Fantomski brod

ZG MX 42 | 282 str.

Znanstvenik Coleman, stari prijatelj kapetana Fishlega, možda je pronašao objašnjenje za jedan uznemirujući natprirodni fenomen kojem su četvrt stoljeća ranije svjedočili mornari s Mainea. No profesora je oteo beskrupulozni biznismen Hassler, a Fishleg poziva Zagora i Čika u pomoć.

Scenarij 4

• Fantomski brod
    ZG MX 42

• La nave fantasma
    ZG MAXI 41

• Maxi je u Italiji objavljen u siječnju 2021. godine, Ludens ga je objavio u srpnju iste godine.
  • Ovo je posljednji maxi, a edicija je ukinuta nakon 21. godinu i 41. objavljenog broja. Maxi ediciju od ožujka 2021. godine zamjenjuje tromjesečna edicija Zagor Più.
  • Alternativnu Piccinellijevu naslovnicu možete vidjeti ovdje.
  • Više o Konfederacijskom ratnom brodu Shenandoah pročitajte ovdje, ali nije bio galija kako su nam ga autori u stripu predstavili.
  • Više o navodnom Philadelpijskom eksperimentu i istoimenom filmu koji su svojevrsna tema ove priče pročitajte ovdje.
  • Fishleg se prvi put pojavio u drugom Hellingenovom pojavljivanju, u priči Mržnja, a od avanture Odlazak u nepoznato pojavljuju se Golden Baby i multikulti ekipa mornara.
    Nezaboravne, najbolje i legendarne avanture s njima bile su Kapetan Zmija, Zlatni pečat, Nestali istraživač, Morska strava i Otočka skupina. Pojavili su se u pričama Mortimer: Zadnji čin i Sjene nad Golden Baby, a u popratnim edicijama u pričama Demonski otok, Noćna mora na moru i Tajanstveni brod. Član posade, Ramath, protagonist je Toninellijeve priče Jeti, Burattinijeve Thugsi i jedne kratke priče, a kapetan Fishlegh prvog kolorca.
  • Tijekom priče postoji više referenci iz serijala: pojavljivanjem naših junaka u Baltimoreu koje se dogodilo u 17. maxi priči Tajanstveni otok, ubrzo nakon toga Fishleg se prisjeća avanture s Krakenom iz istoimene epizode, nakon toga Čiko priča Audrey o avanturi s lovom na kita zvanog Crvena smrt (maxi Noćna mora na moru), Fishleg se prisjeća smrti jednog od svojih mornara, Samuelsona (Mortimer: Posljednji čin).

Ugašena je još jedna Zagorova edicija, tj. pravilnije je reći da je rebrandirana jer Maxi kakvog znamo odlazi u povijest, a zamjenjuje ga nova edicija Zagor più. Neću za maxijima pretjerano tugovati, baš kao što nisam ni za desetak godina ranije ukinutom Almanah edicijom jer, ruku na srce, obje su nam edicije većinom donijele slabe priče. Konkretno, u dvadeset i jednu godinu objavljen je 41 maxi (onaj s Hellingenovim klonom ne računam), ali na prste jedne ruke mogu nabrojiti priče koje su ostavile odličan dojam. U tu kategoriju definitivno ulaze Burattinijeve priče „Dugo putovanje“, „Ratnici“ i Caponeovi „Marinci“. Ima i dobrih: Burattinijeve „Užasno prokletstvo“, „Napuštena utvrda“ i „Ubojice Indijanaca,“ kao i Perniolina „Dezerteri iz utvrde Kenton“. Možda bi se dala iskopati još poneka solidna, no činjenica je da je premalo kvalitetnih priča u ovoj ediciji da bi se moglo opravdati njeno postojanje, a u zadnje vrijeme tek su Piccinellijeve naslovnice razbijale monotoniju ove edicije.

Ovaj posljednji maxi također nije opravdao sadržaj koji se krije nakon Piccinellijeve odlične naslovnice. Morske avanture s posadom Golden Baby uvijek me evociraju na prekrasne Nolittine i Bosellijeve priče. Vjetar u jedrima, putovanja u nepoznato s Fishlegom, Ramathom, Tarawom, Zarkoffom, Orsovicem, Hammendickom, Gastonom, Sivom Lisicom, Zagorom i Čikom, avanture s Vikinzima, gusarima, Inuitima, Cainom i zlim barunom Wolfinghamom, Krakenom i Škotima, potonula blaga, kineske spletke, čudovišno mutirani ljudi, borbe za pravicu… Unatoč odličnoj i dinamičnoj Piccinellijevoj naslovnici sa sugestivnim naslovom znao sam da neću čitati novi „Ocean“, „Nestalog istraživača“ ili „Morsku stravu“. Odavno naučih da ne sudim strip po koricama, te kad sam vidio Zamberlettija kao potpisnika scenarija znao sam da ne trebam očekivati bog zna kako kvalitetnu priču, ali moram biti iskren i napisati da je ovo prva Zamberlettijeva priča nakon dugo vremena koju sam sa zanimanjem pročitao jer, ruku na srce, za razliku od njegovih vestern priča, ova ima određenu dozu šarma upravo zbog egzotike natprirodnih fenomena i zova morske avanture, ali sve klasične Zamberlettijeve boljke u njoj su prisutne.

Na prvu, kada se u prologu pojavio mornar preplašen iznenadnom maglom, pomislio sam da je autor posegnuo za Carpenterovim klasikom, no tema koju forsira našla je svoje mjesto u navodnom vojnom tajnom eksperimentu iz listopada 1943. koji je krenuo pogrešnim tijekom (vidi u zanimljivostima pod Philadelphijski eksperiment) i fenomenu Bermudskog trokuta. Početak se činio obećavajućim jer svi sastojci za odličnu avanturu su tu: misterij nestalog broda, uznemirujući natprirodni fenomen, oteti profesor, a avantura na moru s posadom Golden baby i s morskim psima me podsjetila na Nolittine priče „Ocean“ i „Neman iz lagune“, ali onda sam se pogubio u spletu beskarakternih likova, gomili brodova i mnoštvu znanstvenih objašnjenja. Previše je u ovoj priči brodova i likova, stvarajući tako osjećaj prenatrpanosti: od negativaca Hasslera i njegovih kompanjona, američke vlade, tajnih agenata i pripadnika vojne mornarice, krijumčara Yonga i njegove ekipe, kćeri profesora Colemana koja ne radi apsolutno ništa tijekom avanture osim da Zarkoff pokraj nje izgleda kao zaljubljeni školarac i, na kraju, apsurd dočaran tajanstvenim ratnicima i njihovim zvijerima..

Isto tako sam se zapitao zašto se profesor Coleman nije obratio državnim ili vojnim vlastima nakon što je sveučilište odbilo financirati njegovo istraživanje, a tijekom čitanja Zamberletti nam daje objašnjenje da se profesor bojao zlouporabe otkrića s njihove strane, ali je onda doista naivno misliti da beskrupulozni poslovni čovjek neće isto tako iskoristi otkriće za svoje mutne ciljeve. Moram ovdje napisati da sam na mjestu Zamberlettija, ipak bih promijenio postavku u vezi loših momaka, uvijek istih beskrupuloznih i ambicioznih pojedinaca koji se žele obogatiti. Konačno, Colemanov eksperiment i dalje mi se činio tek u početnoj fazi, pa je Hasslerova namjera da ga se dokopa i preproda nekoj stranoj sili pretjerana s te strane, ujedno je tako automatski besmislena Hasslerova ideja ubiti jedinog znanstvenika koji može eksperiment učinkovito privesti kraju..

Dojma sam da je Zamberletti većinu svojih priča odradio s hladnoćom svojstvenom onome tko mora odraditi određenu zadaću, tako i ovu. Renomirani su autori upravo na auri misterija napisali neke nezaboravne priče, također pomalo zadirući u kontinuitet Martina Mysterea. Njegove su avanture uvijek su bile začinjene gomilom znanstvenih objašnjenja, konkretno teme ove priče o prostorno vremenskim dimenzijama, kao i nizom zapleta koji će se razmrsiti tek na kraju priče, na to sam uvijek bio spreman kada sam uhvatio čitati neku avanturu Detektiva nemogućeg, no Zagor je nešto drugo. Ne mislim na žanr jer i kod Zagora smo navikli vidjeti svakojake fenomene, ali kod Zagora takve priče uvijek su sklizak teren.

Na žalost, Zamberletti nema kapacitete renomiranih autora koji su ostavili značajan trag u serijalu takvim pričama i njegova mi prenosi osjećaj hladne profesionalnosti: tu je akcija, tu je misterija, Zagor i Čiko su poštovani u svojim bitnim karakteristikama, ali ono što mi fali u njegovim pričama su srce i duša, svježina i entuzijazam u naraciji, tako da ovdje cijeli scenarij vrluda između kakve-takve akcije i fenomena o prostorno-vremenskom jazu i ono najgore, likovima koji se ne razlikuju jedan od drugog-svi su dozlaboga dosadni i stereotipni likovi. Definitivno je radnju progutalo previše likova i brodova, i zatim, u posljednjem dijelu priče, Zamberletti servira nekakvo nepoznato krvoločno pleme sa nekakvim hibridima između pasa, hijena i vukova iz tko zna kojeg kutka svijeta i vremena usisanih u vremensko-prostornu distorziju i prebačenih na usamljeni otok.

Iz kojeg su paralelnog svijeta oni došli, iz koje su civilizacije ti ljudi? Postoji samo jedan dijalog koji pretpostavlja da su bili Sumerani, ali nije razjašnjen. Pazite, imate misteriozne gorostasne izdržljive ljude koji koriste drevno sumersko oružje, nose staroegipatski nakit, a u Ramathovoj viziji ispada da su imali neugodna iskustva s konkvistadorima. Kakav kaos! Ali to nije sve. U društvu su čudnih pripitomljenih krvoločnih zvijeri, a sve ih je na taj otok prenio isti izvor energije koji je u stanju pomicati predmete i koji se očituje u bijeloj magli. Pa si, čitatelju moj, misli.

Smatram da je neke stvari uvijek bolje ostaviti čitateljima da zaključe bez suvišnih objašnjavanja, ali je ovdje to apsolutno nemoguće. Naletjeti na civilizacije iz drugih dimenzija bez razjašnjavanja enigme o njima je potpuno krivi pristup u ovoj priči, a kako mi se čini, Zamberletti nije imao na umu da nam ponudi ikakav element za razumijevanje, već je želio napraviti scenu s efektom i učinio je to ne trudeći se učiniti ju uvjerljivom. Na koncu, za Zamberlettija sve to nije važno jer njihova uloga u priči treba biti prijetnja, a prijetnje bi trebale biti strašnije kada su tajanstvene. Na žalost, ovdje ne, jer prijetnja ovako postavljena ispada apsurdna i, po mom skromnom mišljenju, Zamberletti je mogao izabrati nešto sugestivnije umjesto otoka na kojem postoji desetak ratnika i nekoliko zvijeri, a o kojima ne saznajemo apsolutno ništa. Svojim stasom i agresivnošću prilično su me podsjetili na Melloncellijeve Matame (priča Skriveni grad), a staviti takve likove u radnju danas izgleda apsurdno i djetinjasto.

Vjerujem da će ovu Zamberlettijevu priču brzo progutati magla zaborava, dok s druge strane crtežu veterana Alessandra Chiarolle vratit ću se svako malo prelistavši ovaj posljednji maxi. Oduvijek sam Chiarollu smatrao izvrsnim crtačem, ali ga u Zagorovom serijalu nisam pretjerano volio zbog crtanja Zagora i Čika, ali ga volim zbog fenomenalnog dočaravanja okruženja u kojem su se našli naši junaci, a to je ovdje more, pučina, brodovlje. Chiarolla je te elemente uvijek fantastičnim crtežom znao približiti čitatelju. Sjetite se priča „Tajna Jednoroga“, „Tajanstveni otok“, „Brodolomci“ i „Odredište Afrika“ i upravo je zbog toga Chiarolla jedan od rijetkih crtača kojem toleriram radikalan odskok od Zagora moga djetinjstva.

ZG MX 40 Uz rijeku

8, 8, 8, 9

Iznenađujuće dobro. Volim rubne teme s područja znanosti ili pseudoznanosti, tako da mi je ovo naslanjanje priče na Philadelphijski eksperiment, koji je dugo vremena bio označen kao Top secret, savršeno odgovaralo. Ovaj svojevrsni "Zagor u Bermudskom trokutu" ne nudi avangardne znanstvene zaključke, nego je dobrim dijelom oslonjen na dio činjenica koje je znanost potvrdila. Zamberletti je ovdje odradio korektan posao. Uz teme koje bi mnogi rado izbjegli, imao je posla i s dosta likova, ali se nije gubio u njihovom profiliranju.

Chiarollim crtež malo je reći da ne volim, ali mi je ovde oku ugodan. Kada izbjegne crtati "rastresenog" Zagora, onda može napraviti dobru vinjetu. Naslovnica odlična. Šteta što je ovo zadnji broj maxija, volim ovu ediciju.

26.04.2022
    07:20:00 sati
  • Qwertz

8, 8, 8, 10

Kakva naslovnica!!!!

E ovo je jako, jako dobro. Ponovno putujemo s posadom Golden Baby. Ovoga puta otplovili smo u nezamislivu avanturu koja je djelomično povijesno utemeljena.  Naime, spominje se Philadelphijski eksperiment s navodnim ciljem da se brodovi učine nevidljivima. Nakon misterioznog prologa, započelo je fino izvedeni gradski dio ovog maksija gdje pratimo razne događaje. Ipak, najvažniji dio je, svakako, otmica profesora Colemana koji je pronašao znanstveno objašnjenje za ono što se navodno i u stvarnosti dogodilo tijekom eksperimenta.

Ovdje smo dobili sve što Zagorovu epizodu čini dobrom. (DOBROM, A NE ODLIČNOM. Da bi bila odlična, fali joj "ono nešto"). Imamo susret s našim mornarima, imamo neizvjesnu avanturu, imamo iskrcavanje na egzotičnoj lokaciji, imamo misteriozne neprijatelje, imamo vrhunsku atmosferu plovidbe.

Ipak, priča se malo razvodnila na onom otoku kad su se pojavila ona čudovišta. Mislim da je to bilo potpuno nepotrebno i da se trebalo koncentrirati na plovidbu i razotkrivanje misterija nestanka brodova.

Chiarollin crtež nekada nisam volio, ali što ga više gledam, to je bolji. Jedino mu anatomija povremeno izgleda loše. Ovdje je stvorio dobru atmosferu, sjajno je prikazao plovidbu i razne nedaće koje mogu zadesiti mornare tijekom iste.

Piccinellijeva naslovnica je maestralna i baš vas tjera da kupite strip :). Odlično je osmišljena i kompozicija na njoj je sjajna. Kolor, je također jako lijep.

Ovaj maxi je jedno od najugodnijih iznenađenja iz SBE u zadnjih nekoliko godina.

Edit: navodno je i Nikola Tesla sudjelovao u eksperimentu.

26.04.2022
    07:34:00 sati
    Qwertz

4, 3, 6, 8

Loše. Zapravo konfuzno. To nije Zagor.

26.04.2022
    10:16:00 sati

5, 4, 6, 8

Nakon pročitane priče ostaje mnogo toga nejasno. Ovo je posljednji maksi, pa možda priču nastave u redovnoj seriji. Bermudski trougao ponudi manje-više slične priče o nekim vremenskim kapijama, ni ovdje ništa posebno novo nismo vidjeli, ali ima nekih nelogičnosti, bar mi tako izgleda, jer se sve vrijeme priča o brodovima iz prošlosti, iako su neki od njih došli iz budućnosti. Crtež i nije tako grozan kako Kjarola umije da zabrlja. Naslovna je dobra.

26.04.2022
    11:18:00 sati

5, 5, 4, 7

26.04.2022
    11:51:00 sati

4, 4, 10, 9

Možda je problem očekivanja, kad vidiš staru posadu u priči uvijek se nadaš nečemu velikom, moćnom, priči koja lomi, ima emocije, života... Ovdje sve nekako krene ukrivo vrlo rano, a dok dođe do lošeg završetka nekako te ionako više nije briga. Plošno pojašnjenje, jako naivno i loše izvedeno.

Crtež mi je super - inače sam Chiarollin fan i uvijek mi je odgovarao, a ima i onaj veliki panel Ramatha, ono je za poster. Naslovnica isto odlična.

27.04.2022
    12:00:00 sati