Newfoundland!

ZG VEC 151/153 | 234 str.

Zagor i Chico pridružuju se posadi broda “Sea Ryder“, na čelu s kapetanom Howeom, kako bi zajedničkim snagama spasili mornare s broda “Freedom“, zaglavljenog u ledu na Baffinovoj zemlji. Među posadom je i hladnokrvni zločinac Herbert Dunn, koji na sve načine pokušava sabotirati spasilačku misiju, a sve po nalogu lokalnog moćnika Luca Lechanta.

• Newfoundland
    ZG LU 299
  • Među ledenjacima sjevera
    ZG LU 300
  • Krik vile smrti
    ZG LU 301
  • Njufaundlend!
    ZG VEC 151
  • Na ledenom severu
    ZG VEC 152
  • Krik vile zloslutnice
    ZG VEC 153

• Terranova!
    ZG SR 619
  • Tra i ghiacci del nord
    ZG SR 620
  • Il grido della Banshee
    ZG SR 621

• Priče su izvorno objavljene u veljači, ožujku i travnju 2017.
  • Beothuk Indijanci vjeruje se, narod su sa kojima su Vikinzi, predvođeni Erikom Crvenim, imali kontakt dolaskom na Vinland, današnji Newfoundland. Ovi susreti događali su se negdje od 982. godine pa nadalje, a sredinom 1300.-tih godina vikinške kolonije su nestale. Beothuci, nikad brojan narod (oko 500), neće uspjeti dugo da se opiru pojavi bijelog čovjeka, ali i agresivnim Micmac Indijancima, čiji su lovci dolazili iz područja Nove Škotske. Njihovi malobrojni preživjeli članovi pomiješat će se sa Montagnais Indijancima. Posljednja pripadnica ovog plemena, mlada Nancy Shawanahdit, umrla je 1825. u St. Johnu u New Brunswicku, Kanada.
  • St. John je glavni grad kanadske provincije Newfoundlan i Labrador. Postoji na kartama od 1519. godine, i jedan je od najstarijih gradova Sjeverne Amerike.
  • Baffinova zemlja je otok smješten u velikoj otočnoj skupini kanadskog Arktika, a po teritorijalnoj podjeli pripada saveznom teritoriju Nunavut. Površinom je najveći kanadski otok i peti najveći otok na svijetu, ali zbog hladne klime ima nisku populaciju koja je prema procjeni iz 2004. iznosila jedva 11.000 ljudi, uglavnom Inuita. Otok je nazvan prema britanskom istraživaču Williamu Baffinu.

Ima nešto u pričama u kojima se Zagor i Chico nalaze na nekakvom putovanju, a koje odjednom uvuku čitatelja u svijet opstanka i borbe protiv okrutne prirode. Kako je Zagor žanrovski raznolik strip, tako su razni pisci koristili survivor elemente do dimenzija u koje su uključene fantastične stvari, poput Nolitte u priči “Američka odiseja“. Ipak su meni mrvicu draže realnije priče na tu temu, baš kao što nam je Boselli pokazao u Nestalom istraživaču. Hladnoća, led, glad, a grupa očajnih ljudi u bijeloj pustoši čeka spas ili smrt. Upravo te dvije priče žanrovski i narativno različite i stavljene u okvir opstanka jedne su od najznačajnijih u povijesti serijala, jer su s njima krenula zlatna Zagorova doba.

Da razjasnimo odmah na početku. Burattinijeva priča nema karizmu gore navedenih, a još je manje uvod u novi zlatni period. Nema fantastičnih i natprirodnih Nolittinih elemenata savršeno uklopljenih u klasičnu radnju, nema Bosellijevu poetičnu lepršavost naracije, a osim poveznice o opstanku grupe ljudi u divljini ima i jednu jaku asocijaciju. Kada ih spomenemo, neizostavno uz njih vežemo i odličan crtež. Gallieno Ferri, Carlo Raffaele Marcello i sada Roberto Piere.

Piere (Monza, 1965.) zaslužio je da ga spomenem već u startu recenzije. Ne samo zbog odličnog crteža, već i zato jer je čovjeku trebalo desetak godina da nacrta ovu priču. Taj neslavni rekord nije postigao zbog lijenosti ili amaterizma, dapače, Piereov fanatični pristup priči ogleda se u tome što je brodove i njihove detalje modelirao po stvarnom kitolovcu “Charles Morgan“, a također je posjetio Yukon, Britansku Kolumbiju, Aljasku i Albertu i snimio tisuće fotografija divljih pejzaža i životinja kojima se koristio u ovoj priči, kao i nizom pročitanih knjiga i informacija na internetu, što je, vjerujem, jedan od razloga dugog crtanja ove priče. Drugi razlog je taj što dugi niz godina ( od 1993.) surađuje sa SBE kućom kao grafički urednik, pa mu je taj posao oduzimao dragocjeno vrijeme kao crtaču. Ipak je nekako uspio pomiriti posao urednika i crtača i naći slobodnog vremena za ovu avanturističku priču, a njegov idući uradak, namijenjen kolor ediciji, s Tonkom u glavnoj ulozi, očekuje se najkasnije oko 2020. godine.

Ovdje detaljno tretira glavne i sporedne likove, a vjerujem da će i najtvrdokorniji Zagorovci biti zadovoljni prikazom Zagora i Chica. Posebnost njegova crteža leži u cijelom nizu odličnih scena: akcijske su dinamične i snažne, svakodnevica stanovnika St. Johna odlično dočarana, a prekrasni divlji pejzaži, brodovi u oluji, brodovi okovani u ledu i divlje životinje dominiraju u svoj svojoj raskoši. Da, vjerujem da ćete biti zadovoljni Pierevim crtežom.

U ovoj priči pronaći ćete niz referenci na Bosellijevu slavnu priču, ali ova nema karizmu Nestalog istraživača. To ne znači da je loša, dapače. Priča je solidna, prilično jednostavna i linearna, bez određenog narativnog zapleta, ali s nizom neočekivanih događaja i problema s kojima se naši junaci kada krenu u spasilačku misiju moraju suočiti, izazvanih što ćudima prirode, što djelovanjem jednog sabotera. Već samim naslovom možete odrediti zemljopisnu lokaciju zbivanja ovog dijela priče, a kako i zašto su se naši junaci uopće zatekli na Newfoundlandu isprva nam nije jasno (tek. na str. 29. dobivamo šture informacije o tome). Lišena dugog darkwoodskog uvoda s obaveznim Chicovim gegom i porukom u kojoj netko moli Zagora za pomoć kao najvažnijih elementa naracije pri odlasku na putovanja, vrlo brzo baca nas u srž radnje. Scenarij se ovdje fokusira na grupu hrabrih mornara koji će sa Zagorom i kapetanom Howeom na čelu, brodom “Sea Ryder“ pohitati u pomoć posadi broda “Freedom“, nasukanog i okovanog u ledu na Baffinovoj zemlji.

Burattini nam ovdje servira negativce i njihove namjere bez prikrivanja. Sve se odmah zna, igra se otvorenih karata. Zločinački master mind je bogati trgovac Luc Lechant koji drži monopol na trgovinu bakalarom, glavnim izvorom prihoda stanovnika St. Johna, što nam je Burattini fino rastumačio kroz svrhovit Chicov geg u lokalnoj krčmi. One kapetane i posadu koje smatra konkurencijom i koji odbiju igrati po njegovim pravilima obično zadesi zlosretna sudbina, baš kao Formanov brod “Freedom“ kojem je otkazalo kormilo i nasukao se na obalu Baffinove zemlje. U tome prste ima Lechantov glavni jatak Herbert Dunn, koji obavlja prljave poslove na način da sve izgleda kao nesretan slučaj. Dakle, sve se zna već u prvome dijelu priče, nema misterije koji član posade skriven iza kukuljice vrši sabotaže (naravno, nama čitateljima). Iako ovaj dio priče nije posebno atraktivan akcijom, Burattini je odlično pozicionirao Zagora kao protutežu Lechantovoj aroganciji i svemoći kroz verbalni duel, a i šaka u glavu nije naodmet.

Drugi dio priče dramom je razrađeniji. Otisnuti na pučinu prema Baffinovoj zemlji, Zagor i posada “Sea Rydera“ ni ne slute da je Dunn hladnokrvni zločinac i saboter. Upravo na njegovim zločinačkim postupcima Burattini gradi atmosferu ovoga dijela priče. Dinamika u kojoj promatramo Dunnove saboterske aktivnosti dovesti će nas do neočekivanog efekta-preživljavanja grupe ljudi na santi leda koja postaje sve manja, smanjujući tako njihove šanse, a ovaj dominantni narativ na santi leda izgrađen je izvrtanjem i postavljanjem poznatih činjenica u apsurdni kontekst, zahvaljujući Burattiniju. Evo o čemu je riječ. Nakon eksplozije baruta u potpalublju nekolicina mornara pada u ledeno more, a nakon što su izvučeni na santu leda nudi im se piće da se zagriju. Kao da su na nekom pikniku, malo se smočili, popili gutljaj žestice da im krv brže prokola i stvar riješena. Ovo je neopravdan scenarijski potez, jer nema šanse da bi tako promrzli preživjeli na goloj santi leda, umrli bi od hipotermije vrlo brzo. Bolje ćete shvatiti ovo što vam objašnjavam (sad malo zvučim kao Burattini) ako se vratite na sam početak ove avanture, kada Zagor spašava mladog Beothuk Indijanca iz ledene rijeke i kakve su sve radnje morali poduzeti da ga održe na životu. Efektnije bi po dramatičnost bilo da je Burattini mornare utopio u ledenom moru, a tako bi još jači naglasak dao na pravedničkom gnjevu mornara koji žele raščerečiti zarobljenog Dunna.

Unatoč lucidnim početku i jezgrovitim poentiranjima u prvom dijelu priče, dinamika priče na santi leda koja se smanjuje odrađena je mlako, bez nekog snažnog utiska, što ruši ukupnu ocjenu scenarija. Priča o brodolomcima, pogotovo u ovakvim surovim uvjetima, dramski bi bolje bila odrađena da se Burattini više koncentrirao na glad, očaj i postepeno ludilo koje zahvaća preživjele, a manje na prizore s dvije životinje karakteristične za arktičko podneblje. Prva, s medvjedom, može (iako Zagorovi monolozi djeluju patetično), ali druga, s orkama koje napadaju ljude, još je jedno Burattinijevo proturječje, baš kao što se i Dunn našao na orkinom jelovniku. Orke, naime, ne napadaju i ne jedu ljude. Svakako više volim realniji pristup na ovakvu temu, i ne mogu a da ne spomenem prekrasnu Berardijevu eskimsku trilogiju-apsolutno remek djelo kada su ovakve teme u pitanju, pogotovo kako je odlično odradio psihološka raslojavanja likova u ekstremnim situacijama.

Burattini je manjkavosti jedne osrednje survival priče pokušao zamaskirati elementima koji su proslavili Nestalog istraživača. Odlazak u nepoznato, brod okovan u ledu, posada u nevolji, neizvjesnost, guja u njedrima, borba s medvjedom…Sve su to fragmenti preneseni u ovu priču, a čine ju površinski dopadljivom. Ipak, kad se malo zagrebe, određene manjkavosti dolaze do izražaja. Neke sam već spomenuo, a jedna od manjkavosti je i kraj priče, koji ostaje nedorečen. Doduše, efektna zadnja vinjeta u kojoj naši preživjeli junaci neumoljivo koračaju prema Lechantovom uredu nagovještava nam da će pravda biti ispunjena, ali, hoće li doista? Glavni svjedok protiv Lechanta je mrtav, drugih dokaza nema, pa čak i uz najtraljavijeg odvjetnika zločinac se može izvući. Kako bi puno efektnije i moćnije po cjelokupni dojam bilo da je Burattini produžio priču na još nekoliko stranica u kojima svjedočimo Lechantovim skladištima i brodovima u plamenu, uz jedan afektivan AAAHHJAAAAKKKK! Unatoč pobrojanim manama priča zaokuplja pažnju, a nije naodmet ni odličan Piereov crtež.

Moreno Burattini i Roberto Piere.

ZG SR 616-618 Vampiri

ZG LUGG 8 Usijana stijena

• Ukupna ocjena 38%

3, 2, 5, 8

Mila majko, 2017-ta godina je a scenario je kao da je 1960-ta. I kad čitaš te neke starije epizode ima tu nostalgije, pa i pređeš preko mnogih scenarijskih mana i nedostataka, uzmeš u obzir vreme kada je napisano i opustiš se dok čitaš. Ali ovo je na momente stvarno vređanje mozga, Buratini stvarno treba da prestane da škraba ovakve budalaštine. Nasumično sam pokupio ovu priču zbog sjajnih naslovnica i mislio sam da će ta zimska atmosfera pa i neki nagoveštaji onostranog i natprirodnog da se isplate, kad šipak. Jednodimenzionalna, čak nedovršena priča, do zla boga predvidljiva, sa otaljanim crtežom. Crtež je korektan na početku, kada još ima Pijere gde da se pokaže, ali u nekom trenutku kao da ga je prosto zabolelo da se potrudi i neke scene koji bi trebale da pršte (uništenje broda, lomljenje lednika npr.) su otaljane. Scenario je nemaštovit, priča za zaborav. Kada neko hoće da napiše dobru dvodelnu priču, nek se ugleda na Pobunu/Helgejt gori koju ću ponoviti jednom prilikom, a nek se smanji sa ovakvim bućkurišima.

10.01.2020
    15:53:00 sati
    koze123

7, 7, 9, 10

Unatoč manama koje scenarij ima, ovo je Zagor kakvog volim čitati, Piere je odličan!

10.01.2020
    19:29:00 sati

8, 8, 9, 9

11.01.2020
    02:41:00 sati
  • Ukupna ocjena 93%

10, 9, 9, 9

11.01.2020
    10:33:00 sati
    zhezhke

8, 7, 8, 10

Zbog same prirode ove epizode i snjezne atmosfere, vjerovatno ce mnogi da je uporede sa pricom Nestali istrazivac, pa ipak to nam se samo na prvi pogled tako cini.

Ova prica je dinamicna, pogotovo u drugom dijelu, na kraju se dogadjaji mozda cak i previse brzo smjenjuju, tu mislim na sukobe sa polarnim medvjedom i orkom. Pierre je dobro nacrtao pricu, njegov crtez podsjeca na Della Monicin. Ovdje po prvi put vidimo Zagora sa punom bradom, ne stoji mu lose kada to dobar crtac nacrta. ;)

Sve u svemu jedna dobra i zabavna epizoda.

12.01.2020
    06:35:00 sati

7, 7, 8, 9

18.01.2020
    16:08:00 sati

8, 8, 9, 9

19.01.2020
    03:22:00 sati
  • Ukupna ocjena 82%

8, 7, 9, 10

29.01.2020
    10:23:00 sati
    Dalibor.V

6, 5, 8, 10

Epizoda koja po nostalgiji podsjeca na "Nestalog Istrazivaca", i zato mozda dobije vece ocijene nego sto njen scenarij zasluzuje.  Nema ovdje dosta napetosti i tenzije da ovu pricu dignu van standardne Zagor avanture, ali je crtez makar veoma dobar: ovaj Piere je odlican umjetnik.  Luc Lechant je cisti klisej od protivnika (what else is new?), a ona scena sa kitom koji ubi onog mornara je cista desperacija sa Burratinijeve strane, covjekova masta je unistena, tako da je to sigurno razlog zasto ovakve gluposti nama podmjesta. Naslovnice su odlicne, skoro sve  zimske Zagor naslovnice su odlicne, ove takodje.

07.02.2020
    16:32:00 sati

8, 8, 8, 8

11.02.2020
    17:11:00 sati

9, 9, 9, 9

Kamo sreće kad bi Zagorova redovna edicija ovako izgledala malo češće, u svakom pogledu.

11.03.2020
    18:00:00 sati
  • DuskeArrow

7, 5, 8, 9

Ideja i prica ok, mada kao sto je vec receno scenarijo ima propusta. Nekako sam iscekivao kako se razvijalo sve vise i vise, a onda je usledilo malo srece, spaseni su i kraj. Sukob nakon povrtka da se odradio na jos par strana umesto sto je ostavljeno nekako nedoreceno.

Crtez sasvim dobar, naslovnice odlicne.

16.05.2020
    20:06:00 sati
    DuskeArrow

9, 8, 9, 10

Pa recimo da mi se u ovoj priči više manje sve sviđa.. Zagor i Chico odlaze na putovanje u kraj okovan snijegom i ledom.. Imamo brodolomce, prekrasan pejsaž, divlje životinje, akciju, pokvarenog moćnika, sabotera.. Ima tu svega.. Burattini je uspio to sve nekako lijepo ukomponirati.. Uz neke male propuste, ali ukupan dojam je odličan.. Piere je iznenađenje u pozitivnom smislu.. Jako lijep čist crtež, sa podosta odličnih megalomanskih scena.. Nemam uopće primjedbi na njegov rad.. Naslovnice su jako lijepe, kao i većina Zagorovih zimskih naslovnica.. I prva i druga naslovnica mi se nekako podjednako sviđaju..

P.S. naravno da na ukupan diojam utječe i nostalgija za "Nestalim istraživačem"..

12.07.2020
    19:21:00 sati
  • Terminator

4, 3, 10, 9

Zagor i Chico nalaze se na brodu kojega saboter pokuša uništiti.

Zvuči poznato? I trebalo bi jer to smo već vidjeli u Zagoru. Priča je dosta jednostavna i u nekoj bi ambicioznijoj epizodi spašavanje okovane posade bila sporedna priča, dok ovdje je ona sve.

Pored sabotera, tu je i zli monopolist, krajnje nepotrebno ubijanje polarnog medvjeda, orke i Zagor, koji zločinca štiti i štiti, dok ne skonča u recenziji prikazanom smrću.

Neopisiva je šteta takvog crtača potratiti na zaboravljivu epizodu.

02.08.2020
    22:10:00 sati
    Terminator

6, 4, 9, 9

Ocjene ne mogu da budu niže samo zato što ima mnogo gorih priča, a nema govora o kvalitetu ove. Priči fale i početak i kraj. Nedostaje onaj standardni uvod kako su Zagor i Čiko dospjeli na brod, a za kraj mi djeluje da je Buratini rekao crtaču: "Daj, Roberto, dovoljno je to dokle si nacrtao, možemo da objavimo konačno i bez još desetak stranica, predugo je trajao rad na ovoj epizodi". Priča ima nekih nelogičnosti, u prvom dijelu kažu da je kapetan Hau stari prijatelj kapetana Fišlega, a u posljednjem dijelu Zagor mu objašnjava ko je Fišleg!? Dalje, Fridom je bio prilično uništen i popravka je samo započeta kad ih je uhvatila zima. Odakle su uopšte imali toliko materijala da poprave tako uništen brod i kad su to mogli da urade? Međutim, brod se volšebno pojavljuje ispred njihove sante potpuno zdrav i spreman za plovidbu, oni samo treba da se ukrcaju!? I ta priča o orkama koje napadaju ljude poput ajkula je vrlo diskutabilna, napadi orki na ljude bili su veoma rijetki, zabilježeno ih je samo nekoliko. Dalje, ljudi se kupaju u hladnoj vodi, upadaju u nju i bez sušenja odjeće nemaju nikakvih problema na santi leda, ne smrznu se! Generalno imam utisak da je priča skraćivana zbog tog predugog crtanja, da je sam crtač morao da preskače neke scene. Sve nekako ide prelako i prebrzo, oni tako lako nalaze brod, a u povratku na santi sve teče mnogo drugačije. Crtež je dobar, ali pitanje je koliko ima smisla detaljno crtati leminge, a zanemarivati neke druge scene. Čini mi se da Zagoru i Čiku nikad nije izrasla onolika brada i da im dobro stoji. Naslovne su lijepo nacrtane, ali ne prikazuju scene iz stripa, prizori su izmijenjeni.

09.08.2020
    10:31:00 sati

• Potres