Jeti!

ZG ZS 917/918 | 192 str.

Fakir Ramath na svoj "uobičajen" način javlja Zagoru da treba njegovu pomoć te da se uputi prema Blistavim planinama gdje, kako doznajemo, kruže glasine o biću koji jede mještane, a i opravdano loše glasine na račun Azijata. Nakon osobnog sukoba s njima i s Jetijem, Zagor se konačno susreće s Ramathom i od njega doznaje da izvjesni Krinhar, s kojim se Ramathov učitelj Shu-Tze sukobio i porazio ga, upravo u Americi pokušava odgonetnuti zapis s formulama o Sedam moći i da će, ako ga netko (čitaj: Zagor) ne spriječi, zavladati svijetom.

• Glas koji ubija
    ZG LEX 278
  • Jeti
    ZG LEX 279
  • Sedam moći
    ZG LEX 280
  • Jeti
    ZG ZS 917
  • Tajna sedam moći
    ZG ZS 918

• La voce che uccide
    ZG SR 271
  • Yeti!
    ZG SR 272
  • I sette poteri
    ZG SR 273

• Jeti, poznat još kao Snježni čovjek, je čovjekoliko stvorenje koje navodno živi u Himalajama. Zapadno ime dobio je prema tibetanskom izrazu yeh-teh u značenju "ona tamo stvar". Legende o dvonožnim dlakavim bićima prisutne su na čitavom području himalajskog masiva, u Tibetu, Nepalu, Sikkimu (Indija) i Butanu.
  • Tiska prvi put susrećemo u ZG EXT #43/44 "Ples sjekire".
  • Referenca na ovu epizodu pojavljuje se u ZG LUD #129 "Amajlija od žada" gdje se i spominje Ramathov učitelj Shu-Tze.
  • Treći Torricellijev rad na Zagoru.
  • Originalno izdanje izašlo je od veljače do travnja 1988.

U doba kad je objavljena ova epizoda Zagor je bio nadomak gašenju zbog loše prodaje s razlogom što se jednostavno radilo o zastarjelom junaku s kritikama na račun Toninellija koji navodno nije ništa drugo do loša kopija Nolitte. Ova epizoda to uvelike opovrgava. Ipak se Toninelli prvi dosjetio reći nam ponešto o Ramathovoj prošlosti i njegovim neprijateljima koji će kasnije poslužiti kao temelj Colombu i Burattiniju za neke konkretnije pripovijesti o Ramathovoj prošlosti. Da je ova priča kojim slučajem objavljena sredinom sedamdesetih, uvjeren sam da bi imala kultni status ili barem ne bi spadala među one ne baš tako poznate Zagore.

Chico novinar

Kao i svaka ponešto neobična priča, i ova započinje s Chicovim gegom. I to ne bilokakvim. Ovoga puta je šeprtljavom Meksikancu sinulo izdavati novine "Glas Darkwooda" s argumentom da unese malo kulture u svima nam dragu imaginarnu šumu. Geg, kao i svaki drugi, završi loše na račun Chica ali njegova svrha radnji poslužila je da Ramath preko Chicovih novina zamoli Duha sa sjekirom za pomoć.

Jeti

Unatoč Chicovim žalbama, Zagor prihvaća pomoći starome prijatelju te se zajedno sa svojim vjernim drugom uputi prema Medvjeđem klancu u Blistavim planinama. Nakon par dana stignu oni u jedno selo gdje bivaju upućeni u tajanstvene događaje u vezi s Azijatima i Jetijem da bi se nešto vremena kasnije i osobno susreli s njima. Nakon toga konačno dolazi i red na Ramatha koji ispripovijeda Zagoru najbitnije detalje u vezi sa svojim neprijateljem Krinharom (također poznatim i pod imenom Veliki Maak), njegovoj sekti Mnong, Jetiju, svojemu učitelju Shu-Tzeu, formulama Sedam moći i načinu kako će se morati sukobiti protiv njih, a čemu je sve to ishodilo ostavljam vama da sami saznate.

A sad kritike. Sama tema za priču je dobra, kako povezivanje Jetija sa sektom iz pustinje Gobi, tako i uvlačenje Ramatha kao osnovu svega toga, mada bi sve to i dalje lijepo funkcioniralo i bez njega. No, ovako se sve to malim dijelićem uklapa u sve Zg epizode koje imaju veze sa srednjom i jugoistočnom Azijom ("Tigar", "Thugsi", a samim time i "Crna božica"). Scenariju jedino zamjeram što je možda malo previše stranica potrošeno na uvod sa samim Jetijem pa je tako ostalo malo stranica za konačnu borbu između Ramatha u Zagoru i Krinhara u Mukulu. Priča je slobodno mogla biti i dvostruko duža da dobije kakav-takav epski status. Još je bitno spomenuti i povratak jednog od starih likova, što je prilično tipično za Toninellija. Tko bi se drugi osim njega još mogao sjetiti Tiska i naroda Malih ljudi koje je u serijal uveo G. L. Bonelli, u ono malo vremena koliko je radio na Zagoru, na samome početku serijala. Toninellijevo rješenje s Jetijem da on na kraju ostaje slobodan lutati američkim šumama shvaćam kao njegovu teoriju porijekla Bigfoota :).

Toriccellija jedino žalim što je kopirao Ferrija jer se jasno vidi da je već tada mogao razviti stil kao onaj u specijalcu "Princ vilenjaka". Odlično mu ide crtanje prirodnih krajolika, pogotovo šuma. Najbolje nacrtana stranica je, po mom mišljenju, upravo zadnja. Ne mogu reći da nisam zadovoljan. Ferrijeve naslovnice su sjajno nacrtane i maštovite, a i često najbolji element kod svih priča iz tog ozloglašenog perioda. Ova druga je doista neviđena dosad u serijalu te čitatelju moga ranga doista zna pobuditi znatiželju i zanimanje za strip.

Završiti ću recenziju još jednim kritičkim osvrtom na epizodu. Iako priča jest dobra i zanimljiva za čitanje, ostaje činjenica da će se nekome tko voli npr. Martina Mysterea, ili nekom iskusnijem čitaocu, scenarij doimati dosta slabim i nemodernim čak i za početak osamdesetih, a kamoli za njihov kraj. Na trenutke u priči ima par scena koji bi trebale biti smiješne ili ozbiljne a ispadaju naprosto djetinjaste ili glupe, ali samo na trenutak. I to bi bio taj Toninellijev nedostatak u odnosu na Bosellija i Burattinija, tj. slab scenarij i ponekad loša razrada završetka priče, jer dobrih ideja je svakako imao što će vam i potvrditi ova usko povezana priča s kakvim-takvim kontinuitetom serijala kao što je Zagor.

Malo fantastike nije nikad naodmet

ZG ZS 908/910 Zlatno runo

ZG ZS 925/926 Lov na čovjeka

8, 8, 9, 9

Meni je ovo zakon!

12.05.2011
    18:35:00 sati
  • Ukupna ocjena 95%

10, 10, 9, 8

ispravka recenzentu...zagor nije bio pred gasenjem kad je izasla ova epizoda....zagor je bio pred gasenjem od broja 300 pa do broja 344....to je taj period kad je zagor bio u najvecoj krizi.....jeti je cak izasao pre divova dobra i zla.....sto se tice same epizode,fenomenalna je.....odlican i crtez....epizoda za sva vremena...

12.05.2011
    19:11:00 sati
    dzoni

9, 9, 9, 9

Dzoni je u pravu! Ova prica je izasla mnogo prije nego sto je pocela kriza koju su izazvali sami autori dvogodisnjim eksperimentom kratkih epizoda.

Odlicna epizoda, misteriozni elementi su odlicno ugradjeni u pricu. Torricelli u pojedinim momentima perfektan. Da se malo vise potrudio una pocetku price, mogla je ovo biti jedna od najbolje nacrtanih Zagorovih epizoda uopste.

12.05.2011
    19:32:00 sati

9, 8, 8, 7

Ovo je jedna od boljih priča.

12.05.2011
    20:31:00 sati

10, 10, 10, 10

Zakon priča, scenarij, tematika, crtež... Još jedna potvrda da Zagor nije bio u krizi zbog Toninellija... U pravu je Drogsy, da je ovo izašlo 70-ih, bilo bi klasik za sva vremena...

12.05.2011
    20:42:00 sati

7, 7, 7, 9

solidno, ali ništa posebno

13.05.2011
    09:25:00 sati

10, 10, 10, 10

14.05.2011
    14:29:00 sati

10, 8, 8, 10

Ovo nisam ni znao da je Toninelli napisao, onda mu je ova jedna od najboljih. Više volim nove Torricellijeve radove ali ni ovo nije loše. Slažem se za naslovnice i mene privlače takve.

18.05.2011
    23:13:00 sati
  • Ukupna ocjena 89%

9, 9, 9, 8

25.05.2011
    15:27:00 sati

9, 7, 10, 9

Negdje do kraja 1.dijela mislio sam da je ovo pravi biser medu stripovima, ali onda sve počinje padati. Zašto Zagor patetično zeli spasiti Džosa!? Malo je previše opet nepobjediv, a i sam kraj nije nešto posebno-igra, ali ok zamisljeno. Crtez i tema fenomenralni. Crtez detaljan, odlican, pa čak i puno bolji od Ferrijevog iz tog razdoblja. Akcijske scene odlične. A i velika pohvala ide i velikim sličicama-ima ih oko 4-5. Volim epizode gdje su Fishleg i Ramath. Svakako debelo iznadprosječna epizoda. Jeti ok kao protivnik.

07.06.2011
    12:52:00 sati
  • D.J.

8, 7, 9, 9

Stvarno neobicna prica! Da je taj zadnji sukob malo duzi i da ima jos vise opisa tih sedam moci dao bi jos vise ocjene. Obicno se zalim da su mi neke Zagorove price pre rastegnute, ovo je jedna od rijetkih iznimki jer mislim da je epizoda trebala biti duza :))) Crtez i naslovnice su zakon!

11.06.2011
    09:00:00 sati
    D.J.

9, 10, 8, 8

05.01.2012
    23:29:00 sati

7, 7, 8, 8

Toninelli uvijek napiše dobar zaplet, a katastrofalan rasplet. Uvijek isto, pročitam prvi dio epizode, uživam, jedva čekam nastavak, nakon nekog vremena nabavim i drugi dio i totalno se razočaram...

14.01.2012
    23:02:00 sati
  • Ukupna ocjena 58%

5, 5, 7, 7

20.05.2012
    22:15:00 sati
  • Ukupna ocjena 52%

6, 4, 5, 7

03.10.2012
    10:05:00 sati
  • caramba

7, 7, 9, 8

Torricelli sve bolji i bolji. Sviđa mi se završni obračun, iako je kratak, te Toninellijeva odluka da Jeti ostane živ. I slobodan. Ne bih se čudio da Burattini odluči napisati jedan maxi i 67 tabli objašnjenja kako je preživio hraneći se krepalim medvjedima. :)

18.01.2013
    13:44:00 sati
    caramba

8, 7, 8, 8

Ovo mi je jedan od najdražih u djetinstvu.

Početak odličan, Ramath je na poprilično originalan način poslao poruku. Jadan naš Chino, nije on za biznis. Ramathov duh u Zagorovom tijelu - koja je to kombinacija i koji bi to tek superheroj bio?! A i Toninellijeva verzija kako je počela legenda o bigfootu je skroz dobra dosjetka da stavi točku na i u ovoj epizodi. Crtež je super, pogotovo u scenama jetijevih napada ali moram zamjeriti Tiskove dimenzije na nekim vinjetama na kojima se uopće ne vidi da on ima niži rast.

02.02.2013
    13:31:00 sati
  • sergej773

7, 10, 10, 10

20.03.2013
    15:42:00 sati
    sergej773

8, 8, 9, 10

Odlična epizoda sa jednim od mojih omiljeni likova iz legendi.

22.09.2014
    18:24:00 sati

7, 7, 7, 10

Ovo je definitivno nostalgicna epizoda za mene.  Kupio sam je kad sam se vratio u Bosnu posle dugog putovanja.  Djelovala mi je kao neka nova verzija Zagora.  Crtez mi je izgledao novo, ne sjecam se ikad prije vidjeti Torricellijev crtez.  Prica kao prica je zabavna i dosta napeta; meni je samo zao sto nije bilo vise radnje o Jetiju.  One dvije pojave koje su ovdje bile, kad se je borio sa Zagorom, su stvarno fino bile nacrtane.  Uostalom, skoro svaka epizoda u kojoj se Fakir Ramat pojavljuje su odlicne epizode, tu nema sta.  Dobra je fora ovdje kako on uspije da se javi Zagoru (bravo Tonnineli).  Naslovnice su vrhunske, to je sigurno.  Medjutim, onaj kraj mi je nekako zbrzan, ali eto, sve u svemu, dosta dobro uradjeno.

23.02.2015
    18:37:00 sati
  • Ukupna ocjena 56%

4, 5, 7, 8

07.06.2015
    22:03:00 sati
    Eddie Monsoon

8, 5, 8, 8

17.02.2016
    21:26:00 sati
    Jim Gitara

9, 9, 8, 10

Konačno, nakon dugo vremena, sa strahom sam krenuo u ponovno čitanje ove epizode u novome Ludensovom ruhu. Poučen prethodnim nedjelima u ovom Zagorovom razdoblju (čast iznimkama), bojao sam se da ću uništiti uspomenu iz djetinjstva na ovu meni legendarnu epizodu. Pogotovo me bio strah kad sam uvidjeo da je autor Toninelli, ali ostao sam pozitivno iznenađen. Priča je još uvijek svježa, originalna i napeta, iako je istina da se mogla bolje i na više stranica razraditi. Objektivno (nažalost) ne mogu joj dati desetke, ali ovo je jedna od svijetlih Toninellijevih točaka. Nije da Toninelli nije imao dobrih priča u svojem opusu, ali problem je što, za razliku od ostalih većih scenarista, nema kontinuitet. Znači, imamo njegove vrhunske i katastrofalne epizode, a onih prosječnih skoro pa i nema (za razliku od npr. Burratinija kojemu su skoro sve prosječne, dok odličnih skoro pa i nema). Drugi je problem što ima više tih katastrofanih priča. Torricelli vrlo dobar. Ovdje se još traži i dosta mu crtež varira. Naslovnice ostavljaju bez daha. Istina, prva je malo drvena s toliko puta viđenom i kopiranom Zagorovom pozom, ali zato je druga bezvremenska!

20.11.2017
    13:28:00 sati

7, 5, 8, 8

Razočarala me ova epizoda, mislio sam da ćemo konstantno imati neki ugođaj kao kod prvog pojavljivanja čika Rakosija ali, nažalost, ideja je potpuno druga i jeti je sporedan lik. Kvaliteta epizode opada kako se bliži kraju a kraj i onaj sukob u paralelnom univerzumu mi je sranje. Pozitivna stvar je što se Toninelli odlučio ubaciti ovog malca Tiska iako meni iskreno nije ostao u sjećanju iako sam epizodu "Narod malih ljudi" kako vidim čitao prije manje od godinu dana. No, volim ponovna pojavljivanja nekih ekstra sporednih likova.

Torricelli se dobro potrudio u crtežu, na tragu je Ferrija, imamo neke baš mračne scene. Ipak, epizoda nije ispunila moja očekivanja.

17.12.2017
    17:12:00 sati

8, 8, 8, 9

Osobno smatram da ova epizoda predstavlja uzlaznu fazu u ovom periodu Zagorovog serijala.. Meni je čak i drago da se dosta više radnje posvetilo Jeti-u, nego samom konačnom obračunu sa Krinharom.. Čak štoviše, ovaj prvi dio sa Jeti-em mi je bio puno zanimljiviji.. Nakon ove epizode je još jedna kraća, i onda idu (ako se ne varam) "Demoni ludila".. Ova epizoda je odličan uvod u ono što dolazi  :)

Crtež je ok, slabija kopija Ferrija, ali ipak ok.. Naslovnice su lijepe i efektne, pogotovo treća..

27.12.2017
    16:53:00 sati

7, 7, 9, 9

10.04.2018
    18:42:00 sati

10, 10, 10, 10

09.07.2018
    14:40:00 sati
    Panonian

9, 7, 9, 10

Iako mi je naslovnica za Jetija ostala u odličnom sjećanju iz vremena Dnevnika, moram priznati da se iz radnje priče gotovo ničega ne sjećam. Zato sam sada prije čitanja očekivao nešto malo drugačije, tj. da će se radnja više vrtjeti oko samoga jetija. Možda bi u tom slučaju sveukupno ostao bolji dojam, mada se ni ovako ne mogu požaliti. Početak je vrlo naivan, možeš misliti kako bi netko kao Chico bez dovoljno znanja i vještine uspio otisnuti novine u onako primitivnom prostoru. Da ne govorim o besmislenosti takvog projekta kada u blizino imaš 3 čovjeka kojima bi uopće mogao prodati svoj proizvod, a distribucija na širem području nije moguća. Međutim, taj uvod je poslužio kako bi Ramath poslao svoj poziv u pomoć, i što se toga tiče mora se priznati da je odabran originalan način. Oba pojavljivanja jetija su bila izvrsna i šteta što ih nije bilo više, jedna mala zamjerka što onom rastrganom traperu nismo ni ime saznali. Ne znam kako se samo Toninelli sjetio da ubaci Tiska koji je čak i u onoj staroj priči bio sporedni lik. Da nije bio naznačen broj originala ne bih ni znao gdje se Tisko prvi puta pojavio, ovako sam prelistao navedenu epizodu kako bih se podsjetio. Madar, poglavica malog naroda bi bio idealniji za povratak jer je onda odigrao važniju ulogu od Tiska, ali njega sasvim sigurno više nikad nećemo vidjeti jer je Toninelli tako odlučio. Epizode sa Ramathom su uvijek zanimljive na neki način, čak i kada nije okružen posadom broda Golden Baby. Ovdje je indijski fakir otišao korak dalje i upotrijebio jednu od svojih najvećih čarolija u borbi protiv moćnog Krinhara. Meni odgovara što se Krinhar pojavio tek na kraju i što je njegova snaga viđena tek u završnom obračunu, jedino su Zagor i Tisko malo prelako ušli u njegovu utvrdu i uspjeli pobjeći stražarima. Dobro rješenje sa komadom razbijenog ogledala u situaciji kada Ramathova pomoć nije bila dovoljna za pobijediti protivnika. Još bi bolje bilo da je jeti imao nekakvu ulogu na kraju, ovako smo jedino saznali da je ostao u svojoj novoj domovini što opet otvara mogućnost za njegov kasniji povratak.
    Torricellijev crtež na trenutke odličan, ali ne može dobiti maksimalnu ocjenu jer postoje neujednačenosti kod Zagorovog lika. Naslovnice stvarno vrhunske, a prva kod mene još ima veliku nostalgičnu vrijednost.

27.08.2018
    23:25:00 sati

8, 8, 8, 8

Vrlo dobro, na trenutke i odlično.Volio bih umjesto Azijata u ovoj priči susresti odmetnuto pleme koje provodi pravila šamanizma u jednoj dužoj priči i s jednim reprezentativnijim negativcem.

17.06.2019
    11:55:00 sati

9, 9, 9, 10

05.10.2019
    02:07:00 sati
    branimir.kaleb

8, 9, 9, 10

Zagor Extra
    278: Glas koji ubija (od 75 str.)
    279: Jeti
    280: Sedam moći (do 72 str.)

Ovo je priča koja me jako zanimala, naročito zbog naslovnice sa Jetijem. Odmah me zaintrigirala onog dana kad sam kupio taj strip na kiosku, ali sam uspio "izdržati" da ne pročitam ovu priču dok kronološki ne dođem do ovog dijela sa čitanjem. Volim takve priče sa čudovištima, horor atmosfere, pa sam se nadao da ću u ovoj priči dobiti barem maleni dio takvog ugođaja. Uvod u priču počinje sa naslovom "Darkwood Monitor". Naime, radi se o novinama koje je pokrenuo naš Čiko. Došao je na ideju da postane novinar i da Darkwood dobije svoje novine. Ali nije računao da neki ne znaju čitati, na neke koji su u žurbi, te na novog došljaka u Darkwood koji je upravo pobjegao u divljinu od takvih koji stalno nešto prodaju. Pa je Čiko veoma brzo odustao od svog plana. Na koju je foru uspio donijeti taj tiskarski stroj u svoju močvaru, nisam htio posebno razbijati glavu. Znam da postoji onaj specijalac "Čiko novinar" (nisam to jos čitao), pa ću vidjeti kad budem čitao, da li ima kakvih poveznica sa ovime.

Iako je Čiki plan propao, nije sve bilo uzalud. Njihov jako dobar prijatelj, Ramath, "oglasio" se putem jednog članka. Ramath je jedna posebna priča i lik, tako da ne treba kod njega tražiti nekakve nelogičnosti već se samo prepustiti i uživati. Javio je da je u velikoj nevolji i naši junaci prvim zrakama sunca, kreću na put. Uvod je bio dobar, solidan, začinjen humorom nakon kojeg počinjemo sa malo "ozbiljnijim" stvarima.

U glavi mi se pojavilo mnogo pitanja. Zašto je Ramath otišao tako daleko od Fishlega i svojih prijatelja? Kako to da se sam uputio u nepoznato mjesto? Tu je i taj Jeti sa naslovnice, pa me sve to na neki način "tjeralo" da čitam dalje i dalje. Kad su napokon došli u gradić nepoznata imena, ali blizu tih "Svjetlucavih planina", nekako su svi tamo bili ljubazni sa informacijama. Moram priznati da me lik Joss uspio isto dobro prevariti, kao što je to ranije napravio Ramathu, pa i kasnije Zagoru i Čiki. Djelovao je jako susretljivo i ljubazno, a izgleda da takvima ne možes nikad u potpunosti vjerovati. Scene sa Jetijem su mi odlično sjele, pogotovo kad je onako silovito nasrnuo na vrata brvanare i počeo sijati strah i paniku.

Taj dio je super odrađen, a jedino što žalim da Jeti nije više iskorišten u ovoj priči. Na kraju je ispalo da je on u biti bio samo sporedan lik. Zanimalo me kako su u Dnevniku objavili ovu priču budući da znamo da se tamo dosta toga "sjeklo", cenzuriralo. Bilo da se radilo o nožu ili najobičnijoj cigareti sa naslovnice. Zanimala me jedna scena, jedna šokantna scena koja bi u to vrijeme bila "neprimjerena" za omladinu, a to je čupanje ruke onog trapera. Nisam mogao vjerovati, zaista brutalno i ne vidi se često (ako uopće) ta scena u Zagoru.

Okršaj Zagora na ulasku u "Medvjeđem prolazu" sa onom stražom tajanstvenih Azijaca, isto super izvedeno, pogotovo onaj zadnji, preostali protivnik koji je imao odlične nožne tehnike i ta njegova upornost da pošto-poto savlada Zagora. Iznenada u priču ulazi još jedan lik sa početka serijala, Tisko! I spašava naše prijatelje. Nisam se sjetio odmah tog lika, trebalo mi je malo vremena. Skupa odlaze do Ramatha gdje zajedno "kuju" plan i strategiju kako će pobijediti velikog svećenika Krinhara, koji želi odgonetnuti tajnu "Sedam moći" i zavladati svijetom. Zagor i Ramath, obojica u jednom tijelu (genijalno!) idu u taj finalni okršaj! Sa finalnom borbom sam isto jako zadovoljan! Kraj sa Jetijem, slobodnim u divljini, ostavilo je prostora da će se Jeti možda vratiti.

Crtež Torricellija volim, jako sliči Ferrijevom. Odradio je ovdje odličan posao, iako treba spomenuti da je bilo tu propusta sa nekim vinjetama pa možda i nije zaslužio najviše ocjene. Ali napravio je puno više dobroga, tako da devetka nije pretjerano. Možda mu je i netko drugi pomagao u crtanju ove priče, samo što nije naveden. Naslovnice odlične, na lijep način dočaravaju ono što se događa u stripu i jako mame da se strip uzme u ruke.

27.11.2019
    13:11:00 sati
  • Kila Banana