Zračna banda

ZG MX 15 | 288 str.

Netragom su nestale dvije vojne pošiljke eksploziva, a pukovnik Grant zove Zagora u pomoć. Naime, sav teret uzet je iz vojnih kola, a cjelovita vojna pratnja, kao i njihovi konji su pobijeni. Ni na mjestu zločina, ni u blizini nisu ostavljeni nikakvi tragovi. S druge strane, otet je barun Ikar La Plume, baš kad je napokon bio nadomak ispunjenja svojeg životnog sna. Zagor mora otkriti jesu li ti zločini povezani i koji je njihov krajnji cilj…

• Zračna banda
    ZG MX 15

• La banda aerea
    ZG MAXI 15

• Radi se o prvom radu braće Di Vitto na Zagorovom serijalu.
  • Deseta pojava baruna Ikara La Plumea u serijalu, ako uključujemo i dodatak specijalu Anđeo smrti s barunom u glavnoj ulozi.

Ladies and Gentlemen:
Mr. La Plume

Barun Ikar La Plume, svima nam poznati izumitelj specijaliziran za aeronautiku, svakako je jedan od najpoznatijih i najdugovječnijih likova iz Zagorova serijala. Poznat nam je ponajviše po svojim neslavno završenim pokušajima da se vine u zrak poput ptice, a da pri slijetanju ne polomi nekoliko kostiju, svojih i/ili tuđih. Zbog svoje avanturističke naravi počesto je proglašavan i ludim, osobito od onih čije je živote ugrozio. Na to se uglavnom i jesu svodila njegova pojavljivanja u serijalu dosad, podsjetimo, do ove epizode ih je bilo devet. Prvo je bilo još u 26. broju redovne serije, to jest epizodi Zagor u napadu(ZG EXT 64-66/ZG VCBZ 10). Tada nam je predstavio čak dva svoja izuma namijenjena letenju: prvi, naziva ornikopter koji je trebao biti pokretan pedalama (a na kraju je završio nepokretan) i drugi, balon imena Excelsior (koji nije skončao mnogo bolje).

Drugi put se u serijalu pojavljuje u priči Dobar i loš(ZG LEX 111-114/ZG ZS317-318) s helikopterom, a nakon toga u epizodi Užas sa šestoga planeta (ZG LEX 186-189/ZG VEOP 10/ZG ZS 583-588) gdje nam predstavlja još jednu svoju letjelicu kratkog trajanja – Aerial steam carriage . Nakon tri pojave u Nolittinoj izvedbi bilo je vrijeme da ga iskoristi i koji drugi scenarist, a tog posla se uhvatio Toninelli. On je epizodom Očajnički pothvat (ZG LEX 219-221/ZG ZS 703-705) vratio kompletnu postavu likova iz priče Zagor u napadu, pa tako i samoga baruna. Barun je u toj priči prisilno sletio dvaput, iako je, mora se priznati, tvrdokrilac bio njegov dotad najkvalitetniji stroj. Ikara je nakon toga vratio i Sclavi, u njegovoj epskoj priči Demon ludila (ZG VEOP 14/ZG ZS 941-946) smo vidjeli La Plumeovu letjelicu UFO kojom su i Zagor i Chico bili primorani letjeti. Pojavljuje se i u specijalu Grad na krovu svijeta (ZG LUSP 20/ZG VCSP 2) kad je Zagora i Chica svojim letećim katamaranom dovezao u naselje odvojeno od svih tadašnjih civilizacija, no ni tom stroju nije trebalo mnogo da se turbulentno prizemlji. Barunu je posvećena i zasebna epizoda Utrka balona, kao dodatak specijalu Anđeo smrti (ZG LUSP 9/ZG VCSP 15), a tamo je, sa svojim eolostatom, čak i pobijedio u jednoj utrci. S eolostatom se pojavio još jednom, u Chico-specijalcu Chico & Company (ZG LUCI 27), a tamo je isti i uništen.

I tako dolazimo i do epizode o kojoj recenzija i govori, do barunovog jubilarnog desetog pojavljivanja. U svim dosadašnjim barunovim pojavljivanjima radilo se samo o još jednom komičnom liku tipa Digging Bill ili Bat Batterton, a sad, očito ga je Burattini odlučio malo produbiti, njega i njegovu prošlost. U ovoj priči izlazi iz okvira običnoga geg-lika i tokom cijele priče se ponaša kao ravnopravni Zagorov sidekick. Moram priznati da me ponajviše podsjeća na Fishlega ovdje, što zbog novog detalja koji smo saznali o njemu, što zbog toga što su obadvojica u kasnijim srednjim godinama, ali ne još za staro željezo. No ključan je ovaj novi detalj koji sam spomenuo, to je ono na što sam mislio kada sam govorio o Ikarovoj prošlosti. A radi se o tome da smo u ovoj epizodi upoznali…

Ms. La Plume

Istina, prezime joj nije La Plume, zove se Amelie Morel, no ipak se radi o barunovoj posvojenoj kćeri, pa je ona bar malo, makar samo u srcu, La Pluemova. Dakle, u ovoj epizodi po prvi put upoznajemo Ikarovu posvojenu kćerku. Naime, barun ju je posvojio zato što su njihovi očevi bili suborci u Napoleonovoj vojsci (La Plume viši časnik, a Morel narednik), zajedno su poginuli na bojnom polju. Scarlet (tako ju svi zovu zbog riđe kose) je tako čekao život u domu, no Ikar ju odveo sa sobom u Ameriku i ostavio na čuvanje svojoj sestri i teti u Baltimoreu dok se on posveti svojim proučavanjima. Ruku na srce, Burattini nikad nije bio vješt u stvaranju ženskih likova, to jest nikad nije bio vješt u stvaranju ženskih likova koji bi trebali imati nekakav odnos sa Zagorom. Posebno se to vidjelo kada je pisao paralelno s Bosellijem, s obzirom da je Boselli bio majstor, između ostaloga, i u tome. Pa je tako Boselli stvorio Marie Laveau, Gambit, Jaylu, a Burattinijevi najbolji ženski likovi su prilično distancirani od Zagora (primjeri su Sybil Kant i Dennise Lafitte). S druge strane, Burattini je jedinu možebitnu iznimku u svojem stvaralaštvu napravio sa Shyer, no i nju je pokvario u njezinom sljedećem, uvjetno rečeno, pojavljivanju. Pa tako ni uvođenjem novog ženskog lika, Burattini nije napravio mnogo. Scarlet je samo još jedan od stotinu bezličnih likova u serijalu, ništa života nije u nju udahnuto. Ni Di Vittovi ju nisu nacrtali zadovoljavajuće. Očito je da su htjeli nacrtati lijepu ženu, no nisu u tome uopće uspjeli. Dapače, čak i Chico u ovom stripu, na trenutke, izgleda ženstvenije od nje. Šalu na stranu, zaključio bih, s obzirom da ni Burattini, ni Di Vittovi nisu zadovoljili predstavljanjem novog lika (a koji ima potencijal vraćanja u serijal), da ga nije bilo ni potrebno uvesti. Na kraju krajeva, barunov lik je mogao i drugačije biti razrađen, a priča bi bez problema funkcionirala i bez Scarlet.

Mr. Burattini

Što se tiče scenarija, ovo svakako nije priča koja se izdvaja iz Burattinijeva opusa. Nije niti išta bolja, niti išta gora od bolnog prosjeka priča pogođenih njegovom hiperprodukcijom. Priča je veoma pitka, brzo se čita, ima mnogo akcije pa se ni ne može reći da je previše zamorna. Ipak, ne ostavlja pozitivan dojam jer je suviše obična, naivna te podložna nelogičnostima.

Mogli bi smo reći da je pokretač priče taj čudnovati svjetlucavi materijal nazvan zero gravity. Naime, glavni negativac ove epizode, Jules Rope, je geolog, a pri svojim istraživanjima naišao je na čudno iskustvo. Pronašao je svjetlucavi mineral koji ima neuobičajena antigravitacijska svojstva koja se mogu kontrolirati miješanjem s nekim drugim tvarima. Beskrupulozan, kakav jest, Rope je odmah odlučio svoje otkriće iskoristiti za stjecanje moći i bogatstva. Shvatio je da mu je potreban stručnjak za aeronautiku te je ponudio La Plumeu da mu proda svoje nacrte, a kad je ovaj odbio, oteo ga je i prisilio da radi za njega. Problem sa zero gravityjem je taj što mu Burattini, ovisno o potrebi, priklanja različita (pa čak i suprotstavljajuća) svojstva. Ne bih previše spoilao, no reći ću da je kraj odlično zamišljen, ali loše sproveden. Logički ne prolazi (ne poštuju se zakoni koji su postavljeni ranije) , no Burattini očito nema problema sa zaobilaženjem logike kad god mu je to potrebno. Nadalje, Ropeova desna ruka je takozvani Gusar (nije jasno je li u prošlosti bio gusar ili mu je to nadimak zbog karakterističnog izgleda), radi se o jednom od uobičajenih likova u Zagorovom svijetu, takav lik se u serijalu pojavi svako toliko. Ali od Burattinija (a i ne samo njega) smo već i navikli na takve stvari i slične klišeje, pa nije ni čudo da se pojavljuju i u ovoj epizodi. Osim tog primjera ima i ovdje ona tipična scena kad u borbi prsa o prsa sa Zagorom neki negativac izvadi nož i tokom borbe ga Zagor bude prisiljen ubiti istim tim nožem. Osim toga, pojedini dijalozi su užasni, rečenice potpuno neprirodne, no to najvjerojatnije nije u potpunosti Burattinijeva krivica s obzirom da su slične stvari često posljedica lošeg prijevoda, a loš prijevod je poprilično učestao u Ludensovim izdanjima. Uglavnom, pored svih mana scenarija, ipak Burattiniju najviše zamjeram bezidejnost pri uvođenju novog lika. Želio ju je uvesti, ali nije znao što bi dalje s njom, u priči ima stvarno minornu ulogu iako je cijelo vrijeme prisutna. Pored svega toga, scenarij nije za neku visoku ocjenu, no prolazan jest. Za jednom pročitati i staviti na policu, izvaditi tek nakon većeg broja godina.

Mr. Di Vitto & Mr. Di Vitto

Moram priznati da nisam bio ljubitelj ovih autora ni za vrijeme njihovog rada na Misteru Nou i Nathanu Neveru, a isto tako me ni ovdje nisu na prvu oduševili. Lica likova su im odbojna, figure izgledaju drveno, a ponekad promašuju i proporcije. Šlag na torti svega toga je što im je crtež potpuno običan, nema mnogo kadrova nad kojima bi se zadivili ili koji bi nas oduševili. Ipak, što više gledam crtež u ovom stripu, sve sam više uvjeren da je ovo iznimka njihovog stvaralaštva po mnogo čemu. Ovdje mi se recimo sviđa kako crtaju lica pojedinih osoba, pogotovo barunovo, Ropeovo te nekih sporednih likova. Vrhunski su nacrtali i letjelice, što nije ni čudno, s obzirom da su na Piperu diplomirali. Crtež im je često veoma dinamičan, a odlični su i u govoru tijela. No nije sve tako bijelo, osim problema koji sam već spomenuo (crtanje Scarlet), crtaju preveliku Zagorovu sjekiru (manji problem), a isto kao što lica mnogih ljudi crtaju odlično, mnoga su i nacrtana loše i nemarno (na primjer, Chicovo). Također, likovi im još uvijek izgledaju drveno i to im je najveća mana koju teško da će popraviti ako do sada nisu. U svakom slučaju, u ovom stripu crtež je definitivno jača karika nego scenarij. No radi se o njihovom prvijencu na Zagoru, a po mom osobnom dojmu, u kasnijim radovima su bili lošiji, pa ipak mislim da je rad na ovoj epizodi iznimka koja potvrđuje pravilo o njihovoj prosječnosti.

Mr. Ferri

Iskreno, za razliku od većine naslovnica za novije epizode, a pod novije mislim na zadnjih pet, šest godina, Ferri je ovdje napravio sasvim solidan posao. Istina je da je ta Zagorova poza poprilično česta na naslovnicama, no nema nekih većih grešaka i avioni su dobro odrađeni, pa sam zadovoljan. Čak su i, za promjenu, boje dobre. U svakom slučaju, iznadprosječno za nove naslovnice.

Na kraju krajeva, recimo da se radi o jednoj od onih epizoda koja se utapa u prosjeku i ne čita se mnogo puta iznova. Pamtit ćemo ju po novim crtačima i, eventualno, prvom pojavljivanju novog lika, ukoliko se Burattini u nekom trenutku odluči na Scarletin povratak. Burattini nije uspio ni ovaj put napraviti dobar scenarij, isto kao što je La Plumeu opet propao pokušaj da napravi leteću mašinu kojom će pokupiti pohvale kolega znanstvenika. La Plumeu držimo fige da uspije sljedeći put, a za Burattinija, na žalost, nema mnogo nade da će izvući serijal iz monotonije u koju ga je uvukao.

ZG MX 14 Čovjek na nišanu

ZG MX 17 U zemlji Dakota

4, 4, 7, 9

22.07.2015
    22:19:00 sati

5, 4, 6, 10

Odlična recenzija tintone! A priča je prilično loša, očekivao sam nešto puno bolje dok sam dobio nekakvu srednju žalost po pitanju  priče i scenarija pošto je sve predvidljivo. Crtež je prolazan.

22.07.2015
    22:23:00 sati
  • Ukupna ocjena 15%

1, 1, 2, 3

22.07.2015
    22:40:00 sati
    zhezhke

6, 6, 6, 9

Otislo se predaleko sa Zagorovim pilotiranjem, iako smo u serijalu na mnoge cudne stvari s godinama navikli, taj dio mi je bio pomalo glup. Jednostavno ostaje utisak da je sve ovo moglo mnogo bolje da se uradi. Inace, ovaj maxi je proglasen najboljim maxijem godine svih Bonelli junaka. Mozete misliti na sta su ostali licili.

23.07.2015
    00:17:00 sati

5, 5, 7, 9

Za jednom pročitati i ostaviti na polici.

23.07.2015
    04:48:00 sati
  • Leonid

Ukupna ocjena 38%

4, 3, 3, 8

Najgori Maxi Zagor, meni osobno.

Crtež mi nikako ne odgovara. Ma u biti sve je krš.

23.07.2015
    09:06:00 sati
    Leonid

5, 4, 7, 8

23.07.2015
    10:01:00 sati
  • markotamara

5, 6, 6, 10

moglo je puno bolje....

23.07.2015
    10:29:00 sati
    markotamara

Ukupna ocjena 37%

2, 1, 7, 7

Dno dna. Neke granice kod Zagora ne treba preskakat, a kad ih Nollita preskače s vanzemaljcima i letećim spravama to ima dušu...način na koji Bure to radi je gadljivo...ovo je na razini Bleka i Marka...

23.07.2015
    15:33:00 sati

5, 4, 6, 6

Uf...

23.07.2015
    21:25:00 sati

7, 7, 6, 8

Priča uopće nije tako loša, nabijena je akcijom, zanimljiva i lako se čita,

ali crtež braće Di Vitto NIKAKO mi ne pristaje Zagoru!

Naslovnica vrlo dobra i upečatljiva.

25.07.2015
    17:07:00 sati
  • Ukupna ocjena 62%

7, 5, 6, 8

25.07.2015
    20:13:00 sati
    Onedin

7, 7, 7, 6

Sasvim ok, vrlo citljiva prica. Scenario ima svoj uredan tok. Takorec, izuzevsi mozda Zagorovu akciju zracnog diverzanta, uglavnom smo bili postedjeni, nama inace poznatih Superman akcija. Veliki plus scenariju. Razliciti likovi u ovoj prici, plus/minus, opravdali su svoju ulogu. Amelie Morel, lijepo nacrtana. Sa crtezom sam uglavnom zadovoljan, sedmica je opravdana. Naslovnica. -6.

27.07.2015
    11:35:00 sati
  • Ukupna ocjena 57%

5, 6, 6, 6

01.08.2015
    11:24:00 sati
    Tintilinic
  • ike666

6, 7, 8, 8

Blesavo i zabavno. Braća DiVitto će poslije briljirati u posveti Mr.Nou Kaznionica na jezeru
    04.08.2015
    00:20:00 sati
    ike666
  • Rahazlam

9, 7, 8, 8

Meni iskreno jedan od boljih maxija,cito sam davno znam da je bila neka logicka greška u scenariju(nešto iz fizike)ali ako zanemarimo to strip je super,brz lako se čita puno akcije,prekrasan crtež,opuštajuće i zabavno ono sto bi strip zapravo i trebao da bude!Naslovnica solidna,Zagor loše nacrtan ali izbor boja je dobar,avioni i pozadina lijepo nacrtani!

12.01.2016
    16:45:00 sati
    Rahazlam

4, 3, 7, 8

Jedan od najslabijih i najnaivnijih Maxija ikad.  U ovom broju Zagor, ono tipicno kao sto on radi ponekad u redovnoj seriji, skace i izbjeguje metke koji protivnici pucaju na njega od samo par metara.  Jedno je ako se to desi jednom u citavoj prici, ali ovdje se to desi previse puta, jedno 5 ili 6, i to je stvarno glupo do bola.  Neke scene su dobro nacrtane, pogotovo ona kamena kula koji Rope planira da odvoji od zemlje da bi postala njegova lebdejuca stanica.  Taj dio izgleda bas kul, i onda kad Rope zavrsi u svemiru u svom zero gravity zamku, to je lijepo djelovalo... sto se ostalog tice, meh... stvarno osrednje.  Mislim, iskreno, isprod prosjecno.  Crtez je dobar, ali scenario i prica su skoro retardirani.  Naslovnica ok, Ferri ovdje bas fino hvata temu i dah ove price.  Ali ipak, ovo je za jednom procitati i nikad vise.

16.02.2016
    17:33:00 sati
  • igor 12

3, 3, 8, 5

pa dobro ljudi šta je ovo?partizanska eskadrila?loše,naivno,blesavo.jedine svijetle točke su crtež i tintonova recenzija.

19.07.2016
    08:34:00 sati
    igor 12

Ukupna ocjena 43%

5, 2, 5, 7

Stvarno loša epizoda, ništa ovdje ne funkcionira. To se moglo pretpostaviti već kod one scene u kojoj Chico susreće Trampyja. Kada se njih dvojica pronađu to uvijek završi sa više ili manje humora jer na kraju uvijek nadrapaju. A što smo ovdje dobili? Ne pretjerano maštovitu situaciju sa viskijem u kojoj fali završna krčmarova reakcija kada sazna da je prevaren. Ubacivanje Scarlet je promašeno, ona je u priču ugurana više na silu nego što je bilo potrebe za time, a ispada i malo glupo jer barun La Plume nikada ranije nije spominjao da ima kćer, pa makar i posvojenu. Kada ju je već stavio Burattini joj je mogao dodijeliti neku važnu ulogu, a ovako nismo vidjeli ništa što bi opravdalo njezino pojavljivanje. Najveća glupost je ipak stijena koja lebdi u zraku Zero Gravity, gradnja svih onih aviona i baza koja bi se zadržavala u zraku. A uz sve to još je i Rope jednodimenzionalan lik toliko puta viđen u serijalu, tjeran samo željom za brzim bogaćenjem. Već postaje naporno gledati situacije kada Zagor riskira život da spasi okorjelog zločinca, iako je sigurno da će ga taj i nakon takve humane geste pokušati ubiti. Samo se bezveze namuči kod spašavanja takvih likova, a to na kraju nema nikakvu svrhu osim što na kratko odgodi njihovu smrt. A Zagorove naivnosti kao što su upravljanje avionom bez potrebnog iskustva, skakanje na krov drugog aviona u letu, tučnjava na njegovom krilu, izbjegavanje svih protivničkih metaka, je suvišno i spominjati.

Vittovi su slabo odradili posao i ovo je njihov najslabiji crtež kojeg sam imao prilike vidjeti, naslovnica je tek solidna ali i kao takva nadmašuje sve ono što je unutar korica.

25.09.2016
    01:37:00 sati

7, 5, 7, 10

10.07.2017
    19:28:00 sati
  • Magic Wind

Ukupna ocjena 22%

2, 1, 3, 4

Sve je ovo jadno i besmisleno...

11.11.2017
    10:58:00 sati
    Magic Wind

8, 9, 8, 8

Neočekivano ju pročitah, a ne bi je bar po ovim ocjenama u komentarima uzeo u ruke. Ipak sam se pozitivno iznenadio. Iako je razvodnjena, i dalje pruža zavidnu dinamiku koja nedostaje novijim Zagorima. Nepredvidiv scenarij i fantastično odrađen Ikar le Plume. Bolji di Vitto ovdje, definitivno. Naslovnica lijepa. Preporuka

28.03.2018
    00:16:00 sati
    Zagorfan01

5, 5, 5, 6

31.05.2018
    19:06:00 sati

Ukupna ocjena 24%

2, 1, 3, 6

Bez veze. Zagor pilotira sam i bezbjedno slijeće? Nismo to vidjeli, ali s obzirom na to da se nije skašio, očito je tako bilo. Gdje je završila ta letjelica? U Drugdje? Ni to nismo vidjeli. Onda taj tip pokušava da napravi čardak ni na nebu ni na zemlji tako što će kontrolisanom eksplozijom odvojiti dio brda, ali kad Zagor aktivira rezervne naboje onda taj čardak odleti u svemir!? Dobro je da još nismo vidjeli scenu kako se raspada u svemiru. Prvi čovjek u svemiru. Zagor skače po krilima, bije se, puca iz onogo mitraljeza... Otkud im takva pucaljka? Svašta. Crtež užasan. Naslovna tu i tamo.

11.03.2019
    16:30:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%

9, 9, 8, 8

Meni je ova priča veoma dobra, a posebno izdvajam originalnost i dinamiku. Kakva crna fizika, kakvi bakraci? Ovo je literatura za opustanje i za ljude sa bujnom mastom. Zamerka je potpuno suvisan lik baronove usvojene kcerke. Em je lose nacrtana, em ne igra (skoro) nikakvu ulogu u prici.

Crtež i naslovnice zadovoljavajuće.

20.03.2019
    15:33:00 sati
    Batacele

Ukupna ocjena 39%

3, 2, 6, 6

Zagor kao pilot? Bah, ako je i od SBE produkcije - previše je.

04.06.2019
    20:38:00 sati
  • D.J.

7, 7, 7, 8

Zabavan Maxi! Nije jedan od najboljih, ali nije ni jedan od najgorih. Iskreno kad sam vidio naslovnicu pripremio sam se na najgore, ali ipak je uspio Burattini nekako objasniti kako te letjelice mogu letjeti i lebdjeti. :-))  Svida mi se i uloga Barona Ikarovog Pera u ovom stripu.

18.09.2019
    07:38:00 sati
    D.J.