Ludi Hakaram

ZG ZS 629/631 | 230 str.

Strah se uvukao među plemena Indijanaca, padaju glave, a gospodar Darkwooda ne uočava problem na vrijeme. I dok lovci na glavu kreću u potragu za Zagorovom glavom, poglavica Wyandota Akenat huška ostale poglavice na rat. Zagor uspije na sedam dana odgoditi rat, no obećava Akenatu da će u to vrijeme dovesti pred pravdu ubojice i uhvatiti ludog Harakama!

• Skidači glava
    ZG KL 53
  • Vječni čovjek
    ZG LEX 198
  • Skidači glava
    ZG LEX 199
  • Besmrtni Zagor
    ZG LEX 200
  • Plamena lubanja
    ZG LEX 201
  • Ludi Hakaram
    ZG LIBKB 68
  • Plamena lubanja
    ZG LIBKB 69
  • Besmrtni Zagor
    ZG VEOP 45
  • Ludi Hakaram
    ZG ZS 629
  • Otrovna strela
    ZG ZS 630
  • Zagorov trik
    ZG ZS 631

• L'uomo eterno
    ZG SR 191
  • I tagliatori di teste
    ZG SR 192
  • Zagor l'immortale
    ZG SR 193
  • Il teschio di fuoco
    ZG SR 194
  • L'uomo eterno
    ZG TT 191
  • I tagliatori di teste
    ZG TT 192
  • Zagor l'immortale
    ZG TT 193
  • Il teschio di fuoco
    ZG TT 194

• Druga od devet Sclavijevih epizoda na Zagoru!
  • Pogledajte recenziju Mister No LMS 601/603 "Signali džungle"" (Nolitta) o Jivarosima i rezačima glava!
  • U priči postoje reference na ZS 560/562 ""Male ubojice" (Castelli/Donatelli) i Chico specijal "Chico Indijanac".
  • Akenat se ponovno službeno pojavljuje u Toninellijevoj priči ZS 1047/1048 "Svadbeni nakit", a u epizodi ZS #739/740 "Utvara u noći" (gdje se Zagor sukobljava s prorokom Paranormusom) spominje se samo da Akenatu umire sin.
  • Str. 69., 2. vinjeta – pogledajte kako se (ne) radi cenzura! Hakaramovu skalpiranu glavu kad da su malo pošarali olovkom i ostavili prozirnom.
  • Srećemo mnogo poglavica raznih plemena - Nakoola (poglavica Mohikanaca), Akenat (poglavica Wyandota), Tawar (vrač Tunikana), Wuwutky (poglavica Oneida), Žuta Sjekira (poglavica Naskapija). Peti je susret s Mnogookim!
  • Tzantzas (čitaj cance) iliti "smanjene glave" radila su domorodačka plemena iz Melanezije ili amazonskog porječja, kao i Euroamerikanci ili Europljani koji su htjeli ponoviti taj zanat. U Amazoniji, jedini ljudi za koje se zna da imaju smanjene glave su plemena Shuar, Achuar, Huambisa i Aguaruna; kolektivno poznata kao Jivaro, a nastanjuju Ekvador i Peru. Pleme Shuar koristi termin tsantsas.
  • Treća naslovnica nije originalna, vjerojatno ju je radio domaći autor.

Nolitta posustaje? Pritišću ga rokovi, izdavački poslovi, putovanja? Tu nastaje rupa kroz koju se pomalo uvlače u Zagorov staff i drugi autori. Mislim da davne '81. Zagorovi čitatelji nisu znali da se potiho u tim scenarista Zagora uvukao i tada još nepoznat Tiziano Sclavi. Ako su kojim slučajem znali, kod nas to definitivno nije bilo moguće saznati. A niti nas je bilo briga jer je Zagor bio institucija u koju se ne sumnja, već slijepo vjeruje! Odradivši svoj fantastični horor prvijenac na mitološkim temeljima, Sclavi i dalje progurava egzotične i horor elemente u serijal, a tako će biti i u svim njegovim daljnjim epizodama. Fina mala predigra za svoj vlastiti uspješni serijal. Teme ovog broja su skoro pa nolittijanske – osvetnik koji se osvećuje Indijancima zbog gubitka vlastite obitelji (ZG "Strvinar" ili "Car orlova", "Zagor priča"), lovci na glave (Mister No LMS 601/603 "Signali džungle"), Zagor se opet mora izboriti za prvenstvo među indijanskim poglavicama (ZG "Zagor priča" idr.), no osjeća se mračniji kontekst…

Akenat, poglavica Wyandota

Priča se proteže na zaista velikom broju stranica, njih 230, koje su izrazito popunjene tekstom. Sama početna predigra između Zagora i Chica fino se kasnije pretapa u tragični događaj, a motiv mađioničarske revije i trikova koristit će se do samoga kraja. Priča se može podijeliti na tri dijela; inicijalni sukob s rezačima glava i indijanskim poglavicama, zatim potraga i napad na utvrdu; te posljednji dio je Hakaramov bijeg. Za očekivati je da će početnik odraditi kraće priče, no Sclavi sigurno stupa naprijed. Tako je Hakaramov krah zapravo produžen na četrdesetak stranica više, a istinu na srce, moglo se završiti s njim tijekom napada na utvrdu. U biti, Sclaviju nije bilo dovoljno da Zagor porazi Harakama, on je morao i zatomiti prijetnju rata u Darkwoodu koju je htio izazvati Akenat, poglavica Wyandota.

I naravno, uvjeriti indijanske poglavice u vlastitu besmrtnost, koju je teško dokazati bez salonskih trikova. Odnos između "besmrtnog" Zagora, gospodara i branitelja crvenih prijatelja i karizmatičnog i samouvjerenog poglavice stalno se preispituje. Akenat nije naivčina, on vjeruje da Zagor može umrijeti, ali vjeruje u besmrtnost duše. Podsjeća malo na još jednog ponosnog poglavicu, Winter Snakea, koji se također do kraja ne želi povinovati Zagoru. Donatelli, sve u svemu, i nije loš, ima nekolicina vrlo interesantnih većih kadrova s neobičnom montažom. Što je možda i Sclavijeva zasluga, a isto tako i inzistiranje na prikazu Zagorovih akrobacija kojima se pokušavala pokazati njegova gracioznost. Naslovnice nisu ništa posebno, no usklađene su s temom brojeva, kako naslovnim motivom tako i naslovom. Ovo posljednje se kod Dnevnika baš i ne vidi zbog sljedećeg: npr. originalni naslov "Ludog Hakarama" jest "Rezači glava", a "Otrovne strelice" jest "Besmrtni Zagor" - što bolje odražava temu od Dnevnikovih naslova.

Mauzolej užasa

Hakaram: "Vidiš ove sarkofage? U njima počivaju moja žena i djeca. A s njima pokopao sam i svoju ljubav! Dugo za mene već postoji samo mržnja!"

Negativac broja nazvan je Hakaram (što na jeziku Jivarosa znači ubojica neprijatelja). I ovdje imamo poremećenog, i skoro pa genijalnog genija zločina, poput Basilea u prošloj Sclavijevoj epizodi "Senke smrti". Isprva predstavljen kao poludjeli osvetnik i mozak koji stoji iza operacije skidanja glava, čitatelj već pretpostavlja kako ovaj lik ima mnogo toga na duši što ga tišti. Kako priče ide, otkriva nam se i njegova tragična prošlost (njegov origin) zbog kojeg je postao čudovište kakvo je danas. Nekoć miroljubiv i bogobojazan čovjek nakon nemilosrdnog masakriranja njegove obitelj od strane nasilnih Indijanaca pretvorio se u gnjevnog čovjeka, a cijeli njegov daljnji život sveo se na priželjkivanje osvete nad ubojicama, Indijancima. Na svojem putu po Južnoj Americi pokupio je dvojicu Jivarosa Anamuka i Tsunija koji poznaju tajnu smanjivanja glava, a usput pronašao i bogato nalazište zlata. Na povratku u Ameriku, stekao je moć i utjecajna prijateljstva, te je na mjestu pogibije svoje obitelji, u klancu Crvene smrti izgradio utvrdu koja skriva čudovišni mauzolej ispunjen smanjenim glavama.

Okružio se nemilosrdnim plaćenicima, "lovcima na glave" i poslao ih u lov na glave. Od lopuža, ističe se vođa Jack, s prepoznatljivom kapom. Naravno, Hakarama će njegova opsesija odvesti u smrt, a evo izdvojio sam posljednje trenutke na kadrovima niže. Interesantna je stvar da će se Akenat pojaviti i kasnije u jednoj sličnoj situaciji gdje daje Zagoru 4 dana da pronađe svadbeni nakit i ubojice inače kreće na ratnu stazu. Finale i konačni obračun skoro je identičan ovome, Akenat stiže u zadnji čas i ubijanjem negativca spasi Zagorov život. He! Isto tako, oni koji su očekivali razvoj odnosa Zagora i Akenata, sigurno će se razočarati kod njihovog sljedećeg susreta u ZS 1047/1048 "Časovi očaja" (vidi slike na kraju recenzije).

Tema besmrtnosti se konstantno provlači, ali za promjenu čak dva lika, Akenat i Mnogooki, shvaćaju narav svog zaštitnika. Sclaviju je očito bilo jako zanimljivo istražiti taj utjecaj navodne besmrtnosti na praznovjerne Indijance. Isto tako, Sclavi se vratio korijenima Zagorove misije čuvanja reda i mira u Darkwoodu. I legenda od Zagoru je izrasla iz osvete i mržnje prema Indijancima, poput Cara orlova, Hakarama ili Strvinara, no jedino je on pronašao pravi put. Gledajući sad unazad na Sclavijevo razdoblje, sve mi je više žao što nije duže ostao na Zagoru. Naravno, svoj rad na Zagoru kulminirao je s "Divovima dobra i zla" i što se njega tiče, vjerojatno i zaključio cjelokupni serijal o Zagoru. Zanimljiva tema, dinamična radnja koja ponekad usporava količina teksta (ah, ta logoreja), zanimljivi i karizmatični likovi koji bi svakog trenutka mogli stati uz bok Zagoru. Basileo, Hakaram, Crni Gospodar, Čovjek Munja, Demonska Maska, Vuk Samotnjak, te kao sam vrhunac sukob s Hellingenom, Zagorovim archnemezisom! Nolitta je sigurno bio zadovoljan ovakvom zamjenom. Zato je čovjek kasnije zasluženo dobio svoj vlastiti serijal. Ali to je već druga priča…

Akenat dokrajči negativca u ZS 631 "Zagorov trik"

Akenat dokrajči negativca u ZS 1048 "Časovi očaja"

ZG ZS 620/622 Vatreno oko

ZG ZS 639/641 Horde zla!

10, 9, 9, 8

Sclavi je napravio jednu odlicnu pricu sa horror atmosferom bez natprirodnih elemenata. Donatelli je u to vrijeme obavljao odlican posao. Sve u svemu odlicna i poprilicno brutalna epizoda.

05.01.2011
    13:18:00 sati

10, 10, 10, 10

Moram priznati da sam se pitao kako do sada ova epizoda nije imala recenziju. Radi se o jednoj od meni lično omiljenih epizoda i jednoj od prvih koje sam pročitao tako da sam malo emotivno vezan za nju a inače sam sa  Sclavijem ušao u Zagorov svet i svi njegovi radovi su mi odlični. Tako je i sa pričom o Hakaramu. Odlična ekipa je na okupu: tajanstven, uticajan, opasan negativac; harizmatičan, nepovjerljiv i takođe opasan indijanski poglavica; zanimljivi propratni likovi... Sama ideja priče je zanimljiva i dobro prenesena (nije baš najoriginalnija, ali elementi indioske mistike daju joj posebnost), od simpatičnog početka, dobrog prelaza u samu priču kao i kraja koji je lijepo razrađen. Uz dozu subjektivizma ova priča če dobiti dobre ocijene.   PS   Nijesam znao da je treća naslovnica rad domaćeg autora zato je moram pohvaliti!

05.01.2011
    13:35:00 sati
    malek

9, 10, 9, 8

Odlična priča, stvarno je Sclavi podsjetio na Nolittu iz najboljih dana, uz obavezno prožimanje horrorom...

05.01.2011
    18:22:00 sati
  • Sitting Bull

9, 8, 9, 8

05.01.2011
    19:41:00 sati
    Sitting Bull
  • legaz

9, 8, 8, 7

Odličan Sklavi, Donateli u ono vreme pristojno odradio posao. Lepo su se obojica uklopili. Ideja nije nova ali je odlično osvežene.

05.01.2011
    21:41:00 sati
    legaz
  • kandraks

8, 9, 8, 9

Odlicna epizoda, sa jakim negativcem i vrlo zanimljivom pricom (doduse ne originalnom, ali vrlo dobro ispricanom), a tu je i Akenat, uz Winter Snakea "najzajebaniji" poglavica u Darkwoodu! Donatelli odlican, definitivno njegov zlatni period! Ferri standarno dobar, posebno mi je draga naslovnica "Rezaci Glava"! Jedva cekam ovu pricu u izdanju "Ludensa", trebala bi izaci za 2-3 mjeseca...:)

05.01.2011
    22:32:00 sati
    kandraks
  • Alex54978

7, 8, 8, 5

Meni se ovo zaista dopalo, originalno, razradjeno, odlična priča. Odlična recenzija, sve pohvale!

05.01.2011
    22:36:00 sati
    Alex54978
  • poison

10, 10, 10, 9

Jedna od boljih epizoda
    06.01.2011
    00:06:00 sati
    poison
  • PAJDO

8, 8, 9, 6

Odlična i dinamična priča, horror bez besptrebnog krvoprolića, jedan od Sclavijevih vrhunaca rada na Zagoru. Uvijek će mi ostat u sjećanju trik sa stepenicama i glavom:)) Donatelli odličan.

07.01.2011
    01:39:00 sati
    PAJDO

9, 8, 9, 10

Mračna i zanimljiva priča, Donatelli jako dobar a naslovnice su odlične!

16.01.2011
    20:49:00 sati

10, 10, 10, 10

11.05.2011
    09:11:00 sati
  • Sekta

10, 10, 10, 10

15.07.2011
    17:35:00 sati
    Sekta

7, 6, 7, 7

Solidno, ali sjećam se da sam epizodu "Skidači glava" kupio u paru s Zg klasikom "Vudu" tek toliko da ju imam i u tom izdanju, i nevjerojatno je koliko je priča "Vudu" scenaristički naprednija i kvalitetnija od ove Sclavijeve. Ama baš svaka epizoda iz Zg "Zlatnog perioda" je jedno deset puta bolja od ove, na žalost. Čak je i kvalitet Donatellijevog crteža drastično opao, a ni Ferrijeve naslovnice nisu baš nešto.

06.08.2011
    16:23:00 sati

6, 5, 8, 7

Prica je bolja po nostalgiji nego kvalitetu.  Covjek koji je skalpiran hoce da se osveti Indijancima, pa je odlucio da im osjece glave, i smanji ih.  Podsjeca me na Kralja Orlova; i ona je dosta patio zbog indijanaca, pa je odlucio da posveti svoj zivot osvecujuci se indijancima.  Ovdje je slicna prica, samo sto Donatelli crta umjesto Ferrija.  Sclavijev scenario je jedan od slabijih koji je napisao za Zagorov serijal; nije nista ovdje tako lose, ali nije nista no toliko spektakularno da spada u vrh.  Naslovnice su mi bas slabe; kad sam procitao strip, 5 minuta poslije sam zaboravio i kako izgledaju.  Kraj price ima dobru foru, ono kad Zagor izgleda da je samo glava bez tijela, uz pomoc mnogo-okija.  Sve ostalo je ok, ali nista posebno.

14.08.2011
    14:59:00 sati
  • Charlito de la Vega

9, 9, 10, 8

18.08.2011
    10:39:00 sati
    Charlito de la Vega

7, 7, 9, 8

Uspoređujući ovu priču s prvom Sclavijevom vidljiv je veliki napredak, posebno u scenarističkom dijelu.

18.09.2011
    18:46:00 sati
  • Bat Baterton

6, 8, 9, 6

Nije loša epizoda, ali mislim da je malo precenjena. Početak je posebno naporan, sa toliko puta korišćenim trikom ranjavanja u glavu i ubeđivanjem Indijanaca ko je Duh Sa Sekirom i da li mu treba verovati. Kasnije se priča popravlja, uvođenje Jivarosa i njihove metode tsantsas, rasplet i uloga Mnogookog, kao i jako zanimljiv lik Akenata povisuju ocenu ovog stripa.

Donateli je ovde jako dobar, posle ove priče dolazi i Na krilima noći, tada je Donateli definitivno bio u formi. S obzirom da ovoj priči odgovaraju samo naslovne za brojeve 192 i 193, nešto niža ocena za Ferija jer mi ni jedna nije nešto specijalno.

26.10.2011
    12:29:00 sati
    Bat Baterton

6, 9, 8, 8

Iskorištena tema,dobra izvedba.Dobar crtež,dobre naslovnice.

28.10.2011
    16:31:00 sati
    Patrix

10, 10, 10, 10

Odličan ugođaj, odlična priča.

29.10.2011
    19:57:00 sati

8, 8, 8, 8

31.10.2011
    14:11:00 sati
    Nedo
  • Ukupna ocjena 89%

9, 9, 9, 8

06.11.2011
    23:31:00 sati
    DJ DEX

7, 8, 9, 7

Priča sa munjenim osvetnikom je svakako već viđena, ali upravo te smanjene glave i ugođaj čine nekakvu razliku. Naravno, tu su i prepoznatljivi elementi prepiranja s indijancima, mađioničarski trikovi kojim Zagor po tko zna koji put mora izazvati divljenje i strah kod indijanaca. I upravo zato volimo Zagora. Likovi su veoma dobro okarakterizirani, nisu bezlični i dosadni kao što se to često događa u novijim epizodama. Donatelli je odradio posao dobro, Ferri i ne tako dobro.

10.11.2011
    16:10:00 sati

8, 8, 10, 8

Neuobičajeno za ovo razdoblje, u samom stripu ima dosta psiholoških igri i nadmudrivanja. Strip mi je zanimljiv, Donatellijev crzež odličan, jedino mi je zasmetalo nekoliko prenaivnih scena. Pogotovo ona scena u kojoj Zagor leži na podu, pogođen u rub glave po stoti put, razbojnik ni ne pogleda ako je Zagor živ, i još dok se penje na konja priča na glas sam sa sobom i govori gdje će ići. Grrrr

13.11.2011
    22:45:00 sati
  • Zagor12

8, 8, 6, 7

Vrlo dobra epizoda sa prosječnim Dontellijevim crtežom.

27.11.2011
    11:07:00 sati
    Zagor12
  • Ukupna ocjena 34%

1, 1, 7, 7

Prigodna mracna atmosfera na pocetku, lagani uvod oko glavoseca. No sto mi se u ovoj epizodi gadi je rana Scalvijeva predstava Zagora. Pola stripa ga ko pickicu zarobljavaju, te ga sredi neki tamo bezimeli lik pa puta, te ovaj ne moze da se oslobodi, te i kad se oslobodi nista sam ne moze da uradi, nikog u stripu i nije ubio. Dovoljan je 1 sa macem da cuva odvezanog Zagija. Svi prezive Duha sa sekirom, ma kakav gad taj bio. Meni je to odvratno, u skladu sa tim i ocene.

01.12.2011
    08:31:00 sati
  • zagor_22

8, 8, 8, 7

sve super, osim one scene kad zagor biva pogođen u glavu i nakon pola sata se diže samo sa ''ogrebotinom''

ocito je on stvarno duh kad mu ni meci nista ne mogu

18.01.2012
    21:17:00 sati
    zagor_22
  • writer

8, 8, 6, 9

Dobra epizoda. Davno sam je čitao, ali mi je ostala u sećanju.

28.01.2012
    17:31:00 sati
    writer
  • Ukupna ocjena 63%

7, 4, 8, 6

20.05.2012
    22:45:00 sati
  • zagor fan

9, 9, 7, 8

Donatelli solidan, epizoda dosta dobra.

30.07.2012
    10:54:00 sati
    zagor fan

8, 9, 10, 5

ovdje donatelli radi čuda. a i sclavi

29.10.2012
    18:23:00 sati

9, 9, 8, 8

Epizoda ima sve, zanimljivu glavnu radnju, podradnju u peripetijama na relaciji Zagor - Akenat, stravičnu atmosferu, duhovite dijaloge. Između ostalog Sclavi se potrudio pojačati Zagorov autoritet kod Indijanaca onim raznim trikovima iz knjige magije. Uz Demone ludila, Prokleto blago i Demonsku masku ova priča je još jedan dokaz da se Sclavi dobro snalazio sa Zagorom. Puno bolje od kolege Castellija.

03.11.2012
    11:20:00 sati
  • sergej773

10, 10, 5, 10

18.03.2013
    13:03:00 sati
    sergej773

8, 6, 9, 7

Prica kao prica je ok. Samo scenario,koji nam tu pricu treba lijepo,interesantno i uzbudljivo da prikaze,je djelomicno,razvucen,dosadan i sto je najgore,nevjerovatan. Samo da napomenem koju situaciju, Zagorovo ranjivanje u glavu. Dobro okrznulo ga samo. Al to je se dosad toliko puta desilo,Zagor bi vec trebao imati nadimak "Scarface". Onda sljedece,imaju sedam  dana vremena,al Zagi i Chico idu lijepo pijeske. Zasto nisu uzeli konje? Ona smisljena prikazivanja Indijancima,boze sto su dosadila. Akenat je ostavio lijep i interesantan dojam,ratoboran,ponosan,i intiligentan . F.Donatelli je vrlo dobro obavio posao. Naslovnica Zg.Ex.199 je odlicna a vec sljedeca je daleko ispod prosjeka.

04.05.2013
    17:45:00 sati
  • ike666

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Vrhunski. Jedna od onih priča koje su mi ostale u sjećanju još iz djetinstva. I najveći Zagorov ne-prijatelj - Akenat.

08.01.2014
    08:59:00 sati
    ike666

9, 9, 8, 6

14.06.2014
    22:31:00 sati
  • nagor

6, 5, 7, 8

Daleko je ovo od "vrhunskog", štoviše, ovo je loše. Sclavi je dobro počeo na Zagoru. "Noć užasa" je solidan uradak, ali ovo je razvučeno, naivno i dosadnjikavo. Sclavi se očito odlučio malo sprdati sa Zagorom - tri puta su ga "smrtno" ranili (hitac u glavu (koljač Jack), nož u prsa (Akenat) i još jedan suckerski hitac u tijelo na kraju (Hakaram, koji je općenito plitak i već viđen lik) - to zadnje je najdebilnije ranjavanje ikada u serijalu... Sclavi je imao valda kadar viška i odlučio za foru za kraj još jednom upucati našeg junaka. Dodajmo na to da Zagor niti jednog glavnog negativca nije sredio (to je za njega radio Akenat). Jedino što valja ovdje je korektan Donatelli, ubacivanje te amazonske tradicije "smanjivanja" glava i Akenat. Pojavljivanja su totalna naiva za djecu. Kao neće se po danu! vidjet debeli konop sa kojeg "levitira" naš junak na onom proplanku i kao zrcalo je dovoljno za onakav trik sa glavom. Ne bih Sclaviju tu toliko niti zamjerio, da nam Castelli nije već pokazao kako se to radi u priči sa ribama ljudožderima (efektno i realno prikazivanje). Zamjeram i to što Zagor može jedan na jedan poraziti na desetke indijanca, izvanzemaljaca, vojnika, demona i svačega u borbi, ali ovdje nije mogao na prepad dobiti dva Indiosa, koji su mu okrenuli leđa u kolima (nije više bio zadrogiran). Nije to više ono početno "Miki" razdoblje i zbog toga nemam puno strpljenja za naivu u ovom periodu.

24.06.2014
    13:43:00 sati
    nagor
  • Ukupna ocjena 65%

5, 7, 8, 5

13.07.2014
    19:53:00 sati
    Eddie Monsoon

8, 7, 10, 8

Dosta dobra epizoda sa odličnom akcijom i super jezivom i mračnom atmosferom.

21.09.2014
    18:26:00 sati
  • igor 12

10, 8, 8, 7

Kako potkopati Zagorov autoritet?Njegov status besmrtnog?Jednostavno.Uzmete mladog poglavicu,u ovom slučaju Akenata,poglavicu Wyandota,usijanu glavu koja želi sveopći rat protiv mrskih bljedolikih,ne priznaje Zagorov autoritet,suprotstavlja mu se riječima i zabija mu nož posred prsa.Naš junak ničice pada,ali se već istog trenutka diže i vadi nož prezrivo ga bacivši na pod.Ha.Već viđeno, rekli bi čitatelji.
    Ali nam Sclavi servira tajanstvenog Hakarama i indijanske dekapitirane leševe. Kakve sad oni imaju veze sa podjarivanjem Zagorova autoriteta?
    Imaju,i to velike.
    Tako je i počelo.Sclavi centar priče stavlja u Darkwood,u kojem opet vrije.Netko ubija indijance i obezglavljuje ih.Takvu naoko bezrazložnu okrutnost još nismo imali.Indijanci su uznemireni,Akenat huška na rat,Zagor nema pojma što se dešava u njegovoj šumi.Ha,Zagor nema pojma?Da,da,Nolita je nametnuo Zagoru ulogu sveznajućeg,bar po teoriji indijanaca.On je kralj šume,besmrtan,izaslanik Manitua i kao takav bi valjda trebao znati što se događa u njegovom kraljevstvu,a ne da ga netko treba informirati o događajima.Gadna situacija majstore.Kod Sclavija to ne prolazi.Sam si se proglasio zaštitnikom,varao praznovjerne indijance kojekakvim drugorazrednim forama na njihovim redovnim sastancima koji su te i baš zbog tih pojavljivanja i proglasili Manituovim izaslanikom.I onda se čudiš što te indijanci nisu obavijestili o sjekačima glava.Mogli su tam-tamom,mogli su dimnim signalima,preporučenom poštom Drunky Ducka..Mogli su,ali Sclavi ne dopušta te Nolittine fore.Ti si Zagore bog i kao takav moraš biti i sveznajući.
    Ali Sclavi ipak poštuje Nolittinu ostavštinu i čak dva puta spašava Zagoru ugled,dva puta ga pred indijancima predstavlja kao izaslanika Manituova,dva puta mu vraća ugled i dostojanstvo.kroz jeftine trikove.Vraća mu njegovu besmrtnost u koju se drznuo udariti mladi Akenat.I Sclavi radi još jedan odličan potez.Ne radi od Akenata poslušnog psa koji će pasti pred noge Darkwoodskog gospodara i moliti za oprost ,već mu ostavlja drskost i bezobraznost,otpor prema Zagorovu autoritetu kojom je pridobio čitatelje.Odlično.
    Interesantan je i glavni negativac Hakaram.Vođen iskonskim u čovjeku,mržnjom i željom za osvetom,on se želi osvetiti svim indijancima,jer su za njega svi oni krivi za njegovu bol.Neke vjera,neke kategorički imperativ kao najviši moralni imperativi uče ne učini drugome nažao.Da li je Hakaram imao pravo na svoju osvetu nakon što je na vlastite oči vidio smrt i masakr svojih najbližih??Da li je osveta bila rješenje za njegovu tugu i bol?Da li u konačnici odobravamo njegove postupke,njegovu glad za osvetom?Možemo li uopće shvatiti njegovu želju za osvetom?

03.02.2015
    08:32:00 sati
    igor 12
  • Darkwood Monty

8, 8, 8, 9

Prva polovina epizode mi je nekako bila bolja, prema kraju se to nekako razvuklo.

Donateli dobrog ukupnog crteža koji kvare čuvene 'Donateli' njuške likova.

Ferri kvalitetno odradio naslovnice, ali nisu upečatljive i pamtljive.

09.08.2015
    22:28:00 sati
    Darkwood Monty
  • Ukupna ocjena 89%

9, 9, 9, 8

04.10.2015
    18:42:00 sati
    Jim Gitara

8, 9, 10, 9

Odlična akcijska epizoda! Nikad nisam čitao u Zs, i još crta Donatelli.

09.09.2016
    12:20:00 sati
  • morski

10, 10, 10, 10

29.01.2017
    14:05:00 sati
    morski
  • Ukupna ocjena 86%

9, 9, 8, 8

davno sam čitao, ali mi ostala u sjećanju-dobrom

30.01.2017
    13:53:00 sati
    toni2017

7, 5, 7, 7

Priča koju je pregazilo vrijeme. Na stranu da Zagoru ovdje, izgleda, ništa ne polazi od ruke, svi ga mlate a u dva veća okršaja u zadnji čas ga netko drugi spašava. Ono što pokazuje da su ovo bili tek Sclavijevi počeci jest način na koji je radnja vođena; idejno vrlo dobra, ali nedovoljno zanimljivo scenaristički odrađena. Nema nikakvog većeg obračuna, sve je nekako rutinski odrađeno i, osim dobrog uvoda, lišeno prave napetosti i atmosfere, a Zagorova ranjavanja da ni ne spominjem...

U zanimljivostima spomenuta priča u Mister No serijalu, tematski slična, bila je mnogo bolja. Ova je tek čitljiva. Možda je prije 40-ak godina to bolje prolazilo, ali za današnje vrijeme je prenaivno, osim tamo onim nostalgičarima kojima manjka objektivnosti pa im je sve za deset (devet).

14.08.2017
    22:00:00 sati

8, 7, 8, 8