Dezerteri iz utvrde Kenton

ZG MX 39 | 288 str.

Službena verzija pukovnika Pirchera glasi: satnik McKinley je sa svojim malim odredom vojnika spalio selo i pobio pleme Blackfoota, ukrao im zlato i dezertirao. To također tvrde Kewak i nekolicina ratnika Blackfoota koji su preživjeli pokolj i koji sada nemaju drugu svrhu osim osvete nad dezerterima i svim bijelcima. Dezerteri su u bijegu, Pircher ih progoni, Kewak im je na tragu. Ali istina je potpuno drugačija. To zna mlada Indijanka Ayta, McKinleyeva ljubav, a i Zagor namjerava otkriti istinu.

• Dezerteri iz utvrde Kenton
    ZG MX 39

• I disertori di Fort Kenton
    ZG MAXI 38

• Maxi je u Italiji objavljen u siječnju 2020. godine, Ludens ga je objavio u kolovozu iste godine.
  • Zanimljiva je zadnja vinjeta stranice 96, gdje se jasno vidi da je nije nacrtao Raffaele Della Monica, već netko drugi. Je li taj netko morao nacrtati tu vinjetu kako bi zamijenio najavu sljedećeg broja, jer je u početku ova priča bila namijenjena redovnoj seriji?
  • O Blackfoot Indijancima, pogrešno prevođenima kao Crne Noge, pročitajte ovdje.

Najbolje je ništa ne očekivati, tako se bar nećeš razočarati. Ovo imam na umu uvijek kada uhvatim novog Zagora u ruke, a pogotovo kada vidim ime scenarista poput Mirka Perniole, jer ne vjerujem da će dotični ikada napisati remek-djelo, priču koja će se pamtiti, priče kakve su znali pisati Nolitta, Boselli, Sclavi, Capone, Toninelli i Burattini, ali sam bio uvjeren da Perniola zna pisati solidne priče o mome omiljenom junaku, samo što je u posljednje vrijeme zalutao jer je želio slijediti trend ubacujući u radnju horor, fantasy zaplete i natprirodno zaboravljajući istinsku prirodu Zagora-human i vjerodostojan junak, herojski sa simboličke točke gledišta požrtvovne životne misije smirivanja napetih odnosa i građenja suživota između bijelaca i Indijanaca na sjeveroistoku Sjedinjenih Američkih Država, u šumi zvanoj Darkwood. Zagor je heroj iz ovog razloga, a ne zbog obračuna s kojekakvim stvorenjima noći i natprirodnim pojavama. Perniola se vratio Zagorovim korijenima i ovom pričom pokazuje da zna kako se to radi. Uostalom, nakon svoja dva prethodna maxija „Yukonski kozaci“ i „Smrtonosna utrka“, specijala „Ples duhova“ i „Crna krv“ i debija u redovnoj seriji s pričom „U kraljevstvu Cajuna“, od kojih su neke dobre priče ali su prvenstveno došle na zao glas zbog izbora crtača, kao i pogrešan korak prema hororu u specijalu „Knjiga sjenki“ i fantastici u kolorcu „Otmica Ikara La Plumea“, Perniola se sada vraća s realnom temom i odličnim crtačem.

Kada bih sve dojmove morao sažeti, to bi izgledalo ovako-jako dobra priča, napeta i dinamična, bez trenutka predaha, s Indijancima, vojnicima, dezerterima i Zagorom u sredini kao u najboljoj tradiciji i s odličnim Čikom, i Perniola se potvrđuje kao dobar autor u pričama realne tematike. Trebao bi se usredotočiti na njih, a također i na sentimentalne implikacije koje proizlaze iz takvih priča, jer je iz ovoga očito da zna pisati. Ovo je priča u kojoj se sudaraju ljubav, autoritativna sila i arogancija vojnika i osveta preživjelih Blackfoot Indijanaca, a borbe između vojnika, dezertera i Indijanaca i Zagorova težnja za primirjem između nekoliko frakcija dominiraju pričom, a sve fino zaokruženo odličnim crtežom raspoloženog Della Monice.

Sigurno se radnja ne ističe svojom originalnošću, ali po mom mišljenju ovo je odrađeno kao kombinacija dobrih ideja i dobrih rješenja, dobro definiranih likova, dobre akcije i ponekog solidnog preokreta. Polazište priče je ljubav između dvoje mladih, koja će vrlo brzo ustupiti mjesto intenzivnoj i dramatičnoj priči prepunoj smrti i mržnje. Početak je romantičan, mlada Ayta ide se u tajnosti sastati sa svojom ljubavi. Ništa neobično, ali on je bijelac, i k tomu vojni časnik. Naravno, spominje se i ljubomorni Kewak kojem je Ayta obećana za ženu pa sad očekujete da će priča voditi u smjeru netrpeljivosti između njega i bijelog časnika i tu pomislih: pa neće valjda Perniola idućih 270 stranica potrošiti na to, ali potom priču odvodi u posve drugom smjeru-sugerira nam da je časnik koji voli mladu Indijanku spalio njeno selo i pobio suplemenike, sve kako bi se domogao zlata i potom dezertirao. Opa, solidan preokret, i to već na početku priče.

E sad, da bi ta postavka funkcionirala i držala pažnju morate imati zanimljive likove, a ono što mi se posebno svidjelo je karakterizacija svih likova. Polazeći od Zagora, Perniola balansira njegovom karakterizacijom. Zagor je hrabar, pronicljiv, vješt atleta, heroj, ali ne i savršen. Ukratko-sposoban, ali ne i monoton Zagor kakav ponekad zna biti, dosadan u svojem savršenstvu. Zagor se svojski trudi kako bi zaustavio sukobe i raščistio situaciju oko masakra plemena Blackfoota kojeg je navodno uzrokovao satnik McKinley i njegova mala grupa dezertera vođenih pohlepom za zlatom i, kao takav, Zagor zasigurno nije tek puki promatrač događaja. Uspijeva otkriti istinu, ali na koncu nije junak koji sam spašava sve, na kraju ne uspijeva spriječiti neke tragedije. Paradoksalno, tragajući za satnikom McKinleyjem, Zagor, iako nehotice, uzrokuje razdvajanje njegovih ljudi u dvije skupine i posljedični masakr nevinih ranjenika od strane Blackfoota. I u svemu tome, pored akcije koja je dobro odrađena, Perniola je ubacio svoja razmišljanja i razmatranja o ratu, mržnji, osveti i oprostu, što sve zajedno dobro zaokružuje životnu filozofiju na Zagorovim stranicama. Tek bih imao jednu digresiju prema Zagoru jer ga Perniola, prema mom mišljenju, čini previše krutim i „proračunatim“ u jednome trenutku, a ne nolittanski ogorčenim kada sazna za masakr u indijanskom logoru.

Čiko je uvijek u središtu priče a ne maknut po strani, a tri glavna lika dobro su istaknuta-od ponosnog i tvrdoglavog Kewaka, zatim pukovnika Pirchera koji je stvarno mrzak i odvratan lik, do satnika McKinleya, ponosnog i herojskog lika, ali istodobno pogođenog boli i krivnjom. Tu je i satnik Levinson i njegovi vojnici, a svi su likovi podijeljeni između pogrešnih odluka i razuma, između krivnje i pokajanja, između pravde i osvete. Na ovim likovima scenarij gradi radnju punu akcije i u kojem nema pada napetosti-svi oni imaju svoju funkciju u priči i dobro su definirani, i sve je podređeno scenariju u kojem su svi likovi zahvaćeni spiralom osvete i mržnje, a napeti slijed zasjeda, izdaja i obračuna, čak i intenzivnih trenutaka poput drame vojnika ubijenih pod lavinom kamenja ili utvrde Kenton u plamenu, daju priči odličnu atmosferu.

S tehničkog gledišta priča je preplavljena dobrom akcijom, a dio ispričan u flashbacku ne ometa tijek radnje, tako da ovo ispada zaista jedna solidna priča, Perniolina do sada najbolja. Tipično klasična priča s Indijancima na jednoj i plavim bluzama na drugoj strani i sa Zagorom u sredini, ali vrlo sugestivna i dramatična, toliko da je zaslužila mjesto u redovnoj seriji. Vjerojatno je to i bila prvotna namjera, ali iz kojeg su razloga odlučili prebaciti u Maxi ediciju, nemam pojma. Završnica je puna emocija i daje ogorčenu činjenicu da Zagor nije uspio u potpunosti izbjeći toliko prolivene krvi. Zagor se mora boriti sa svima, što primjenom sile, što razumom, ali tragedije se događaju. Spirala osvete i mržnje koju je pokrenuo jedan beskrupulozni arogantni idiot (jer časnik koji je uzrokovao sve te smrti samo zbog bolesne ambicije i koji ljude noću šalje u sigurnu smrt zbog svoje sujete je baš to-idiot) uvući će i nevine ljude koji će stradavati, neovisno o boji kože. Smrt tolikog broja aktera između različitih strana daje ovoj priči gorak okus i pomalo podsjeća na Nolittine pristupe nekim pričama tragičnima u svojoj srži. Pa ipak, unatoč svim tragedijama koje prožimaju priču, Perniola na kraju daje nadu; ljubav trijumfira nad zlobom, osvetom i mržnjom.

ZG MX 37 Šumske priče

ZG MX 40 Uz rijeku

9, 9, 9, 9

20.09.2021
    06:56:00 sati

7, 7, 8, 9

Nije ovo toliko loše, ali nekako je previše trke i pucnjave, ne zna se ko koga udara... Šta znam, kakvih je bilo, ovaj maksi je još i dobar, ali ne zato što je priča posebno dobra, nego što su ostalo uglavnom loše.

20.09.2021
    07:26:00 sati

5, 3, 10, 9

Da je kojim slučajem ova priča izašla na početku serijala, vjerovatno bi danas govorili da se radi o jednoj izuzetno dobroj epizodi, međutim to nije bio slučaj. Mirko Perniola je jedan od onih autora, čije ime kad vidimo već možemo da pretpostavimo šta nas očekuje, to u velikoj većini slučajeva nije ništa dobro. Ovom epizodom je samo potvrdio naše sumnje. Dakle, imamo grupu vojnika koji su dezertirali, zatim zlobnog zapovjednika jedne tvrđave, jednog tipa koji žudi za krvlju Indijanaca. Poznato zvuči, zar ne. Da, priča koja nam je svima poznata i koja je ispričana već bezbroj puta u Zagorovim avanturama i sličnim stripovima. Izgleda da je najteže od svega biti originalan ili ako ništa drugo upotrijebiti tok scenarija koji nije u tolikoj mjeri već prežvakan. Iako sam Perniolovo ime imao cijelo vrijeme ispred očiju, bio je tu jedan momenat na početku epizode kada sam pomislio da bi moglo biti nešto pozitivno od ove priče. Tu mislim na mladog oficira koji je optužen kao dezerter i čovjek koji je sudjelovao u pokolju Indijanaca. Nekako sam se nadao da bi taj oficir zaista mogao da bude kriv, da nas autor možda vuče za nos i na kraju priprema jedno dylandogovsko iznenađenje, kada se na kraju desi totalni obrt i desi se neočekivano. Nažalost to se nije desilo, Perniola je napisao od početka do kraja jednu pravolinijsku priču, koja je predvidljiva cijelo vrijeme. To je taj tok koji bi bio mnogo efikasniji, da se ispostavilo da je oficir ipak kriv, da prevari i mladu Indijanku i Zagora, to bi već bilo nešto. Ta jedna situacija bi totalno promijenila utisak i podigla bi ocjene za nekoliko brojki na pozitivnije.

Još jedan problem je što autor nije uspio da kako treba isplanira epizodu od početka do kraja, to je vidljivo i kod nekih drugih autora, pa onda često vidimo ili zbrzane ili nepotrebne scene, samo iz tog razloga da bi se došlo do određenog broja stranica. Nije tu problem samo u autorima, scenaristi većinom imaju tačno određen broj stranica zadan od izdavačke kuće, pa se u toku pripovjedanja znaju da pogube, pogotovo ukoliko se priča proteže na trista stranica. Perniola je u ovom maxiju u nekoliko navrata razvlačio radnju, da bi sam kraj zbrzao. Iskreno rečeno nije ovo ni toliko loša priča, kao što sam rekao najgore je što je totalno predvidljiva i to u svakom trenutku. Najsvjetlija tačka ovog stripa je crtež Della Monice, on je majstorski odradio svoj dio posla.

20.09.2021
    09:04:00 sati

5, 7, 10, 8

Ništa u priči nije inovativno, ali je solidno, da ne kažem dobro odrađeno. Kad se pokušavam prisjetiti ove epizode ne upada mi ništa loše u glavu, da bi rekao - pa ovo je užas. To je već plus. Priča je poznata, ali takve stvari ne zamjeram, teško je nakon toliko godina i naći nešto inovativno. Pa ostaje način kako je to ispričano, a ovdje je to pošteno, zanatski odrađeno.

Pa kad na to dodaš melem za oči u vidu majstorova crteža, stojim zadovoljan.

20.09.2021
    10:02:00 sati

6, 9, 9, 7

Na ne odveć inovativnu priču, zanimljiva epizoda, jedino zbog odlične izgrađenosti likova. Likovi su u svojim postupanjima motivirani različitim razlozima, ali svi ti razlozi imaju dodirnih točaka s drugim osobama.

20.09.2021
    10:57:00 sati

7, 7, 9, 7

20.09.2021
    13:45:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%

9, 8, 9, 9

20.09.2021
    23:49:00 sati
    FilipGalic
  • PAJDO

6, 6, 9, 5

Ništa novo i ništa nepredvidljivo smo dobili u ovoj priči. Ali, to je nažalost realnost u većini novih priča o Zagoru. Izgleda da je to realnost koju moramo prihvatiti. Ipak, jedan maxi kojeg se može pročitati, spremiti i zaboraviti.

Stavljati Nolitu i diletanta Buratinija u istu rečenicu je najgori dio ove recenzije!!! Potonji je zaista imao par odličnih epizoda, ali šta je tip uradio (kao glavni urednik najdražega nam junaka) je za svaku osudu.

Della Monicu je uvijek lijepo vidjeti na stranicama o Zagoru!!!

Piccinelli se trudi ukomponirati Villu i Ferria, ali to nažalost ne ide pa ne ide.

Sve u svemu teški prosjek, nešto na što se svaki istinski ljubitelj Zagora, nažalost, od davna navikao.