Mrtvačka glava

ZG ZS 1032/1033 | 188 str.

Mosolopi, indijansko pleme koje je prisiljeno da živi u rezervatu, ubijeđeni su da je njihov poglavica Mrtvačka Glava, za kojeg se vjerovalo da je poginuo, ponovo među njima. Zagor stupa u akciju pokušavajući da uspostavi mir i razotkrije tajnu vaskrslog poglavice.

• Glava mrtvaca
    ZG LEX 308
  • Bijeg iz rezervata
    ZG LEX 309
  • Mrtvačka glava
    ZG ZS 1032
  • Pobuna
    ZG ZS 1033

• Testa di morto
    ZG SR 301
  • Fuga dalla riserva
    ZG SR 302

• Originalna epizoda izašla je 1990. godine u Italiji.
  • Imali smo do sada više priča o vaskrslim poglavicama, među najpoznatijim je epizoda “Demonska maska”.
  • Marcello Toninelli rođen je 1950. godine. Radi kao pisac i ilustrator, u toku karijere promijenio je mnoge izdavače, čak je jedno vrijeme pisao za jedan pornografski časopis. 1982. godine došao je u izdavačku kuću Bonelli, tu je radio na stripovima kao što su Zagor, Dylan Dog, Traper Kerry, Mali Rendžer i Nick Raider. U toku godina osamostalio se i osnovao sopstvenu izdavačku kuću.

Koliko puta smo do sada imali priče sa pobunjenim Indijancima? Mislim da nema broja. To je upravo ono što se očekivalo od ove priče, srećom, u toku epizode dolazimo do saznanja da se radi o mnogo kompleksnoj epizodi nego što nam se to na prvi pogled učinilo.

Mrtvačka Glava

Mrtvačka Glava, maskirani Indijanac koji se vratio iz mrtvih, ili možda ipak nije. U toku epizode malo toga saznajemo o njemu, da li je on vaskrsli poglavica ili ipak neko ko se preobukao u preminulog Indijanca. Ono što je još važnije je to gdje je bio sve ove godine od kada je proglašen mrtvim i zašto se upravo sada vratio. Ja sam relativno rano otkrio o čemu se radi, pogodio sam čak i osobu, međutim, ono što nisam mogao da odgonetnem su motivi za takav jedan potez. Moram priznati da me je kraj priče dosta iznenadio, ipak sam mislio da će sve otići po poznatoj šemi u drugom pravcu. Iako je sve izgledalo kao da se već zna ko su dobri momci a ko zli, ta nit se u toku epizode izgubila. Ko su u stvari ovdje dobri momci? Bijelci koji pokušavaju da se odbrane od Indijanskih napada, organizuju se u grupe da bi spasili sopstvene živote? Ili su to ipak Indijanci, ljudi koji su na silu strpani u rezervat gdje kao robovi trebaju da čekaju smrt? Teško reći. Mislim da su obadvije grupe donekle u pravu, s druge strane prave greške i odabiru možda pogrešna sredstva da bi promijenili situaciju.

Toninelli se ovdje poigrao sa čitaocima, kao što sam maloprije rekao, sve je išlo poznatom šemom a onda se ispostavilo drugačije. Na početku priče imamo jednog Indijanca koji očigledno pokušava da povede pleme u rat protiv bijelaca, međutim, razvoj radnje nam otkriva pojedinosti i odjednom nije više sve crno i bijelo kako nam se činilo na početku.

Kontroverzne scene u stripu pojavljuju se skoro pred sam kraj priče, gotovo pa nevjerovatne za poznavaoce Duha sa sjekirom. U sukobu sa Damonom, čovjekom koji ima oko pedesetak godina, možda čak i više, Zagor se odlučuje za kukavički potez i bježi u sred borbe. Duel je trajao nekoliko minuta, izgledalo je da su protivnici na istom nivou, ali onda, nakon udarca sjekirom u glavu i spoznaje da se Damon još uvijek drži na nogama, naš junak razmišlja kako je ovaj tip neuništiv i odlučuje se za ovaj potez. Biću iskren, ovako jadnog Zagora još nikada prije ili poslije nismo vidjeli. Borio se on i protiv jačih protivnika, ali nikada se nije odlučio za povlačenje, barem ne u situacijama kada su protivnici bili normalna ljudska stvorenja. Rock Damon je normalan čovjek, na prvi izgled uopšte nije upadljiv po snazi, ali se pokazao kao tvrd orah. Ipak, autori su odlučili da naprave ovako nešto i razbiju iluzije svima onima koji su mislili da je Duh sa sjekirom nepobjediv. Jasno je da je Zagor u prošlosti gubio duele sa protivnicima, ali ipak se borio dostojanstveno do samog kraja. Ovdje je možda mogao i da pobjedi, možda i ne, to nikada nećemo saznati. Ono što je još gore je to kada je pobjegao da se sakrio i mučki napao Rocka sa leđa, zaista nevjerovatne scene. Ovaj dio ostavlja na mene utisak da je Zagor spreman na sve da bi pobijedio, pa čak i na nepoštenu borbu. Sramotan potez našeg junaka! Kada u budućnosti budemo pričali o herojstvu, snazi i poštenju Duha sa sjekirom, ove scene će uvijek biti prisutne, scene u kojima se Zagor ponio kao kukavica i kao nedostojan lika kojeg predstavlja. Nevjerovatno!

Donatelli je dobro odradio svoj dio posla, nakon toliko godina stari lisac je ovdje dokazao da je još uvijek sposoban da nacrta epizodu na nivou. U nekim scenama možemo da vidimo njegovu čudesnu atmosferu, odlično prikazanu ciljanim kadriranjem i sjenčenjem. Ovo je jedna od posljednjih epizoda koje je dobro nacrtao, već kratko poslije dolazi do naglog pada kvaliteta crteža, prije svega zbog bolesti koja je nekoliko godina kasnije odvukla maestra u smrt.

Solidna epizoda, markantna zbog Zagorovog kukavičluka i spoznaje da naš junak nije uvijek idol kojeg bi trebao da predstavlja.

ZG LUSP 7 Utrka sa sedam strelica

ZG ZS 1040/1041 Graničari

10, 10, 10, 10

04.06.2011
    09:13:00 sati

7, 8, 8, 7

Nekad su kriterijumi bili mnogo niži, a kvalitet priča viši. Narativna linija je vrlo slična kao u Bandi Staklenog Oka, ima više sukobljenih strana, a saveznici se mijenjaju po potrebi. U glavnoj ulozi je poglavica koji pokušava da povrati čast (ovdje plemena, tamo svoju ličnu), samo je razlika što ovdje skončava na tužan način, dok tamo priča ima srećan kraj. Ipak, ovdje je žrtvovao svoj život za cilj - spas plemena.

04.06.2011
    10:43:00 sati
  • kucak

10, 10, 10, 10

Zagor nije kukavica, kao što recenzent tvrdi, niti se tako ponio, te je od njegove strane okarakteriziran kao nepošten, da napada s leđa, da se sakriva, da bi još ustvrdio da je to učinio prvi put?! Uistinu nisam mogao vjerovati u pročitano. Nisam ni gledao tko je pisao recenziju, niti gledam dok ostavljam ovaj komentar, pogledat ću naknadno, ali nije niti važno. Vjerujem da je dotični recenzent pročitao (da li i usvojio) Zagorov lik i djelo. Ako je pročitao barem bi trebao znati  da Zagor kao svaki junak racionalno razmišlja, te je sukladno tome postupio u tim trenucima kako je mislio da je najbolje - upotrijebio je pravi recept za pobjedu. Dakle recenzent je zaboravio da su jedne od odlika junaka i pamet te lukavstvo, odnosno racionalnost. Dakle - recenzentu jedinica. Svatko može pogriješiti, ali nekoliko puta ponavljati da je nešto sramotno u njegovoj borbi - mislim da je u najmanju ruku suvišno, da ne upotrijebim neku nepristojniju riječ. Za priču i njenu nepredvidivost, te uzbuđenje, napetost, akciju i ostalo što uz to ide - sve desetke. Toninelli majstore! Iako si omalovažavan od strane većine - za mene si, maestro, nama koji volimo Zagora ostavio veliko bogatstvo u svojim pričama, kroz koje ćeš zauvijek u nama živjeti. Donatelli - volio si jednostavnost - a jednostavnost se ogleda u inteligenciji i sposobnosti da se s malo izrazi puno, a ti si nama značio - puno. Kapa do poda. Duet za povijest!!!

04.06.2011
    12:51:00 sati
    kucak
  • I like girlz

9, 9, 8, 9

odlična priča, jedna od mnogih koje sam 10tak puta iznova čitao. tonineli standardno dobar, a primjetno je da se i donateli potrudio malo više nego inače.

04.06.2011
    14:31:00 sati
    I like girlz

7, 8, 8, 10

Dobra epizoda s nepredvidivim krajem. Tko je Mrtvačka glava je bio mrvicu preočito, ali to nije ni bitno toliko. Toninelli je karte stavio na taj nepredvidivi razlog zbog kojeg su indijanci započeli svoju pobunu. Donateli vrlo dobar, kao i u mnogim drugim klasičnim western epizodama u kojima je skoro uvijek ok.

U ocjenjivanju naslovnica ne mogu biti objektivna jer budi uspomene. Kad sam bila dijete naslovnica "Mrtvačka glava" mi je bila nešto predobro. A i danas mi je super, mjesec i ovaj Indijanac kako stoje Zagiju iza leđa... Brrr...

04.06.2011
    14:32:00 sati
  • Ukupna ocjena 75%

7, 7, 8, 9

odlicna epizoda..odlican donateli..pravi dobri stari zagor..kraj je tuzan jako...kao i sudbina indijanaca u americi

04.06.2011
    15:03:00 sati
    dzoni

8, 8, 6, 9

04.06.2011
    15:30:00 sati
  • Lastsioux

9, 9, 7, 9

Aah... Ova epizoda mi je dobro ostala u sjecanju! Odmah me vrati u osamdesete :)

05.06.2011
    15:26:00 sati
    Lastsioux
  • writer

9, 9, 8, 10

jeste, epizoda budi neke lepe uspomene, a i dobra je. Posebno mi je dobra scena borbe Zagora i Damona.

05.06.2011
    16:15:00 sati
    writer
  • D.J.

7, 8, 8, 8

Stvarno dobra, pitka prica - prava Toninellijevska s Indijancima u prvom planu. Iako je ideja nista posebno, Toninelli je jako uspijesno uspostavio ritam od prve do zadnje stranice. Bolje je dobro iskoristiti skromnu ideju nego upropastiti odlicnu. Toninelli je bio majstor solidnih epizoda Zagora sa skromnim idejama tj. gotovo uvijek je uspjesno zavrsio price. O zadnoj borbi s Damonom da ni ne govorim, King je sve objasnio. To mi je super, Zagor od krvi i mesa, a ne neki super covjek.

11.06.2011
    09:11:00 sati
    D.J.
  • Ukupna ocjena 93%

9, 9, 10, 9

Jako dobar Zagor,jedan od najboljih.Prica ima totalno nepredvidiv kraj.Super je onaj zadnji okrsaj s Damonom koji je savladao Zagora i Zagor je onda pobjegao kao prava kukavica!Dok se sjetim,koje sve protivnike je Zagor svladao...

13.06.2011
    09:36:00 sati
    zagorovac

5, 6, 7, 10

Jako mi se sviđaju naslovnice. Ponavljam se u vezi Donatellija oko toga da je u ovim zadnjim brojevima koje je nacrtao dosta oslabio i jednostavno nije u rangu onih priča do originalnog broja 200. Priča je kao i većina Toninellijevih meni nezanimljiva a scenarij nije loš ali ima jedna velika stvar oko scenarija. Rock Damon kako recenzent navodi jak čovjek neka bude 50g. (kako K.Warrior kaže) bez nekog vidnog razloga pri tome mislim na to da Zagor nije krvav niti prikazan nešto previše iscrpljen kukavički bježi od tog lika?? Toninelli jesi li ti čitao Nollitinog Zagora? Možda je htio malo kopirati Sclavijevog Zagora ali u krivoj priči i na glup način. Zagorov kukavičluk mi je fenomenalan u priči "POVRATAK U DARKWOOD" ali ovo je jedan od dokaza da je on bio najlošiji glavni scenarist i nakon njega Buratinni i Boselli su stvarno napravili preporod jer da je on nastavio pisati, Zagor ne bi dočekao broj 400!

19.08.2011
    01:24:00 sati

8, 7, 10, 10

Meni je ova priča uvijek bila odlična! Kao mali imao sam obje... Naslovnice super, odgovaraju priči. Crtež Donatellija-klasika... Sad na pragu 40-tih i nakon novog čitanja dojam je pao.

14.11.2011
    08:28:00 sati

9, 9, 10, 10

Najprije navijaš za bijelce, pa onda za indijance, pa na kraju ni sam ne znaš... Odlično napravljena priča. Što se tiče zadnjeg duela, ne vidim tu ništa sporno, Zagor se taktički povukao (zvučim malo kao Čiko, heheh) i napao na svom terenu. Indijansko tarzanska taktika, piše u vojnom priručniku. Dapače, kad smo kod Zagora, više mi smeta njegova bahatost u ovoj epizodi. Izjave tipa "Nema tog koji bi mene zaustavio" mi nisu najbolje sjele. Ili kada samoga sebe u mislima naziva gospodarom darkvuda. Ali najgore mi je to učestalo preseravanje usred borbe. Netko ga napadne sa nožem, a on samo nešto kenja, u tim trenucima mi baš dođe gušt da dok se bahati usred rečenice dobije sa šakom po glavi... ali to je više za forumske teme a ne za komentar za recenziju.

27.01.2012
    00:28:00 sati
  • sergej773

Ukupna ocjena 27%

4, 2, 1, 6

20.03.2013
    16:40:00 sati
    sergej773

7, 7, 7, 10

17.08.2014
    12:08:00 sati

8, 8, 8, 8

Sasvim solidna priča.
    24.08.2014
    10:08:00 sati

7, 7, 10, 9

Priča je popriličnno ok.Nevidim ništa sporno u tome što se Zagor povukao,pa nije on nepobediv kao Blek :-)

23.09.2014
    11:00:00 sati
  • Ukupna ocjena 89%

9, 9, 9, 8

20.09.2015
    23:23:00 sati
    Eddie Monsoon

7, 7, 8, 10

Dobra stara vremena, kad su Toninelli i Donatelli zajedno picili dobre Zagijeve epizode skoro svakih par mjeseci.  Mrtvacka Glava kao lik mi je bas kul; on u stvari nije covjek, nego simbol slobode i prava za Indijanski narod.  Kao osoba i simbol, on me podsjeca na Demonsku Masku, like koji je isto tako kobejagi bio "utvara", jer je prije javno umro pred mnogo ljludi koji su ga poznali.  Jedina mana mi je to sto sam odmah, ama bas u sekundi, kad sam vidio onog lika Emorija, znao da je on u stvari Mrtvacka Glava.  To je bilo ocito kao dan, ali eto... Negativci su fino uradjeni, pogotovo oni Damonovi idioti koji stavljaju crne marame preko glave (poput KKKa) i onda napadaju i vandalizuju Indijance i njihova sela.  Kraj price je poetican, ali ipak ne pretjeruje, i fino predstavlja svoju temu.  Donatelijev crtez je vrlo dobar, dok su Ferrijeve naslovnice sam vrh. U ovom dobu je imao toliko savrsenih naslovnice da ih je tesko nabrojat.

29.01.2016
    15:46:00 sati

9, 8, 8, 8

05.03.2016
    11:48:00 sati
    Jim Gitara

9, 9, 9, 9

09.07.2018
    14:54:00 sati
    Panonian

5, 5, 8, 8

06.05.2019
    21:42:00 sati

9, 9, 10, 8

Zagor kakav je nekada bio, skoro pa savršen. Crtež vrhunski.

17.06.2019
    20:23:00 sati
  • Altairfan

8, 8, 9, 8

Odlična priča .Još jedna priča o pobuni indijanaca , ovog puta plemena Mosolopea  koji bježe iz rezervata . Dobar je onaj twist u drugom dijelu kada sam mislio da će stvarno napasti utvrdu ,ali se je onda dogodilo suprotno .Crtež od Donatellija odličan kao i uvijek .Naslovnice dobre , mada mi je druga naslovnica dosta slabija u odnosu na prvu naslovnicu  .

24.12.2019
    16:11:00 sati
    Altairfan

8, 8, 9, 9

04.01.2020
    07:56:00 sati

7, 7, 7, 8

Nakon dosta slabašnih priča konačno da i Toninelli nešto "ubode". Ideja i nije neki original ali stvorena je zanimljiva podloga, postoji mali misterij oko Glave mrtvaca (iako sam slutio a nakon njegovog nestanka bio siguran da je to Emory), a ponašanja trapera i Indijanaca su baš iznenađujuća. Dok Indijanci kreću tražeći rat pa završavaju kao tobože s tim da im je cilj samo da nisu u rezervatu već nekom "rezervatu" (jer što je drugo ono gdje će pobjeći?), bijelci se organiziraju i idu u osvetu po onoj "bolje spriječiti nego liječiti" te tako na kraju izvuku deblji kraj i, po običaju, ispadnu (veći) negativci.

Zagor je pretrpio dosta udaraca i puno se mučio u šaketanjima u ovoj epizodi.

23.02.2020
    11:45:00 sati

8, 8, 9, 9

Smatram da je ovo jedna od najboljih Toninellijevih epizoda koje je napisao.. Epizoda ima svoju glavu i rep, ima duboku poantu, a  svakako ima iznenađenja i veliki obrat na samom kraju.. Da nije Zagorovog bježanja pred Damonom, ova epizoda ne bi imala mrlju.. Ovako ostaje nažalost ta sitnica, ali ajde, pregledat ćemo mu kroz prste.. Donatelli je solidan, čak i jako dobar.. Ovo je jedna klasična "Darkwoodska epizoda" koja je kao stvorena za majstora Donatellija i njegovo odlično kadriranje.. Naslovnice su jako upečatljive i skoro svima bude uspomene.. Mrtvačka glava mi je inače odlično osmišljen lik i njegova pojava na naslovnici je stvarno zastrašujuća..

23.02.2020
    12:39:00 sati

9, 9, 8, 7

01.03.2020
    13:42:00 sati
    Nedo

5, 5, 10, 7

Meni je ovo samo prosječna priča koju izvlači nešto drugačija završnica (razlozi glavnog lika ove priče zašto je radio to što je radio). Ludensov prijevod nikako ne ide u prilog ovoj priči, ajde još nije toliko niti bitno na naslovnici, ali toliko puta u stripu se pojavljuje ono - "Glava Mrtvaca", baš nekako blesavo. Ne znam što je smetalo da se ostavi "Mrtvačka Glava".

13.04.2020
    10:11:00 sati
  • Terminator

9, 6, 8, 4

Legendarni se poginuli poglavica vratio, njegovo je koplje nestalo iz utvrde, ratnici napuštaju rezervat u kojem polagano umiru. Ne trebam spominjati da smo takvih pobuna već imali u serijalu, ali Toninelli ovdje dodaje i divlju hordu doseljenika i motive Glave mrtvaca koji nisu kliše.

Hordu doseljenika predvodi Rock Damon, tipični grubijan koji misli da je cijela država njegova. Otima mladog ratnika iz utvrde i kad je doznao gdje se održava sastanak, pucao mu je u glavu. Dosta ogavno. Motivi Glave mrtvaca plemeniti su i zato mi je glup odabir scenarista da ga Zagor onako napadne kad naiđe na kolonu staraca, žena i djece kako idu prema splavima. Nikoga nije napadao, Zagore, čemu? Naravno, vođa je morao fasovati.

Ostaje jedno pitanje. Grupa Indijanaca koja je okružila vojnu utvrdu nije znala što vođa planira, to im je kanio reći za pet dana kod tri jelena. Kako je u međuvremenu poginuo, šta se s njima dogodilo? Je li Zagor pustio vojsku, koja ih na kraju ide loviti, da ih vrati u selo u kojem nema nikoga? Mislim da bi kraj bio puno bolji da smo epizodu završili Zagorovim obraćanjem tim ratnicima.

Donatelli je OK. Ta mi njegova faza baš i nije najbolja, ali i dalje praši. Naslovnice, nažalost, ne odskaču. U prvoj je Zagor čudno namješten, druga šablonska.

24.05.2020
    13:00:00 sati
    Terminator

7, 6, 9, 8

Moram priznati da sam iznenađen fluidnošću, zanimljivim i originalnim rješenjima u drugom dijelu priče. Pogotovo što sam, nakon pročitanog prvog sveska, morao predahnuti, odmoriti se nekoliko dana i skupiti snage za nastavak!
    Sve je izgledalo kao još jedna ekstremno dosadna, naporna i nelogična Toninellijeva epizoda s Indijancima, a samo sam čekao da odnekud iskoče trgovci alkoholom kao pravi organizatori pobune.
    Uz standardno forsiranje lijana, Toninelli nam ponovno servira nepostojeće pleme Mosolope, iako ih je iskoristio nekoliko epizoda ranije (ZG LEX 301/302/303a: Ljudi pume). Za Toninellija nije bitno što se ta epizoda odvijala u blizini jezera Erie koje je poprilično udaljeno od Darkwooda, a ne smeta mu ni činjenica da indijanskih rezervata nikad nije ni bilo na području sjeveroistoka Amerike ni u stvarnosti, ni u Zagorovom serijalu prije ni poslije ove priče.
    Nasreću, taj za njega tako tipičan scenaristički nemar zanimljiva i iznenađujuća završnica baca u drugi plan.
    Nisam očekivao taj smjer kojim će Toninelli odvesti ovu priču, pa je ukupan dojam iznenađujuće dobar, pogotovo ako imam u vidu da sam uzeo drugi svezak u ruke više kao obvezu, a ne zabavu i razonodu.

Ostaje upamćena ova antologijska scena Zagorovog strateškog uzmaka - da ne kažem bijega. Iako nije logična s obzirom na Zagorove sposobnosti u serijalu, pravo je osvježenje u kolotečini u koju je Toninelli uljuljao Zagorov serijal u ovom periodu.

Donatelli odličan. To je za mene idealan crtež u Zagoru. Nema tu pretjerane mudrolije i pokušaja impresioniranja efektivnim scenama, već čista klasika.
    Prva naslovnica impresivna, dodatno naglašena efektnim bojama, dok je druga OK - čisto pošteno odrađivanje posla.

28.05.2020
    06:32:00 sati
  • Ukupna ocjena 45%

4, 4, 5, 6

07.01.2021
    15:44:00 sati
    Dalma

7, 7, 8, 8

Zanimljivo zbog netipičnog kraja, ali teško izlazi iz nekog okvira originalnosti. Ponovno maskirani osvetnik, a nedavno smo imali jednoga. I ovaj put je bilo relativno lako pogoditi o kome je riječ. Donatelli standardan, prva naslovnica odlična.

25.04.2021
    10:23:00 sati
  • Qwertz

8, 8, 8, 10

Glava mrtvaca. E, moj Ludens. Dižete cijene u nebo, a prevodite kao neki poluamateri. Ovo me podsjeća na onog čuvenog Heralda od Cromma gdje je na naslovnici pisalo jedno, a u stripu drugo. Stvarno dobro da nije bio kromirani Herald i da ovdje nije bila Mrtva glava.

Uglavnom, epizoda je solidna. Ima dosta akcije i malo misterije. Sviđa mi se ideja s uskrslim poglavicom koji se nekako čudesno dignuo iz mrtvih kao Fury u prvom meču protiv Wildera 1.12.2018. Naravno, Indijanci njegovo navodno uskrsnuće tumače kao znak od bogova i žele krenuti u rat i osloboditi se života u rezervatu.

Donatellijev crtež je vrlo dobar i dosta lijepo dočarava priču. Iako nije kao Ferri, i on je uspio stvoriti dobru atmosferu misterije i sveopće neizvjesnosti.

Naslovnice su genijalne. Pogotovo prva sa nevjerojatno dobrom atmosferom i sjajnim bojama. Druga je, pak, čisto akcijska, ali isto tako odlična.

Lijepa epizoda!!