Plamen nad Merivelom

ZG VEC 143/144 | 192 str.

Zagor i Čiko dolaze u grad Merivel u Pensilvaniji u čijoj se okolini vrše iskopavanja radi crpljenja nafte. To je prouzrokovalo već nekoliko ekoloških katastrofa u tom kraju. Naftna kompanija kojom rukovodi beskrupolozni gospodin Bone drži ceo grad u džepu i nemilosrdno teroriše sve građane a i jednog Indijanca, alkoholičara po imenu Ajaši čija je sudbina više nego uobičajena.

• Vladari
    ZG LU 292
  • Plamen nad Merrywellom
    ZG LU 293
  • Gospodari
    ZG VEC 143
    ZG VEC 144

• I dominatori
    ZG SR 611
  • Fiamme su Merrywell
    ZG SR 612

• Zamberletijev prvenac na Zagorovoj redovnoj seriji.
  • Nakon petogodišnje pauze, Chiarolla se vraća na redovnu seriju posle tačno 63 broja odsustva. U međuvremenu je uglavnom crtao pustolovine za Maxi ediciju.
  • Najdublja do sada postignuta naftna istražna bušotina (9169 m) nalazi se u Olklahomi (SAD).
  • Stari majstor Gallieno Ferri u vrijeme objavljivanja ove priče već je bio preminuo, tako da su zadnje njegove naslovnice najčešće bile premontirane stare ilustracije ili nikad iskorištene alternativne naslovnice. Ova za drugu svesku ("Plamen nad Merivelom") je nikad iskorištena, originalna ideja za priču "Lavina".

Nafta! Crno zlato kako je neki zovu, česta je tema i pokretač radnje u vestern pričama i filmovima, a kako vidimo, po ne tako davnim geopolitičkim dešavanjima, nije pokretač samo u fikciji. Sirova nafta je poznata od najstarijih vremena. U okolini Vavilona, na grčkom ostrvu Zakintosu i u kineskoj dolini Sičuan su se nalazila prva nalazišta odakle je crpljena nafta. Po Herodotu i Diodoru sa Sicilije, asfalt je korišćen u izgradnji legendarne Vavilonske kule.

U okviru izdavačke kuće Bonelli, Teks Viler već se susretao s problemom crpljenja nafte, najskorije u dvodelnoj priči Crno zlato, crtača Leomaksa i scenariste Đanfranka Manfredija, tvorca Magičnog Vetra i Skrivenog Lica. Međutim to nije prvi put da se rendžer susreo s petrolejom, već u staroj priči Đanluiđija Bonelija i Galepa objavljenoj u #87 po originalnoj italijanskoj numeraciji, a kod nas izdatoj čak dva puta u okviru Zlatne serije. Prvi put u #34 naslovljenom Odbrana ranča, a drugi put u #645 nazvanom isto kao skorašnja Manfredijeva priča.

Došao je red i da se Zagor obračuna sa beskrupoloznim naftnim magnatima i ko bi drugi bio zadužen za takvu klasičnu vestern temu ako ne Antonio Zamberleti kome je ovo prvi rad na redovnoj seriji. Pre toga napisao je nekoliko klasičnih vestern pustolovina za edicije Specijal, Maxi i Color. Pre nego što je počeo da piše scenarije za Zagora, istakao se kao autor nekoliko zapaženih hard-boiled kriminalističkih romana, a radio je i kao scenarista za švajcarsku i nemačku televiziju.

I šta se to dešava u ovoj priči?
Obilazeći svoje imanje, Džejms Boldvin i njegov pomoćnik nailaze na pomor stoke. Otkrivaju da je razlog pomora izliv nafte na njegov pašnjak.
Nedelju dana kasnije, Zagor i Čiko, prolazeći kroz šumu nailaze na grupu kauboja predvođenih šerifom kako jure Indijanca po imenu Ajaši. Nakon što su ga uhvatili, šerif i njegovi ljudi ga optužuju za ubistvo Boldvina i spremaju se odmah da ga obese. Zagor to sprečava i od šerifa zahteva da ga odvede u zatvor u Merivelu i dokaže krivicu. Ajaši negira da ima bilo kakve veze sa Boldvinovim ubistvom. Zagor i Čiko primećuju nekoliko nelogičnosti u šerifovoj priči i kreću zajedno s njim za Merivel. U Merivelu Zagor sreće novinara Krega Tarnera, kojeg poznajemo iz prethodnih Zagorovih pustolovina sa Indijancima Čirokijima i Satkom. Tarner upoznaje Zagora sa činjenicama o korupciji u gradiću. Gospodin Bone je vlasnik naftne iskopine i odgovoran je za Boldvinov pomor stoke. Pokušao je da novcem nadoknadi štetu Boldvinu, ali je on to odbio, zatraživši pomoć od federalnog sudije da se zaustave radovi na iskopini i spreči dalje poplave. Boldvin je narednog dana nađen mrtav, ubijen puškom s leđa, a za ubistvo je optužen Ajši. Taner sumnja da je sve namešteno da bi se Bone oslobodio sumnje.

Zamberleti je bez nekakvih većih ambicija u ovoj priči, već nam nudi uobičajen vestern zaplet bogatog industrijalca - tiranina koji drži šerifa u svom džepu i teroriše gradić, tu je i pošteni novinar u večnoj borbi za istinu i slobodu štampe samo što je sada u jednačinu ubačena priča o nafti, sto je ja mislim prvi takav slucaj u dugogodišnjoj Zagorovoj istoriji.

Priča teče glatko, zabavna je, eksplozivna u pravom smislu te reči, dosta akcije i pucanja i ono sto me je najviše prijatno iznenadilo jeste odlično uveden, profilisan i prikazan lik Indijanca Ajašija. Ajaši je sin poglavice Dajhena, ratnika iz plemena Čipeva koji se u prošlosti borio protiv belaca. Kao mladić Ajaši je bio usijana glava i suprotstavljao se autoritetu svog oca. Nakon sukoba sa ocem proteran je iz svog sela. Dajhen je verovao da će mu se sin vratiti u selo pognute glave nakon što ga prođe bes. Međutim, Ajaši je izdao svog oca i odveo vojsku u logor svog oca, koji se nakon poraza povukao u planine, zajedno s malim brojem preživelih ratnika. Ajašija nakon toga proganjaju krici svog naroda koje su masakrirali vojnici koje je lično on doveo. Pritisnut grižom savesti okrenuo se viskiju, kao jedinom rešenju da više ne čuje te užasne krike i tako postao alkoholičar i propalica. Evo kako to sam Ajaši kaže:

Odrekao sam se svog plemena, borio se protiv braće i pošao pogrešnim putem. Živeo sam kao bednik, svi su mi se podsmevali, moj narod me je odbacio, kao i ljudi bele kože. Pokušavao sam da ugasim bes i bol u sebi vatrenom vodom, i tako postao njen rob.

Kako neuobičajeno trodimenzionalan i višeslojan lik, za razliku od silnih bezidejnih i dosadnih jednokratnih sporednih likova u Zagorovim avanturama. Šteta što mu je ovo prvo i poslednje pojavljivanje, jer odavno nismo sreli ovako drugačijeg, sivog lika, mogao je Zambreleti da postavi svetlost reflektora ove epizode u potpunosti na njega i bila bi to verovatno još bolja priča nego što je sada. Ili da ga je ostavio u životu a da još uvek nije razrešio sva njegova pitanja. Očigledno da ni sam Zamberleti nije primetio kakav potencijal ima njegov lik, pa je tako Ajašijev životni put doživeo kraj u drugoj svesci. U završnici priče Ajaši, nesebično se žrtvujući i pomažući Zagoru, doživljava iskupljenje, samim tim i spasenje i, konačno, očev oproštaj.

Među upečatljivim scenama ističe se Ajašijevo lizanje viskija s poda zatvorske ćelije i Zagorov ludi poduhvat da eksplozivom raznese bunar nafte u plamenu. Zagor uz pomoć Ajašija dođe do rupe odakle šiklja nafta i baci dve bačve baruta izazvavši ogromnu eksploziju koja potroši sav kiseonik koji podstiče vatru i tako se plamen ugasi.

Pored ovih upečatljivih ima nekoliko naivnih i vrlo glupih rešenja, najviše Čikov pad s litice na onu terasicu ispod, ali ne bih previše dužio s tim. Takođe me čudi da scenarista nije iskoristio priliku da doda ekološku notu epizodi i kritiku upotrebe neobnovljivih energetskih resorsa. Istina da, tada, u XIX. veku još uvek nisu znali za sve štetne i negativne strane korišćenja nafte, ali isto tako to nije sprečilo jednog drugog scenaristu u jednoj Teksovoj epizodi, čije su avanture isto smeštene u XIX. vek, da kroz likove izrazi nadu i predviđanje da će predsednik Sjedinjenih Američkih Država jednog dana biti crnac, što je za to vreme potpuno apsurdno i nemoguće predviđanje.

Za vizuelni deo priče zadužen je Alessandro Chiarolla, svima dobro poznato ime još od svog debitantskog rada „Sedam gradova Cibole“, u okviru čuvene Burattinijeve i Bosselijeve Severnoameričke Odiseje. Chiarollin crtež mnogima ne odgovara, sećam se kada sam ja prvi put naišao na epizodu čiji crtež on potpisuje bio sam u potpunosti šokiran i nisam mogao da ga smislim. Vremenom sam ga mnogo zavoleo i jedan mi je od najdražih stalnih još uvek aktivnih crtača koji su došli tokom gorespomenute odiseje. Chiarolla je objektivno imao jedan period u kome je užasno crtao, to su epizode od posle Afričkog ciklusa pa sve do originalnog italijanskog broja #550. Ali je s vremenom i godinama sve bolji (kao vino, što bi se reklo). Njegove skorašnje maxi epizode su vrlo dobro i atmosferično nacrtane (prvenstveno mislim na Tajanstveni otok) i mislim da je bio odličan izbor i za ovu epizodu. Problem u Zagorovom crtačkom staffu svakako nisu Laurenti i Chiarolla, koji su sasvim solidni, a kada se potrude čak i odlični, već je problem u dve kategorije crtača: prvo u odsustvu stvarno nadarenih i iznad prosečnih crtača kao što su Andreucci, Rubini, Prisco, Piccinelli i Dotti, koji su svi imali priliku da prikažu svoj talenat na Zagoru pre nego što su odvedeni, i drugi deo problema je u prevelikom prisustvu jako slabih crtača kao sto su braća Casarovi, Gramaccioni, Mangiantini i Sedioli.

Dve naslovne strane za ovu priču su među poslednjima koje je krasio maestrov potpis pre nego što je Piccinelli preuzeo tu dužnost i obe su objavljene posle Ferrijeve smrti. Nije najjasnije koliko je sam Ferri njihov autor, a koliko su u redakciji vršili izmene i docrtavanja najviše na drugi i treći plan odnosno na sve ostale elemente naslovne strane osim samog Zagora. Naslovna strana za drugu svesku je premontirana alternativna naslovnica za Lavinu (pogledajte zanimljivosti). U svakom slučaju su impresivne i daleko iznad proseka za ovo doba Galijenovog stvaralaštva.

Da zaključimo, dakle, ovo je jedna jednostavna dvodelna avantura koja nije prepoznala i ispunila sav svoj mogući potencijal, ali je ipak na neki način osveženje u moru povrataka raznih Zagorovih neprijatelja i prijatelja, što nam pokazuje u kakvoj je idejnoj i stvaralačkoj krizi glavni i odgovorni urednik Zagora u ovom trenutku.

ZG LU 289/291 Faraonova sjena

ZG SR 613/614 Neljudi

6, 7, 6, 8

18.08.2020
    06:39:00 sati

6, 6, 7, 10

18.08.2020
    08:30:00 sati

Ukupna ocjena 45%

3, 3, 6, 9

Kliseji, glupi likovi, i zlikovci kao iz crtica je uglavnom najbolji nacin da se ova epizoda preprica.  Pocetak je u stvari dobar, jer naftu i napredak istog nismo do sada vidjeli u ovom stripu, tako da je ovdje bilo potencijala da se nesto ljiepo stvori, ali na zalost Zamberletti nam predstavlja tipicne negativce koji nemaju nikakve duse osim da ubijaju i da se obogate. Tipicno imamo scene gdje se puca na Zagora, ali on, ko fol, uvijek izbjegne metke, kao neki istocni Ninja.  Dodatak onog Indijanca Ajasija nista ne poboljsava pricu, jer je ocito da Zamberletti i Chiarrola sa njim samo pune par extra stranica pri kraju kako bi rekli njegovom ocu da se oprosti sa sinovom dusom.  Chiarolla standardno los, Zagor mu bas ne stoji, ali scenario je ovdje najlosija tacka, kao u vecini Bonelli stripova.  Naslovnice su dobre, i dvije od zadnjih Ferrijevih.

18.08.2020
    09:06:00 sati

Ukupna ocjena 38%

3, 2, 5, 8

Ova prica nikada nije trebala da zavrsi u redovnoj seriji, po mnogo cemu tu ne pripada, kvalitetno mozda i najgora epizoda unazad nekoliko stotina brojeva. Prica za koju bi bolje bilo da nikada nije ni postojala.

18.08.2020
    09:51:00 sati

5, 4, 5, 7

Prilično slaba i na momente i dosadna priča. Nekako ova tematika ne ide uz Zagora, a još kad je interpretacija loša onda to bude dvostruko gore. Kjarolin crtež nikad nisam volio, a ni ove naslovne ne mogu da bude baš dobro ocijenjene.

18.08.2020
    10:46:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%