ZG ZG_SI5 4
  • Il segreto della
    ZG ZG_SI5 5
  • Atto finale
    ZG ZG_SI5 6

• Projekt je predstavljen na Comiconu u Napulju krajem travnja 2018., a striscie su izlazile dvotjedno u periodu od svibnja do srpnja 2018.

Kada su u pitanju stripofili s naših prostora sigurno je da striscia ("kaiš" format, op.ur.) stripovi kod njih ne izazivaju nostalgične uspomene. Format striscie je bio talijanski đir, a upravo je taj format zaslužan za revitalizaciju talijanskog stripa nakon Drugog svjetskog rata. Stripove koji su izlazili u dnevnoj štampi i bili su popularni tijekom tridesetih godina prošlog stoljeća, zamijenili su stripovi s novim junacima tiskanim u tom formatu. Isto tako ne vjerujem da je puno nas tamo negdje sedamdesetih i osamdesetih godina znalo da je prva Zagorova priča u Italiji objavljena u tom formatu, kao, uostalom, i drugih junaka našega djetinjstva, poput Velikog Bleka, Kapetana Mikija, Texa Willera, Malog Rendžera. Ipak smo mi sentimentalno vezani za žutu traku s logom propetog konja i jahača, a iako smo mi relativno brzo za ondašnje doba i uvjete ( tu mislim na politiku koja je i u stripove grubo zadirala cenzurirajući sve i svašta) dobili prvu Zagorovu priču na našim prostorima u klasičnom formatu, Talijani su, uz novi format kakvog znamo u ediciji Zenith Gigante od srpnja 1965., još gurali Zagora u striscia formatu. Collana Lampo, originalna prva serija u kojoj je Zagor premijerno objavljen 15. lipnja 1961., imala je četiri serije i trajala je sve do studenoga 1970. i posljednje priče u njoj objavljene, a radi se o Benu Stevensu-Kralju orlova.

Collana Darkwood, peta serija, ideja je i projekt Morena Burattinija. Povratak na Zagorov izvorni format u stvari je miniserija od 6 priča koje obnavljaju duh i narativni smisao striscie. Taj novitet u starinskom ruhu objavljivan je dvotjedno, i to od svibnja do srpnja 2018. u formatu 16x8cm, C/B tehnici, po cijeni od 2,5 eura. Kupiti se mogu putem Bonelli online shopa, strip knjižarama i sajmovima posvećenim stripovima, i upravo zbog toga su talijanski fanovi imali najveće zamjerke ovom izdanju. Naime, nisu bile namijenjene prodaji na kioscima, ali to ionako nije bila Burattinijeva odluka već odluka izdavačke kuće. Opravdavali su se da tako maleni format neće biti uočljiv među svim onim silnim tiskovinama. Naravno, tu je bila i nezaobilazna kritika u vezi cijene koja se nekima doimala prevelika za takav format i broj stranica.

Po Burattinijevim riječima Collana Darkwood cilja na dvije vrste čitatelja. Prvi su, naravno, oni koji su se u djetinjstvu susreli sa Zagorovim avanturama u tom formatu, a drugi su oni koji su za striscie tek čuli i žele osjetiti jedan dio prošlosti. O čemu se tu radi? Miniserija se sastoji od 6 priča, svaka ima 64 stranica, tj. pasica, traka ili kaiševa (kako ih tko već zove), a 60 traka otpada na priču, što je ekvivalent od dvadeset stranica u redovnoj seriji. Scenarij je napisao Moreno Burattini, a crtež, kao i naslovnice, uradili su uigrani tandem Gianni Sedioli i Marco Verni.

Burattini je napisao brz, dobro osmišljen scenarij. Već nas prvim odličnim kadrovima crtački dvojac uvodi u atmosferu kišom i olujom, a kao stari duh tih priča umetnuta je nezaobilazna Zagorova ljutnja na Chica. Znate tu staru priču: Chicova kuknjava, Zagor ga grabi za kragnu, neki Chicov geg (ovdje čak smiješan i funkcionalan) i već smo kod dramatičnog zapleta. U ovome slučaju radi se o vojnom parobrodu “River Glory“ trenutno privezanom u pristaništu Fulton Rock zbog obilne kiše i oluje. Nabujala rijeka je podivljala i otrgnuti parobrod prepušten je svojoj sudbini, baš kao i nekolicina vojnika na njemu. U priču oko parobroda upliće se Zagor, spasivši jednog vojnika. U pristaništu dolazi do trzavica između Zagora i tvrdoglavog kapetana Rosenberga, jer ovaj ne želi dati informaciju o kakvom je tajanstvenom teretu riječ u potpalublju. U potragu za parobrodom uključuje se Zagor, ali i skupina bijelih razbojnika i Hurona pod vodstvom opakog Wendata, koji se žele dočepati tereta. To bi, ukratko, bila postavka radnje, a rezultat je tečna i zanimljiva priča prožeta dobrom akcijom s nekoliko preokreta.

U jednome trenutku ova klasična linearna avanturistička priča dobiva određenu dozu horora, a sve zahvaljujući suspensu kojeg Burattini gradi od trenutka spominjanja opasnog i tajanstvenog tereta. Nema sumnje da je top-secret teret nekakvo vojno oružje, samo kakvo? Naravno, kad god je tajanstveno vojno oružje u igri neizostavno vežemo jedno ime uz to, ali taj ludi profesor ipak nema veze s pričom.

Još jedan retro štih striscia su i fino ubačene didaskalije, danas gotovo nestale, a u ono vrijeme nezaobilazan pripovjedački stil i obilježje tog formata, uz crtačku dopunu nekim motivima iz priče, a koji najavljuju događaje. Na primjer: štit ukrašen Zagorovim simbolom i sjekira najavljuju događaj u kojem Zagor nesebično uskače riskirajući vlastiti život kako bi spasio vojnike, lula kao simbol mudrosti i iskustva najavljuje zabrinute dijaloge starog narednika Prokofjeva i Zagora, ukrštene Zagorova i indijanska sjekira najavljuju obračun s Huronima…Tu su i didaskalije na kraju svake priče, kojima Burattini podgrijava napetost i iščekivanje.

Naravno, niti ovdje se Burattini nije odrekao svog stila naracije. Pogađate, riječ je o prepričavanjima, tj. objašnjenjima. Ima ih i ovdje, ali ništa pretjerano ni naporno,tako da ga demon narativnog prepričavanja ipak nije obuzeo i nekome eventualno pokvario doživljaj čitanja.

Gianni Sedioli i Marco Verni savršeno su se svojim crtačkim stilom uklopili u ovu retro ideju. Usuđujem se napisati da je ovo njihov najbolji rad na Zagoru do sada. Inače, ovakav format, za razliku od klasičnog, daje priliku da detaljnije obratite pažnju na crtež, jer listajući pasicu po pasicu pogled se zadržava nešto duže negoli na standardnom Bonelli formatu, i vjerujte, neće vam biti nimalo žao zbog toga. Atmosfera priče crtački je pogođena u potpunosti zahvaljujući njihovom modusu rada - Sedioli je olovkom dobar u vizualizaciji scenarija, dok Verni svojim tušem daje konačna podešavanja.

Moreno je Burattini u zadnje vrijeme zaslužio lijep broj kritika na svoj račun. Čovjek se jednostavno pogubio u nastojanjima da proširi/objasni Nolittin svijet. Ponekad bespotrebno i bezuspješno, ako mene pitate. Najsvježiji su primjer “Korijeni“, u kojima ima potrebu ama baš svaki Nolittin element racionalizirati i objasniti, dovodeći tako cijeli projekt na rub banalnosti. Nolittinu savršenu dozu minimalizma u “Zagor priča“ Burattini u Korijenima prenaglašava i detaljizira. Nasuprot vizualno impresivnim Korijenima ( naslovnice i crteži su poslastice) stoje male neugledne striscie, ali iz kojih se vidi jednostavan i nimalo pretenciozan pristup, savršeni recept za ovaj mali povratak u prošlost. Lijepo je (uz sve one silne extra, redovne, almanahe, gigante, maxije, specijale, kolore), iako nije izvorna, ona prava striscia, imati i dašak Zagorovog retro štiha u svojoj kolekciji.

Marco Verni i Gianni Sedioli

Piccinelliijev hommage petoj strisciaseriji.

• Ukupna ocjena 94%

9, 9, 10, 10

08.12.2019
    00:00:00 sati

6, 6, 7, 6

Striscia je u Italiji popularna koliko i kod nas žuta traka, ima nostalgijsku vrijednost i kod velikog broja fanova je omiljena i dan danas. Iako su s vremenom izašli stripovi u boljem i većem formatu, još uvijek fanovi iz Italije plaćaju velike sume novca za prve brojeve ove edicije. Nije bilo veliko iznenađenje kada je Burattini najavio povratak striscie, pa makar se radilo i o samo jednoj epizodi. Naravno, nije odolio ovom izazovu i scenario je sam potpisao, kao što se i očekivalo. Takođe, ljudi koji su se pobrinuli za vizuelni dio, Sedioli i Verni, imaju taj retro ferrijevski stil, pa nije ni iznenađenje što su upravo njih dvojica odradili crtež. Kao što smo u više navrata rekli, niti je Burattini vaskrsnuli Nolitta, niti će Sedioli i Verni biti novi Ferri. Blijede kopije, to da, ali daleko su oni od uzora i originala kojima teže.

Ono što treba priznati Burattiniju je da je pokušao da napiše jednu priču iz tog početnog doba, sa svim elementima koji su tada bili popularni. Dakle, imamo jednog novajliju u vojsci, koji ima čin kapetana i zapovijeda vojskom. On, kao i mnogi drugi slični karakteri iz tog doba, sumnjiv je tip i ne priznaje Zagorov autoritet. Dalje, imamo prodavače alkohola, pobunjene Indijance, cijelu paletu likova koji su obilježili početne Zagorove avanture. Pretpostavljam da će mnogi nostalgičari biti oduševljeni ovom retro epizodom, da budem iskren ja nisam ni najmanje. Moje mišljenje je da ono što je bilo-bilo je, treba gledati naprijed. Ferri i Nolitta nisu više među živima, striscia je davno izumrla. Možda je ovaj potez i ok, kao jednistveni potez, samo se nadam da autorima, pogotovo nostalgičnom Burattiniju, neće pasti na pamet da napravi cijeli striscia serijal.

Iskreno se nadam da će Ludens ovo objaviti u našem poznatom, velikom formatu, kao strip od 130 stranica, a ne striscia format od šest sveskica. Mogli bi angažovati Vernija da im odradi jednu ekskluzivnu naslovnicu samo za ovu priču.

08.12.2019
    10:15:00 sati

8, 8, 10, 8