Put za raj

ZG VCSP 32 | 160 str.

Nakon neuspešnog sprečavanja pljačke i otmice, Zagor se obreo u naizgled rajskom mestašcetu Nieden. Međutim, zajedno sa njim tu je i pljačkaš Dempsi, a izgleda i da stanovnici Niedena imaju tajne koje po svaku cenu žele da sakriju...

Crtež 2

C*4

• Rajska dolina
    ZG LUSP 40
  • Put za Raj
    ZG VCSP 32

• La valle dell’Eden
    ZG SPEC 32

• Prva epizoda čiji scenario potpisuje Rikardo Seki, prevashodno scenarista Natana Nevera, uz povremen izlete na Dilanu Dogu i Topolinu;
  • Rikardo Seki je, inače, sin Lučijana Sekija, poznatijeg kao Maks Bunker;
  • Čiko se ne pojavljuje u celoj epizodi;
  • Naslov originala je „La valle dell’Eden“, što je italijanski prevod čuvenog romana Džona Stajnbeka, „East of Eden“, pa bi ova sveska u stvari trebalo da se zove „Istočno od Raja“;
  • Frejr zaista jeste božanstvo u nordijskoj mitologiji, vezano za mir i prosperitet;
  • I likblomst, mrtvački cvet, zaista postoji – samo što nema čudotvorna dejstva i dobio je to ime usled smrada koji ispušta, a ne mesta na kome raste.

„Jesi li znao da će Seki raditi naredni Zagor Specijal?“, reče mi Dušman nekad davno, davno, u doba dok je svet bio veći i virus bio tek daleka vest iz daleke Kine, ako je uopšte i bio vest. E sad, ja volim Sekija. Za one koji ne znaju, Rikardo Seki, sin mnogo poznatijeg Lučijana Sekija (zvanog i Bunker), italijanski je scenarista koji je mahom radio na Natanu Neveru, a napisao je i ponešto za Dilana Doga ponešto više za Topolino brojne spinofove koje Dizni Italia štanca. Na Neveru je pokazao bezmalo neverovatnu snalažljivost u karakterizaciji likova koji nisu njegovi: „Žrtve i dželati“ verovatno su najbolji Natan posle broja dvesta, epizoda u kojoj glavni junak mora da se pomiri s time da je njegov život jednostavno neuspešan, i da je to u redu… ne ispadne svaki život kako treba. Seki je u stvari uz Alberta Ostinija bio kičma Natana godinama, onaj ključni sastojak nužan svakom dugovečnom serijalu: scenarista koji će pisati dobre filer epizode. Poslednji Natan koga sam kupio bio je Sekijev, prvi njegov rad nakon „Rata svetova“: „Mračne tajne“, u kome nakon svih usiljenih promena likovi ponovo podsećaju na sebe, a promene ostavljaju tragove na njihovu psihu, umesto da se samo ređaju bez kraja i konca. U stvari, taj Sekijev povratak na Natana me je podsetio na kratkotrajni povratak Brajana Fulera na TV seriju Heroes, gde takođe, makar u nekoliko njegovih epizoda, likovi ponovo imaju smisla a događaji težinu, iako naravno znamo da će se sve vratiti u normalu naredne nedelje. I kao i Fuler na Heroes, Seki na Natanu me je uverio da ne želim više da čitam gluposti koje Perniola, Ešer i Rigamonti žvrljaju kad sve to može i mora mnogo bolje. Na Dilanu se Seki malo slabije snašao, njegov „Dan porodice“ je… okej, ali ne više od toga. Pristojne ideje, ne najsrećnije izražene.

Stoga, da, zanimalo me je kako će se snaći na Zagoru. Fakat da Zagora nisam čitao u ovom veku (osim „Zenita 666“, koji je bolje potisnuti) i da je verovatno poslednja epizoda koju jesam čitao bio prvi povratak Helingena nakon „Demona ludila“ mi nije smetao, a ni fakat da je to famozni Zagor – ne postoje loši likovi i loši serijali, postoje samo loši scenaristi. Kod Zagora su Kasteli i Sklavi to već višestruko dokazali.

Doduše, kad mi je Dule nedavno poslao Sekijev Zagor Specijal, setio sam se da postoje i loši crtači: Manđantini, stilski negde na pola puta između blaženopočivšeg Romaninija i braće Espozito kad se ne trude, ali slabiji od svih njih, u načelu uspeva da ima jasnu naraciju, mada se to u Boneliju podrazumeva; sve ostalo ne uspeva. Ni da napravi atmosferu, ni da prikaže osećaje na licima likova, čak ni da mu Zagor liči na Zagora u svakom kadru. Ima jedna scena u kojoj devojka Ingrid sa jedne visoravni pokazuje Zagoru lepote gradića Niedena i u kojoj bi Manđantini trebalo to da dočara. Ali, umesto da detaljno crta planine i šume i prirodu, Manđantini nam stavlja jednu kravu i neku pticu u prvi plan, pa onda Zagora u drugi, i tek skicira lepote prirode u trećem. Svakom svoje, možda čovek gaji duboku naklonost prema kravama i veliki je ljubitelj vimeta, ali prilično sam siguran da je Sekijev scenario zahtevao da akcenat bude na nečem drugom. Videh da je Buratini dovukao Maksa Bertolinija da crta Darkwood Novels – prava grehota je što njemu nije poveren crtež. Ni „Kad-porastem biću Vila“ Pičineli se nije proslavio sa naslovnicom: korektna je, ali je zaista mogao da odabere neki dramatičniji trenutak iz druge polovine sveske, umesto generičkog „upucaše Zagora“ motiva.

No, crtež na stranu, on me nije ni zanimao, iako je u dobroj meri pokvario dojam: kakva je priča, kakav je scenario? Kada mi je Dušman poslao PDF, imao sam mnogo posla, te sam, logično, obećao da ću dostaviti i komentare na dijaloge i tome slično – što mi je uostalom prešlo u naviku, više ne umem ništa da čitam a da ne lovim greške ili da ne razmišljam kako bi to moglo bolje (tako da me deca često slušaju kako se raspravljam sa urednicima/prevodiocima dok im čitam Džeronima Stiltona pred spavanje). To je, naravno podrazumevalo bar dva čitanja.

Na prvo čitanje, priča je bila… u redu. Kao što rekoh, nisam čitao Zagora dve decenije, a u stvari i duže, pa nisam siguran da li je ovo bolje ili gore od standarda (mada, kažu mi da je bolje), ali zaplet ne vređa inteligenciju, rasplet samo malo, priča ne škripi i klizi (osim u jednom delu, na sastanku seoskih glavešina koji smara, ali i to je kratko), i sve skupa, nisam se osetio prevarenim što sam pročitao tih 160 strana.

Ali nisam ni bio oduševljen. Da ne kažem da sam očekivao više.

Priča prati Zagora koji nakon neuspešne pljačke diližanse koja se pretvorila u otmicu pokušava da spasi mlađahnu devojku Ingrid od pljačkaša Dempsija. To kreće po zlu, i sve ih onesvešćene pronalaze stanovnici Niedena, mesta iz koga je inače devojka. Lokalci se diče time kako nemaju oružje, kako su miroljubivi i žele da ih Zagor i Dempsi napuste što pre, a naročito pre njihove godišnje svetkovine koja se odigrava sutra uveče. I sad, priča je odavde mogla da krene u dva pravca: u „Zagor mora da natera miroljubive seljane da se late oružja kako bi zaštitili svoj način života“ ili u „gradić sa mračnom tajnom“. Prva je ređa kod bonelijane, ali češća kod vesterna; drugu smo već imali mnogo puta – ako ništa drugo, „Hagotova moć“ iz davnih vremena pada na pamet.

Nadalje slede SPOJLERI.

Seki se rešio za drugu varijantu, i zaista, „Put za raj“ može izgledati kao razvodnjena „Hagotova moć“, mnogo grđe nacrtana i sa osetno slabijim negativcima. Gradić ima mračnu tajnu, da, njegovi stanovnici jesu miroljubivi osim kad nisu: a nisu kada na svake dve godine žrtvuju po jednog od svojih sugrađana božanstvu Frejru, kako bi iz leša žrtve izrastao čudesni cvet likblomst koji daje čudesan eliksir Frejrsblod što leči sve rane i uz pomoć koga je i Zagor spasen. Ingrid je došla kako bi ubedila svog brata Hansa da ne postane ovogodišnja žrtva, ali on želi da se žrtvuje za dobrobit Niedena – a meštanima se mešanje Ingrid ne dopada i na Zagoru je da spase devojku uz neočekivanu pomoć Dempsija. Ipak, sve odlazi bestraga, i na kraju, nakon što je pobegao sa Ingrid, Zagor obaveštava vojsku šta se u Niedenu zaista zbiva. E sad, Seki kao da izbegava sve neprijatne moralne dileme koje bi jedan čitalac Natana Nevera očekivao da nađe u njegovim scenarijima. Naime, žitelji Niedena zaista jesu miroljubivi osim u jednom konkretnom slučaju, jesu spasli Zagoru život, građani svih zemalja sveta su se neretko žrtvovali za dobrobit svoj domovine, bilo to pravedno ili ne, i imamo spomenike da ih slavimo a ne da ih proglašavamo za jadnike pomućenog uma. Sve skupa, i pored toga što se ponašaju mnogo sumanutije u drugom delu priče nego u prvom, sudbina koja je snašla Niedence ne deluje u potpunosti zasluženo. Glavni negativac, doktor Ludvarg, uopšte se ne ponaša kao negativac dok scenario to od njega ne počne da zahteva, i možda bi bilo bolje da je razdvojen na dve ličnosti, jednu koja bi oslikava racionalnu stranu kulta Frejra, i drugu, onu iracionalnu. Drugim rečima, priča je još okej, ali scenario ima mnogo mana – no, kad se sve sabere, podnošljivo je.

Ali onda je došlo drugo čitanje, i zapazio sam nešto interesantno: u celoj priči, Zagoru jedva da bilo šta polazi za rukom:

• ne sprečava odmah pljačkaše diližanse kako ne bi izbio pokolj, a pokolj ipak izbije;
  • kreće ranjen da spasava Ingrid, usled čega Dempsi upuca i Ingrid i njega;
  • pokušava da se oduži seljanima, ali otkriva njihovu mračnu tajnu koju oni žele po svaku cenu da sakriju;
  • daje Dempsiju priliku za iskupljenje, koju ovaj koristi za krađu, usled čega je uništen Frejrov hram;
  • kreće da spasava Ingrid, ali njegov plan apsolutno ne uspeva, i upada u dilemu da li da ubija ili ne, koju mu tek Dempsi pomaže da izbegne;
  • i na kraju, daje vojsci mesto gde žive Niedenci, koji se sigurno neće mirno predati, uništavajući tako ljude koji su mu spasli život.
  • Zagor, postupajući nesumnjivo ispravno i valjano, bezmalo čini stvari gorim nego što jesu, i kad se spasava, to je prevashodno zahvaljujući drugima. I to nije sve, i ostali likovi (sem Dempsija, kome je data više anarhistička nego razbojnička ličnost, što je takođe interesantno) imaju dobre namere… a na kraju raj postade pakao. Drugim rečima, „Put za Raj“ je priča o neuspehu dobrih namera, kojima je popločan put za pakao. Čime je onda popločan put za Raj?

I ovde bi bio KRAJ SPOJLERA.

Scenario, uprkos svemu, ne uspeva da iskaže navedene ideje u dovoljnoj meri, slično kao što se Sekiju već desilo na Dilanu u „Danu porodice“, mada, pošto je to Dilan, lakše je uočiti da se nešto krije iza kulisa. Ovde je to zahtevalo malo veću slobodu kod prevoda naslova (bukvalan prevod bi bio „Rajska dolina“, ali ne bi bio ispravan, pošto je epizoda u stvari nazvana po italijanskom prevodu Stendalovg „Istočno od raja“ – a opet, „Istočno od raja“ zvuči krajnje neprikladno kao naslov Zagorove priče) i na još nekim mestima, ali rezultat je, uz malo sreće, epizoda nad kojom će se makar neki iole zamisliti. Iole.

S druge strane, ne treba učitavati ni previše značenja u celu priču: Seki očigledno nije krenuo da radi dekonstrukciju Zagora, njegovih moralnih načela i sveta; „Put za Raj“, drugim rečima, nije „Demon ludila“, niti to pokušava da bude. Zagor je stavljen u situaciju u kojoj nikako ne može da pobedi i u kojoj sva njegova jasna moralna načela ne vrede mnogo – ali ni u jednom trenutku nije poljuljan, niti misli da je uradio nešto pogrešno. Jer u stvari i nije, priča nije mogla da ima srećan kraj za sve.

Moglo je sve to, naravno, i bolje. Mogao je Zagor da održi govor, sličan onome koji drži Dempsiju, koji bi makar pokušao da preobrati stanovnike Niedena, umesto što se sve završilo haosom i eksplozijom (mada – onda ne bi stajalo to da glavni junak, uprkos dobrim namerama, ne uspeva da uradi ništa); u drugoj polovini epizode, meštani su mogli da budu predstavljeni manje kao negativci, a više kao ljudi sa jednom velikom manom; i, iznad svega, mogao je ovo da crta Bertolini, a ne onaj kravoljubac.

Ali, sve skupa, u pitanju je solidna ideja, donekle kilavo realizovana i, nažalost, vrlo loše nacrtana.

Drugim rečima, i Sekijeve namere su bile dobre, ali je negde na putu malo zalutao i ipak prošao malo bolje nego Zagor.

ZG LUSP 39 Knjiga sjena

6, 6, 2, 7

04.07.2020
      13:03:00 sati

7, 3, 4, 9

Sekijev debi na Zagoru je ipak ispao veliko razocarenje za mene. Epizoda se moze podeliti na dva dela: zanimljivi akcioni pocetak pa se nesto desi i onda sledi drugi deo price koji je vise u stilu u recenziji vec spomenute Hagotove moci, ili bi barem taj drugi deo price to zeleo da bude.

Pocetak je zanimljiv, uobicajena western situacija prisutna i kod Zagora i kod drugih slicnih stripova a to je pljacka kocije tokom putovanja. Medjutim, da Zagor toliko oslabi od jednog metka koji mu je prosao kroz rame (a znamo sta je sve preziveo) da ne moze da savlada Dempsija i da ga napadne sekirom umesto da ga razourza pistoljem mi je potpuno apsurdno. I onda sledi scena zbog koje najvise zameram Sekiju a to je Dempsijevo pucanje u Ingrid i Zagora iz neposredne blizine. Po dva metka u oboje! Ingrid prezivi sama od sebe, a Zagora kao spasi carobni napitak iz sela. Ma dajte nemojmo preterivati, prvo Dempsi ne moze da promasi s one razdaljine, pod dva- dva metka u telo (a Zagor je vec pre toga popio jedan u rame) i instant si mrtav ili u roku od par sati jer krvaris kao lud, tu nikakav carobni napitak ne moze nista da pomogne. Mislim da cak ni u onom najnaivnijem Zagorovom periodu on nije primio tri metka direkt u telo (jeste ga jednom upucao snajper doduse). Dakle potpuna debilnost da to Zagor prezivi uz pomoc carobnog napitka i Ingrid da prodje skoro pa neozledjena.

Drugi deo price se odmah shvati u cemu je caka cim Ingrid ne zeli Zagoru da isprica o bratu ,,koji treba da ide na dalek put". Zagor i tu vuce jos par glupih poteza, a tek da dopusti krvolocnom Dempsiju da mu bude pomocnik mi je van pameti. Nemam komentara. Drugi deo pokusava da bude atmosferican, zlokoban, ali niti se to postize Sekijevim scenarijom niti to moze da postigne Mandjantini. Moralno pitanje epizode je toliko ocito postavljeno i nabija se na nos citaocima da ispada potpuno glupo, pogotovo da to pitanje postavlja hladnokrvni ubica kakav je Dempsi.

Djole u recenziji spominje da je video da Burattini saradjuje sa Maxom Bertolinijem na Darkwood Novels, to nije prvi put da Bertolini crta za Zagora. Nacrtao je jednu pricu u okviru Odabranih prica/maksija: Sumske price/Bubnjevi iz sume, zapravo minijaturu koja je, gle slucajnosti i ironije, vrlo slicne tematike ovoj epizodi. Zove se Edn Fols i tu Zagor i Ciko nailaze na jos jedno selo puno fanatika koji zive po svom religioznom zakonu i s kojima Zagor mora da se suoci. Iako je i ta epizoda naivna, barem je kratka i bolje prikazuje sustinu problema i pokazuje normalniju Zagorovu reakciju na takvu situaciju.

Mandjantini los, ali ipak ne potpuno katastrofalan, ali mozda i bolje sto je nije crtao neko talentovaniji (kao prizeljkivani Max) da ne trose svoje vreme i sposobnosti na ovako ispraznu pricu. Interseantno je da ima mnogo nemih stranica, bez dijaloga, i da se dosta rusi klasicna bonellijeva resetka i da imamo jedan kadar velicine cele stranice sto je ogromna retkost u Zagoru, ali i na skoro svim drugim Bonellijevim serijalima nastalim pre 21. veka.

Piccinelijeva naslovna strana jako dobra, medjutim kao sto je vec receno mogao je neki drugi zanimljiviji i efektniji motiv da se odabere za naslovnu stranu.

10.07.2020
      01:33:00 sati

6, 6, 5, 5

Za zaborav.

10.07.2020
      17:50:00 sati
    • brancika

8, 6, 7, 7

12.07.2020
      22:32:00 sati
      brancika

7, 6, 4, 7

Priča novog scenarista nije loša, iako ništa novo ni originalno, sadrži određenu dozu mističnosti i napetosti, ali me nije dojmio pomalo zbrzani  i nedorečeni kraj.

Crteż - čovječe, Manginatini...najgori Zagorov crtač ikada! Chiarolla je naspram njega maestro!
      Još je crtač u početku i nije bio baš toliko loš, svidio mi se njegov crtež u Traperima iz utvrde Arrow, a bio je ok i Orlovima sjevera i Anulkinom prokletstvu. Ali svakim slijedećim (ne)djelom sve je gori i gori.

Piccinelli je napravio upečatljivu, ali nažalost nemaštovitu naslovnicu. Moglo je to mnogo bolje.

21.07.2020
      01:39:00 sati
    • Ukupna ocjena 58%

7, 5, 5, 7

21.07.2020
      06:41:00 sati
    • legaz

Ukupna ocjena 41%

5, 5, 1, 8

Ocena za crtež govori sve.

21.07.2020
      19:34:00 sati
      legaz
    • DuskeArrow

5, 4, 3, 6

Vrlo dobra recenzija. Apsolutno se slazem sa svime napisanim.

Daleko je ovo od dobre epizode. Ideja ok ali scenario nikakav. Crtez ocajan, naslovnica ok.

28.07.2020
      12:23:00 sati
      DuskeArrow
    • vešmašina

6, 4, 6, 6

O crtežu i ušima vjerojatno bude već govora u komentarima. Dvije stvari su jako scenaristički sporne; prvo zbog čega je Zagor pustio Dempseya da mu pomogne u spašavanju djevojke? Niti jedan element ili razlog tome, a da je postojalo opravdanje to se moglo eventualno objasniti prilikom puta za Stonewall pa da se kroz priču i scenarij razbojnik odjednom preobrati i Zagor ga usmjeri na pravi put. Ovdje tog nema i postoji ogromna scenaristička rupa.

Zagorovo drukanje vojsci o selu i njihovim običajima je druga sporna situacija (ne govorim o tome kako Zagor popije par metaka i drugi dan ko nov) - koliko puta se susreo s raznim skrivenim zajednicama ili Indijancima koji imaju neke primitivne i surove principe, ali opet ovdje se radi o ljudima koji svjesno rade to kaj rade i njihove žrtve svojom voljom tome pristupaju. Otkud pravo nametanja kaj je okej,a kaj nije ako postoji vlastita volja?

Ok, spasio je djevojku (i opet ostao rđavog k..ca :) ), ali zatiranje nečije tradicije, običaja i načina života nema veze sa Zagorovim poslanjem

30.07.2020
      07:48:00 sati
      vešmašina

8, 8, 8, 9

Pročitavši ovaj strip, nisam mu našao niti približno toliko mana koliko recenzent navodi.. Da ga idem čitat drugi put, vjerojatno bi mi neke stvari zapele za oko, ali nemam tu namjeru.. Mani je priča ok.. Puno puta se Zagor susretao sa skrivenim zajednicama, sa miroljubivim zajednicama koje ne koriste oružje i sl., tako da je ova tematika već dosta istrošena.. Ok, priča sa cvijetom je neka novina, ali miroljubiva zajednica koja prinosi ljudske žrtve baš i nije..

Bez obzira na sve, meni je priča bila zanimljiva i uživao sam u čitanju.. Mangiantini nikako nije najlošiji Zagorov crtač, ima i puno gorih izletnika koji su probali ostaviti svoj trag na serijalu.. Smatram da mu crtež nije toliko loš.. Naravno da ne blista, ali je sasvim čitljiv i ugodan.. Naslovnica je upečatljiva i lijepo nacrtana.. Nema nekog posebnog elementa na njoj, pa je zato malo manje atraktivna..

01.08.2020
      13:47:00 sati
    • Ukupna ocjena 53%

5, 6, 4, 8

04.08.2020
      12:57:00 sati
      sumohrvat
    • jasa

8, 4, 4, 5

Ovo je loše, ali hajmo reći da je puno zabavnije od generalno loših epizoda Zagora u posljednje vrijeme.

Sama ideja je OK, ali je izvedba loša, likovi su neuvjerljivi, Zagor je neuvjerljiv, čitava priča je neuvjerljiva, upitan je i moral iza Zagorovog postupka i tako. Ipak, pročita se brzo i donekle je zabavno, valjda što sam veliki fan mističnih zajednica sa opskurnim običajima.

Crtež je loš, Manđantini je vjerovatno jedan od najlošijih Zagorovih crtača s tim da mi je dobar u krajolicima, npr. meni je skroz super prikaz grada i svetišta.

Naslovnica bi bila dobra za neku drugu priču, ali ovdje se moglo toliko drugih elemenata prikazati, npr. onaj kadar kad Zagor ugleda svetište, to bi bilo super, ovako je naslovnica samo dobro nacrtana, ali motiv totalna fula.

Nažalost, Zagor se namjerno ili nenamjerno uništava, više od pola onog što izađe je katastrofa, neke trivijalne, glupe ideje, scenarij uglavnom nevješt, previše povrataka, loši crtači crtaju najviše. Kad se sjetim kojim je putem Zagor krenuo devdesetih i uporedim s ovim sad, suza krene XD Šteta za jednog junaka sa tako širokom žanrovskom paletom. Respekt Buretu na ljubavi i mnogim dobrim epizodama koje je napisao, ali mislim da je izgubio kompas i da Zagora podhitno treba reformisati, i to redovnog Zagora.

06.08.2020
      08:19:00 sati
      jasa

6, 5, 3, 5

Vrlo teška priča za ocjenjivanje. Da je priča skroz glupa - to nije, ali isto tako i nije nešto vrijedno pamćenja. Tema prežvakana, samo se možda ovdje scenarista malo poigrao sa Zagorovim postupcima praktično mu šatpavši u ovo šta će da radi, pa je Zagor svirao po scenarističkom nahođenju umjesto da se scenarista vodio uobičajenim šablonskim Zagorovim ponašanjem. Sam scenario nekako pušta vodu na sve strane. Možda kanta u koju su pomuzli kravu sa slike ima rupa, a možda je i to rajsko mlijeko čudotvorno, pa je i samog scenaristu začaralo i scenario je oživio i počeo sam da se piše, ovog puta šaptavši scenaristi na uvo. Šalu na stranu, vrlo mi glupo izgleda da neko na onako banalan način ubije Zagora i da ga onda onako ožive. Zagorove akcije su čudne, smušen je, oklijeva kad ne treba, na kraju je previše surov prema ljudima koji i nisu nešto mnogo strašno krivi, jer njihove žrtve su praktično dobrovoljci... Dempsijev lik je ljigav, ali nekako bez potrebe dobija preveliku ulogu, posvećeno mu je mnogo prostora iako nije jasno s kakvim ciljem. Što se tiče crteža, likovi su ružni, pejzaži su nešto bolji a kuće solidno crta. Naslovna nema veze s događajima iz priče, motiv je mogao da bude mnogo bolji.

16.08.2020
      20:22:00 sati

10, 10, 10, 10

22.08.2020
      14:59:00 sati

7, 2, 6, 6

Pročitao sinoć strip pa recenziju i odmah mi je palo na pamet da se Djole nije tek tako vratio recenziranju. Ovaj strip baš vuče čitatelja da komentira jer novajlija u Zagorovom staffu Riccardo Secchi nije imao namjeru napisati neku priču za popunjavanje prostora, još jedan specijal u nizu od kojih vjerojatno svi mi velikoj većini njih brzinski zaboravimo i temu i sadržaj. Ovo jest loša epizoda ali ju ne bih svrstao u onaj odjel "Za zaborav" jer je tu toliko glupih scenarističkih rješenja da mislim da će ovo biti teško zaboraviti.

Tema je vrlo dobra, nije neviđena (što nakon toliko vremena uopće i može biti neviđeno?) ali nije ni izlizana što je najbitnije a što sam zbog naslovnice mislio da jest (o tom više poslije). Ipak, scenaristička izvedba je vrlo zanimljiva, čak pomalo drska za nekog tko prvi put piše scenarij u nekom serijalu jer ovdje Secchi šeta od obične izlizane Bonelli rutine do neobičnih situacija (kad je Zagor tri puta ranjen?) i potpune promjene Zagorovih načela, bar sam ja to tako doživio.

Na primjer, početak je rutinski, često viđena situacija i u Zagoru i Texu, za mene prilično iritantna. Znači, pljačkaš za vrijeme pljačke izgubi dominantan položaj ali napravi otmicu, ucjeni glavnog junaka, ovaj si nešto misli da će ako se bude opirao ubiti nedužnu žrtvu otmice i baci oružje a onda taj pljačkaš, koji je prethodno u toj pljački ubio par ljudi (i vjerojatno ima debeli CV na tom polju) ne ubije Zagora/Texa već pobjegne kao otmičar (a kad mu ovaj poslije pođe tragom i dođe iza leđa kaže si u brk nešto tipa "Trebao sam ga odmah tamo ubiti"). To je toliki klišej da bih ga kao glavni urednik ovih dugovječnih serijala zabranio. Taj klišej je Secchiju trebao kao podloga za približavanje Zagora središtu glavne radnje. Međutim, i tu Secchi čini neviđenu glupost. Zagorov pokušaj da savlada Dempseyja i oslobodi Ingrid propada, Dempsey u oboje ispali po dva metka ali oni prežive, Ingrid čak i neokrznuta, pa ona je u selu već medicinska sestra Zagoru. A Dempsey pogriješi pa stane na zamku za divlje svinje. Bože sačuvaj! Zar to nije moglo proći tako da Zagor ubije Dempseyja, ali u tom dvoboju još jednom lakše ranjen ipak bude odveden u Nyeden? Tako bi bio ostvaren cilj da Zagor dođe u mjesto glavne radnje. Nameće se pitanje zašto je Secchi trebao živoga Dempseyja?

Mrvica zanimljivosti je u tome ugođaju sela i misteriji ali samo na početku. Kako radnja odmiče, nakon par listova, jasno je da tu nešto ne valja, da se događa nešto neuobičajeno. One dijelove o tome kako nastaje spasonosna mast ne bih kritizirao, autorova mašta, to je u redu. Ali, što Zagor radi nakon otkrića velike tajne? Ljudima koji su ga spasili ruši živote. To je skoro kao kopija one epizode kad u New Salemu sve spali, ubije dosta ljudi i onda preživjele kroz par rečenica totalno "osvijesti", promijeni im spoznaju, priča ljudima čiju je rodbinu pobio i oni to usvajaju, zareknu se mijenjati živote dok im u pozadini još gore kuće. Secchi je napravio istu stvar ali je kukavički pojedinosti promjene života u Nyedenu ostavio za budućnost iliti na maštu čitatelju ali su "gabariti" određeni. Vidjeli smo da je pri bijegu nakon eksplozije Ingrid rekla da misli da su svi uspjeli izaći iz hrama (valjda svi osim gada Dempseyja, naravno) a onda i da će u mjest biti zaveden red dolaskom vojnih snaga. E, sad, koji red? Zar tu nije vladao red? Ti ljudi su mu spasili život, živjeli bez oružja i novca, međusobno si pomagali, imali svoj običaj vršen svako dvije godine bez otpora "odabranoga"... i dođe Zagor, poruši to i zamisli što to može prouzrokovati kod preživjelih. Zagor je potičući dolazak "reda" stvorio nered, to je logičan zaključak, naravno neprikazan. Šećer na kraju je što je Zagor u misiji oslobađanja Ingrid trebao pomoć i, eto, valjda je za to Secchi ostavio Dempseyja živoga. Zagor sklapa savez s razbojnikom, čovjekom koji ga je pokušao ubiti, i koji mu potvrđuje da ovi žive totalno izopačeno, pružaju si ruke i kreću u akciju.... katastrofalno rješenje. Zagor je u serijalu sam spašavao ljude od desetina naoružanih ljudi a ovdje mu protiv nenaoružanih kao treba Dempsey. I je li to opravdanje Secchiju što ga je držao živog do kraja i zbog te potrebe morao birati ona smiješna ranjavanja s po 2 metka iz kojih su se Ingrid i Zagor izvukli? Rijetko viđena glupost.

Crtež: Ne znam zašto velika hajka na Mangiantinia. Stoje neke Djoletove primjedbe kao npr. na sliku u kojoj je ljepota mjestašca umjesto u prvom u trećem planu. Meni njegov crtež nije loš ali je znakovit u dijelu izraza lica doktora Ludvarga i još nekih seljana. Ono, spasio je Zagora ali je crtan kao negativac u Mikiju. Istina, meni je načelno važno samo da crtež nije raspad kao npr. u Zenitu 666, u prvom planu su tematika i scenarij.Naslovnica je jedna od lošijih Piccinellijevih dosad, njen motiv "fula" glavnu temu epizode. Gledajući ju pomislio sam da je to neka kaubojština, mogao je Piccinelli smisliti nešto intrigantnije a, opet, da nije čisti spojler.

05.09.2020
      13:33:00 sati