Stočari

ZG MX 38 | 288 str.

Stoku koju je američka vlada ugovorom zajamčila Osagama, kako bi prebrodili tešku zimu pred njima, prisvojio je i prodao pokvareni vladin povjerenik Dewey, a Osagama isporučio bolesnu i kržljavu stoku. Osage su bijesni i pripremaju se na put rata, ali dolazi Zagor i obećava da će im stoka biti vraćena. U tome mu, uz vjernog compadrea Chica, pomažu trojica kauboja s margine društva: odbjegli rob Franklin, pijanac Noel i šepavac Gavin.

Crtež 5

C*4

• Stočari
    ZG MX 38

• I mandriani
    ZG MAXI 36

• Maxi je u Italiji objavljen u svibnju 2019., Ludens ga objavljuje u travnju 2020.
  • Ova je priča postavljena izvan darkvudskih granica, ali nam Burattini nije objasnio razlog Zagorovog i Chicovog odlaska u preriju. Sasvim slučajno su nabasali na Osage, iste one iz davne Nolittine priče, a koji ih je smjestio u okolicu Darkwooda, a ovdje su u svome prirodnome habitatu. Saznajemo da je poglavicu Wakopu nakon njegove smrti zamijenio stari Katany.
  • Malo o povijesti Osaga.

Je li Burattini zagrizao prevelik zalogaj, zapitao sam se kada sam na 19. stranici ovog maxija naišao na nekoliko vinjeta u kojima se evocira stara Nolittina priča, a pleme Osaga iz nje čini okosnicu ove Burattinijeve priče.

Nolitta je napisao dirljivu, tužnu i tragičnu priču u jeku zlatnoga perioda, jednu od onih rijetkih koja ostavlja gorak okus s okrenutom posljednjom stranicom. Slobodno mogu napisati da je Bijes Osaga jedna od njegovih najzrelijih priča i svakako se ubraja u remek-djelo. Jedna od onih priča s jakom porukom i priča koju bi svaki Zagorov autor morao pročitati da shvati Nolittin stil pisanja koji pokazuje kako ispričati priču o sukobu arhetipova - slabi protiv jačih, razlika između zakona i pravde, pravda protiv nepravde, idealizam protiv materijalizma, rasa protiv rase. Sve je to Nolitta sažeo u šest likova ove priče: Zagora, Wakopu, Billyja Boya i njegova oca Alana, Paca i Bennyja.

Billy Boy Kirby savršen je lik za ovu Nolittinu priču; razmažen i arogantan, ne libi se oduzeti život iz puke zabave vjerujući da je nedodirljiv, a tu nedodirljivost omogućio mu je njegov bogati i utjecajni otac koji novcem, prijetnjama i slijepom očinskom ljubavlju pokušava otkupiti i opravdati sinovljev grijeh i bijeg od kazne. Za razliku od svoga sina, on zna razliku između dobra i zla i zna da je njegov jedinac kriv, ali su očinska ljubav i zaštitnički odnos jači od osjećaja za pravdu, zato nahuškava plaćenike na čelu s poslušnikom Pacom na Zagora. Paco, hladnokrvan i opasan, jedan od onih nolittanskih likova koji savršeno balansiraju na granici dobrog i lošeg momka, shvaća razmjere Billyjevog čina ali odanost prema njegovom ocu jača je od instinkta za pravdom, iako se ne libi zveknuti koju odgojnu šamarčinu razmaženom Billyju. Wakopa, pak, koji želi svoju osvetu, čak je i povezan s Billyjevim ocem na onoj razini u kojoj se sudbine ljudi vežu uz njihove ciljeve, pa svjedočimo i mrtvima koji nisu krivci za ubojstvo njegove skvo, poput male doseljeničke obitelji Harper. Nolittina snažna priča sadrži još jedan lik bez kojeg priča ne bi funkcionirala, a to je pijanac Benny, po defaultu niškoristi i bitanga, ali jedini od stanovnika koji ima muda svjedočiti protiv Billyja. Nolitta je savršeno profilirao ove likove pogađajući srž stvari - gorčina koju čitatelj osjeća oslobađajućom Billyjevom presudom razmjerna je veselju koje pokazuje većina beskičmenjačkih stanovnika Stonevillea, a svi Zagorovi napori i riskiranje života pokazali su se beskorisnima pred korumpiranim zakonom i sudstvom. Kraj priče nedvosmisleno je jasan, tužan i gorak-nitko ovdje nije izašao kao pobjednik.

Zagor kao da ništa nije naučio od Nolittine priče, kao da nije izvukao pouku koju je Nolitta nedvosmisleno predočio pred njega jer i u ovoj priči Zagor se poziva na sud i suđenje, ali ipak Burattini ovdje, za razliku od Nolittinog štiva, nije išao u dvosmislenost Zagorove etike. Ovdje su stvari pojednostavljene jer je razlika između dobrih i loših momaka odmah uočljiva i nije zamagljena nolittanskim sukobom Osaga i doseljenika u kojem svaka od strana ima svoje čvrste stavove i svaka istovremeno ima i pravo i krivo.

U „Bijesu Osaga“ obje strane trpe žrtve zbog bahatosti tatinog sina koji ne želi prihvatiti odgovornost za svoje bezobzirne postupke, dok su ovdje stvari postavljene na razinu individualnog sukoba između pokvarenog vladinog povjerenika i Zagora, bez posljedica koje bi uvlačenjem Osaga, doseljenika i vojske eskalirale u rat. Ovdje se Burattini, za razliku od Nolitte koji je imao tešku zadaću balansiranja Zagorovom etikom između dviju zaraćenih strana, nalazi u komfornom položaju-ne mora razmišljati o posljedicama koje bi izazvalo Zagorovo pomaganje Osagama i zbog toga on odmah staje na njihovu stranu, pogotovo kada dođe u njihovo selo i vidi izgladnjele ljude i djecu, bolesnu i umiruću stoku koju im je uvalio pokvareni indijanski povjerenik Dewey.

Dewey je zdravu i uhranjenu stoku prodao bogatom rančeru, a Osagama uvalio kržljavu, bolesnu i umiruću stoku. Zagor daje riječ starom poglavici Katanyju i mladom ratniku Aruwi da će stoku vratiti i kazniti krivce. Tako i bi, za sada u onome dijelu kada Zagor suočava Deweya s posljedicama njegovog čina. Zagorov pravednički gnjev kanaliziran je na pokvarenog povjerenika, i tu, naravno, opet Zagor spominje sud i suđenje. Kao da nije prva polovina 19. stoljeća i ponekad mi je taj revizionistički Zagor koji vjeruje sudovima u korist Indijanaca smiješan, da ne kažem naivan. Ali je Burattini tim dijelom pogodio u srž priče-nema se vremena za Deweyevo privođenje pravdi jer stoka brzo mora biti vraćena Osagama koji su na rubu da krenu u ratni pohod, a stoka je trenutno u posjedu kauboja koji grla tjeraju na jedan ranč u Kentuckyju.

Dewey se ne miri s porazom i okuplja bandu kako bi eliminirali Zagora. U međuvremenu Zagor okuplja trojicu kauboja i kreću vratiti stoku. To bi, ukratko, bila osnovna ideja ove priče, a ne znam koliki je, i je li uopće utjecaj na Burattinija imala posljednja Berardijeva priča o maloj Pat O'Shane, ali je vidljivo dosta sličnosti. U njoj Ken i Pat dolaze u Dodge City kako bi unajmili kauboje koji će im pomoći da dotjeraju stoku na njen ranč, ovdje Zagor i Chico dolaze u Colford u namjeri da potraže kauboje koji će prihvatiti opasan posao povratka stoke Osagama. Kako je to bilo kod Berardija, i Burattini se koristi ljudima s margine društva. U njegovom slučaju to su odbjegli rob Elliot Franklin, koji je brzo shvatio da ga i na slobodnom sjeveru boja kože može uvaliti u probleme, alkoholičar Noel i šepavi Gavin-individualni likovi koji se svojom karakterizacijom uklapaju u vrijeme prve polovine 19. stoljeća. To su likovi koji vjerojatno neće ostati upamćeni, ali imaju svoje izražene osobnosti i pozitivno doprinose priči. Burattini ih je sasvim odgovarajuće ukalupio u radnju, iz njihovih vlastitih mana i vrlina crpeći energiju za događanja u preriji.

Dakle, je li Burattini zagrizao prevelik zalogaj? Nije. Priča je, u stvari, po etiketi klasični vestern, a Burattinijev stil pripovijedanja jasan i linearan. Nema burattinijevskih prepričavanja, objašnjavanja i beskorisnih sažetaka. Izgleda da u posljednje vrijeme Moreno najbolje od sebe daje na ovakvim sirovim vestern pričama gdje nisu u pitanju povraci raznoraznih neprijatelja ili nekakve misterije i čudovišta. Iako priča nije spektakularna, zahvaljujući realnoj, žilavoj i gorkoj temi i jednostavnosti kojom je izvedena, fino mi je „legla“. Burattinijev Zagor ovdje djeluje u skladu s nolittanskim moralnim načelima koji karakteriziraju Zagorov lik, istovremeno izbjegavši etičku neutralnost koju si je Nolitta nametnuo u „Bijesu Osaga“ sukobom Indijanaca i doseljenika, i pomaže Osagama da vrate stoku koja im je ugovorom zajamčena i koja bi im pomogla da prežive zimu pred njima (ovdje sam se odmah sjetio odlične naslovnice gdje Zagor frajerski i pobjednički pozira vodeći stoku natrag Osagama, a jesenje opadajuće lišće najavljuje oštru zimu).

E sad, vitalnost scenarija ovisi o sposobnostima crtača. Nažalost, Gramaccioni nije izvukao maksimume ove dobre priče, nije dao onaj dodatni pozitivni zamah priči koji crtež mora dati, a ovdje zamah ovisi o načinu dočaravanja likova i zbivanja u preriji. Likovi su mu ponekad previše statični i umjetni, poput onih plastičnih kaubojskih figurica. Burattini ima dobre ideje - banditi naganjaju naše junake a oni spas traže skokom u rijeku, zatim su tu noćne scene u kojima Zagor i Franklin rastjeruju konje bandita, trik s požarom i dimom iz kojeg izranja Zagor i savladava kauboje, sile prirode koje nimalo ne olakšavaju našim junacima u vidu olujne noći u kojoj Gavin stradava i nabujale rijeke koja prijeti stadu, finalni obračun na maloj farmi - vrhunci su ove priče i fer bi bilo reći da je Gramaccioni neke od tih scena dobro uradio, imaju prozračni ton klasičnog vesterna, ali isto tako fer bi bilo reći da bi neki drugi crtač to puno kvalitetnije uradio, primjerice Della Monica. Jednostavno rečeno, Gramaccioni me svojim grafičkim izričajem nije do kraja uspio uvući u priču.

ZG MX 36 Jeza iz “Drugdje“

ZG MX 37 Šumske priče

Ukupna ocjena 41%

3, 5, 3, 8

Sve već viđeno toliko puta... Crtež posebno loš.

06.12.2020
    15:52:00 sati
  • goodpaso

Ukupna ocjena 41%

5, 5, 2, 5

Sramota je sta rade Zagoru. Nije zasluzio ovakve crtace. Zar u celoj Italiji ne mogu da nadju 5 crtaca i da Zagora vise ne srozavaju. Samo cekam kad ce da ga ugase...

Naslovica toralno bez maste, bilo bi bolje da je bar zajahao konja...

06.12.2020
    17:14:00 sati
    goodpaso

7, 7, 1, 7

Solidna priča sa zanimljivim likovima. Pejsaži su nudili toliko lijepih mogućnosti za dobrog crtača no zadatak da ovo odradi je dobio netko koga se teško crtačem može i nazvati, obična sramota.

06.12.2020
    23:38:00 sati

8, 7, 6, 7

07.12.2020
    00:34:00 sati
  • mikikiki

8, 7, 9, 8

07.12.2020
    05:22:00 sati
    mikikiki

8, 8, 5, 6

07.12.2020
    06:17:00 sati

8, 10, 5, 9

Nevjerovatno, mislim da je to najbolja riječ da započnem izlaganje o ovom stripu. Uzeo sam ovaj maxi čim je izašao, brzo prelistao i dobio potvrdu da je crtež na granici kriminalnog, onda sam ga odložio na policu i čekao neko bolje vrijeme da ga pročitam. Mislim, budimo iskreni, šta da ovdje očekujemo osim lošeg crteža, jasno je da će Burattini udaviti flešbekovima i nekom tamo dosadnom pričom o kravama i stočarima, koga normalnog to još interesuje. Da stvar bude gora, maxi se proteže na skoro trista stranica, treba imati debele živce i uhvatiti se u koštac sa ovom epizodom. Nakon nekoliko mjeseci napokon sam uzeo ovu epizodu u ruke, tek toliko da je pročitam i dobijem potvrdu za sve ovo što sam malo više gore napisao. Nikada prije nije prošlo toliko vremena od kada sam kupio Zagorov strip pa do trenutka dok sam skupio snagu da ga pročitam. I onda, uslijedio je šok.

Ovo je jedna od najbolje napisanih Zagorovih epizoda u posljednjih nekoliko godina, bez nekih velikih događanja, arhinepriajtelja i sličnih stvari. Moguće da je odjek još veći jer se od priče nije očekivalo apsolutno ništa, čak sam mislio da se radi o zadnjem smeću. Burattini je ovdje pokazao da itekako može da napiše dobru priču i siguran sam da bih ovakvih bilo i više da nije upao u nemilosrdni krug hiperprodukcije. Radnja je odlično isplanirana od početka do kraja, sve je na svom mjestu bez viška ili manjka akcijskih scena, nema nikakvog prepričavanja, priča se čita u jednom dahu. Likovi nisu pravolinijski, kao što smo to često u sličnim epizodama navikli, već su kompleksni i realni, taman toliko da u toku epizode čovjeku prirastu srcu. Emocija je takođe zastupljena, ali ništa previše i ne prerasta u patetiku. Nije jednostavno napisati ovakav jedan maxi i ne pogubiti se u naraciji od početka do kraja. Crtež zaista nije dobar, ali s druge strane ovo je jedna prerijska priča, pa tako reći osim beskrajnih pašnjaka, stoke i ljudskih likova i nema drugih elemenata, tako da je crtež srećom ovdje skroz sporedan i ne igra nikakvu ulogu. Bilo bi šteta potrošiti jedan potencijal Bisija ili Barisona na ovakvu vrste priče, ne zbog same kvalitete priče već više zbog njene prirode. Burattiniju za ovu epizodu ide naklon do poda, to je ono što želimo češće da vidimo.

07.12.2020
    09:36:00 sati

9, 8, 4, 7

Koliko god se trudio popljzvati ovaj strip ili tvrdoglavo tupiti kako nema dobrih Zagorovih priča u novije doba moram priznati da je ovo jako dobra priča i nažalost jako loš crtež.

12.12.2020
    16:41:00 sati
    sumohrvat

8, 8, 5, 8

12.12.2020
    21:58:00 sati

8, 8, 8, 9

Nekad mi je Gramaccioni spadao u donji dom Zagorovih crtača, ali danas sam ipak malo promijenio mišljenje.. Čekao sam ovaj maxi da vidim da li se čovjek išta odmaknuo od svojeg krutog stila crtanja i mogu reći da je.. Ima svoj stil, još uvijek je to kruto sa ponekad čudnom fizionomijom likova, ali njegov svijetli i jednostavni crtež mi se svidio i mogu reći da sam uživao u ovom maxiju.. Burattini nije osmislio ništa posebno novo u ovoj priči, ali ju je učinio zanimljivom za čitatelje.. Ponajviše uvođenje likova pijanca, šepavca i crnca kao desne ruke Zagoru.. Priča je jednostavna, sa nikakvom posebnom tematikom, ali je simpatična i ugodna za čitanje.. Naslovnica mi se jako sviđa, nekako je mega, kao za poster, sa Zagorom kao spasiteljem u prvom planu..

31.01.2021
    14:45:00 sati

9, 10, 6, 9

naizgled jednostavna radnja, ali zanimljiv scenarij sa nekim neuobičajenim likovima za zagorov svijet. volim takve priče u kojima se autsajderi izdižu iznad situacije i pokažu svoju bolju stranu. gavin mi je bio najsimpatičniji od one trojice pa mi je baš krivo da je nastradao. Zagor je izvanredan u ovoj epizodi, pravi vođa a uz to i realan, svjestan da on i čiko nisu dovoljni za vodit stoku i da nemaju pojma o tome. dobro mu stoji teksov nastup, prvo udara a onda pita. radnja je pitka i bez suvišnih dijelova. sviđaju mi se takvi detalji kao npr. kad Zagor pita pokvarene agente gdje su pare od prodaje ukradene stoke. Zagor je ovdje poduzetnik koji zna vrijednost novca i da će mu kasnije trebati za isplatu stočarima, a ne da stalno nosi neko zlatno grumenje po dzepovima.

01.02.2021
    15:43:00 sati
    adriano

Ukupna ocjena 17%

1, 2, 1, 5

Evo gledam šta sam napisao za prethodni maksi koji je djelo (ili nedjelo) isto crtača: "Ne znam kako ovo realno ocijeniti. Da je loše, loše je, nema tu priče. Sama priča je nekako isprazna, ne znaš ni o čemu scenarista hoće da priča. Priča je više usputna. Scenario je tek možda malo bolje izveden. Crtež užasan. Ne znam samo na šta me podsjeća, valjda na neke francusko-belgijske autore, kao da sam već negdje vidio taj stil... Likovi su tako statični, sve je ukočeno, imam utisak kao da ne čitam Zagora. Posebno noćne scene smiješno izgledaju, potpuno promašen pristup. Blagi užas. Čak mi se čini da je prema ovome i Dotijev Anđeo smrti remek-djelo. Naslovna je jedino pozitivna stvar." E sve ovo važi i za ovaj maksi, možda samo za nijansu gore. Bez veze. Kad se ovo pročita, mislim da je dobro da se edicija ugasi.

06.03.2021
    18:33:00 sati
  • Ukupna ocjena 57%