Ranč Harbour

ZG PRIDA 5 | 60 str.

Zagor i Čiko spašavaju teško ozlijeđenog kauboja Jakea. Po odgovore, Zagor će se uputiti na ranč Harbour. Tamo će otkriti da je to u stvari pokušaj ubojstva, za koji je odgovoran vlasnik ranča, koji vlastitog sina drži zatočenog u podrumu.

• Harbour Ranch
    ZG DANOV 5
  • Harbour Ranch
    ZG PRIDA 5
  • Darkvudski romani
    ZG VCKI 2

• Harbour Ranch
    ZG DANO 5

• Priča je u Italiji objavljena u rujnu 2020. godine, Libellus je objavljuje u studenom iste godine, a Ludens u srpnju 2021. godine. Veseli četvrtak izdaje ovu epizodu u prosincu 2021. u sklopu njihovog kolekcionarskog izdanja „Darkvudski romani“.
  • Vlasnik ranča Harbour izgledom podsjeća na Ala Swearengena, lika kojeg tumači Ian McShane u „Deadwoodu“.

Pa, što napisati o ovoj petoj epizodi, pretposljednjoj? Filozofiju miniserijala potvrđuje i ova epizoda jer postoje osobe koje zaslužuju svoju osvetu i zle osobe koje zaslužuju smrt, a Zagor je hladnokrvni i nemilosrdni krvnik i svojom reakcijom popravlja stvari, tako bi se dalo sažeti temeljni dio ovih priča čija je kratkoća veliki izazov za scenarista jer ne smije zanemariti nijedan narativni aspekt: treba na pravilan način razviti dramu i radnju, sažeti dijaloge i objašnjenja a dati sve potrebne informacije i razviti karakterizaciju likova. Iznenađujuće, ali Burattini je to uspio u svih pet do sada objavljenih priča, kao i to da je s nekim pričama uspio postići trvenje s tradicijom u redovnome serijalu. Naravno, govorim o seksu i seksualnosti, i za sada se takve teme ne mogu eksplicitno pojaviti u redovnoj seriji, već samo kad se uvedu u priče izvan tog konteksta. Da nije manji broj stranica ograničenje, prvenstveno za razvoj emocionalnih odnosa, pokazao nam je u prvoj priči, odnosom Zagora i Kendre. Burattinijev potez u ovoj priči je izazvati reakcije u čitatelja umetanjem scene seksa, a zatim priči dati drugu vrijednost, emotivnu, kojom opravdava Zagorovo prepuštanje tjelesnoj strasti. Burattini i u priči u kojoj se pojavljuje Blondie stavlja Zagora u poziciju ljudskosti na taj način, no tamo pak ispada da je sve potaknuto motivom da se Zagor i Blondie uvuku u dobro čuvanu negativčevu kuću.

U ovoj petoj priči Burattini se dotiče seksualnosti kroz jednu činjenicu; otkad je svijeta i vijeka, bilo je i biti će homoseksualaca. Burattini je učinio pozitivnu stvar što je ovu temu uključio u Zagorov kontinuitet, a ono što je značajno, što je bitno, da ova priča nije iskrivila bit Zagora, već je u savršenom skladu s likom. Zagor se ne postavlja iz ideoloških razloga, već se automatski stavlja na stranu slabijih i potlačenih. U ovom je slučaju dežurni despot Harbour, vlasnik ranča, koji je pokazao najgoru stranu homofobije: onu koja dolazi iz vlastitog doma i obitelji, mračnu stranu koja je spremna zatrti i uništiti sve oko njega, pa i vlastitu obitelj, jer njegov je sin Cliff homoseksualac.

Može se raspravljati je li tema ove priče homoseksualnost. Štoviše, riječ „homoseksualnost“ nikada se ne izgovara, nijedna scena ne pokazuje naklonost ili nježnost između dva muškarca i ne govori se o toj temi. Prije svega, tema je uskraćivanje prava da se bude ono što jest i Burattini se uspijeva s njome prilično učinkovito odnositi jer je temi pristupio s određenom diskrecijom, ali u isto vrijeme bez dvosmislenosti. Tako je onemogućio kontroverze koje apsolutno postaju beskorisne, a dolaze od dežurnih homofoba i onih koji eventualno imaju kritiku zbog Burattinijevog zauzimanja politički korektnog stava, tj. ubacivanje takve teme u Zagorov serijal. Kada kažem s određenom diskrecijom, onda mislim prvenstveno na to da je odnos između dva mladića prikazao suptilno, nema eksplicitnih scena, nema čak ni poljubaca, ali nije teško shvatiti njihov odnos, a opet taj odnos dobro funkcionira jer je u potpunoj suprotnosti s tiranskom i nasilnim karakterom Cliffova oca, a Zagor se zapravo bori protiv nasilja nad slabijim, ne ulazeći u određenu temu. U biti, ovo je klasična priča o sukobu između nasilnika i ljudi koji žele mirno živjeti svoj život, i to je sve. Ovdje je riječ o očitome: Zagor pomaže onima kojima je potreban, poput pretučenog kauboja, žene i njezine djece; žrtava obiteljskog nasilja. Ništa drugačije od onoga što je Zagor uvijek radio.

Da pojasnim kroz introspekciju. Zagor i Čiko spašavaju teško pretučenog mladića, iz čijih riječi izgovorenih u bunilu jedino uspiju shvatiti da dolazi s ranča Harbour. Zagor odlazi na ranč kako bi potražio pomoć i otkriva da je mladića želio mrtvoga vlasnik ranča. Zagor intervenira i ubija sve negativce. No osim ove površinski jednostavne radnje Burattini donosi priču o dvojici mladića koje je nasilnik Harbour uobličio kao dva degenerika, jer kontekst macho muškaraca sa Zapada nadilazi ono što je podnošljivo za jednog patrijarha-njegov sin Cliff i kauboj Jake su u ljubavnoj vezi. Tako zapovijeda svojim kaubojima da Jakea prebiju i ostave ga da umre, a sina drži zatočenog u podrumu poput divlje zvijeri.

Otac se pokazuje kao nepopustljiv i nesposoban zamisliti sinovljev životni put drugačiji od svog, spreman eliminirati sve i svakoga tko samo i pokuša preispitati njegovu ulogu patrijarha, njegovu viziju svijeta i stil života. Međutim, na ranču dvije figure preuzimaju važnu ulogu, a tu se opet vraćamo na srž ovog miniserijala. Žene imaju važnu ulogu u njima, a ovdje su to žene iz obitelji Harbour, Cliffova majka i sestra blizanka, koje se, prirodno i normalno, zauzimaju u njegovoj obrani od nasilnog oca, koji pak sipa odvratne optužbe da su od njegovog sina napravile degenerika jer su ga „tjerale“ da čita pjesme i da svira klavir. Kada Zagor, zahvaljujući Cliffovoj majci, razotkrije Harboura, on, suočen s nastalom situacijom, ne oklijeva s namjerom da ubije i sina, svoju suprugu i kćer.

Ova jezgrovitost priče donijela nam je prilično netipičnog Zagora u odnosu na junaka na kojeg smo navikli. Kako je ovo izvan kanona redovne serije, tako si je Burattini mogao dozvoliti narativnu slobodu i dati određenu dozu nemilosrdnog, opakog Zagora. To prvenstveno dolazi zbog nasilja koje su dvojica mladića pretrpjeli i to u potpunosti opravdava intervenciju Zagora jer čini ono za što je stvoren-brani potlačene i diskriminirane bilo koje vrste. U ovoj priči Zagor je nemilosrdniji no inače, a Burattini je namjerno dao interpretaciju takvog Zagora jer je eliminacija svih negativaca jedini način da kraj priče učinkovito djeluje. Ima jedna scena pri kraju priče u kojoj Burattini pokušava dati iskupljenje Harbouru, kada Cliff prilazi ocu na zemlji i naziva ga tatom, nakon svega što mu je učinio. No Harbour ostaje bijednik i đubre do samog kraja, a Zagor na kraju daje Cliffu, sestri mu i majci verziju događaja i slobodu odlučivanja o svojoj sudbini.

Što napisati o Francu Saudeliju?! Nedvojbeno ima vrlo osoban stil, potpuno drugačiji od kanonskih stilskih obilježja koje većina nas želi vidjeti kada je Zagor u pitanju, ali moram reći da je uspio dinamiku radnje prenijeti apsolutno dobro, kao i općenito atmosferu i izraze lica svih aktera. Svako malo neki detalj ukazuje na grotesku, nedostaje pozadinskih detalja, no ekspresivnost je svakako zajamčena. Ne vjerujem da bih ga volio vidjeti u redovnoj seriji, već je njegov stil meni dopadljiv u ovom kontekstu kratkih priča.

Za kraj, moram se osvrnuti na tajanstvenog pripovjedača. Na posljednjoj stranici tajanstvena osoba, koja je sve do ovog trenutka prikazivana u nijansama, konačno otkriva svoj izgled, ali ne i ime. Za početak, jedna mi stvar nije jasna. Ta se osoba nekoliko puta u miniserijalu jasno izražava u muškome rodu. Je li tomu kriv Ludensov prijevod (nemam Libellusova izdanja pa ne znam kako je tamo), ili je tako i u originalima? Dalje, ime joj se ne otkriva mada je jasno tko je u stvari ona, jer na zadnjoj korici Burattini nam nedvojbeno daje do znanja da je ona Noćni Cvijet, kćerka Mjesečeva Povjetarca koju je Zagor spasio i porodio u Burattinijevoj kratkoj priči „Mjesečev Povjetarac“.

Što se toga tiče priznajem da sam malo razočaran, jer Noćni Cvijet mi ne djeluje kao osoba koja zauzima važnu ulogu u Zagorovom šezdesetogodišnjem stažu, ali jasno mi je Burattinijevo stajalište kojim je ovu djevojku vidio kao osobu kojoj je Zagor odigrao važnu ulogu u njenom životu jer je bio uključen na odlučujući način koji je definitivno obilježio njen život, ali ja bih preferirao klasični lik koji se pojavljuje kroz serijal; recimo Virginiju, Fridu, Gambit, pa čak i Yleniu Vargu-kakvo bi to tek iznenađenje bilo. Iskreno, Burattinijev mi izbor pripovjedača djeluje pomalo iznenađujuće, osim ako nije izborom lika htio izbjeći uplitanje u redovnu ediciju, tj. Zenith, i tako u cijelosti ovom miniserijalu dati svoj osobni štih.

ZG PRIDA 4 Ljudska meta

Ukupna ocjena 25%

1, 1, 5, 4

Gejovština i pederastija. Tomu nije mjesto u Zagoru. Neki će spomenuti "pomicanje granica". U redu, danas te granice pomiču prema homoseksualizmu. A sutra? Kakvo bi moglo izgledati pomicanje granica u Zagorovu svijetu? Možda kao općenje vrača s nekom životinjom, u nekakvom magičnom obredu? Neka, hvala. Ja nisam za pomicanje granica u Zagorovom svijetu. Haugh!

28.03.2022
    12:17:00 sati

7, 7, 7, 6

U ovim kratkim pričama rijetko kad očekujem inovativnost, većinom tražiš neku vrstu uvjerljivosti u toj kratkoj zgodi koja se desila - ovdje je Bure to čak dobro odradio, Zagor ulijeće ko anđeo osvete i nema tu milosti, njega se seksualnost ne tiče, mlatiš slabije, ideš dolje rođo! Sama tema homoseksualnosti ovdje nije me nešto previše dotakla, niti je nešto previše naglašena da bi dala ocjenu gore ili dolje. Simpatičan element za Zagorov svijet, ništa više.

Crtež neobičan, ali paše priči, ima tu neku divljaštinu, sasvim dobro. Naslovnica ok, ali baš ništa više od toga.

Kao i recezenta, i mene je razočaralo otkriće pripovjedača... Ćorak, ako mene pitate. Riječ je o liku koji nije toliko ukomponiran u Zagorov svijet da bi opravdalo sve ovo... možda se nešto u budućnosti promjeni, ali zasad, no, no, no...

28.03.2022
    13:43:00 sati

Ukupna ocjena 35%

2, 2, 6, 5

Nitko nije uočio grešku da detektiv Zagor dolazi pred Harboura govoreći da je pomogao njegovom kauboju koji se zove Jake? Lik mu se, u rijetkim trenucima svijesti, uopće nije predstavio, samo je jecao za Cliffom.

Ma bezveze priča, Zagor više ne provodi pravdu racionalno, lomi sve pred sobom. Znači, već viđeno. Nasilnik koji radi sve da bi ispunio cilj zaustavljen na svom teritoriju od strane jačeg, još nasilnijeg. Posebnost je ta da su spašeni likovi homići. Ništa bitno, ništa epsko, ništa što opravdava postojanje ovog serijala osim što je Bure tu priču umjesto u neki maxi ubacio u serijal čija je jedina svrha otkriti tajanstvenu osobu koja zna toliko o Zagoru.

Nakon zadnje stranice i otkrića pripovjedača mi je bilo samo "Ma tko je ova? Kćerka, sigurno". Nikakvog se ja maxija nisam sjećao (iako sam poslije vidio da sam ga pročitao i komentirao). Onda sam prigrabio i zadnji broj, a o tome kad dođe vrijeme, tj. recenzija.

Crtež i stil koji izlazi iz okvira tradicionalnog Bonellija zanimljivi, ali ne baš dopadljivi.

28.03.2022
    17:20:00 sati

Ukupna ocjena 35%

3, 1, 6, 5

Ne znam jel Burattini mislio da je Bonelli općenito nazadan naspram francusko/belgijskih i američkih stripova gdje je homoseksualnost standard i pojavljuje se redovito kao obaveza, ali napraviti scenarij za Zagora sa takvom temom je totalni promašaj i još prikazati Zagora koji nemilosrdno ubija sve po redu kao da ponovno osvećuje roditelje…?
    28.03.2022
    19:20:00 sati
  • Qwertz

6, 6, 5, 10

Ne znam što je ovdje više apsurdno. Saudelijev crtež? Burattinijeva priča?

U redu je malo modernizirati serijal, ali nemojte mi ubacivati pede...khmmm...hOmOsEkSuAlCe u omiljeni strip. Zašto, Burattini, zašto? Možda će netko reći da sam zaostao u vremenu, da sam staromodan, da sam nacist ili tako nešto, ali ne zanima me. Jednostavno mislim da to nije normalno. I ne, nisam homofob. To bi značilo da se bojim takvih likova. Ne bojim se, nego ih samo smatram nenormalnima i definitivno mislim da takvoj temi apsolutno nije mjesto u stripu poput Zagora. Ipak, moram reći da iznimno poštujem jednu osobu hOmOsEkSuAlNe orijentacije: Freddiea Mercuryja. Čovjek je bio legenda i uopće ne bih bio protiv toga da se on pojavi na stranicama stripa. Možda je bio i najbolji pjevač svih vremena. Zamislite da se pojavi na stranicama nekog Bonelli junaka, to bi bilo epski.

Uglavnom, crtež je loš. Mislim da bi svatko tko ima barem jednu funkcionalnu ruku spojenu na tijelo mogao crtati bolje od njega. Ima dinamičan crtež, to moram priznati. Ali, džabe ti dinamika, kad izgleda kao da crtaš nogom.

Najbolji dio stripa je, apsolutno, Rubinijeva naslovnica. Mislio sam dati ocjenu manju od desetke zbog malo lošijeg Zagorovog lica, ali onda sam vidio unutrašnjost stripa i shvatio kakav je Rubini zapravo majstor.

28.03.2022
    20:02:00 sati
    Qwertz

7, 5, 7, 9

Revolucionarno! Smiono! Emotivno! Ili bi barem Bure opisao ovako ovu epizodu. Zapravo se (opet!) radi o klasičnoj priči, ovaj put o bogatom rančeru i zabranjenoj ljubavi njegovog naseljenika. Možda griješim, možda to nije nedostatak nego je to tako namjeno napravljeno. Kako je kratak format, scenarist ne može gubit previše vremena na buratinoze pa priča ispada da je bolja što je ogoljenija. Možda je recenzent u pravu, možda je ovaj balans izmeđi jasne ali indirektne prikazi ljubavi pun pogodak a ne kukavičluk. Što više čitam komentare, to više smatram da je Bure pogodio gdje je trebao.

S druge srane imamo crtež. Ako je nečemu Bure doprinio, onda je to što je uspio da kroz kraće forme Pripovijesti iz Darkwooda i ovih novela već afirmirani crtači rade na Zagoru. Saudelija znam sa Dylana i tamo mi nekad nije bio baš omiljen. Likovi su mu bili čudni, sjene također a lica i konture oštre. Kasnije sam se naviknuo njega a još kasnije sam otkrio njegovu S&M Plavušu i njegov fetiš na stopala... ehem, druga priča. Saudeli ne briljira previše. Table su mu često praznjikave ali su likovi upečatljivi mada možda ne uvijek dosljedno nacrtani. Isto je i sa Zagorom. Meni nije to zasmetalo ali sam vjerojatno u manjini U globalu ljubavni tvist podiže priču ali možda ne toliko koliko je mogao da se recimo Cliff ili njegova sestra ipak uspjela osvetiti ocu. Ali Bure nije mogao do kraja poraziti macho muškarca mitološkog Divljeg Zapada.

28.03.2022
    22:09:00 sati
  • Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

29.03.2022
    03:39:00 sati

5, 4, 7, 6

29.03.2022
    06:55:00 sati

7, 8, 8, 7

Pa evo, dotakli su se i ove teme, bilo je samo pitanje vremena. Kako piše u recenziji - diskretno i nedvosmisleno. Strip je ok, a zadnja stranica me šokirala jer nisam očekivao otkrivanje identiteta prije zadnjeg broja. Sada pokušavam dokučiti tko je ova.

29.03.2022
    18:19:00 sati

9, 9, 9, 10

Dobro uradjen Zagor, fino nacrtan, i napisan sa inspiracijom "Brokeback Mountain", ali u Zagorovo doba.  Meni je osvezenje vidjeti da se ovaj serijal tematski malo razvija, koliko toliko, tako da mi je ovo bas prijalo.  Kao i ostale epizode Darkvudskih romana, ova je takodje iznad prosjecna.  Saudelli na odlicnom nivou.  Naslovnica vrh.

29.03.2022
    20:21:00 sati
  • Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Za strip je jako važna priča, scenario...MEĐUTIM, za strip je ipak najvažniji CRTEŽ. A Bože moj, strip se može ispričati bez ijedne riječi, samo slikom. Da se to može, moja ocjena crteža ovog rugla bila bi niža od jedinice. Ljudi moji, tko ovo uopće može čitati, listati...? Umjesto da imamo lijepo KIOSK izdanje Mister Noa, nas izdavači dave teškim neukusom...

30.03.2022
    00:29:00 sati
  • Ukupna ocjena 94%

9, 9, 10, 10

Iako je guranje trendova u sve sfere naporan i ziheraški potez kukavica ovdje ću ga ipak podržati. Zamjerka je jedino u tajmingu i formatu. U Zagorov univerzum ova tematika je trebala doći davnih dana, u redovnoj seriji, nogom u salonska vrata pa kud puko da puklo, ne zakašnjelo bojažljivo skrivečki na mala off-edicijska vrata. Al' ajde, bolje ikad nego nikad.

"otkad je svijeta i vijeka, bilo je i biti će homoseksualaca" ispravno piše recezent, stoga se nadam da će ovaj sramežljivi iskorak biti samo prvi korak u širenju zagorbonelijevskih kanonana na besmislen užas svih homofoba i onih koji, eto, homoseksualce toleriraju, ali, jelte, ne u "svom (zagorovskom) dvorištu".

Brutalan beskompromisan Zagor i zabranjena ljubav protiv nerazumne primitivne mržnje, palac gore od mene. Crtež odličan, reduciran, sveden na bitno, taman po mjeri tematike. Čak i pozerska naslovnica ovdje ima smisla.

30.03.2022
    19:52:00 sati
    verab

7, 6, 4, 8

Saudelli je dosta loše ovo nacrtao.. Nije mi njegov crtež nikad sjedao, možda u kombinaciji sa nekim drugim crtačem ajde, ali ovdje baš upadaju u oči ti njegovi nezgrapni likovi.. Sama priča je vjerojatno najslabija u ovom mini serijalu.. Ono što iznenađuje je to da se Burattini malo pozabavio pitanjem gay tematike, što sam do sad jedino vidio u Ken Parker serijalu (ali on je revolucionaran sam po sebi, tako da za njega to i nije čudno)..

Napokon otkrivamo misterioznog pripovjedača priča i radi se o ženi.. Na prvu me jako asocira na Marie Laveau, ali s obzirom na Saudellijev crtež, ne mogu reči sa sigurnošću.. Ostaje da vidimo zadnji dio, u kojem ćemo napokon saznati o kome se zapravo radi..

10.04.2022
    19:41:00 sati

• Crtamo stripove!