Crni orao

ZG MX 35 | 288 str.

Mračna krila osvete raširila su se nad ulicama malenog grada. Pravednik u crnoj košulji sprovodi zakon nad oholim razbojnicima, usput pomažući kalifornijskim pobunjenicima u borbi za neovisnost od Meksika. U povratku za Darkwood, Duh-Sa-Sjekirom biva umiješan u čitavu priču nakon nesretnog obračuna sa vojnicima. Ubrzo će saznati da se iza osvetničke maske krije njegov stari prijatelj, ali i da se njegov stari prijatelj udružio sa jednim starim neprijateljem…

• Crni Orao
    ZG MX 35

• Aquila Nera
    ZG MAXI 34

• Ovaj maxi u Italiji je objavljen u rujnu 2018. godine. Na našem tržištu pojavio se u travnju 2019. godine. Ovo predstavlja treće Rauchovo scenarističko djelo, a Sedioliju je ovo pak šesto ilustracijsko djelo na maxi ediciji.
  • Rolando (Crni Orao) prvo pojavljivanje bilježi u priči "Razbojnici" (Boselli/Della Monica).
  • Harry Goldberg tzv. "Mr. Steel", stari Zagorov neprijatelj, prvo pojavljivanje bilježi u "Oklopnom vagonu" (Rauch/Sedioli).
  • Iako se u stripu pojavljuju kalifornijski pobunjenici, čija se borba vodi oko neovisnosti države od Meksika, Kalifornija se pripojila SAD-u tek nakon završetka američko-meksičkog rata (1846-1848). Rat se vodio u jeku pripajanja Teksasa Americi, kojeg je Meksiko smatrao svojim teritorijem unatoč teksaškoj revoluciji iz 1836. godine. Borbene operacije su trajale godinu i pol dana. Američke snage brzo su okupirale područje država Novi Meksiko i Kalifornija te krenule u invaziju na sjeveroistočni i sjeverozapadni Meksiko; u međuvremenu američka pacifička eskadrila je napravila blokadu i preuzela kontrolu nad nekoliko garnizona na pacifičkoj obali južno od Baja California. Nakon što je američka vojska zauzela Mexico City, rat se završio pobjedom SAD-a.
  • Glavni motiv priče je osveta, koju možemo vidjeti i u nekoliko starijih epizoda. Zagor, prije nego što je postao Duh-Sa-Sjekirom, hrabri pravednik i zaštitnik slabijih, vodio je potpuno drukčiji život. Gubitak roditelja ga dovodi do zasljepljujućeg puta osvete, na kojem uništava Solomona Kinskog zajedno sa njegovim Indijancima. Zagorova krvava, osvetnička prošlost često je prisutna kao sjena u nekim pustolovinama. Svoju prošlost naročito prepoznaje u mladim ljudima, opijenim i vođenim osvetničkim bijesom kojeg on uvijek pokušava suzbiti i ugasiti jer vodi istim tragičnim posljedicama.
  • Kada već spominjemo osvetu, Crni Orao nije prvi osvetnik u Zagorovom svijetu koji je htio ostvariti svoju pravdu. Tajanstveni Black Axe iz priče "Crni Osvetnik" u svom pojavljivanju izazvao je čitavu pometnju u Darkwoodu. Ne samo da je jednim dijelom zamijenio Duha-Sa-Sjekirom, već je izveo čitavu malu armadu na vojničku utvrdu. Srećom po Zagora, Crni Orao svoj lik gradi na pozitivnim vrijednostima Duha-Sa-Sjekirom.

"Svaki čovjek koji sanja o osveti, samo stvara ranu koju bi vrijeme zacijelilo." - Bacon

Nakon obračunavanja sa Eskimom u Ledenim zemljama te ponovnim spašavanjem Alexisa od Yukonskih kozaka predvođenim krvavim tiraninom, Duh-Sa-Sjekirom u pratnji vjernog Chica stavlja nogu na kalifornijsko tlo dovodeći sjeverozapadnu pacifičku odiseju završetku. Za razliku od dva prethodna maxija, čiji se stubovi izgradnje priče temelje na posuđivanju starih protivnika iz Nolittinih kultnih epizoda, Rauch će se poslužiti mjestom radnje iz Bosellijevog svijeta i nekim njegovim likovima kako bi obogatio priču neočekivanim pojavljivanjem davno zaboravljenog negativca. Nakon eksperimentalnog projekta publici poznatog kao "Pripovijesti iz Darkwooda", koji je izazvao brojne pozitivne dojmove, scenaristička ekipa se odlučuje na novi pokus koji se ogledao u mini-odiseji unutar maxi serijala. Dobro poznati Rauch, sa malom pomoći od strane Mirka Perniole, iz fijoke vadi scenarističke ideje i stare epizode iz dimenzije zaborava te kreće sa akcijom. Prva stvar koja se primijeti prilikom čitanja jeste pokušaj da se kroz van-redovnu ediciju stvori odiseja građena prema nekim Nolittinim elementima. Prva priča se odvija na nezahvalnim, negostoljubivim ledenim zemljama gdje Zagoru biva upleten u osvetnički obračun od strane Eskima, negativca iz "Snježnih sokolova" (Nolitta/Donatelli). Druga priča se prebacuje više u političke vode, vraćajući nam ljepuškastog Alexisa Pougatchewa iz "U službi cara" (Nollita/Donatelli). Treća, završna priča "Crni Orao" kombinuje nekoliko stvari iz prethodnih priča, pa tako pred sobom imamo epizodu o povratku starih prijatelja, neprijatelja, političkim zbivanjima te dvostrukim igrama. Započeta u Nolittinim šumama a završena u Bosellijevim pustarama, sjevernozapadna odiseja po mom mišljenju predstavlja zanimljiv projekt, neočekivanu novinu sa van-redovno serijskim kontinuitetom i naposljetku zabavno iskustvo, na čijim vrlinama i manama autori mogu naučiti, i možda u bližoj budućnosti izgraditi novi projekat. Nakon uvodnog teksta, vrijeme je da krenemo na recenziju.

(spojleri)
Nakon završetka priče "Yukonski kozaci", Rauch kao mjesto radnje zamjenjuje snježne predjele sa toplim krajolicima strnovitih pustara Kalifornije. Umjesto Nolittinog negativca, stvara nove neprijatelje te nam pruža iznenađenje vraćajući jednog starog protivnika kojeg iskreno mnogi od nas nisu očekivali. Zanimljivo je napomenuti kako se radi o neprijatelju koji je proizašao iz Rauchovog pera, a također oživljenog kroz Sediolijev crtež prije trinaest godina. Iako ne vraća tuđe negativce, Rauch se ne ustručava da vrati stare poznanike - prelijepu Ines i vrcavog Rolanda. On se nakon pojavljivanja u "Razbojnicima" poprilično promijenio. Zagor i Chico, nakon što su porazili oholog Nata Murda, također ostavljaju za sobom čvrst utisak na tada već hrabrog i sposobnog Rolanda. On, kao i mnogi prijatelji Duha-Sa-Sjekirom, gaji veliko poštovanje i divljenje jer u njemu vide nezaustavljivog, hrabrog pravednika, sposobnog junaka pred čijim imenom bježe i najokorjeliji razbojnici. Epizoda počasno nosi naziv po Rolandovom novom imenu koje označava novog osvetnika - Crnog Orla.

Čvrst uticaj koji je ostao nakon susreta sa Zagorom postaje pravcati plamen odlučnosti za Rolanda da postane junak kao njegov idol s kamenom sjekirom. Nakon napada na dom don Lopea, koji za sobom ostavlja veliki broj spaljenih ljudi, uključujući samog Lopea, mladi Rolando se kune na osvetu iz čega se rađa novi osvetnik, novo ime donoseće nade među tlačenim stanovništvom. Iako Crni Orao dijeli nekoliko zajedničkih stvari sa Duhom-Sa-Sjekirom (borba za pravdu, spašavanje nedužnih ljudi i sličan izgled), njihovi karakteri su pak drugačija priča. Pored pravdoljubivosti, Rolando gaji određenu dozu pobunjeničkog stava prema samom vrhu Meksika, gdje već iz njegovog udruženja s pobunjenicima jasno proizlazi politička poluga. S druge strane, za Zagora je poznato da se ne zauzima ni za jednu državnu stranu. Njegova riječ podržava one koji su ugroženi, a njegova se politika svodi na uvođenje pravde i besprijekorno kažnjavanje zlikovaca, bili oni prekriveni rupcem ili obučeni u plavu uniformu. Ovo je kontrast koji prati i suzbija spajanje njihova dva karaktera. S druge strane, Crni Orao predstavlja klasičnog pobunjenika-utjerivača pravde; opijen osvetom, vođen deluzijama da baš on mora izvesti pravdu, pomalo naivan u pogledu na svoju okolinu koja ga lako manipuliše. Ipak, Crni Orao ne predstavlja najteži slučaj osvetnika i pokušaja kloniranja Zagora. Ta se čast prije može prepustiti nekim starijim likovima, među kojim mi prvi na um pada Black Axe (vidi, opet jedan osvetnik u crnom) iz priče "Crni osvetnik" koji će ostati upamćen po krvavim obračunima sa vojnicima, huškanjem indijanskih plemena na odmazdu nad utvrdom te čak ozbiljnim narušavanjem Zagorovog uticaja među plemenima. Kada smo već kod uticaja među Indijancima, ko bi mogao zaboraviti stasnog Iron-Mana? Ili naduvenog Supermikea i njegove omražene smicalice koje su bezbroj puta zacrvenili Zagora pred starim prijateljima? Svijet Duha-Sa-Sjekirom je prepun osvetnika i imitatora (npr. Olaf Botegoski) koji su pokušali svrgnuti našeg heroja i gurnuti Darkwood u očaj.

Počeci mladog osvetnika

Gore sam naveo nekoliko primjera po kojima se karakter Crnog Orla distancira od Zagorovog karaktera. Još jedno je i ono među stanovništvom, gdje Rolandov uticaj polako prelazi iz osvetnika u političara sa revolucionarnim tendencijama. Povijesno gledano, radnja se odvija u Kaliforniji koja je za to vrijeme bila članica Meksika, a atmosfera među stanovništvom odiše na rat. Iako se Kalifornija (zajedno sa Teksasom) pripojila SAD-u nakon američko-meksičkog rata, ovdje smo imali priliku vidjeti te neke pobunjeničke iskrice koje pak nisu prerasle u krvavu kupku.

Za glavnog negativca, Rauch uzima klasičan primjer korumpiranog moćnika, Herreru, koji drži čitav grad u svojim šakama. Iako je odgovoran za ubistvo don Lopea i zatvaranje njegove kćerke, sama priroda lika i nije davala potencijala za neki zanimljiviji razvoj priče. Ta čast ipak pripada jednom drugom, neočekivanom liku, i to negativcu koji nije proizašao iz Nolittinog pera. Metalna šaka, metalni povez preko oka, duga kosa, elegantan stas. Ne, nije kibernetička verzija Mortimera, ali je u pitanju jedan stari, zaboravljeni negativac koji je očigledno jako dugo čekao da ga Rauch iskoristi. Riječ je naravno o Mr. Steelu, iliti stamenitom Harryu Goldbergu iz Rauchove priče "Oklopni vagon". Goldberga pamtimo po činjenici da je u prvom pojavljivanju izgledao kao potencijalni negativac koji nas je sredinom priče zavarao, a nakon toga na vrhuncu radnje iznenadio i šokirao scenom gdje ispada kako se on krio iza napada na grad i pljačku na vagon. Goldberg nije zaboravio stare račune sa Zagorom koje će u nekoliko navrata sabotirati - ali bezuspješno. Ostao mi je ostao upamćen kao jedan od boljih negativaca u zadnje vrijeme, tako da je njegovo neočekivano pojavljivanje u ovoj priči bilo prijatno iznenađenje.

Nekoliko riječi o samoj priči. Kao i u prvoj priči sa Eskimom, Rauch ovde ne donosi ništa novo. Imamo političke spletke, pobunjenike, osvetnika i imitatora, korumpirane moćnike, starog neprijatelja, jurnjavu sa vojnicima i obračunavanje sa razbojnicima. Rauch se nije požurivao kada je dolazilo do gore spomenutih stvari. Čitajući priču, u mnogim segmentima sam zapravo uživao jer radnja nije bila ni prenaivna ni toliko dosadna. Istina, Rauch na nekim mjestima stavlja nepotrebnu količinu teksta kojom smara. Zaista je nepotrebno objašnjavati neke očite stvari koje su već prikazane crtežom. Crni Orao mu predstavlja jednog od boljih likova, ponajviše jer je Rauch znao kako da iskoristi osobine mladog Rolanda i sve to ukomponuje u vlastitu priču. Međutim, priča nosi ime po maskiranom osvetniku, no njegovo cjelokupno pojavljivanje u stripu je zapravo siromašno. Mogu nabrojati jedva dvadeset stranica na kojima vidimo Crnog Orla u akciji. Mislim da Rauch nije htio mnogo prikazivati ovog lika koji ima potencijala da zasjeni Zagora (makar u jednoj priči), ali s druge strane mi je žao što nisam mogao vidjeti malo više zajedničke akcije Zagora i Rolanda. Imam osjećaj da je čitavu zainteresovanost oko radnje preoteo Goldberg, koji je u ovom slučaju ponovo izvukao živu glavu i pobjegao od pravde Duha-Sa-Sjekirom. Djeluje kao da Rauch baš voli dovesti radnju do vrhunca, kada čitatelj već misli da nije kasno da se glavni junak sukobi konačno sa negativcem, da bi sukob na kraju završio bježanjem neprijatelja. Mnogima se ovo ne dopada, ali meni se sviđa jer ostavlja očekivanja u budućnosti za jedan bolji trenutak i, nadam se, jednu bolju priču. Dio koji mi je bio meh u čitavoj epizodi jeste iznenadno pojavljivanje don Lopea sa jahačima u gradu. Ne znam zašto, ali ovi neočekivani povratci mrtvih likova postaju jako dosadni, neoriginalni i odaju mi osjećaj kako se autori plaše pokretati drastične postupke kako bi zapapračili priču. Rauch zaista ima potencijala da uradi odličnu priču bez glupih klišeja s zapravo zanimljivim preokretima, no nešto ga koči u tome.

Skica za Piccinellijevu alternativnu naslovnicu "Crnog Orla." Zanimljivo je vidjeti Zagora u ovakvoj situaciji.

Sediolija znamo već jedno duže vrijeme, naročito po činjenici da u paru sa Vernijem biva zasjenjen. Realno gledano, Sediolijev crtež dosta odiše na ferrijansko doba. Primjer toga je njegov osjećaj za Zagorovo lice, koje je po mom mišljenju bolje od Vernijevog. Međutim, valjda priznati, ruku na srce, kako mu je crtež siromašan i često previše taman. Negdje sam na forumu vidio kako koristi crtački tablet za svoje table. Ako uzmemo u obzir koliko bogatu opciju nudi jedan crtački tablet, i koliko se dobri rezultati mogu ostvariti takvim tabletom, lako je reći kako je Sedioliji lošiji crtač među Zagorovim crtačima. Mnogi pikaju Chiarollu zbog njegove vrcavosti, brzinskog tuširanja, mahnitog povlačenja crta i sastavljanja anatomske građe, ali meni je jedan takav mahniti manijak sa linijama daleko draži nego neko kao Sedioli koji ne zna koristiti tablet. Crtež mu je jednostavno siromašan. Možda ga Bure previše hvali pa zbog toga ne vidi dalje od nosa, pa se i ne pokušaje truditi da uznapreduje svoj stil. Mislim, ovdje je sasvim solidan, nije smeće kao Cassarovi, ali nije i neće biti dukat kao Prisco.

Ni naslovnica ne odaje neki dobar dojam. Zagorov me udarac jako podsjeća na prethodnu naslovnicu, gdje pokazuje sličnu poziciju. Ovdje se Piccinelli mogao pak više potruditi, mada je njegov stil, bez pitanja, jako dobar. Ovdje je uradio skoro sve korektno, osim što je mogao uložiti malo više vremena na poziciju likova.

Ovom pričom dolazimo do završetka mini odiseje. Koliko je ona bila uspješna zavisi do pojedinačnog mišljenja. Iako puna klišeja, priča je solidna, s nedovoljno dobrim crtežom i, za razliku od nekih priča iz redovne serije, ipak ne toliko naporna. Eskim, Aleksis i Rolando su rekli svoje, za sada... Možda u budućnosti vidimo neki sličan projekat, a tu su uvijek velike šanse da Rauch iskoristi Goldberga, koji uzgled ima dobar potencijal za neku finu priču. Na kraju, sve je ispalo solidno. Nije ništa maestralno što će obilježiti serijal, ali nije ni ništa što će zakopati serijal. Čitava odiseja se može prelistati za jedan dan, i zapravo jako malo smoriti glavnom radnjom.

ZG MX 34 Yukonski kozaci

ZG MX 36 Jeza iz “Drugdje“

6, 6, 7, 7

22.11.2019
    00:02:00 sati

6, 5, 6, 9

Nije loše. Uspio je Rauch ispričati zanimljiv politički triler koji uz to drži pažnju cijelo vrijeme.
    ALI!
    Na kraju ostaje ipak dojam da je ovo moglo i moralo bolje. Za početak, usprkos napetom pripovijedanju imamo osjećaj da je sve to razvučeno, pretpostavljam od konstantne redundantnosti teksta i crteža. Zadnji čin je pun pogrešnih odluka. Moglo se i moralo žrtvovati koji obrat da bi se pojačalo konačni obračun koji je u maniri ovakvog stripa trebao biti fokusiran na Zagora i Crnog orla. Klasika, najprije se potuču pa zajedno na neprijatelja. Ili sa pulp štihom jednog Zorroa. Ovako je to premlako.

22.11.2019
    09:52:00 sati

3, 3, 8, 8

Tanko, skroz tanko. Ne volim ove istorijske političke priče, gdje unaprijed određen rasplet, pa ni Zagor ne može ništa da učini. I onda, koliko je vremena prošlo od prethodnog pojavljivanja pojedinih likova? Oni odrastaju, a Zagor ne stari?

22.11.2019
    17:52:00 sati

7, 6, 6, 9

Izgleda da se polako stvara armija Zagora, kao što to imamo u superherojskom svijetu, armije Batmana, Supermana ili Deadpoola. Crni Orao je još jedna Zagorova kopija, ovoga puta sa identičnim orlom na grudima, samo je ostatak odjeće u drugim bojama. Prvi lik koji je kopirao Zagora bio je Supermike, ako izuzmemo dvojnika Olafa sa početka serijala. Pa ipak Supermike je tip koji je više bio konkurencija našem junaku, kopirao je Zagora i imao je namjeru da ga skine sa „trona“. Može se reći da on nije sjedbenik Duha Sa Sjekirom, kao što je to Crni Orao ili neandertalac iz priče Izgubljeni svijet.

Crni Orao želi da bude kao Zagor, ne samo da oponaša njegovo umijeće baratanja sjekirom i da se oblači slično, on želi da bude i pravednik poput Zagora. Tu nastaju problemi, Crni Orao nemilosrdno ubija svoje protivnike, ne pokušavajući da nađe neki drugi način do rješenja. Iako to Zagor nije direktno spomenuo u ovoj epizodi, u više navrata je Crnog Orla nazvao odmetnikom, kao da nije imao namjeru da bude previše kritičan prema svom starom poznaniku, ali mu je ipak pokušao da ukaže na to da je na pogrešnom putu. Zagor je takođe na početku napravio sličnu grešku kada je masakrirao pleme Indijanaca koji su mu ubili roditelje, zato zna da ubijanje nije uvijek pravi put za sprovođenje mira.

Taj Crni Orao je naš stari poznanik, naime Rolando kojeg smo zadnji put vidjeli kao klinca. Već tada je taj dječak idealizovao Zagora, želio je jednog dana da postane kao i on. Uvijek uz njega je tada bila mala Ines, moglo se pretpostaviti da će njih dvoje jednog dana biti par. Međutim, došlo je ipak drugačije. Iako je i ovaj maxi počeo sa njih dvoje i sve je izgledalo kao da iskre između njih još uvijek sijevaju, desilo se nešto skroz neočekivano. Ines se u toku priče udala za jednog drugog čovjeka, dok je Rolando, barem tako izgleda, isto tako našao novu životnu saputnicu. Iskreno, očekivao sam u toku epizode nekakav obrt, pogotovo kada je u pitanju muž od Ines. Bio je ćutljiv tip, pomalo tajanstven, očekivao sam da on stoji iza nedjela i ubistva Inesovog oca, međutim, na moje veliko iznenađenje, autor ove epizode nije posegao za tim ofucanim trikom, tako je ovaj lik ostao čistih ruku sve do kraja. Možda je i dobro što o njemu nismo nešto više saznali, ovako se otavaraju vrata za još jedan nastavak u kojem bi ovaj tip mogao da postane negativac i da Rolando i Ines nađu zajednički put, mada možda je i bolje ostaviti stvari ovakve kakve jesu. Ne mora uvijek na kraju da bude onako kako je najljepše, jer tako nije ni u realnom životu.

Još jedno iznenađenje u stripu je Steel Goldberg, drugorazredni negativac iz jedne prijašnje priče. Na kraju je ostao živ i zaprijetio da će se opet vratiti. Po mom mišljenju pomalo bespotrebno, nije on toliko interesantan da ga gledamo u trilogiji, mogao je komotno u ovom maxiju da otegne papke. Veliki plus za Raucha, scenaristu ovog maxija, je taj što je na inteligentan način ubacio i priču o Kaliforniji. Kao što je poznato, u našem realnom svijetu ta država se pripojila SAD-u nekih petnaestak godina kasnije nakon događaja ove epizode. Rauch se očigledno dobro informisao šta i kako i stavio je Zagora oprezno u središte ovih dešavanja. Nije automatski od Meksikanaca napravio zlikovce, već je na jedan dobar način pokazao da u svim narodima ima dobrih i loših. Većinom autori ovakvih priča Meksičku vladu prikažu kao lošu, dok jadni narod prezentuju kao pozitivce.

Na kraju može se reći da je ovo jedan solidan maxi, koji bi vjerovatno bio bolji da nije Sedioli bio zadužen za vizuelni dio.

22.11.2019
    18:58:00 sati

3, 5, 9, 4

Povratak marginalca kao što je Goldberg, samo je jedan u nizu dokaza manjka kreativnosti i imaginacije kada je Zagor u pitanju.

Jedno je kada vratiš Hellingena ili Supermikea, ali kada vratiš jednog uzgrednog, trivijalnog i bezličnog Goldberga, onda stvarno moraš priznati kako imaš problem. A SBE svijet ima punu ladicu takvih...Goldberga...

23.11.2019
    11:06:00 sati
  • Ukupna ocjena 72%

7, 7, 7, 9

24.11.2019
    16:35:00 sati
  • Gru

Ukupna ocjena 34%

4, 4, 1, 7

Ovaj nesretni Rauch je kroz Maxi izdanja Zagora odlučio ponovno napisati  sjevernoameričku odiseju. Da bi katastrofa bila potpuna pridodali su mu Sediolija kao crtača.

24.11.2019
    22:53:00 sati
    Gru

8, 8, 10, 8

25.11.2019
    11:49:00 sati

8, 9, 8, 8

priča je dobra, nije naivna i lako se čita. Scenarij je pun neočekivanih preokreta. svidilo mi se što je Zagor djelovao protiv američke vlade u korist meksičke koja podržava umjerenog guvernera Lopu. crni orao nije prikazan crno bijelo nego kao naivni buntovnik.

27.11.2019
    15:52:00 sati
    adriano

Ukupna ocjena 37%

2, 2, 6, 7

Prva polovina price, u kojoj je ovaj mladi Crni Orao glavniji u ulozi nego Zagor, je lijepo zamisljena, ali onda kad se sve pretvori u neku politicku Meksciku bitku, sve ode u deset kuraca.  Sve sami kliseji od klisejeva, ali da su makar zabavni kliseji, pa hadje, ali na zalost, sve jedna te ista scena gdje svi pucaju na Zagora, ali on skace od metaka i ipak pogodi protivnike svakim metkom, dok njega niko ne moze pogodit.  Ovo je dno od scenarija, prica koja je sigurno zamisljena dok je Rauch srao na solji, koja se jedva procita, jer je toliko djetinjasta i ne zanimljiva da je stvarno nevjerovatno da ova edicija jos nije ugasena.  Sedioliev crtez je takodje ispod prosjecan, likovi skoro izgledaju kao karikature.  Zamislite govna u skoro 300 stranica, to vam je vecina Zagor Maxi epizoda u posljednje vrijeme.  Uzas.

28.11.2019
    04:47:00 sati

8, 8, 7, 8