Banda Metisa

ZG PRIDA 3 | 64 str.

Zagor lovi skupinu nemilosrdnih Metisa predvođenih okrutnim Lotharom, koji prelaze američko-kanadsku granicu svako malo u potrazi za plijenom i mladim ženama predodređenim da budu prodane u roblje ili prisiljene na brak s Metisima. Majka jedne od otetih djevojaka moli Zagora da joj vrati kćer, iako je prošlo devet godina od otmice.

• Banda Métisa
    ZG DANOV 3
  • Banda Meleza
    ZG PRIDA 3
  • Darkvudski romani
    ZG VCKI 2

• La banda dei Métis
    ZG DANO 3

• Epizoda izvorno izlazi u srpnju 2020., Libellus je objavljuje u studenom iste godine, a Ludens u lipnju 2021. godine. Veseli Četvrtak izdaje ovu epizodu u prosincu 2021. u sklopu njihovog kolekcionarskog izdanja „Darkvudski romani“.

Nakon pročitane prve tri priče novog miniserijala, sa sigurnošću mogu reći da je grafički dio najjača strana ovog Burattinijevog projekta. Naravno, ni priče nisu loše, ali postoji izvjestan nesklad između očekivanja koja sam imao i stvarnosti koju mi je Burattini dao, a to se očituje u njegovom pristupu ovom projektu, kojeg nisam do kraja shvatio. Koja je, uopće, svrha ovoga? Ruku na srce, što se mene tiče, nije ni trebalo pokretati novi miniserijal jer je komotno sve ovo moglo ići u dva maxija općenitog naslova Pripovijesti iz Darkwooda. Sve sastojke imamo za tako nešto: glavna narativna linija i kratke priče koje su nam grafički donijeli Giovanni Freghieri, Anna Lazzarinni, Max Bertolini, Franco Saudelli Massimiliano Pesce i Lola Airaghi. Oni su trebali prenijeti osnovnu ideju ovog miniserijala u kojem svaka epizoda počinje s novinarom Rogerom Hodgsonom koji retrospektivno istražuje lik Zagora, pokušavajući rekonstruirati, osim njegovih podviga, i njegovu psihologiju, kroz priče misteriozne osobe koje prikazuju „čovjeka iza junaka i legende“, tj. Zagorovu ljudsku stranu. Ali kako nešto pokazati čega nema u scenariju? Tj. ona je tu, ali ništa što već nismo vidjeli ili znali. Izuzev prve priče „Oči sudbine“ u kojoj postoji određeni intimizam između Zagora i Kendre, a koji nam je donio raspoloženi Giovanni Freghieri, unatoč bombastičnim Burattinijevim najavama, u iduće dvije priče nisam svjedočio otkrivanju nečeg novog o Zagorovoj ljudskoj strani i intimi. Možda sam suviše pretenciozno pristupio ovom miniserijalu ili sam potpuno krivo shvatio Burattinijevu ideju svega ovoga. A možda ipak i nisam, jer da se Burattini otpočetka nije usredotočio na promotivnu banalnost „čovjeka iza junaka i legende“, ne bih sada tražio „dlaku u jajetu“ i rekao da je po tom pitanju Burattini zakazao.

Očito je da postoji problem u komunikaciji između Burattinija i čitatelja, a očito postoji i problem u naraciji. Konkretno, ova treća priča nema ništa od Zagorove obećane novootkrivene intimne ljudske strane, jer upravo pročitah priču u kojoj Zagor kreće u lov na brutalnu bandu. Ništa novo, jer znamo da će Zagor uvijek priskočiti ljudima u nevolji i potrebi, čak bih rekao da nam lik Wazeke u iznenađujućem finalu priče donosi tu dozu psihološke introspekcije i ljudske strane dok nam priča svoju mučnu priču, a oko nje zaklani i obezglavljeni leševi.

Vjerojatno je Burattini želio predstaviti priče sa eksplicitnijim sadržajem i temama od onih iz ostalih edicija pa se zato odlučio za miniserijal, a ne maxi s više priča. Čak bih rekao da u dvije od tri priče Burattini ne propušta priliku staviti kao glavne negativce muškarce koji pokazuju svoju zloću nad ženama, sa iskorištavanjima, silovanjima i poniženjima, a samim tim i drukčiju perspektivu Zagora od one na koju smo navikli, a to je da Zagorova sjekira ovdje lomi glave negativaca bez trunke milosti jer su antagonisti prava divlja horda jednog surovog vremena i divlje granice. Nekako si mislim da bi bilo puno bolje da je Burattini predstavio ovaj miniserijal navodeći da priče imaju realniji presjek američke granice, te bi stoga bile malo sirovije i nasilnije nego smo navikli. Da vas ne ubijem u pojam, „Banda Metisa“ definitivno nije loša priča, naprotiv. Brz ritam naracije koji je izgradio Burattini u miniserijalu održava se i u ovoj kratkoj priči, od početka do kraja. Uostalom, to je pozitivna karakteristika ovog miniserijala, a Burattini je prilično dobar i u smislu dijaloga lišenih nepotrebnih objašnjavanja.

O čemu se radi u ovoj trećoj priči? Pa, kada bih kratko rezimirao, rekao bih da je priča u stvari sažeti remake Morettijeve katastrofalne Divlje horde, ali je Burattinijeva priča o Zagoru i bandi Metisa daleko bolje ispričana na pedesetak stranica negoli je to nesretni Moretti odradio na 160 stranica, a o crtežu da i ne govorimo, D'Arcangelo ne može ni u čemu konkurirati realističnom crtežu Maxa Bertolinija, iako ovaj nije u punoj formi. Metisi su u Zagorovom serijalu predstavljeni crno-bijelo, ili izrazito loši, ili dobri. Da je tome tako svjedoče dvije Bosellijeve priče: Stazama sjevera i Pustolovina u Kanadi, dok spomenuta Morettijeva i ova donose klasične priče da klasičnije ne mogu biti: Zagor progoni skupinu posebno opakih bandita. To je osnova, to je suština priče lišene bilo kakvih sporednih radnji. To je priča s dinamičnim Zagorom u centru priče koji pokazuje svu svoju vještinu čitača tragova i fizičku izuzetnu sposobnost nemilosrdno razbijajući svoje protivnike utjelovljene u bandi Metisa pod vodstvom brutalnog Lothara, koji teroriziraju mali gradić i taj kraj ubojstvima, pljačkama, silovanjima i otmicama žena u svrhu da ih preprodaju kao robinje Indijancima ili Metisima. Zagor i Čiko nailaze kada su stanovnici sahranjivali osmero svojih sumještana i, nakon ispričanih strahota koje banda čini, a posebno priče jedne očajne majke kojoj su prije desetak godina oteli kćerku i sada moli Zagora da ju vrati ako je živa, Zagor sam kreće u potjeru za njima.

Upravo zato što je ovo kratka priča ne postoji složenost radnje i dubinska analiza svih likova, čak je i Čiko, koji se prvi put pojavljuje u miniserijalu, stavljen po stranu. Sve se svodi na jednu jedinu postavku koja je prilično jasna-borba dobra protiv zla. Taj je kontrast između dobrog i lošeg jasan zbog sirovosti i brutalnosti negativaca i zbog karakterizacije Zagora koji ovdje ima rijetko viđen naboj ljutnje i sirovosti, jednu brutalnu osvetničku i nemilosrdnu crtu kakvu je Toninelli znao dati Zagoru, i doista mi se svidjelo jer Zagor ovdje nema namjeru predati zločince zakonu, ovdje je zakon njegova sjekira kojom drobi glave negativcima bez imalo milosti. To je to, kakvi zakoni, sudovi, porote, trošenje novaca poreznih obveznika, kakvi bakrači. Sjekira, i to oštrom stranom, treba donositi neumoljivi zakon kada su ovakvi zločinci u pitanju. Doduše, ima jedan trenutak kada je taj kontrast dobra i zla možda malo iskrivljen zbog dvosmislenih likova koji se iz straha ili interesa ponašaju kao suučesnici Metisa, iako nisu dio bande. No pucaju na Zagora s namjerom da ga ubiju i zaštite Lotharov sotonski okot, i kao takvi zaslužuju smrt. Amen.

U ovoj epizodi avantura izravno uključuje našeg junaka koji je zapravo aktivan sudionik u akciji čak i ako nam na kraju Burattini priređuje iznenađenje s likom Wazeke, tj. Lisbeth Ferguson. Komponenta sentimenta koja bi trebala karakterizirati miniserijal ovaj put je prije svega u liku Wazeke/Lisbeth, koja nam donosi iznenađujući obrat svojom životnom mučnom pričom tražeći tako potvrdu da je ispravno postupila. Sjajan obrat na kraju priče u osnovi je dobro iskorišten s obzirom na ograničeni broj stranica, uostalom, cijela je ova kratka priča dobro ispričana, robusna i tehnički odlična.

Max Bertolini još jednom potvrđuje svoju fleksibilnost mijenjajući svijet Nathana Nevera za svijet Duha sa Sjekirom. Donosi atmosferu klasičnog vesterna s opakim negativcima i sa vrlo sirovim scenama koje je neobično vidjeti u Zagorovom serijalu. No, moram biti malo kritičan. Imam osjećaj da je Bertollini ovu kratku priču crtao kao u nekom grču, nedefiniranoj atmosferi ili pritiska zbog rokova, rada na drugim materijalima ili jednostavno nije bio raspoložen za razliku od kratke maxi priče „Eden Falls“ gdje je obavio lijep, izražajan i precizan posao i ponudio verziju Zagora u korak s vremenom, ali bez napuštanja tradicije. Zagor je i ovdje takav, no griješi na stranicama 31/32 (Ludensova izdanja) gdje je nacrtao jednog o bandita sa šeširom i bez brade i brkova, već u idućoj vinjeti lik ima drukčiji šešir, ali i bradu i brkove. Također se vidi da je dosta vinjeta lijeno i ofrlje odradio, pogotovo neke koje prikazuju lica likova u krupnome planu. Pripisat ću ove pogreške trenutačnoj letargiji jer znam da Max može puno bolje, zato mu dajem osmicu, al' na kredit.Volio bih da Bertolinijeva suradnja na Zagoru nije gostujuća, već da uđe u crtačko osoblje. No, tko bi znao kakva je budućnost glede toga.

Da napišem i nešto o misteriji koja me najviše intrigira, a to je identitet osobe koja u polumraku svoje sobe priča ove priče. Informacije dobivene u ovoj priči su prilično škrte i ne nude neke konkretne tragove. Novinar Hodgson uzima u ruke jednu od sjekira koja je pripadala Zagoru, a on ju je darovao misterioznoj osobi, a kao što znamo, nema puno osoba koje su od Zagora dobile verziju sjekire, tek se prisjećam dječaka Rolanda iz Bosellijeve priče „Razbojnici“, no ne vjerujem da je on misteriozni lik. Osim sjekire, jedino što se može primijetiti je da indijski štit koji visi na zidu ima nacrtanu glavu lisice, pa možda tako upućuje na pleme Foxa, no ni tu ne vidim poveznicu s tom osobom. Vidjet ću hoće li mi iduća priča ponuditi neke dodatne elemente za moguće prepoznavanje identiteta te osobe.

ZG PRIDA 2 Prerijski vjetar

8, 8, 8, 7

Na kraju….brutalno.
    02.01.2022
    06:02:00 sati

8, 7, 8, 8

02.01.2022
    10:05:00 sati

5, 6, 8, 7

Dinamična epizoda slična onoj u specijalu "Divlja horda" u kojem su Zagorovi neprijatelji također razgoropađeni Metisi/Melezi (valjda je to isto, ne da mi se istraživati). Broj stranica je u ovoj ediciji prepreka da radnja bude neizvjesnija, a od početka sam naslućivao da je ona Wazeka zapravo Lisbeth, govor čije je majke dodatno utjecao na Zagorovu odluku da krene tragom Metisa nakon počinjenih ubojstava i pljačke. Najjači dojam na mene je ostavio sam kraj i činjenica da je zloglasnom Lotharu presudila upravo Lisbeth, i to na kakav upečatljiv način.

Svrha serijala je, prije svega, ostvarena u Italiji: da se epizode kupuju jedna po jedna kako bi na tamošnjim forumima padale prognoze tko je tajanstvena osoba. Ništa drugo jer je ovo druga po redu "ništa posebno" priča koja je, kako recenzent rekao, mogla ići u neki Maxi naziva "Pripovijesti iz Darkwooda".

Crtežu može "mršava" 8-ica, a naslovnica je mogla biti bolja, ali, ako ništa, bar nije spojler jer ove scene u stripu nema.

02.01.2022
    10:07:00 sati

3, 3, 9, 7

Ova treća priča je o Metisima, kada ih vidim u Zagorovim stripovima digne mi se kosa na stopalima. Jednostavno mi nisu dragi. Ovdje su opet prikazani kao divlje zvijeri, ubijaju, siluju, ispadoše najgori od svih mogućih rasa, kao da nam autor nesvjesno hoće da kaže da je bolje da se rase ne miješaju, ništa pametno ne ispadne od toga. Da je ovaj strip objavljen u USA, s obzirom na ludilo političke korektnosti koje trenutno tamo vlada, kladim se da bi ovaj album proglasili rasisitičkim i zabranili. Bertolini je još jednom pokazao da je odličan crtač, da mene pitaju dobio bi redovan posao u serijalu.

02.01.2022
    11:10:00 sati

5, 6, 7, 8

Klasična da klasičnije ne može biti jedna western priča. Banda pljačkaša terorizira selo, Zagor kao spasioc. Sve to uz previše Buretovih brbljarija koje usporavaju radnju. Iskreno, dobar dio teksta sam preskakao, nepotreban je. Stvar koja izvlači ovaj strip je kraj, koji je pomalo netipičan. Bertolini je jako dobar crtač i vrijedan doprinos Zagoru ali kad nema discipline. Još iz NNa se točno vidi kada mu se da crtati a kada ne. Šrafurama prekriva lijenost. Vrijednost linije stavlja napamet pa imamo u dva susjedna kadra skoro iste kamere drukčije linije. Pretpostavljam da sve crta digitalno ali ipak, neke osnove bi trebao znati. Šteta, jer bi inače bio jako dobar crtač. Naslovnica je efektna iako naslućuje konačni obračun na groblju kojeg nije bilo.

05.01.2022
    22:19:00 sati

Ukupna ocjena 45%

3, 3, 7, 6

Tematski imamo Zagora, u prvom dijelu priče, koji je Tex, a u drugom dijelu priče imamo Zagora kakvog se ne bi postidio ni Dylan Dog. Vidi se da Burattini čita i Zagora i Texa. Nolitta počivaj u miru!

06.01.2022
    16:29:00 sati

6, 7, 7, 8

Predvidljivo, jasno, ali dinamično, ima određene emotivnosti i to je dovoljno na ovaj broj stranica da proglasim ovo dobrim. Bure na malom broju stranica ne stigne zalutati, što je uvijek plus. Crtež solidan, ništa više.

07.01.2022
    11:25:00 sati

• Ples duhova