Prerijski vjetar

ZG PRIDA 2 | 64 str.

U drugoj polovici 19. stoljeća tajanstveni lik u Philadelphiji priča novinaru Rogeru Hodgsonu o prijateljstvu između Duha sa Sjekirom i Kohana, mladog Kiowa ratnika, s kojim odlazi u potragu za mustanzima u sjevernoameričkim prerijama. Za to vrijeme grupa hladnokrvnih ubojica poubija Kohanove suplemenike kako bi se dokopali odmornih konja, jer bježe od potjere.

• Prerijski vjetar
    ZG DANOV 2
  • Vjetar prerije
    ZG PRIDA 2
  • Darkvudski romani
    ZG VCKI 2

• Il vento della prateria
    ZG DANO 2

• Epizoda izvorno izlazi u lipnju 2020., Libellus je objavljuje u studenom iste godine, a Ludens u svibnju 2021. godine. Veseli Četvrtak izdaje ovu epizodu u prosincu 2021. u sklopu njihovog kolekcionarskog izdanja „Darkvudski romani“.

Dakle, Zagorovci moji, kako je Burattini naglasio, namjera ovog miniserijala je svojevrsno otkrivanje Zagorovog lika, tj. da se prikaže ljudsko lice Zagora. To je Burattini govorio od prve priče i uporno ponavljao sve vrijeme objavljivanja miniserijala. Dobro, možda je Zagor u nekim Bosellijevim pričama više nalikovao na mitološkog nepobjedivog heroja nego na ljudsku osobu s emocijama, no svi su autori, uključujući i Burattinija, uvijek Zagora prikazivali kao herojskog čovjeka s emocijama, a da o Nolitti i ne govorimo, on je od samih začetaka serijala davao Zagoru ljudsku stranu. Sjetite se Zagorovih emocija kada je morao potopiti pleme Tiwa-Tiwa; i starce i ratnike i žene i djecu kako bi spasio svoj i živote svojih suputnika, sjetite se trenutka kada je morao pobiti vojnike u trećem Hellingenovom pojavljivanju, sjetite se svih njegovih izljeva bijesa i ogorčenosti pred nepravdom, nasiljem, krvoprolićem i zakonima krojenim u svrhu moćnika, bijesa često kanaliziranog kroz njegov čuveni borbeni poklič od kojeg strepe zločinci svih fela, tako da ja u biti nikada nisam osjetio potrebu vidjeti Zagorovu ljudsku stranu budući da je ona tu cijelo vrijeme, i forsiranje Zagorove ljudskosti je upravo pogrešno i pomalo nervira jer ispada kao da je Zagor skrivao svoje ljudsko lice u bilo kojoj priči sve do ovog miniserijala. Za sada je to moja jedina veća kritika, a znajući Burattinija, ako kritika ostane samo na tome, dobro je.

U biti, Zagorova ljudska strana koja se ovdje otkriva novinaru Hodgsonu je u stvari ona za koju mi oduvijek znamo-odnos između Duha sa Sjekirom i Indijanaca. Zagor je duboko svjestan osobnosti indijanskog naroda kroz poštivanje njihove kulture i tradicije, on je branitelj crvenih ljudi od zla koje im nanose bijelci iako ponekad mora pribjeći jeftinim ali učinkovitim trikovima kako bi ih zadivio ili ustrašio, ali u svrhu plemenitog cilja-održavanja mira u Darkwoodu. Ovdje se kratko prisjećamo Zagorove geneze na sastanku poglavica, a u priči pomaže mladom Kiowa ratniku da osveti svoje suplemenike i sačuva krdo mustanga, tako da zapravo ovdje sa Zagorove ljudske strane ne otkrivamo ništa novo i ništa više što već nismo znali.

Priča je u svojoj srži posve jednostavna i ogoljena do najmanje pojedinosti, sirova i brutalna, nasilna i tragična, u kojoj neokaljana priroda igra temeljnu ulogu, u kojoj se kreću i beskrupulozni ljudi za koje ljudski životi, osobito životi Indijanaca, nemaju vrijednost. Dok su Zagor i mladi Kohan u lovu na mustange, petorica razbojnika, bježeći od potjere, poubija grupicu Kiowa kako bi se domogli odmornih konja. Ovdje se Zagor zapravo pojavljuje kao ko-protagonist u priči u kojoj je pravi junak ratnik Kohan, ali i jedna divlja kobila sa ždrebetom. Priča kao takva nije loša, ali ako je svrha ove priče ispričati nešto što produbljuje lik Zagora, pa, rekao bih da ovdje, za razliku od prve priče, ta svrha uopće nije postignuta. Može se reći da je sam Zagor tek nešto više od statista u ovoj priči, a darkvudski se junak također pokazao kao ne baš prijeko potreban lik za radnju. No neka vas to ne odbije od ove priče, jer je ona uistinu dobra. „Prerijski vjetar“ je priča o divljim konjima, Kiowa Indijancima, razbojnicima i jednoj kobili sa ždrebetom. Priča u kojoj se pohlepa i brutalnost „civiliziranog“ čovjeka sudaraju s prirodom i indijanskim načinom života, zasigurno manje pohlepnim, ali ništa manje brutalnim. Usred ovog sukoba se nalazi i Zagor, prisiljen uzeti sjekiru u ruke kako bi obranio stado mustanga i zaštitio mladog ratnika od grupe hladnokrvnih ubojica.

Mislim da je Burattini solidno uklopio elemente poput osvete kobile koja ubija kopitima čovjeka koji joj je ubio ždrijebe. Tu je i mladi Kiowa, koji kad vidi beživotno tijelo njegovog brata nezadrživo kreće po osvetu. Ta dva elementa daju ovoj kratkoj priči poetičnu sferu prirode koja je zatvorila svoj krug pravde, i upravo to daje na vrijednosti ovoj priči čak i ako je Zagorova uloga ovdje ograničena.

Od prve je priče posve jasno da je glavni motiv ovog miniserijala taj da otkrijete identitet tajanstvenog lika koji novinaru Rogeru Hodgsonu pripovijeda priče o Zagoru, čak sam uvjeren da je Burattini tako kreirao miniserijal da natjera čitatelje da kupe svih šest brojeva, dajući nam kratke priče koje novinar Roger Hodgson pomno sluša i zapisuje dok tajanstveni lik u polumraku daje nove male tragove o svome identitetu. Što se tog okvira tiče, saznajemo da je tajanstveni lik dugo živio u Darkwoodu, i da bi ublažio nostalgiju okružio se indijanskim suvenirima. Imam osjećaj da Burattini inzistira na skrivanju pripovjedačevog identiteta ne samo da bi nas šokirao/iznenadio identitetom, već da je ta osoba na neki način povezana u velikoj mjeri s misterijem Zagorovog nestanka. E sad, ostavljajući po strani hipotezu da je ovaj lik sam Zagor jer bi to s pravom bilo previše pojednostavljeno rješenje, jer je nezamislivo za junaka poput Zagora da se pod stare dane penzionira u velikom gradu poput Philadelphije, u lijepoj kući, obučen u odijelo i s kućnom pomoćnicom, ovdje pak imam nedoumicu izazvanu crtežim Anne Lazzarini. Je li to samo slučajnost izražena kroz nježnu žensku ruku, jer ovdje, uzimajući u obzir da osoba pokazuje noge koje uvijek drži prekrižene u ženskome stilu i vitke je građe, dolazim do sumnje to bi mogla biti i žena. To mi čak sugerira i glava osobe koju je u ovom broju na str. 61 nacrtala Anna Lazzarini, a koja mi se čini ženskom!?

Kako god bilo, da razriješim ovu nedoumicu imam još četiri priče pred sobom, a ono što vam sa sigurnošću mogu reći da se Anna Lazzarini, poznata po avanturama Legs Weaver i Agencije Alfa, kao i maštovite atmosfere Brada Barrona i Greystorma, ovdje pokazala sposobna da na učinkovit način premosti jaz između fantastike budućnosti i prošlosti Divljeg zapada. Na Burattinijevo pitanje bi li voljela nacrtati jednu kratku Zagorovu priču, tek je postavila jedan uvjet-da u priči moraju biti konji. I dala nam je Anna apsolutno prekrasne i elegantne prozore divljih konja u preriji, ali je isto tako bila sposobna prenijeti atmosferu ljudskog ludila i okrutnosti svojim modernim, čistim i jasnim crtežom. Definitivno ima svoju osobnu i modernu viziju Zagora kao junaka, a na tragu određene tradicije.

ZG PRIDA 1 Oči sudbine

ZG PRIDA 3 Banda Metisa

• Ukupna ocjena 48%

4, 4, 6, 6

07.12.2021
    01:06:00 sati

8, 9, 10, 10

… iako kratka, ova priča ima sve. Lazzarini očito uživa crtati konje.
    07.12.2021
    01:47:00 sati
  • Ferri

Ukupna ocjena 33%

3, 4, 3, 3

07.12.2021
    05:56:00 sati
    Ferri

Ukupna ocjena 38%

4, 4, 3, 5

Ne volim filmove u kojima su životinje glavni glumci, niti ih gledam. Takve stripove baren (pro)čitam, ali me ne mogu ushititi. Ovdje konj za Zagora odrađuje dio posla. Ok, ženska zna crtati konje, ali ne kupujem Zagora da bih vidio crtež konja. Šta je s ostalim stvarima?

Naslovnica pozerska, kad je već tako, zašto je Zagor morao ispasti kao nakošeno strašilo? Strahota.

07.12.2021
    08:19:00 sati

7, 7, 8, 8

07.12.2021
    09:16:00 sati

7, 7, 10, 9

Dobro je ovo. Kratko i slatko, dinamično i leti iz stranice u stranicu. Malo poetske pravde, odličan crtež, solidna naslovnica... Ne treba nekad tražiti više od toga.

07.12.2021
    12:23:00 sati

7, 6, 8, 9

Ova mi je bolja priča od prve na ovom serijalu. Samtram da zagoru kronično nedostaje priča koje će poduprijeti taj njegov mitos. Ova to skoro  i je. Još bih volio da je bila bez razbojnika i da je cijelu epizodu proveo u lovu na mustange i usput riješio zavađenu braću oko nekog ždrijepca. Ali izgleda da previše tražim. Tako kako što je nevjerojatno da je scenu lova morao začiniti s onoliko nepotrebnog teksta kao da nikad nije čitao sličnu Kenovu epizodu.
    Annu Lazzarini mislim da znam iz Brada Barrona. Tamo mi je bila dosta ukočena, plastična i sa neprirodnim postavkama likova. Ovdje je puno bolja.

07.12.2021
    20:50:00 sati

8, 8, 5, 10

Ova druga epizoda iz "Novela" mi se najviše dopala, tu je Burattini, možda i nesvjesno, stavio u glavnu ulogu jednog konja. Dakle, imamo nekoliko Indijanaca, jednom od njih je poginuo brat i onda ovaj poslije pokušava da se osveti uz pomoć našeg junaka. U istoj priči jedna kobila je dobila ždrijebe, kojeg je onda jedan kriminalac ubio. Iskreno emotivnije je ispala smrt tog konjića nego Indijanca, sam kraj je napravljen tako da se kobila osveti razbojniku i ubije ga kopitima. Sviđa mi se ovo rješenje i što je autor u ovom slučaju emotivni centar pažnje usmjerio ka životinji. Crtačica Lazzarini je dobro nacrtala konje u ovoj epizodi, likove nije baš najbolje. Iskreno, nadam se da je više neću viditi na mom omiljenom serijalu.

12.12.2021
    09:10:00 sati
  • Vlladimir

3, 3, 8, 7

Moja odeća i obuća su izlizane a imaju i rupa. Kada u prodavnice ulazim svi me zagledaju i na oku drže. Tako je i sa Burattinijem, svaka nova avantura Zagora ili je izlizana ili puna rupa, i svaki put ga treba držati na oku kad napiše nešto novo.

A kako sam samo ciknuo kad sam čitao ovo (ne) delo... To je toliki prepad za komšiluk bio, da mi je na vrata pozvonio komšija... znači, lik samo u belim hummel gaćicama, ošišan na tepsiju, namazan uljem (pošto je body builder), dere se na mene , kao - šta vriskam, da li želim da mi odvoji koji kilogram od života, kao, remetim mu podcast u kojem kerebeči svoje bicepse - ovo ono... ja kažem, opušteno, čitam Zagora, pa me neke scene razočarale, i emotivno sam odreagovao... a on mi kaže... Pih, Zagor... to je strip za pe*ere. Bolje čitaj Bleka.

Možda je i u pravu, jer kad na socijalnim mrežama vidim Burattinija koji kači svoje slike kako leži na krevetu u gaćama, i ispod slika piše ''pogodite šta sanjam'', zaista se zapitam da li treba da pređem na Bleka i batalim Zagora?

21.12.2021
    10:00:00 sati
    Vlladimir

Ukupna ocjena 40%

2, 3, 7, 4

Pored str. 61, na koju recenzent ukazuje, meni se i na str. 6 učinilo da je osoba koja pripovjeda žensko; ne znam, ali nacrtana je kao da ima rep (ili umišljam). Komentare ostalih ne čitam da mi netko ne bi bacio spojler jer je Burattini serijal i radio isključivo sa željom da čitatelje vuče na kupovinu zbog te zagonetke.

Priča je bezvezarija na n-tu, a ako je ovakav nivo ("nivo") kvalitete i u idućim brojevima, Bure je uspio: piše bezvezarije, a ljudi ih (ovdje primarno mislim na Italiju) kupuju čisto jer ih škaklja tko je osoba X i kako će biti opravdana njena uloga. Svaka čast.

Na naslovnici kao da fale vojnici ili Indijanci na konjima jer izgleda kao da Zagor sve ove konje predvodi u nekoj potjeri, vodi u boj. Baš kao da su nekom cenzurom izbrisani ljudi s njih. Em što je taj motiv loš, loše je i Zagor nacrtan. U jednoj ruci sjekira, a stisnuo šaku druge ruke, bezveze.

Ako je pripovjedač žensko, ova Anna Lazzarini je kriva za prerano otkrivanje spola (osim ako je to i bio plan), spomenuo sam sporne stranice. Inače je dobro nacrtano, bolje nego što crtaju neki iz trenutnog kadra.

24.12.2021
    22:31:00 sati

8, 9, 8, 9