Tonkin gnjev

ZG MX 11 | 286 str.

Zagor i Tonka, krvna braća i saveznici u mnogim bitkama... Sve do jednog trenutka kada je Tonka vidio kako Zagor puca iz pištolja u jednog Mohawka. Nekad prijatelji, sada najveći neprijatelji u borbi za život ili smrt.

• Tonkin gnjev
    ZG MX 11

• L'Ira di Tonka
    ZG MAXI 11

• Mohawki su najistočnije pleme iz saveza Irokeza nastanjeno zapadno od New Yorka. Ime "Mohawk" dolazi iz narragansett jezika Mohowaùuck 'they eat (animate) things,' dakle "man-eaters" ili “eater of living things,” što bi potvrđivalo teoriju da je među plemenima saveza 'Duge kuće' izvorno bila raširena antropofagija, odnosno da su jeli meso ubijenih neprijatelja. Sami sebe oni pak nazivaju Kanienkehaka ili Kaniengehaga, ili "People of the Flint". Istorija Mohawka čini važan i znatan dio istorije Irokeza. Godine 1535. pet plemena se prvi put susreću sa bretonskim pomorcem Jacques Cartierom, a na jednom njegovom drugom putovanju i doći će i do sukoba. Mohawki bi morali biti pleme koje je negdje 1570. prognalo sa Adirondack planina i gornje St. Lawrence Indijance poznate kao Adirondack. Ovi Adirondacki bili su vjerojatno Algonquini koje su Mohawki nazivali "ha-de-ron-dah" ili "bark-eater," što se tumači time da su u kriznim vremenima ovi Algonkini upotrebljavali koru neke vrste drveta za prehranu kako bi preživjeli. Naziv Adirondack dan je planinama Adirondacks na kojima su živjeli. Kroz čitav daljnji 17. vijek istorija Mohawka puna je beskrajnih ratova tijekom kojih su ovladali krajem sve od rijeke Connecticut pa do sadašnjeg grada New Yorka. Dobivši vatreno oružje od holandskih trgovaca, oni počinju da terorišu susjedna plemena. Godine 1628. protjerali su Mahicane iz doline Hudson Rivera, a već sljedeće (1629), početkom Dabarskih ratova napadaju na Abenake i Pennacooke. Iste godine Sir David Kirke, zauzima Quebec u kojemu su Mohawki razorili selo Montagnaisa na Trois Rivieresu, te nastavljaju sa progonima Mointagnaisa i Algonquina.
  • U 18. vijeku podržavaju Sir Williama Johnsona u njegovoj bici za Fort Niagaru, jednu od završnih u Francuskim i Indijanskim ratovima. Za vrijeme Američke revolucije podržavaju britansku stranu za kojoj je bio lojalan Joseph Brant (Thayendanegea), te ga slijede u Kanadu, gdje im još potomci žive na Bay of Quinte i Six Nations Reservere u Brantfordu, Ontario. Rat je igrao važnu ulogu u životu ovog naroda, a po svojoj ratobornosti i surovosti bili su na zlom glasu. Mohawki su ratovali sa svim susjedima koji nisu pripadali savezu Irokeza, a zarobljenike nadvladanih plemena ubijalo se mučenjima a djecu su adoptirali u pleme i odgajali kao irokeške ratnike. Mohawk Indijanci poznati su u suvremenom američkom društvu kao veoma traženi zavarivači na željeznim konstrukcijama na zastrašujućim visinama od 150 metara iznad tla, po kojima se veru poput vjeverica, bez ikakvog straha od nebeskih visina. Današnji Mohawki žive po Ontariju, Quebecu i New Yorku. U Kanadi su organizirani u 4 plemena (First Nations). Svako od ovih 4 plemena ima vlastitu autonomiju, što znači da imaju vlastite zakone i vlast. Neki od Mohawka žive sa ostalim Irokezima na rezervatu Six Nations Reserve u Ontariju, ostali u New Yorku.
  • Tonka se prvi put pjavljuje u epizodi "Iron Man", originalni broj 15 (ZS 859, SDZEX 50, VČKIZ 6). U prvim avanturama je ponekad mijenjao frizuru, što su crtači kasnije u tutto izdanju ispravili.
  • Originalni maxi izašao je u Italiji 2009. godine.

Čuvaj me Bože ''prijatelja'', jer neprijatelja se sam čuvam!

Jedan od najboljih Zagorovih prijatelja je Tonka, poglavica Mohawka i jedan od najmiroljubivijih Indijanaca u Darkwoodu. Prijateljstvo između njih dvojice proteže se kroz cijeli serijal, još od prvih avantura Duha sa sjekirom. Tonka je jedan od ljudi koji je uvijek bio na strani našeg junaka, bez obzira pred kakvim se teškoćama nalazio. Bilo je tu raznih situacija u kojima je Zagor privremeno izgubio povjerenje indijanskog naroda, većinom se radilo o zavjerama i namještaljkama njegovih neprijatelja.

Zagor i Tonka – krvna braća

Čak i tu, u tim najtežim trenucima, Zagor je uvijek mogao da računa na podršku i pomoć svog krvnog brata. Prošli su mnoge teške trenutke i ispite svoga prijateljstva. Sjetimo se samo kada je Tonka bio opsjednut i pretvarao se u zvijer u epizodi “Tonkino prokletstvo”. U prvoj epizodi gdje se pojavljuje poglavica plemena Mohawka, “Iron Man”, Tonka je bio jedini koji je stao uz Zagorovu stranu, upravo tada kada su svi drugi vjerovali u novog poluboga u Darkwoodu. Jedan od sentimentalnih vrhunaca je svakako priča “Divovi dobra i zla”, kada je Tonku ubio Šalak. Zagor je tada plakao i moglo se primjetiti koliko mu znači njegov krvni brat. Upravo tada je cijeli Zagorov svijet pošao naopako, poginuo je i Chico, tako da je na kraju svih krajeva i Zagor odlučio da oduzme sebi život.

Brat protiv brata

Sclavi nije u toj epizodi sasvim slučajno izabrao Tonku da umre, odlučio je da nam prikaže totalni haos, kraj jedne ere, zato su u toj priči izgubili život oni najvažniji likovi iz serijala. Bilo je tu još bezbroj primjera koji dokazuju da je Tonka jedan od najodnaijih i najvećih Zagorovih prijatelja i sve je izgledalo da se tako nešto nikada ne može poremetiti, međutim, tada je došla ova epizoda. Sama naslovnica nam govori da se radi o jednoj od najinteresantnijih tema, Zagor privezan na stubu za mučenje, dok Tonka stoji iznad njega sa sjekirom u ruci. Naslovnica nije tek neka varka da se ljudi namame na kupovinu, zaista je došlo do sukoba između krvne braće. Niz nesporazuma doveo je do toga da se Zagor i Tonka okrenu jedan protiv drugog, prije svega zbog scene u kojoj je Tonka vidio kako Zagor puca iz pištolja u jednog Mohawka. Radilo se naravno o taktičkom potezu Duha sa sjekirom, jer Indijanac je u pomenutom trenutku bio već mrtav. Zagor je pokušao da raskrinka grupu bandita tako što je odglumio da im se pridružio, pa je nakon smrti jednog Mohawka pucao u mrtvo tijelo da bi uvjerio bandite da je na njihovoj strani. Upravo kada se to desilo, Tonka je ugledao taj prizor, koji je iz njegove perspektive izgledao kao ubistvo, prije svega jer je mislio da čovjek iz njegovog plemena u datom trenutku nije bio mrtav, te da ga je u stvari Zagor ubio. Tonka je reagovao ljutito i okrenuo se protiv njegovog brata.

Iskreno rečeno, malo mi je čudno da se desio takav razvoj događaja, prije svega jer bi Tonka trebao da zna, poslije svega što su njih dvojica zajedno prošli, da Zagor tako nešto nikada ne bi napravio. Prošli su i teža iskustva, ali, Tonka je uvijek vjerovao u poštenje i pravdu Duha sa sjekirom, zato me čudi da je baš ovdje prestao logično da razmišlja i prepustio se emotivnom nagonu. S druge strane, šta je trebao da uradi?! Da li je i u ovoj situaciji trebao da vjeruje više Zagoru nego sopstvenim očima? Mislim da je trebao, jer kako smo mogli da vidimo u toku radnje, za sve je postojalo objašnjenje. Svako prijateljstvo prije ili kasnije dođe pred kušnju, tek u tim trenucima čovjek može da se uvjeri ili u iskreno prijateljstvo, ili u to da je sve bilo samo maskarada. Cijelu situaciju u ovoj priči pogoršala je i sama sudbina, najviše u trenucima kada je Zagor u jednoj borbi dobio amneziju. Pomalo sudbina, pomalo nepovjerenje, dovelo je do sukoba između krvne braće. U duelu, koji se desio pred sam kraj, pomalo sam raočaran njegovim razvijem, jer je Zagor previše lako savladao Tonku. Naravno da je logično da Zagor treba da pobjedi, ipak, bilo je mnogo drugih protivnika koji su pružili veći otpor od Tonke. Kao poglavica Mohawka, Tonka bi trebao biti jedan od najjačih Indijanaca u Darkwoodu. Ima nekoliko propusta u scenariju, jedan od najvećih je to što odnosu između Tonke i Zagora nije posvećeno više pažnje. Možda bi bilo bolje da je priča sa banditima dobila manje prostora, te da je konflikt između braće počeo već na prvim stranicama. Ovako kako je ispalo, po meni, iako je glavna tema stripa Tonkin gnjev, ne bih rekao da ta tema zauzima i u samom stripu najviše pažnje. Moglo se u samom scenariju ubaciti više pojedinosti o tom konfliktu i radnja razraditi na još bolji način. Da je kojim slučajem na mjestu Tonke postavljen neki drugi Indijanac, ovo bi bio jedan od mnogih stripova koje smo do sada imali priliku da pročitamo, ipak, s obzirom da se radi o Tonki, strip je i više nego zanimljiv za pročitati.

Pesce se potrudio da obavi dobar posao, mislim da je dao sve od sebe, međutim, imam dojam da nije baš dorastao zadatku da nacrta ovakvu jednu važnu epizodu. Tonka je jedan od najvažnijih likova u Zagorovom svijetu, zato mislim da je ovu priču trebao nacrtati Ferri ili jedan od drugih provjerenih veličina. Ferri nam je dao karizmatičnu naslovnicu, pravi magnet za čitaoce.

Ubistvo ili taktički potez?

ZG MX 10 Smrtonosna utrka

ZG MX 12 Orlovi sa sjevera

• spiritoconlascure

9, 9, 5, 10

pesce je to mogao puno bolje nacrtati.izgleda kao da se jako žurio.

14.01.2011
    22:41:00 sati
    spiritoconlascure
  • legaz

7, 8, 7, 10

Odmah ću se osvrnuti na naslovnicu. Iako je maestro Feri u godinam, naslovnica je nešto što do sada u zagoru nije bilo. Tonka protiv Zagora. FENOMENALNO. NOVO.Crtež Pescea nije loš ali daleko od dobrog. Zato mi je žao što celu priču nije odradio Feri. Ali šta je tu je. Priča lagana, zamerka je ta što je ovaj sukob mogao boljeda se iskoristi ovako tipično za Buratinij. Puno žvalavi malo govori.

14.01.2011
    22:54:00 sati
    legaz
  • split85

9, 8, 7, 10

14.01.2011
    23:10:00 sati
    split85
  • Sitting Bull

9, 9, 6, 10

Odlična epizoda, samo da je crtež bolji...

15.01.2011
    00:07:00 sati
    Sitting Bull

10, 8, 7, 10

Za razliku od specijalaca, maxiji su generalno ipak dobri, a ovaj je jedan od najboljih, u svakom slučaju je poseban... Jako zanimljiva tema, uz malko bolju razradu radnje i boljega crtača ovo je moglo postati klasik. Naslovnica veličanstvena!!

15.01.2011
    00:42:00 sati
  • Ukupna ocjena 63%

7, 6, 5, 9

Deo epizode direktno vezan za Zagora i Tonku je dobar, onaj kad on pregovara sa likovima koji su organizovali te stvari je užasan. Crtež mi je jedan od najgorih kod Zagora. Naslovna strana sjajna!

15.01.2011
    01:04:00 sati
    goksi

9, 8, 7, 10

Vidi ti mohawka, jeli su ljude... Nema druge nego napisati maxi u kojem će Tonka pojesti Zagora i postati novi kralj Darkwooda. ahjaaak!

Epizoda je dobra. Jedino je onaj dio s amnezijom malo patetičan ali da bi dobili pravu borbu između njih dvoje moralo se napraviti tako nešto. Pesce me ostavlja ravnodušnom.

15.01.2011
    08:49:00 sati

Ukupna ocjena 37%

6, 2, 1, 10

Teško mi je složiti se s dobrim ocjenama koje vidim - ideja stripa nedvojbeno je fascinantna, fantastična (naslovnica čista desetka), ali način na koji je odrađena tema prijateljstva koje dolazi na kušnju odrađena je loše, nezadovoljavajuće i s previše klišeja i mana!

Amnezija, Tonkino lakovjerno vjerovanje kako je Zagor postao čudovište, prelak ulazak Zagora u tu zločinačku organizaciju, pa čak i previše likova koji odvlače fokus sa bitnoga!

Možda je problem bio u očekivanjima! Makar nije uvukao Zagorova dvojnika u to, drhtao sam pri pomisli da ću viditi Olafa...

Crtež je užasan, ovo su bigger then life epizode, gdje crtež mora biti bolji, Zagor ne liči na sebe!

15.01.2011
    12:09:00 sati

9, 8, 7, 9

Doista neuobičajen scenarij za Zagora s puno zavrzlama.

Naslovnica uistinu jest primamljujuća.

15.01.2011
    15:18:00 sati
  • Tonka24

10, 9, 8, 9

Sjajna prica iznenadio sam se ovim maxsijem...crtez osobno vrlo prihvatljiv...neman sto reci jedna od najboljih prica zagora sto sma citao tu je jos i Tonka.PERVERZIJA :pp

17.01.2011
    22:40:00 sati
    Tonka24
  • poison

10, 10, 8, 10

Slazem se sa tonkom i ja volim ove epizode unutar prijteljstva crtez je dobar nije feri ali je dobar
    19.01.2011
    14:15:00 sati
    poison
  • Ferri

8, 8, 5, 10

19.01.2011
    19:04:00 sati
    Ferri

8, 8, 8, 9

ne vilim previše Pesca ali mi je u tom specijalu podnošljiv...priča zanimljiva, jedan boljih specijalaca.

19.01.2011
    20:07:00 sati
  • Ukupna ocjena 49%

3, 3, 8, 7

Epizoda de je dosta toga odradjeno na 'silu'. Strip sam zaboravio maltene odmah.

19.01.2011
    22:41:00 sati
  • alenko

Ukupna ocjena 37%

3, 4, 2, 10

Naslovnica uistinu jest primamljujuća.....nisam čitao...planirao sam, ali imam žestpk osjecaj da je crtez katastrofalan..........i prica zbrzana...

20.01.2011
    09:11:00 sati
    alenko
  • Leonid

8, 7, 9, 9

Solidna izvedba.

20.01.2011
    14:50:00 sati
    Leonid
  • Archy

Ukupna ocjena 33%

1, 1, 7, 6

Katastrofa. Jedan od rijetkih Zagora koje nisam pročitao od korica do korica.

20.01.2011
    20:03:00 sati
    Archy
  • jasa

5, 3, 8, 8

85 % je prevelika ocjena za jedan ovakav uradak. Sama ideja je izlizana i često se susreće u svim mogućim žanrovima, a kad je vec izlizana trebalo je to barem dobro scenaristicki izvesti, ali naš Bure to nije nimalo lijepo posložio. Kao i sve novije Zagijeve epizode, ova je totalno neozbiljna, tako da je Zagor postao pravi "dječiji" strip s naivnom radnjom i slabašno odrađenim likovima. Tu i tamo se desi neka dobra epizoda ali to je daleko od onih zlatnih perioda kad su pisali Nolita i Boseli uz upade ponekad kvalitetnog Buratinija i Sklavija. Crtež je odličan, Peše mi je u vrhu Zagijevih crtača, naslovnica odlična, old-school style nekako, bravo za STAROG LISCA :D Ludensova omaška je onako baš za oplakati:D ali šta će se, dešava se. Sve u svemu, nadajmo se boljem, orginalnijem, ozbiljnijem periodu kada ćemo čitati epizode tipa Sjeverozapadnog prolaza ili Čarobnjaka Kandraksa:D

20.01.2011
    22:56:00 sati
    jasa
  • kenan92

10, 8, 9, 10

Dobra epizodaaaa...

23.01.2011
    13:20:00 sati
    kenan92
  • Ukupna ocjena 94%

10, 9, 9, 10

Burattini je nadmašio sva moja očekivanja.Pesce je vrlo dobar,ne razumijem zašto svi kažu da je crtež loš.Naslovnica je primamljiva.Zagirno najbolji maxi.

25.01.2011
    13:48:00 sati
    Patrix

10, 7, 9, 10

Odlična priča, ali scenarij šteka na nekim mjestima. Mala zamjerka ide i tome što se na kraju sve jednostavno (možda čak i prebrzo) riješi. Malo je falilo da bude spektakl, ali svakako jedan od najboljih maxija dosad.

04.04.2011
    16:23:00 sati

Ukupna ocjena 21%

1, 1, 2, 9

Jedan od najgorih Zagora ikad...
    12.05.2011
    13:13:00 sati

10, 7, 6, 10

Crtež je zbrda zdola napravljen. I naravno još jednom se u maxiju prisječamo Zagorovog oca.

15.05.2011
    13:33:00 sati

7, 7, 9, 9

u nekim trenucima scenarij ide previše u krajnost što nije dobro, a u nekim trenucima je odličan. pesce u svom dijelu posla odličan

26.05.2011
    18:14:00 sati
  • kandraks

9, 7, 8, 9

Prica je vrlo zanimljiva ali je scenaristicki poprilicno mlako provedena, ipak se ovdje radi o sukobu Zagora sa Tonkom, svojim krvnim bratom! Dio sa gubitkom pamcenja mi je totalno bezveze i to direktno utice na pricu, jer bilo bi zanimljivo vidjeti Zagora da onako ludjacki reaguje na Tonku pri zdravoj pameti, naravno ponukan glasinom da je on ubio Chica! Takodje me iritiralo kada na dva mjesta Chico objasnjava nama citaocima da se Zagor ustvari pretvara da je los i da Landeru ne moze reci pravu istinu, eto nisam to sam skont`o dok mi nije receno, uzas! Crtez vrlo dobar, Pesce napreduje iz stripa u strip! Naslovnica odlicna!

08.06.2011
    01:55:00 sati
    kandraks
  • Zagor12

4, 4, 7, 7

Slabašna priča.

18.06.2011
    13:37:00 sati
    Zagor12

8, 8, 7, 10

Sjajna priča! Pesce vrlo dobar, ali je mogao i bolje nacrtati.

23.06.2011
    18:16:00 sati

5, 4, 7, 9

Ono sa amnezijom je stvarno previše i neuvjerljivo. Pozitivna stvar su prijatelji traperi, Tonka i Perry. Priča malo teče odlično, malo nevjerojatno loše i tako od početka do kraja a da ne spominjem dvoboj imeđu Tonke i Zagora na kraju koji mi je poprilično neuvjerljiv. Pesce je dosta dobar crtač ali kod njega je problem kao kod većine novijih crtača Zagora, pozadina, okoliš i detalji su dosta dobri dok je akcija nešto lošija a glavni likovi (Tonka,Zagor) samo liče na sebe a u pojedinim vinjetama čak ni to. Maxi serija je takva da ne očekujem puno jer od 12 brojeva, meni su dobra tek 3 broja. Zagor specijal je na kraju najbolja vanredna serija. Previše naivnih slučajnosti, ukratko!

19.08.2011
    16:07:00 sati
  • djule

10, 9, 8, 10

14.09.2011
    16:52:00 sati
    djule

9, 8, 8, 9

04.10.2011
    15:11:00 sati
    maddox031
  • Villain

8, 7, 9, 10

Jaka četvorka! Fin strip čiji potencijal nije iskorišćen do maximuma sa obzirom da je maxi izdanje. Ali sve u svemu nije loš.

24.10.2011
    18:10:00 sati
    Villain

8, 6, 8, 9

24.12.2011
    15:09:00 sati
  • zagor_22

8, 8, 9, 10

malo je tonka prebrzo povjerovao da mu je zagor neprijatelj s obzirom na to što su sve prošli, ali opraštam

sve u svemu vrlo dobra priča

naslovnica - ne za 10 nego za 100

18.01.2012
    21:20:00 sati
    zagor_22

6, 3, 6, 5

Klišej do klišeja, ne znam zapravo što je toliko oduševilo recenzenta... Iako je ideja u svakom slučaju dobra, samo što je sama realizacija odrađena baš šundovski. Dva najbolja prijatelja (Tonka i Zagor), čak braća po krvi, postaju smrtno zavađeni neprijatelji zbog niza krivo shvaćenih situacija. Zagor štogod da napravi samo pogoršava stvar! I za sam kraj kao šlag na tortu dolazi gubitak pamćenja, twist dostojan najboljih španjolskih sapunica. ;) Zapravo sam jedva čekao kad će se suočiti Zagor i Tonka mano a mano, i hoće li uspjeti uvjeriti Tonku da Zagor nije neprijatelj. Zaista je trebalo više staviti naglasak na njihove trzavice i povezanost (kako je i recenzent naveo), a možda manje na Zagorovu infiltraciju i gubitak pamćenja. Pesce je neka sasvim druga kategorija crtača, niti dovoljno klasičan, niti dovoljno kvalitetan i inovativan; štajaznam, čudna kombinacija Chiarolle i Andreuccija. Ispodprosječno.

29.03.2012
    17:45:00 sati
  • Ukupna ocjena 49%

7, 4, 3, 7

Prosjećna epizoda, crtež ispod prosjeka.

21.04.2012
    23:17:00 sati
    Onedin

10, 10, 10, 10

Ma dajte, bre ljudi ja mislim da je ovo jedan od najboljih Zagijev maxija

13.05.2012
    17:08:00 sati
  • zagor fan

6, 7, 7, 10

Nije nešto priča je mogla ispasti puno bolje

15.09.2012
    10:05:00 sati
    zagor fan

8, 8, 8, 8

Vrlo dobra prica.Scenario se malo zapetljao. Zagorova amnezija, je se mogla bolje/uvjerljivije da razradi. Crtezem / Naslovnica, ok.

08.10.2012
    11:23:00 sati
  • Maki_Mostar

3, 3, 7, 9

Ovakvo nešto se nije trebalo dogoditi.... Loš Maxi

02.03.2013
    19:47:00 sati
    Maki_Mostar
  • writer

Ukupna ocjena 27%

2, 2, 3, 6

Zbilja loš Maxi, radnja otegnuta, i pomalo glupa, najgluplji deo kad Zagor izgubi pamćenje, stvarno jadno. Crtež loš, naslovnica ispod proseka.

03.07.2013
    13:11:00 sati
    writer
  • Rahazlam

9, 7, 7, 9

Mislim da je ovo moglo ispast puno,puno gore.Epizoda je odlicna ljudi pa tesko je bilo napisati epizodu na ovakvu temu zagor vs tonka stvarno je bure napravio odlican posao,mozda malo davi s objasnjenjima tipa zagor nam se opravdava zasto je ucino ovo zasto ono boze zagore pa nismo glupi!!Crtez je ok,naslovnica je takoder dobra!!

31.07.2013
    17:27:00 sati
    Rahazlam
  • ZagorXXL

10, 8, 8, 10

Naslovnica i priča odlične,scenarij je vrlo dobar ali moglo je i malo bolje,crtež pristojan.

U svakom slučaju jedan od boljih Zagora i preporučam da pročitate.

25.12.2013
    19:02:00 sati
    ZagorXXL
  • markotamara

8, 8, 8, 10

Meni jako draga prica,procitana bas s gustom
    25.06.2014
    12:46:00 sati
    markotamara
  • Ukupna ocjena 76%

9, 9, 5, 7

07.07.2014
    21:06:00 sati
    Tintilinic
  • lasa22

10, 10, 1, 10

06.09.2014
    12:11:00 sati
    lasa22

5, 3, 6, 7

Ovo je glupo da nemože biti gluplje.

24.09.2014
    13:46:00 sati
  • igor 12

9, 8, 6, 10

kad se sve zbroji i oduzme,dobar maxić.naslovnica odlična.crtež malo manje.odličan početak,tonka prepričava svome krvnom bratu uznemirujući san koji je usnuo.vraća se iz lova i zatiče spaljene wigvame i pobijene suplemenike.odjednom se iz dima,okružen mrtvima i mirisom smrti pojavljuje zagor sa zlobnim izrazom lica  i bakljom i sjekirom u ruci sa koje još curi vruća krv pobijenih mohawka.skoro da se tako i dogodilo,zahvaljujući nizu nes(p)retnih i tragičnih okolnosti.

17.07.2016
    09:45:00 sati
    igor 12

8, 6, 7, 9

Ako stavim sa strane golu činjenicu da Zagor i Tonka ne bi trebali doći u nikakav međusobni sukob bez obzira na razne situacije koje su se dogodile, onda se može reći da ideja za priču nije bila loša. Sve je počelo tako netipično; kada je Lander spomenuo protjerivanje Mohawka sa teritorija bilo je za očekivati da će Zagor reagirati burno kako to inače zna. Ali ovoga puta je odlučio smiriti temperament i zaigrati dvostruku igru kako bi što više saznao o potencijalnoj opasnosti za svoje prijatelje. Kao što obično biva, tada stvari znaju krenuti potpuno nepredviđeno i izmaknuti kontroli. Ovdje je to Burattini prikazao na pogrešan način, uz pomoć Zagorove amnezije. Koliko je puta kroz serijal primao jake udarce u glavu pa nije doživljavao gubitak pamćenja, zato nije trebao ni sada jer takva ideja djeluje previše usiljeno. I ta njegova amnezija je bila dosta čudna; najprije ne zna tko je i ne sjeća se ničega, ubrzo zatim se sjeti Chicovog i Tonkinog imena ali ne i svoga, da bi na kraju nakon borbe s Tonkom napokon shvatio tko je i kakva mu je uloga u Darkwoodu. Burattini se poigravao s njegovim pamćenjem kako mu je u pojedinom trenutku odgovaralo jer nije znao kako bi efektno doveo scenarij do planiranog sukoba dvojice prijatelja. Kada se upotrijebi u određenoj priči, gubitak pamćenja ima mogućnost za veliku manipulaciju i baš zato ga ne volim vidjeti kao scenarističko rješenje. Je li se moglo posegnuti za nekim drugim načinom da se dobije podjednaki željeni učinak? Vjerujem da jest, samo što zahtijeva puno više truda i vremena. Možda tog vremena nije bilo dovoljno na raspolaganju, ali to nije problem čitatelja koji imaju pravo dobiti bolje stvari od često ponuđenih.

Crtež Pescea varira, ispočetka je zbrzan i doima se kao poboljšana verzija Chiarolle što baš nije pohvalno, da bi kasnije bio sve bolji kako priča odmiče. U krupnim prikazima Zagorovog lica Pesce je dohvatio čak i nijansu ferrijanskog stila što na kraju ipak podiže ocjenu za njegov rad.

04.09.2016
    01:04:00 sati

9, 8, 8, 10

13.02.2017
    06:22:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%

8, 9, 7, 7

Super što su Tonku vratili. Ok je Pesce odradio, al ne bi ga odmah nakon ovog mogao gledat opet na djelu. Naslovnica boli za srca fanova.

Treba i za priču reći da je tipična Indijanci vs. Bijelci. Super je odrađeno s obzirom na zamisao ( koja je trebala biti kreativnija )

28.03.2018
    00:20:00 sati
    Zagorfan01

9, 8, 2, 9

Ako je ovaj maksi loš, onda neka svi budu tako loši! Nisam mogao da se sjetim da li sam ovo čitao 2010, pa kad sam počeo da čitam ipak sam se prisjetio onog detalja s portretom, tako da je moguće da sam to čitao i ranije. Dobra priča, emotivna, zanimljiva... Crtež kriminalan. Naslovna sasvim solidna.

04.03.2019
    22:36:00 sati

7, 7, 7, 8