• Kameni pakao
    ZG ZS 805

• Terra maledetta
    ZG SR 243
  • I guerrieri della città sepolta
    ZG SR 244

• Gornji Milanovci su opet napravili grešku u prevodu. Na početku priče Kovrata je predstavljen kao Sekahetin sin, a na kraju priče je predstavljen kao njegov brat. No, čini se da su se ti isti tajanstveni prevoditelji danas zaposlili u Ludensu tako da za budućnost prijevoda nema straha.
  • Toninelli je strpao Hopije na područje Darkwooda što je par tisuća kilometara istočnije od njihove domovine SI Arizone. Hopije ćemo ponovno sresti u epizodi Sedam gradova Cibole.

U Darkwoodu se svako toliko pojavi neki zaboravljeni narod. U ovoj epizodi se išlo stopama priče Pećinski ljudi samo se u ovom slučaju narod smjestio u pećine koje su iznad zemlje. Iz epizode koja je obećavala da bude dobra ispala je jedna epizoda koju se treba što prije zaboraviti. Toninelli je napisao ovu priču da može reći da je nešto napravio i pobere plaću. Nedostatak maštovitosti, zbrkanosti i početničke greške su glavni razlog da je ova epizoda podbacila.

Prvo je stavljanje Hopija u Darkwood greška kojoj se još može progledati kroz prste, ali da se moglo ubaciti bilo koje irokeško pleme moglo se. Zagor koliko god imao izmišljene likove i područja opet počiva na nekim povijesno – geografskim činjenicama. Priča je na početku pojavljivanjem tih tajanstvenih stranaca dobila na dramatičnosti. Čudni oklopi koji više pripadaju antičkom svijetu pobuđuju zanimanje, ali od strane 24 priča propada brže nego hrvatske financije. I vrapci na grani znaju da bi Zagor poduzeo kažnjeničku bojnu protiv običnog zeca koji je narušio mir u šumi, a kamoli protiv zlih pridošlica. No, ovdje on izjavljuje da se ne treba ništa poduzimati. U većini epizoda se Zagor nacrta uz nekog pridošlicu koji je kihnuo u šumi jer je alergičan na primjerice Going Goinga, ali ne ovdje momak glumi političara. Puno vike ni za što. Da je to napisao netko tko nikada nije čuo za Zagora pa je dobio zadatak da napiše jednu epizodu još bi se moglo progutati, ali u slučaju osobe koja je bila glavni scenarista na Zagora ovo je neoprostiva greška. Kada je završio u jazbini Hokohamija iliti Iščezlih, Zagor se prerušava. Umjesto da istražuje grad po sporednim ulicama, on šeta glavnom ulicom prepunoj ljudi, ali nitko ne prepoznaje stranca iako su im crte lica slične Zagoru koliko je pingvin sličan Jupiteru.

Druga prepreka bi trebao biti jezik pogotovo ako je Kovrata potiho preuzeo vlast pa ga njegovi podanici ne bi trebali razumjeti, ali momci savršeno razvaljuju engleski 19.st. Momci se isto tako uopće ne boje vatrenog oružja, valjda bi im ovo trebalo biti prvo upoznavanje s njime, i veliki plan otmice se svodi na samo dvije žene. Gdje je tu logika da će poglavica povesti čitavo pleme u spašavanje dviju žena dok će ostale žene i djecu ostaviti nebranjene. Vjerojatnije bi bilo da poglavica pošalje deset ratnika, ali je Marcello možda uvidio greške od prije pa je onda morao ovako rasplesti priču. Cijela radnja se odvija u samo jednoj noći, a kao točka na i leži u tome da je Chico prespavao cijeli događaj. Capone je u priči Lov na vuka na vrlo jednostavan način objasnio zašto je Zagor sam pa se i ovdje moglo pribjeći nekom takvom objašnjenju. Na kraju čovjek shvati da nigdje nije objašnjeno zašto su ti momci tako obučeni i od kuda dolaze te zašto imaju grad kao da je iz JZ dijela SAD-a.

Crtež i naslovnica su jedine stvari koje održavaju ovaj brod od potpunog potunuća. Nema veze što Zagor ima Duško Lokin zurku barem je to dobro u odnosu na ostatak. I za kraj se moramo prisjetiti da je ovaj isti scenarista predlagao radikalne promjene na Zagoru kada je Duh sa sjekirom zapao u krizu, ali hvala Bogu Nolitta je bio pametan pa ga je odbio. Ne može se poreći da Toninelli nije imao dobre epizode, ali pisanje priča o Zagoru na samo 192 stranice ili na 120 stranica kao što je ovdje slučaj su bili stvarno loši potezi jer ako se žele pisati takve priče onda se mora pribjegavati viđenim motivima: zločesti trgovci vatrene vode, korumpirani časnici i usijane glave. Jasno je da se onda odlazi u ponavljanje priča, ali pisanje složenijih priča koje bi uključivale nekakvu ozbiljniju tematiku moraju se protezati na barem tri epizode jer sve manje od toga je mučenje fanova, sjetite se nedavne epizode Zagor protiv Krojača. Tako da ne postoje nikakve tajanstvene okolnosti zašto je Marcello dobio otkaz.

ZG ZS 796/798 Ukleta zemlja

ZG ZS 809/810 Zagorov zakon

7, 6, 7, 7

ok pricica...zabavna...i par gresaka u recenziji...toninelli nije dobio otkaz vec je sam napustio kucu bonelli a napustio je jer nije zeleo da on bude glavni urednik u trenutku kad se bude zagor ugasio...jer je bio pred gasenjem...on je predlagao novi zaokret u zagoru..predlog nije prihvacen...ne zeleci da ostane i bude glavni kormilar broda koji je pred potonucem,odlucuje da napusti bonelija...u koji je vec stupio buratinni a uskoro i boselli i koji posle odlaska toninelija ubrzo smislaju zagorovu americku odiseju koja je na kraju se pokazalo spasila zagora gasenja.....drugo dnevnik je iz novog sada a ne iz g.milanovca..i trece,epizoda nije nista posebno ali je simpaticna na svoj nacin a sto se hopija tice,pa ovo je strip....zabava...zasto bi mi smetali hopiji u darkvudu a ne smeta mi vanzemaljci u darkvudu i slicno....ovo je strip...izmisljeni svet...nemora sve da bude realno...zato je strip i zabavan...sto se ere toninelija tice ja je najvise volim...upravo su to i epizode sa kojima je pocela moja strip ljubav..ima puno finih epizoda

16.03.2012
    01:13:00 sati
    dzoni
  • kucak

6, 7, 8, 10

Rado se sjećam naslovnice, priča mi nije dovoljno upečatljiva.

16.03.2012
    01:27:00 sati
    kucak
  • Ukupna ocjena 66%

5, 6, 8, 9

slažem se s recenzijom. Sjećam se da je početak obećavao više. Antički motivi mi nisu dobro legli usred darkvudam, a i sama priča nije nešto.

16.03.2012
    09:25:00 sati
    adriano

7, 6, 9, 10

Mislim da je cijela prica mogla dosta bolje da ispadne, mali broj stranica je sprijecio bolju razradu.

16.03.2012
    09:47:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%

6, 7, 10, 10

Pa sad... Po meni je najveća glupost to što prvi strip ide do kraja (96 strana), a nastavak se završava negde do 20-te strane, a onda kreće nova epizoda koja sa predhodnom nema skoro nikakve veze. I sada se pitam zašto sam dao pare za nastavak, a tražio sam ga dosta dugo. Priča je prosečna, ima par grešaka i složio bi se sa recenzatorom da bi Korvata lako uhvatili Hohokami i razotkrili ga, kao i Zagora kada se prerušio. A i veliki minus zlatnoj seriji jer je jednostavno mogla da podeli epizodu u dva dela od nekih 60-ak stranica. Ovako su samo napravili marketinški potez da bi ljubitelji Zagora kupili nastavak sledeće priče. Crtež i naslovnice- čista desetka

16.03.2012
    10:35:00 sati
    misa

6, 7, 8, 9

jednokratna zabava

16.03.2012
    10:38:00 sati
  • PijaniPatak

7, 6, 8, 10

Prilicno naivna epizoda, kao stvorena za spustanje sa oblaka na koji nas je uzdigla prethodna "Prokleta zemlja". Recenzent ima pravo kada kaze da je scenarista previse lakonski pristupio njenoj razradi, i ima pravo na svakoj zamerci koju je stavio u recenziju...samo ja ne bih bio toliko strog, nije cudno za Zagora da je masta prekrsila mnoga istorijska, geografska i antropolska pravila. Pa i najbolje zg epizode su u tom stilu, samo sto je ovo odradjeno neprivlacno

16.03.2012
    11:44:00 sati
    PijaniPatak
  • PAJDO

6, 6, 8, 9

Zgodna razbibriga za jedno čitanje.

16.03.2012
    15:34:00 sati
    PAJDO
  • Kojot

8, 8, 9, 9

Zanimljiva prica,koju sam davno,davno citao!

17.03.2012
    10:36:00 sati
    Kojot
  • Tonka24

4, 5, 8, 10

Kad sam pročitao ovu epizodu stalno sam imao osječaj da je dnevnik izbacio par stranica. Priča ništa posebno, dobar crtež a druga naslovnica odlična.

19.03.2012
    15:59:00 sati
    Tonka24
  • Ukupna ocjena 44%

3, 2, 8, 5

20.05.2012
    21:35:00 sati

7, 7, 9, 7

Prosjek.

20.10.2012
    14:18:00 sati
  • sergej773

6, 8, 4, 10

19.03.2013
    16:37:00 sati
    sergej773
  • Ukupna ocjena 62%

5, 6, 7, 8

Zaista slaba priča. I to poslije jedne odlične.

03.05.2013
    12:55:00 sati
    ivang
  • Ukupna ocjena 66%

8, 2, 9, 9

12.09.2013
    12:29:00 sati
    Srdjan999

8, 8, 7, 10

17.08.2014
    11:58:00 sati

6, 5, 10, 7

Zbrzana i loša epizoda.

22.09.2014
    12:55:00 sati
  • Ukupna ocjena 55%

5, 4, 7, 7

11.02.2015
    22:23:00 sati
    Eddie Monsoon
  • Gru

Ukupna ocjena 35%

2, 1, 6, 8

Ajoj...ovo je nešto totalno zbrzano i izgleda kao da je ov nekakvo popunjavanje rupa, a što je još čudnije da je Toninelli iznjedrio ovakvu glupost odmah nakon "Uklete zemlje". Baš kad pomislim 'Može to Toninelli', a ono teža katastrofa bez ikakvog smisla, reda...Donatelli standardan, naslovnica prosjek.

Samo jedan detalj iz ove gluposti od stripa: Poglavica neprijateljskog plemena ima plan osvojiti indijansko selo tako da na prevaru izvuče ratnike van iz sela i onda im postavi zamku tako da se maskiraju u žene???

10.08.2015
    13:27:00 sati
    Gru
  • Ukupna ocjena 68%

7, 6, 7, 8

17.08.2015
    18:53:00 sati
    Tintilinic

6, 6, 7, 7

07.10.2015
    17:00:00 sati
    Nedo

Ukupna ocjena 40%

2, 2, 7, 7

Kad se identitet glavnog negativca skriva, a najčešće se to radi ovako da se krije pod maskom, onda je jasno da autor to radi da epizoda dobije na neizvjesnosti i dodatno zaintrigira čitatelja. No, za takvim se idejama poseže kad se izgradi jak scenarij unutar kojeg se isprofiliralo više kandidata za osobu X. Ovdje je Toninelli posegnuo za tom metodom a da smo mi imali samo jednog kandidata za osobu X, tzv. "Obasjanog", a to je bio iz plemena izbačeni Kuwrath. Dakle, potpuni promašaj.

Kako je on došao do položaja vođe ratnika možda i jest zanimljivo ali kako se na tom položaju održao teško prolazi. Ne vidi mu se faca ali glas, stas, običaji,  život s ostalim iz plemena... zar je baš tako jednostavno? Pravi "Obasjani" nije pao s Marsa da bi ga se moglo zamijeniti jednostavnim oduzimanjem maske. Onda opet kako Zagor upada u svijet onih ljudi i nitko ništa, kao da je u New Yorku.

Bjelolasica dobro navodi te greške. Još jedan izgubljen narod... nakon epizode s još jednim neistraženim područjem. Ideje koje se prečesto upotrebljavaju. Mrzim te ideje ali kad se već posegnulo moralo se zavrnuti rukave i uložiti truda a ne ovako površno.

14.11.2015
    20:37:00 sati

Ukupna ocjena 39%

3, 1, 7, 6

Ne volim ovakve priče sa tajanstvenim gradovima i narodima koji dugo žive skriveni od civilizacije, pa već u startu automatski ide nekoliko ocjena niže. Još kada se tome pridoda scenaristički slaba razrada onda se dobije ovakav promašaj. Već na drugoj stranici saznajemo da je poglavica Hopa izbacio svoga sina iz plemena, a odmah potom pleme su počeli napadati tajanstveni ratnici koje vodi lik ispod maske željan osvete. Nije teško zbrojiti dva i dva pa pogoditi tko bi to mogao biti. A taj tajanstveni Obasjani već od prije poznaje Zagora, iako ga po nekoj logici ne bi trebao poznavati ako je cijelo vrijeme živio u Pokopanom gradu, rupa u scenariju da ne može biti veća. Sve one kasnije nebuloze još su do kraja srozale ukupan dojam, a vrhunac je ona kada je Kuwrath na prevaru postao vođa Hokohama i uspio nagovoriti narod, koji je dugo živio u miru, da uzme oružje u ruke i krene u rat protiv svih plemena i bijelaca u pokrajini. Naravno, nikome ništa nije bilo sumnjivo pa su ga poslušali bez ikakvog raspravljanja. Sve te gluposti zaslužuju čistu jedinicu za scenarističku izvedbu a ova priča da skuplja prašinu u budućnosti, možda čak ni na polici već u nekom zaboravljenom kutu.

15.11.2015
    19:47:00 sati

7, 7, 9, 10

Toninelli se ovdje trudio i htio napraviti nešto super, ali mu i nije baš uspjelo.. Slažem se da epizoda ima dosta nelogičnosti i pretešku radnju za tako mali broj stranica.. Davne su bile godine kad je ova epizoda izašla, pa još ajde, možda mogu nekako te nelogičnosti i tolerirati.. Sve u svemu, epizoda samo za kolekciju i ništa više..

Crtež je jako dobar, isto kao i naslovnica i te dvije stvari barem donekle izvlače ovu prosječnu epizodu..

03.12.2015
    18:38:00 sati
  • wele

5, 4, 5, 6

10.12.2015
    17:55:00 sati
    wele

Ukupna ocjena 33%

1, 1, 7, 6

Smeće nulte kategorije. Vjerojatno je i Donatelli bio svjestan što crta, pa se nije ni previše trudio.

11.12.2015
    07:23:00 sati

6, 6, 8, 7

16.12.2015
    19:44:00 sati
    Jim Gitara
  • igor 12

6, 5, 8, 9

Heh,meh,beh,simpatično naivno.Ko fol davno  izumrli narod,pa malo Hopija u Darkwoodu,pa sve to lijepo povezano trilingualnom komunikacijom,malo dobrih starih Čikovih fora,Zagorovih par šamara i eto epizodice.Zanimljivo da je ovaj izumrli narod Hokohami doista postojao,na teritoriju Arizone

06.01.2016
    08:34:00 sati
    igor 12
  • caramba

2, 5, 9, 9

Jasno je da se radi o totalnom trešu prožvakanom sto puta sa hrpom nebuloza. Najsmiješnije mi bilo kada je Zagi letio na jednoj lijani skoro dvije stranice držeći se jednom rukom dok u drugoj drži nekog random lika kojeg je u letu ugrabio iz čopora kao da je pokupio vreću perja. No opet, čitljivo je, tu je i Donatelli, a i ne bih ovo Toninelliju uzimao za zlo kao autor recenzije.

26.09.2016
    08:13:00 sati
    caramba

5, 4, 7, 7

Bezveze prica, koja ocito postoji samo da mi popunila malkice prostora izmedju epizoda "Ukleta Zemlja" i "Zagorov Zakon".  Vidi se iz aviona da je onaj sin onog starog poglavice, koji je istjeran iz svog plemena, u stvari onaj misteriozni vodja ovog starog plemena koji nose oklope na sebi.  Nema ovdje skoro nikakve napetosti, uzbudljivosti, niti niceg slicnog.  Cak ni Donatelijev crtez ne moze da spasi ovu pricu, koja je kraca ne samo od obicnog specijalca (160 stranica), nego i kraceg (128).  I naslovnica ne izgleda kao da ju je Ferri crtao.  Epizoda za procitati jednom i nikad vise u zivotu.

29.11.2016
    15:28:00 sati

5, 5, 8, 8

Ovo je pisano za mlađi uzrast. Radnja je predvidljiva i vrlo brzo je jasno tko se krije iza maske.

Uz maskiranog vođu imamo i atraktivno odjevene Indijance, podzemni grad, jednostavne dijaloge i privlačnu naslovnicu. Autor je više bio skoncentriran na popratni folklor i kič, nego na samu radnju.

Iako sam se i sama često sprdala s Toninellijem, moram naglasiti da sam i ja rasla na njegovim epizodama i imam lijepu uspomenu na taj period. Zahvalna sam na tome, a i gajim određeno poštovanje prema njemu jer se ipak ponio korektno. I sam je bio svjestan da je Zagor u krizi, predlagao je promjene s kojima bi ga pokušao spasiti, nisu mu bile prihvaćene pa je pokupio prnje i predao palicu drugima.

@Caramba - i ja sam primjetila taj let lijanom. Koliko je ta lijana morala biti duga? 5 kilometara. Ili je u letu žonglirao s čovjekom. Prebacivao ga iz ruke u ruku i grabio usput lijanu.

16.08.2017
    11:51:00 sati

4, 3, 8, 7

Nisam čitao u ZS, pa sam se sad razočarao. Opet izgubljeno pleme. Iz aviona je vidljivo tko je vođa. Čiko opet sve prespavao.

24.10.2017
    13:04:00 sati
  • Ukupna ocjena 52%

4, 2, 9, 7

Uvod zanimljiv, pocetak zapleta solidan, rasplet jedna VELIKA NULA. Ne znam sta je gluplje: Kada glavni negativac objasnjava zarobljeniku sta planira da uradi ili kada isti taj negativac na kraju objasnjava kako je postao poglavica. Mozda je, ipak, najjezivije kada Zagor otima Hokohami ratnika, nosi ga u jednoj ruci dok skace sa drveta na drvo (hvatajuci se za lijane drugom rukom) pa se u klancu "namerno" saplice i pada u reku. Uzas. Ovo je gore od epizode "Dvojnik". Crtez odlican, naslovnice prosek.

16.06.2018
    22:28:00 sati
    Batacele

3, 4, 10, 8

Nakon prošle epizode koja je bila na visokom nivou, ovdje je to raspoloženje dosta splasnulo. Imamo glavnog negativca koji nosi masku, ali što to vrijedi kad ne postoji ta neizvjesnost u tom slučaju o kome bi se moglo raditi, pa da nas to podsvjesno kopka i drži nas do kraja u neizvjesnosti sa čitanjem. Nažalost, jako brzo se nasluti o kome se radi. A i općenito nisam fan tih priča sa tajanstvenim gradovima i drevnim ljudima, pogotovo na ovako malo stranica gdje se ne može pošteno ispričati priča.

Netko je spominjao, sad dal u šali ili ozbiljno, da je Zagor junak za sve uzraste, od 7 do 107 godina. Ako je tako, bila šala ili ne, složio bih se i ova priča bi rekao da je prikladnija za 10-godišnjake. Fan sam Donatellija na Zagoru i ovdje mislim da je bio zaista u top formi, pošto crtež je ono što je jedino vrijedno u cijeloj priči.

25.01.2019
    15:56:00 sati

7, 4, 8, 9

Moglo je to i puno bolje. Kako nije bilo mjesta da saznamo barem nešto o društveno uređenju jednog zaboravljenog plemena koje se krije od svih pogleda... Ili brojnosti u odnosu na druga plemena, barem neke informacije koje bi priču učinile smislenijom.

15.06.2019
    10:57:00 sati

4, 4, 8, 8

Jedan od zaštitnih znakova Toninellija je i tzv. "čovjek iz sjene". Često mu epizode imaju nekog tko se drži u sjeni ili nekog maskiranog lika a onda čitatelji moraju pogađati. Stalno čitam o tim njegovim prijedlozima za promjenama u serijalu pred gašenjem ali nitko nikad nije izašao s nečim konkretnim. Baš me zanima što mu je bilo na umu, oćemo li ikad saznati? A o ovoj priči se i nema puno za reći, tajanstveni narod, maskirani lik, Zagor koji još jednom okreće leđa neprijatelju kojeg onda u pravom trenutku netko ubije... nabacano još nekoliko klišeja i to je to. Nemaštovito.

07.04.2020
    09:50:00 sati

2, 4, 8, 7