• Ljudska meta
    ZG PRIDA 4
  • Darkvudski romani
    ZG VCKI 2

• Bersaglio umano
    ZG DANO 4

• Epizoda izvorno izlazi u kolovozu 2020., Libellus je objavljuje u studenom iste godine, a Ludens u srpnju 2021. godine. Veseli Četvrtak izdaje ovu epizodu u prosincu 2021. u sklopu njihovog kolekcionarskog izdanja „Darkvudski romani“.
  • Str. 31, prva vinjeta, Pesce prikazuje Zagora u istom stavu kao Gallieno Ferri na naslovnici priče “Zagor odmetnik”.
  • Willoughby na 50. stranici Ludensova izdanja govori da mu je Zagor već nekoliko puta u prošlosti osujetio neke mutne poslove koje je tkao u Darkwoodu.

Moram opet o Zagoru i ženama. Moram, jer pročitavši četvrtu priču jasno je da postoji element koji je stalan u pričama koje je do sada napisao Moreno Burattini, a to je važnost žena u ovim avanturama Duha sa Sjekirom. Krenut ću prvo od svoje sumnje natuknute na kraju recenzije „Prerijski vjetar“. Je li moguće da je misteriozni lik koji novinaru Hodgsonu pripovijeda ove priče u stvari žena, ili sam krivo protumačio sugestivni stil Anne Lazzarinni koji me zbunio i natjerao da pomislim da je ženska osoba u pitanju po načinu na koji drži prekrižene noge dok sjedi? Isprva sam prešao preko te mogućnosti, ali sada, kad promislim, nije slučajno da su dvije žene crtale neke priče ovog miniserijala, a na kraju ove priče, na stranici 61. Ludensova izdanja, Pesce je tajanstvenoj osobi nacrtao ženske prste na rukama. I ne samo to, ta osoba nekako tipično ženski ljubomorno i hladno govori o Zagorovim ljubavima Fridi i Gambit. Ima jedan element koji me jako zasmetao, a to je da Burattini umanjuje, čak bih rekao poništava emocije između Zagora i Gambit na kraju narativne linije s novinarom i misterioznom osobom. Ne znam čemu takvo omalovažavanje Gambit od strane Burattinija, podcrtavajući da ona i Zagor nisu ljubavna priča. Ovo definitivno nije pogreška, ovo je zlonamjerno od Burattinija, i mogu mu tek poručiti da grdno griješi i neka ponovo pročita Bosellijeve priče u vezi odnosa Zagora i Gambit.

Ako je tajanstvena osoba doista žena, to ne može biti slučajno, baš kao što nije slučajnost toliki broj ženskih likova u ovim novelama, tako da šema ovog miniserijala sada izgleda jasna. Kako sam ja shvatio ove novele, one ne kopaju po najskrivenijim mjestima Zagorove intime i ne donose nam čovjeka iza legende, kako je Burattini pogrešno forsirao pristup ovome, već su svojevrsna analiza žena. Ako bih morao govoriti o Zagorovoj intimnosti, ona se očituje u pomaganju i interakciji sa ženama koje se pojavljuju. Osveta, majčinski duh, hrabrost, iskupljenje i senzualnost: to su rasponi aspekata koje je Burattini do sada obrađivao u pričama u kojima postoje ženske figure koje se, kao odgovor na mušku okrutnost i uskogrudnost, služe seksom u ostvarenju svojih ciljeva-sjetite se špijunke Kendre. Lisbeth/Wazeka priča nam svoja mučna iskustva iz devetogodišnjeg zatočeništva prepunog seksualnog zlostavljanja, nasilja i ponižavanja, a dug naplaćuje ritualnim krvavim masakrom. Imamo i kobilu koja osvećuje svoje ubijeno ždrijebe i kopitima nasmrt gazi ubojicu, a u ovoj četvrtoj priči na jedan svojevrsni način Burattini je zatvorio krug započet u prvoj priči, budući da je glavna zvijezda četvrte priče odmetnica Blondie, prva djevojka koja se gola pojavila na stranicama Zagora, a uvodna sekvenca prvijenca ovog miniserijala sa senzualnom Kendrom dok se kupa u potoku počast je tome.

Blondie se prvi put pojavila u Nolittinoj i Canziovoj grotesknoj priči u kojoj se Don Quijote Escobar proglašava potomkom Cervantesovog Don Quijota i želi se ugledati na njegova junačka djela, ali jedino što uspijeva stvoriti je niz beskrajnih nevolja u Darkwoodu. Uvjerava Čika da ga slijedi igrajući ulogu Sancha Panze, a siroti Zagor uz veliki trud i muku pokušava popraviti štete koje ovaj „junački“ dvojac radi na svome putu. Zbog toga je prisiljen uhapsiti razbojnicu i hladnokrvnu ubojicu Blondie. Teško je reći čiji je Blondie lik, Nolittin ili Canziov, i čija je ideja da se u ovu podužu priču ubaci ta opaka razbojnica koja se kupa u potoku pjevušeći ljubavnu pjesmicu, kao da nekoliko sati ranije nije hladnokrvno posmicala šerifove ljude. Blondie je, unatoč reputaciji nemilosrdne i zle žene koja pokušava zavesti Zagora kako bi spasila svoju kožu prilično banalan i jednostavan lik, no unatoč tome, s nostalgijom se prisjećam tog davno prohujalog perioda kada je Nolitta pisao priče sa ženama koje su bile zgodne i zavodljive, ali nisu bile zločinke, poput Virginije i Fride, te je stoga vidjeti jednu atraktivnu plavušu kao oličenje apsolutnog zla u jednoj Zagorovoj priči bilo pravo iznenađenje, ali kao što rekoh, baš zbog toga je i banalan lik koji nije sposoban da bude nositelj cijele priče, te je stoga ubačena kao kratki nusprodukt nevolja koje uzrokuju Čiko i Don Quijote Escobar. No, možda Blondie i nije arhetip zla, jer Nolitta i Canzio kroz Zagorove riječi ostavljaju otvorenu mogućnost za tu analizu.

41 godinu kasnije, Antonio Zamberletti, poštujući klišej nevinih koji su se pretvorili u zlu osobu, vraća nam Blondie koja traži osvetu zbog ubojstva roditelja. Zamberlettijeva Blondie u biti su Thelma i Louise u jednoj osobi-Blondie je ikona feminizma. Dobro, ništa originalno, jer Blondie se želi osloboditi utjecaja muškaraca, osvetiti roditelje, osvetiti se muškarcu koji ju je izdao, želi se osloboditi društvenih ograničenja i morala. Seksualno nasilje koje je pretrpjela od usvojitelja kao djevojčica pretvorilo ju je u nepovjerljivu osobu, stalno na oprezu, i ne libi se sasuti vruće olovo u tijela muškaraca bilo zbog pljačke, bilo zbog osvete, bilo da samo stave ruku na nju.

Sličnu postavku Blondie imamo i u ovoj kratkoj priči: verzija ledene i cinične ubojice iz Nolittine i Canziove priče koja ovdje hladnokrvno ubija vezanog i mučenog čovjeka, ali tu nam Burattini daje opravdanje za takav postupak dehumanizacijom kroz njegovu ulogu koja se otkriva na kraju priče i da mu je Blondie u biti tako olakšala muke. Ona ostaje odmetnica i krvnik, ali ubija samo kriminalce. Nikada neće postati u potpunosti dobar lik, ali je zaradila Zagorovo poštovanje i ponekad će biti saveznici.

Radnja ove priče toliko je viđena i arhetipska da sam prvo pomislio da je ovo Texova priča; čak i dijalog između Zagora i krčmara sugerira na to. Mislim, pa kad se Zagor ovako izražavao: „Pokaži mi boju svog piva, prijatelju.“ -„A ti meni boju četvrtine svoga dolara!“, odgovara krčmar. Elem, radnja ništa posebno. Postoji bogati i moćni negativac koji mafijaškim metodama želi uzeti zemlju stočarima i farmerima. Ovdje mu je ime Roman Willoughby, on je bankar i lokalni moćnik i okružen je revolverašima čiji je jedini zadatak eliminirati tvrdoglavce koji odbiju igrati po prljavim bankarevim uvjetima: daje im zajam za kupnju zemljišta, a kad farmeri svojim trudom i znojem raščiste teren, izgrade kuću i iskopaju bunar, povećavajući tako višestruko vrijednost zemljišta, bankar se pobrine da se dužnikove rate toliko povećaju da ih ovaj ne može isplatiti. Dodajte tome i varijantu u kojoj bogati bankar ucjenjuje suparničke bankare, kupuje ukradenu stoku, preuzima poslove uništenih trgovaca, ubija suparnike i želi kontrolirati poslove cijelog grada i imat ćete dobru polovicu Texovih priča. Ali kada u priču ubacite atraktivnu plavušu, jednako lijepu i opasnu, udaljavamo se od Texa i dolazimo do Zagora koji obećava Lauri, kojoj su Willoughbyjevi ljudi ubili supruga, pravdu i osvetu.

Konačno, pomislih kada sam došao do susreta Zagora i Blondie. Sada ćemo konačno vidjeti „ljudsko lice heroja“. Jer, ima li išta ljudskije nego prihvatiti poziv na seks jedne atraktivne plavuše!? I događa se nešto nevjerojatno i nezamislivo za junaka poput Zagora. On to prihvaća! Burattini nam je u prvoj priči pokazao da je Zagor od krvi i mesa i da ga povremeno može očarati lijepa žena, ali onda se sjetih. Zagor je usred misije; obećao je uplakanoj udovici svog prijatelja da će kazniti odgovornog i bilo bi neprikladno za jednog junaka da sada prihvati poziv na neobavezni seks, ta Zagor nije takav lik, štoviše, između Blondie i Zagora ne postoji emocionalna i romantična intenzivna faza, tako da bi Zagorovo uskakanje u gaćice Blondie bilo u suprotnosti s karakterom lika. Prva novela ovog miniserijala s Kendrom nije bio samo seks, prikazan nam je ljudski Zagor kojeg privlači lijepa i senzualna žena, a između njih dvoje se rađa i određeni osjećaj, a Freghieri je učinilo da taj osjećaj bude opipljiv i jasan čitateljima.

Nisam bio siguran želi li Burattini ovdje podvaliti čitateljima ili će stvarno Blondie i Zagor završiti u krevetu, ali kada je Blondie našeg junaka mučki zveknula po glavi, znao sam da je sve dobro režirana predstava jer je jasno da je sve dogovoreno kako bi se uvukli u dobro branjenu Willoughbyjevu vilu, a taj je dogovor prilično predvidljiv iz jednog razloga-evolucije Blondie kao lika koju je dao Zamberletti nekoliko godina ranije i evolucija odnosa Zagora i Blondie. Oni više nisu smrtni neprijatelji, štoviše, sada imaju zajednički interes i ovdje je Burattini upotrijebio onu klasičnu da cilj opravdava sredstvo: zajedno bore protiv zajedničkog neprijatelja i udružuju snage kako bi porazili bankara i njegovu skupinu plaćenika.

Nakon tri odlične priče lišene ozloglašenog negativnog aspekta u čitateljskim krugovima poznatog kao burattinizmi, evo Burattinija opet s objašnjavanjima i neprirodnom dijalozima, ali to je uobičajeno za gotovo sve njegove scenarije: konkretno ovdje dijalozi na samom kraju priče koje ubacuje u vezi objašnjenja plana kojeg su smislili Zagor i Bondie s odgovarajućim varijacijama da je plan pošao po zlu. Ne znam čemu to, osim da je Burattini tako želio riješiti moguće čitateljeve nedoumice u vezi plana, no za to stvarno nije bilo potrebe jer opet ponavljam, plan Zagora i Blondie je jedan od najpredvidljivijih planova u šest desetljetnoj povijesti serijala, ali tu inscenaciju i predvidljivost neću uzeti za zlo jer i kao takva priča dobro funkcionira. U svakom slučaju, tih par objašnjavanja su mali detalji koji se ipak mogu zanemariti.

Na koncu ovo ostaje dobra kratka priča upravo iz dva razloga-razvoj scenarija bez puno dubine kojeg nam je dočarao raspoloženi Pesce, naročito u prikazu Blondie. Možda malo pretjerano i smiono za Divlji zapad, ali je jasno da je njegova vizija zgodne plave odmetnice referenca na slavnu glumicu i seks-bombu Brigitte Bardot iz špagetija „The Legend of Frenchie King“. Za razliku od Laurentija koji me razočarao grafičkom izvedbom Blondie, Pesce na najbolji mogući način grafički utjelovljuje BB u jednako seksipilnoj, kontroverznoj i karizmatičnoj Blondie, a seksi odmetnici s raskošnim dekolteom daje još veću dozu seksipila otkrivenim pupkom. Vidi se da Zagorov veteran nije izgubio šlif senzualnosti iz erotskih stripova koje je crtao, jer table postavljene prema bonellijevskom kanonu daju nam provokativnu i zamamnu Blondie, kako u krupnim kadrovima, tako i u raznim sugestivnim pozama. Pesce je svojim dopadljivim stilom uspio ovaj klasični vestern učiniti slikovitim, što je najbolje dočarao Zagorom koji se vragolasto smiješi prostitutkama koje ga slatkorječivo mame.

ZG PRIDA 3 Banda Metisa

ZG PRIDA 5 Ranč Harbour

8, 8, 9, 8

Dobra stara plavokosa opasnost. Epizoda mi se svidjela, iako mi se ne sviđa objašnjenje zašto je ubijen nedužni lik kojeg su mučili na početku stripa.

09.02.2022
    20:42:00 sati
  • Ukupna ocjena 43%

4, 3, 6, 4

10.02.2022
    01:12:00 sati

7, 7, 9, 8

I dalje mislim da mali broj stranica ovih novela zapravo budi ono najbolje u Buri, ne da mu da odluta previše i onda radnja ide, dinamika se održava, čak se uspije i dati malo života likovima. Nije priča spektakl, ali je odrađena dobro,  vidjeti Zagora i Blondie kako ruše zločesto carstvo kratko i efikasno je uvijek dobro potrošeno vrijeme. Crtež odličan.

10.02.2022
    07:41:00 sati

7, 6, 8, 8

10.02.2022
    16:58:00 sati
  • Ukupna ocjena 59%

7, 5, 5, 8

10.02.2022
    17:39:00 sati

7, 7, 8, 7

Jako dobro, ujednačeno kvalitetom, Nije lako na malom broju stranica napraviti smislenu i dobru priču.

11.02.2022
    14:17:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

7, 7, 8, 10

Zanimljiva priča s prilično dobrim crtežom i sjajnom naslovnicom. Ne znam jesam li ja samo nešto halucinirao, ali čini mi se da u ovim novelama ženski likovi dobivaju više prostora. To mi se sviđa. Također, vjerovali vi ili ne, ovdje se vratio jedan od starih likova iz serijala - Blondie.

26.02.2022
    10:29:00 sati
    Qwertz

8, 5, 8, 7

Udavio Bure sa objašnjavanjima i raspletom na kraju. Inače, priča je pomalo klišej ali sasvim ok.

27.02.2022
    10:04:00 sati

8, 7, 9, 8

Kada čitam neku Pesceovu epizodu, prva asocijacija mi je "Nasljedstvo Fitzmayerovih" iz perioda SD.. Jako dobar crtež koji je stvarno upečatljiv i ostavlja trag u sjećanju i dugi niz godina.. Pesceu jako dobro leži prikaz žena i naglasak na njihovoj senzualnosti i atraktivnosti i to mu stvarno treba priznati.. Naslovnica mi je ok, Rubini se malo potrudio pa smo dobili jednu napetu i atmosferičnu naslovnicu..

A priča.. Da nema Blondie priča bi bila čisti prosjek.. A i kao takav ovaj prosjek je sto puta bolji od poprilično epizoda iz redovne serije.. Blondie je lik koji je loš, ali je istovremeno i dobar i to joj daje jednu posebnu karizmu.. Meni se priča svidjela, kao i kompletan mini serijal, do sada..

04.03.2022
    06:27:00 sati

7, 7, 8, 7

10.03.2022
    17:35:00 sati

4, 5, 8, 7

Svakim novim brojem se potvrđuje da je svrha ovog mini serijala neka eksplozivna završnica u kojoj ćemo saznati tko je pripovjedač i što ga veže za Zagora.

Tema priče je milijun puta viđena, posebno u Texu (zanimljivo je da Igor uočava i ovaj tipični texovski dijalog s krčmarom) , ali Blondie ju koliko toliko izdiže. Ipak, iz naslovnice je jasno, ma zapravo već iz spoznaje da se ona pojavljuje, da ovdje nećemo saznati kako je poginula ili kako je u ovoj priči bila Zagorov neprijatelj, već neku avanturu u kojoj su bili saveznici. Nešto više od toga bi išlo u 2-3 broja redovne serije.

Pesceov crtež najbolji element epizode.

12.03.2022
    10:16:00 sati
  • Džeronimo iz mahale

7, 7, 9, 9

18.08.2022
    00:12:00 sati
    Džeronimo iz mahale

8, 6, 7, 4

Sa švalerske strane nije spad'o u Tarzane, al' daleko od tog da je bio zec, im'o je on neke tu i tamo, svi mi to dobro znamo... Ovim stihovima bi se otprilike najbolje mogao opisati Zagorov ljubavni život. Izgleda da je jedna od glavnih niti ovog mini-serijala da se zađe malo dublje i na taj teren. Priča ima smisla, ali nekako scenaristička nedorečenost pomalo kvari utisak. Crtež onako, naslovna baš loša.

05.09.2022
    18:45:00 sati

8, 9, 10, 8