem šmeku, ali neovisno o tome - jako dobro odrađeno.

27.09.2019
    16:19:00 sati
    vešmašina

9, 8, 10, 9

Veoma zabavno i napeto, a pogotovo crtez Russa, koji je vrhunski.  Zagor mu bas prija, covjek ima odlican stil Duha sa Sjekirom u olovci.  Prica kao prica je takodje zabavna, i DJ je u pravu: dosta podsjeca na Magicni Vjetar serijal.  Moguce da se moze naci slicnosti izmedju ovog Velikog Castalda i onog madjionicara u Dylanovom univerzumu, Velikog Diabola, pogotovo ona zadnja scena, gdje se covjek pretvara u samog djavola.  Sve je ovdje na mjestu, koliko prica toliko i scenarij, a naslovnica je takodje veoma dobra.  Jedan od najboljih specijala u zadnjih 10 godina.

16.10.2019
    07:17:00 sati

9, 9, 10, 10

25.10.2019
    10:41:00 sati
  • Dexters

7, 7, 8, 8

Iznenađujuće dobro s obzirom na ediciju i scenarista. Crztež vrlo dobar u odnosu na Zagorove standarde. Nećete pasti na guzicu, ali vrijedi pročitati.

30.10.2019
    15:53:00 sati
    Dexters
  • Ukupna ocjena 72%

7, 7, 7, 9

08.11.2019
    22:53:00 sati
  • Ukupna ocjena 45%

4, 4, 5, 6

Nakon prošlog specijala koji je scenarijski bio promašaj nad promašajima i možda najnečitljiviji Zagor koji sam ikada uzeo u ruke (a opet veoma dobro nacrtan), ovde su stvari malo drugačije. Naime, Perniola kreće interesantno i tu negde oko sredine stripa je priča i najbolja, recimo do trenutka kada se nalaze svi junaci u onoj sablasnoj kući. Nakon toga kreće razvodnjavanje i totalno banalizovanje, ne bi li se na kraju završila na najpredvidljiviji i izuzetno glup način. Dobra strana je što je priča sama po sebi većinom interesantna, pitko teče i zabavna je, a vrhunac je upravo kod sablasne kućerine kada u priču ulazi famozna knjiga senki. Nažalost to Ruso nije uspeo najbolje da predstavi, pre svega što ni tu kišu i tmurnu atmosferu nije uspeo da prenese, a sa druge strane njegovi neprirodni položaji tela i facijalne ekspresije dodatno spuštaju opšti dojam o stripu. Još jedna dobra strana je Čevejo, lik koji se priključuje Zagoru i Čiku u ovoj avanturi i prirodno se uklapa u njihov odnos i čini ga drugačijim, te odskače od one suve klasike koju pratimo iz epizode u epizodu. Kao što rekoh, solidan start i veoma zabavna sredina kada su stvari još donekle mistične, pa se dolazi do završnice koja je do zla Boga banalizovana i zatupljena. Kastaldo koji iz ruku ispušta demone koji preuzimaju ljude iz tela ko da su krompiri i vuku ih u knjigu, sve dok sam Kastaldo ne postane veliki demon? Kastaldo koji se brani od metaka tako što pravi barijeru u vazduhu, pa baca vatrene kugle koje kao da ne dotiču ni Zagora ni Čeveja? Zbrzano, eto šta je. A na kraju sve ispada krajnje jednostavno, te kad demistifikujemo radnju dobijamo donekle Faustijansku priču koja ne donosi ništa novo. Dakle, ok za pročitati, čitljivo je, crtež je na momente solidan a na momente loš, a sam scenario ima i rupe na raznim mestima.

13.11.2019
    00:20:00 sati
    koze123

7, 6, 8, 9

Uz pomalo naivnog vrača Cheveya, njegovo konstantno spominjanje "loše medicine", te njegovog ultra brzog pripremanja lijekova od trava i gljiva, te čudnovatih metaka, a koji rješavaju sve nevolje koje stižu sa drugog svijeta, ovaj je Zagor specijal svejedno dovoljno čitljiv da ostane upamćen.. Epizoda nije ništa posebno, ali lik negativca Castalda je dobro osmišljen i ne bi me čudilo da jednog dana vidimo njegov povratak.. Epizoda je to koja je lagana za čitanje za jedno vruće tjedno poslijepodne.. Crtež, koji je djelo Fabrizia Russa, u početku djeluje pomalo sterilan i težak, sa krutim linijama i crtama lica likova, no čitatelj se brzo navikne.. Do kraja epizode mi se njegov način crtanja još i svidio.. Naslovnica je lijepo nacrtana i, mada ne prikazuje scenu iz epizode, kapa dolje Piccinelliju na njegovim naslovnicama.. Smatram ga dostojnim nasljednikom velikog maestra Ferrija..

28.11.2019
    19:11:00 sati

8, 7, 9, 9

Početak je neuobičajen i zanimljiv ali kasnije se to sve malo razvodni i izbijaju na površinu nelogičnosti, klišeji i brzopleti raspleti koji su česti u ovakvim nadnaravnim pričama. Crtež pomalo drven ali oku ugodan, ne bi čudilo da ga prebace na Texa (ako već nisu). Sve u svemu zabavan specijal.

08.02.2020
    09:49:00 sati

5, 5, 8, 9