U šakama robijaša

ZG ZS 952/953 | 152 str.

Iz kaznionice Sun Valley je otpušten Dexter, pljačkaš banke kojemu je smjestio ortak Jess. Dexter se zakleo na osvetu, i na to da će pronaći plijen koji je Jess sakrio prije uhićenja. No isti dan Jess bježi iz zatvora skupa s Ogdenom i Guerciom. Zaputili su se u "Sablasni grad", tipični ghost town u kojemu je Jess sakrio plijen. Za njima su krenuli lovci na ucjene, a moraju i prijeći preko pustinje da bi došli do "Sablasnog grada". Kako je Guercio umro, a jedini poznaje pustinju, bjegunci su se obradovali kada su naišli na Zagora na samom rubu pustinje.

• Blago iz grada duhova
    ZG LEX 288
  • Nemilosrdni Jess
    ZG LEX 289
  • U šakama robijaša
    ZG ZS 952
  • Lovci na ucene
    ZG ZS 953

• Il tesoro della città fantasma
    ZG SR 281
  • Jess lo spietato
    ZG SR 282

• Dnevnikovi prevoditelji su ostavili originalno ime Guerciu. Inače Guercio na talijanskom znači jednook, škiljav.
  • Zagor i Chico se pojavljuju tek na 25. strani.

Ova epizoda je uslijedila nakon epopeje «Demoni ludila» i teško je biti objektivan u njenom ocjenjivanju. Jer nakon epopeje uslijedila je kratka epizoda od 1 i pol nastavak s neambicioznom radnjom. A još je djelo dvojca Toninelli-Donatelli.

No bez obzira na svu težinu zadatka da se napiše kratka epizoda nakon jednog remek-djela, Toninelli je napravio solidan, čak i vrlo dobar posao. Priča je klasik, bijeg iz zatvora, plijen iz pljačke i potraga za istim. No Toninelli i je bio najbolji kada je trebalo napraviti neambicioznu epizodu. Imamo lik Jessa, opasnog pljačkaša koji je s dvojicom kompanjona utekao iz zatvora, te krenuo preko pustinje do plijena. No za njima su krenuli lovci na ucjene koje predvodi MacAlan, bradati orijaš koji je premazan svim mastima. S njim su i tri Indijanca, sve lukavi i prepredeni likovi, a vjerni MacAlanu. Za tu četvorku govore da su i gori od onih koje progone. Zagor i Chico su prisiljeni pridružiti se Jessu, te krenuti na opasan put preko pustinje. A kao da sve to nije dovoljno, tu je i tajanstveni Dexter, obučen u crno i željan osvete.

Pustinja je odlično dočarana, kao i prizori borbe, u kojem je definitivno najjača fora na koju je Jess ubio onog Indijanca, baš neočekivano. Nakon ubitačne pustinje imamo završni dio u "Sablasnom gradu", naprosto odlična atmosfera koja me posjetila na Bannock. Nakon što se sve raščisti dolazi najsporniji dio epizode. I sam se pitam da li je bolje da je sve ostala slučajnost, naprosto još jedna avantura u koju je Zagor upao ili Zagorov lukav plan? Ali ipak ne bi kvario ocjene, jer ova epizoda baš lijepo sjedne nakon epizode "Demoni ludila" pa kakvo god vi imali mišljenje o tom epu.

Donatelli mi je, u ovom slučaju, dosta dobar. Sama lica su po običaju karikature , ali zato pustinja dosta dobro dočarana. "Sablasni grad" je odlično dočarao, očito je da mu leži crtanje ružnih prizora.

Ferri je napravio odlično svoj dio posla. Prva naslovnica mi je baš dramatična, i odmah te zainteresira za epizodu. Jedina mana je što robijaš koji je prikazan, ne odgovara ni jednom od robijaša iz epizode. Zapravo je to jedan od standardnih likova koji se kod Ferrija uvijek nađu. Kao da sam ga već vidio par puta. Druga naslovnica također odličnog ugođaja, a Ferri će je kasnije donekle kopirati. Naime slična je naslovnici za SD 67 "Dvoboj u sumrak".

Toninelli je po mom mišljenju, ovdje dosegao scenaristički vrhunac i ovu epizodu ubrajam u najbolje njegove epizode. Naprosto kratka, pitka epizoda koja se čita u jednom dahu. Još jedan plus je i to što nakon toliko godina dojam nije ništa lošiji, kao što je inače slučaj kod većine njegovih epizoda.

ZG ZS 941/946 Divovi dobra i zla

ZG ZS 960/962 Tonkino prokletstvo

5, 5, 6, 9

Solidan Toninnelijev uradak sa prijaznim daškom pustinjskog vjetra, agonijom nasukanih u vrućem paklu i uvijek zanimljivom potragom za blagom!
    17.08.2008
    10:05:00 sati
  • dcopic

7, 8, 7, 9

Zanimljiva priča o teškim uvjetima u pustinji iako je to već sve odavno prožvakano. Robijaši nakon bijega iz zatvora traže sakriven plijen, Zagor pokušava da ih uhvati s rukama u vreči, itd. Donattelli je ok, standardan, naslovnice odlične.
    17.08.2008
    18:32:00 sati
    dcopic

5, 6, 5, 9

Toninelli je jedan od onih scenarista prema kojima sam, gledajući na njihov opus sa distance od podosta godina, razvio određenu simpatiju. Toninelli se valjda najviše od svih njih tamo u SBE zabavljao pišući scenarije za Zagora, ili sam barem ja stekao takav dojam. Čovjek je gledao westerne, čitao knjige, i neopterećeno pisao scenarije za stripove. Bez previše mudrovanja, stripove začinjene western-pustolovnim ugođajom, junaštvom te prikazom svakodnevne borbe čovjeka protiv surove prirode. To je ostavilo duboki trag na Zagoru osamdesetih, i to mu cijenim. A ljudi su te iste stripove jeftino kupovali i doživljavali kao ono što i jesu. Life was good.
    17.08.2008
    20:17:00 sati

8, 7, 7, 8

Dosta solidno izvedeno, ali ipak malo prekratko. Kraj mi se nije svidio. Crtež prosječan, naslovnice solidne.
    18.08.2008
    08:20:00 sati
    mars1
  • I like girlz

6, 7, 7, 7

nikada mi nije nešto "legla" ova priča, nekako ne volim te stvari sa odbjeglim robijašima koji ganjaju plijen iz svojih ranijih pljački. dosta lošije od "žrtve ki noah".
    18.08.2008
    13:03:00 sati
    I like girlz
  • Ferri

8, 8, 9, 10

Kratko receno meni se ova prica svidjela!
    19.08.2008
    07:59:00 sati
    Ferri
  • vope

7, 7, 8, 10

Solidno ostvarenje, bez de se dugo pamti i prepričava...Donateli je lijepo dočarao pustinjski okoliš i beznađe ghost towna ali, ipak, da imam neku super moć ili kakav zajebani X gen, sredio bi da Feri crta sve Zagorove epizode - od prve do poslednje. Pogledajte samo kako su ove naslovnice moćne!!
    19.08.2008
    13:08:00 sati
    vope

6, 7, 9, 7

stvarno nisammislio da ću ovo ikad napisat, ali donateli je ovdje napravio sasvim dobar posao, kao što poncho reče, lica su i dalje loša, ali krajolike je dobro nacrtao, a i neke table je dobro posložio, što je neuobičajeno za njega, zato mu dajem devetku, mislim prvi put...i zadnji, pa neka muinače, epizoda je sasvim čitljiva
    31.08.2008
    23:18:00 sati
  • Raga

7, 8, 8, 8

Dobra priča! A i Donatelko je dobar ovdi!
    01.09.2008
    12:12:00 sati
    Raga
  • mohas

10, 10, 10, 10

05.09.2008
    14:16:00 sati
    mohas

6, 6, 7, 7

08.01.2009
    18:27:00 sati

10, 10, 10, 10

Ovo je strip za pamcenje. Mozda jedan od 10 najboljih prica o Zagoru objavljanih u ZS/LMS. Procitao sam je 1000 puta i uvek mi je interesantna.
    23.03.2009
    12:01:00 sati
    misa
  • Ukupna ocjena 75%

7, 7, 8, 9

07.05.2009
    01:27:00 sati
    Brdar

8, 8, 8, 9

Zaista dobra i inovativna epizoda, ima nekoliko iznenadjujucih momenata. Negativac koji na pocetku epizode izlazi iz zatvora naglasava sebe kao jednu od kljucnih osoba epizode. Iskuliran, opasnog izgleda, sve je vodilo prema tome da ce on doci svom bivsem kolegi glave na kraju price. Medjutim, onda slijedi sok, na sasvim neocekivan nacin ga je bivsi partner ubio. To je jedan od momenata kada sam dok sam citao strip zapitao sebe "sta ovo bi?"
    Volim takve stvari, totalno nepredvidive. Ostatak epizode je isto dobar, Toninelli je, skoro kao i uvijek, napisao jednu dinamicnu pricu bez predaha od prve do posljednje stranice.
    10.07.2009
    15:49:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

7, 8, 8, 9

Veoma dobra epizoda i istina je da pitkija pricha od ove nije mogla izaci posle " Divova ".
    05.10.2009
    00:32:00 sati
    Krejzer
  • kucak

10, 10, 10, 10

Meni osobno jedan od najboljih zagora. Inteligentna priča, zanimljiva radnja, odličan crtež. Strip kojemu se uvijek možeš vratiti.

25.04.2011
    13:39:00 sati
    kucak

8, 7, 8, 8

Jako dobra priča i bila bi još 5 puta bolja da Toninelli nije ukvario ukupan dojam sa zadnjih 30 stranica. Prva stvar, robijaš je mogao ubiti Zagora u onom trenu kad je zadnja bitka bila gotova. Zašto ga je ostavio na životu? Skroz naivno riješenje. Ma čak bi bio bolji i neki klišej tipa da je robijaš izmigoljio s vodom za vrijeme bitke. Klišej jest, ali barem bi se izbjegla naivna situacija da nemilosrdni gad ne ubije tako opasnog protivnika poput Zagora.

Drugi problem je sam kraj i opravdavanje Zagorove poslušnosti. Jako naivno, baš je sve to tako lako isplanirati. Pizdin dim. Kužim da se Zagorova poslušnost morala nekako opravdati ali po meni bi manje zlo bilo da je sve to ispalo slučajno ili da se našlo neko drugo opravdanje Zagorove poslušnosti.

Naslovnice nisu baš nešto extra. Ne kužim zašto Ferri ne stavi prave likove na naslovnicu.

11.05.2011
    20:12:00 sati
  • writer

9, 9, 8, 10

Ekstra epizoda, pravi vestern.

01.09.2011
    17:58:00 sati
    writer

8, 9, 10, 8

Klasična Toninelli-Donatelli kombinacija. Jedino mi nije jasno zašto Zagor stalno vuče Čika za sobom. Zagor je od početka sproveo plan, za koji uopče ništa nije rekao Čiku koji je pritom više puta riskirao da bude ubijen. Zatvorenici su također mogli ubiti Čika jer im je Zagor bio dovoljan da nađu izvore vode, a i imali bi veće zalihe za sebe kada ga ne bi vucarali sa sobom po pustinji. Kao da bi bio smak svijeta da je ova epizoda prošla bez Čika. Također mi nije jasno zašto je Zagor stalno bahat dok se tuče s nekim? Kako bi volio da dok pametuje usred neke tučnjave da dobije sa kundakom po glavi.

17.01.2012
    11:50:00 sati

6, 7, 8, 7

21.05.2012
    11:05:00 sati
  • sergej773

8, 10, 3, 10

20.03.2013
    15:53:00 sati
    sergej773

7, 6, 10, 9

Nije loša epizoda no ništa posebno.

22.09.2014
    18:30:00 sati

8, 7, 7, 8

24.06.2015
    17:07:00 sati
    Eddie Monsoon

8, 8, 9, 10

Epizoda koja za mene ima ogromnu vrijednost sto se tice nostalgije, pogotovo zato sto je sledeca koja je objavljena posle Demona Ludila.  Ali i kao klasik-western krimic, ipak je dosta zabavna: pljackasi koji su davno opljackali banku se nalaze posle mnogo godina u jednom Ghost Townu, i onda se sukobe.  Scena gdje je onaj Jess puca hladnokrvno u lice onog lovca na ucjene, pa onda malo kasnije na svog bivseg ortaka u Sablasnom Gradu, je super uradjenda: surova, i pravo nasiljna u nacinu koji prije tog doba nije bio cest u ovom serijalu.  Donatelijev crtez je odlican, a Ferrijeve naslovnice savrsene.  Epizoda kojoj se cesto vracam iz godine u godinu.

27.01.2016
    22:38:00 sati

9, 8, 8, 10

23.02.2016
    16:58:00 sati
    Jim Gitara

8, 8, 8, 8

Dočekali smo i ovo u Ludens extra izdanju.. Solidna kratka epizoda u kojoj su Toninelli i Donatelli dobili tu nezahvalnu ulogu da nešto smisle nakon "Demona ludila".. I, na veliko iznenađenje mnogih, nisu razočarali.. Razbojnik Jess stvarno je prikazan nemilosrdan i scene u kojima hladnokrvno ubija lovca na glave i kasnije svog bivšeg kompanjona su nezaboravne.. Crtež je solidan, Donatelli standardan u tom periodu.. Naslovnice su također upečatljive, pogotovo prva.. Sve u svemu, ova mi je epizoda ostala u lijepom sjećanju bez obzira na godine koje su protekle od njenog izlaska u Zlatnoj Seriji..

26.07.2018
    07:31:00 sati

5, 5, 10, 10

Za početak, meni je Donatelli zakon, a ovdje je rasturio. Kako je samo dočarao pustinju! Skoro da osjetiš žeđ čitajući!!

Priča i scenarij su više nego solidni. Ovo je jedna od zabavnijih tzv. filler epizoda, koje su tu između onih bitnih za kontinuitet. Istina, malo upropaštava ukupan dojam Zagorovo dugo objašnjavanje na kraju.

S druge strane, nitko nije primijetio, a meni strašno smeta. Naime, gdje je Toninelli zamislio da se radnja dešava? U Teksasu? Arizoni? Novom Meksiku? Kaliforniji? Nevadi?

Izgleda da ne, jer tamo naši junaci ne žive, a nisu se ni teleportirali! Ispada da je ta ogromna pustinja negdje u njihovom susjedstvu, na sjeveroistoku SAD-a!! Ma zamisli!

Možda ja imam problema, ali takve stvari mi strašno i neoprostivo smetaju!

Naslovnice fantastične u novom i neosakaćenom Ludensovu ruhu.

12.08.2018
    03:11:00 sati

7, 9, 9, 10

Nisam imao neka velika očekivanja od ove priče, a na kraju sam se ugodno iznenadio onime što sam dobio. Tema je klasična i puno puta viđena tako da nema velikih mogućnosti za scenarističku razradu. Ipak, Toninelliju to nije predstavljalo prepreku pa je izvukao najviše što je mogao u ovakvoj situaciji. Sigurno da nije sve idealno i postoje sitniji propusti, samo što meni oni nisu zasmetali jer je priča toliko zabavna da se čita u jednome dahu. Moram pohvaliti pojedina rješenja koja su smanjila predvidljivost na najmanju moguću mjeru kako bi faktor iznenađenja odigrao svoju ulogu. To se najviše odnosi na završnicu i relaciju odnosa između Zagora, Jessa i Dextera. Kada su Zagor i Chico ostavljeni u pustinji, Dexter je bio prva mogućnost spasa koja se nazirala, pogotovo što se znalo da je na tragu svom bivšem kompanjonu. Međutim, Dexter je bio korak ispred sviju pa se nije niti susreo sa Zagorom, već samo sa Jessom što mu i jest bio krajnji cilj. Još jedna neočekivana scena je ishod tog njihovog dvoboja, u takvim situacijama onaj tko traži osvetu većinom je i dobije dok je sada bilo potpuno suprotno. Iako se ispočetka nije činio toliko surov, Jess je kasnije u dvije prilike pokazao do kojih granica može ići. Zbog toga mi je čudno kako nije odmah odlučio ukloniti tako opasnu prijetnju kao što je Zagor, već mu je ponudio šansu za spas koliko god ona bila malena. Od ostalih nelogičnosti bih izdvojio njihovo preživljavanje u pustinji sa vrlo malom količinom vode i Zagorovo skrivanje pravih namjera od Chica do zadnjeg trenutka. Nema šanse da je onakvu pustinju moguće prijeći sa nekoliko kapi vode dnevno, najkasnije treći dan bi čovjek bio na izmaku snaga. Dok god je Jess bio s njima bilo je i logike da Zagor prešuti Chicu svoju misiju, ali čim su ostali sami i uspjeli se osloboditi mogao mu je odmah reći kako stvari stoje, a ne čekati da riješi završni obračun koji se dogodio koji dan kasnije. Sreća što su u pitanju sitnice preko kojih se može olako prijeći jer nisu nimalo pokvarile užitak čitanja.
    Iako su najbolji radovi Donatellija već godinama iza njega, ovdje je pokazao znatno više nego inače u tom periodu. Izgleda da mu baš leži ovakav pustinjski krajolik, a jako dobro je prikazao iscrpljenost likova ispod pustinjskog Sunca. Naslovnice odlične, pogotovo prva koja mi je posebno draga još iz vremena Dnevnika.

29.08.2018
    22:30:00 sati

8, 9, 8, 8

02.12.2018
    13:24:00 sati
    Nedo

7, 7, 8, 8

09.12.2018
    22:15:00 sati

8, 6, 9, 7

Kako li samo kraj epizode pokvari dojam koji se gradio 90% njenog scenarija, ma za dvije ocjene... Šteta, po meni je velika greška da Zagor i Chico nisu bili slučajni akteri ove epizode već se kao Zagor ponudio šerifu sudjelovati i do kraja biti pokunjen pred Jessom kako bi otkrio gdje je sakrio novac. S druge strane, što bi on svojom poslušnošću ispao mekši nego inače, pa Bože moj, ništa, manja šteta nego ovako. Svidjela mi se okrutnost u Jessovom ponašanju ali onda, kako reče grofica Varga, eto još jedne kontradiktornosti: taj lik koji puca u facu protivniku na podu samo ostavi Zagora i Chica svezane ali stoput su ga neprijatelji ostavljali svezana, bacali u vodu u vreći i slične gluposti. Detalji preživljavanja odlično nacrtani, čitajući sam osjetio potrebu da popijem koji gutljaj vode.

Donatelli je sve odlično prikazao, baš mu leži ovaj krajolik, daleko od grada i mase ljudi. Prva naslovnica loša, nema nikakvog bradonje koji tjera Zagora na hod pustinjom, to mi uvijek zasmeta kad Ferri ne crta epizodu pa napamet crta otprilike scenarijski šta treba ali promaši neki detalj 300%.

24.12.2018
    20:47:00 sati

7, 9, 10, 7

Vrhunska atmosfera u stripu, kakav samo crtež i opis pustinje!Baš odlično! Dinamična priča, uz relativno neobično kasno pojavljivanje naših junaka, iako mi se svidio takav ne baš uobičajen uvod.

17.06.2019
    12:08:00 sati

7, 8, 10, 10

Zagor Extra
    288: Blago iz grada duhova
    289: Nemilosrdni Jess (do 52 str.)

Nakon "Demona", vraća se Toninelli sa još jednom kratkom pričom od koje čovjek (doslovno) ožedni! U kaznionici u Sun Valleyu, prisustvujemo otpuštanju sada već bivšeg zatvorenika po imenu Dexter. Dexter je bio završio u zatvoru zbog pljačke, a njegov bivši partner Jess (isto smješten u toj kaznionici, ali na doživotnu robiju) ga je bio tada prevario, uzeo je plijen samo za sebe. Sakrio ga je na mjesto za koje samo on zna. Nakon što je Dexter pušten na slobodu, Jess isti dan bježi iz zatvora i kreće prema skrivenom "blagu". Zagor i Čiko se dosta kasno pojavljuju u ovoj priči. "Slučajno" (pod navodnicima) nabasaju na zatvorenike te prisilno postaju vodiči robijašima na putu do "grada duhova" gdje je skriven plijen. Ali, da bi došli do tamo, moraju proći dugačak put kroz pustinju gdje će "plesati" na rubu života i smrti. I da stvar bude gora, za njima još idu obučeni, iskusni lovci na nagrade.

Bilo mi je naravno čudno neko vrijeme, zašto se Zagor ne riješi tih robijaša, budući da mu se tijekom puta ukazalo nekoliko dobrih prilika. A dosada se suočio sa mnogo opasnijim protivnicima, pa mu to ne bi bio uopće problem. Kroz glavu mi je prolazila misao da ipak on ovdje ima neku taktiku i da čeka. To je dalo naslutiti njegovo ponašanje, iako nisam bio posve siguran. Tek kasnije, na samom kraju priče, saznajemo u pojašnjenju (koje je moglo ipak biti malo kraće) da se Zagor nije slučajno našao u ovoj priči sa robijašima. Neki su dobro primjetili u komentarima, možda je Čika trebao izostaviti iz ove priče, jer se puno tu riskiralo da ga se robijaši riješe budući da bi tako imali veće zalihe vode i izglednije šanse za doći do cilja. Jess ispočetka nije djelovao tako strašno, ali kad je onako bezosjećajno prosvirao glavu onom liku, vidjelo se da je spreman na sve. Meni se ova kratka avantura svidjela, ne može se reći da nije bilo zanimljivo. Dosta me podsjetila na onaj Nolittin klasik "Spaljena zemlja" kad su naši junaci isto osjetili "pakao" i izazov koji pruža takav prolaz kroz pustinju. Ta priča mi je bila daleko bolja od ove, što i zbog raznovrsnijih likova, ali i uvođenja onih ljudi što su živjeli ispod zemlje pa je samim time bila i nešto bolja atmosfera. A i neponovljivi Bat je tad bio prisutan. Vjerujem da nas je Toninelli uspio većinu prevariti ovdje, a pri tom mislim na konačan ishod između dva bivša ortaka. I to je jedan dodatni plus za ovu priču, ta nepredvidljivost koju nam je Toninelli "podvalio". Jer kad malo razmislite, Dexter je tip koji barem po izgledu (a i zbog motiva osvete) izgleda kao taj koji će biti pobjednik na kraju priče. Na početku kad upoznajemo tog lika, kao da mu iz očiju isijava nekakvo zlo i i jedan je od onih tipova kojem se bolje ne naći na putu.

Donatelli još jednom u svom, prepoznatljivom stilu. Sjajni prikazi pustinje i surovih uvjeta koje ona pruža, likova koji su na rubu snage i isrpljenosti, "grada duhova" u kome puše jak vjetar i čini ga dodatno jezivim. Naslovnice dosta dobre, iako je na prvoj Ferri nacrtao jednog random robijaša što i ne smeta toliko. Druga naslovnica u "gradu duhova" mi je posebno lijepa.

03.12.2019
    13:33:00 sati
  • dnevni boravak

8, 8, 9, 9

Da, kao što je recenzent rekao nakon toliko godina dojam nije ništa lošiji, kao ni kad sam čitao prvi put a prošlo je dosta. Jedna od boljih Toninellijevih priča iako nije originalna zamisao .

Krajolik Darkwooda se malo prilagodio zbog neizbježnih potreba Toninellijeve priče. Pustinju, strašnu vrućinu i patnje likova Donatelli je vrlo dobro dočarao, čak iznad njegovog uobičajenog rada. Ova epizoda je baš primjer dobre suradnje scenarista i crtača. Dajem ocjenu više za scenarij zbog neobične uloge Zagora koji stalno servilno sluša robijaše, iako se može naslutiti da zna puno više nego što govori.

10.05.2020
    19:11:00 sati
    dnevni boravak

9, 9, 9, 9

Jako dobro dočarana pustinjska atmosfera, proživljavao sam sa Zagorom (ili više s Chicom) muke pustinjskih uvjeta. Scenario malo nategnut jer plan se mogao ostvariti samo ako se poklopi više slućajnosti, ali to je ipak Zagor, uspijeva i s manjim šansama. No, twist na kraju je dobar a planovi koje rade i stalno mijenjaju bivši robijaši, Zagor i MacAllan su realni. Naslovnice su privlačne a neki paneli mučenja kroz pustinju zaista su lijepo nacrtani.

19.09.2020
    14:39:00 sati
    miroz

8, 7, 8, 10

Grofica Varga i  Deki86 su pogodili u centar sa svojim komentarima. Zanimljiva epizoda koju je pokvario malo taj kraj, bolje bi bilo da su na silu uvučeni u pustinju nego ovako. Ideja je sasvim dobra, ali je tribalo malo poraditi na detaljima. Naslovnice su odlične, pogotovo prva.

28.02.2021
    09:13:00 sati
  • igor 12

8, 9, 10, 10

Nakon šokova koje nam je Sclavi priuštio, stiže još jedan šok, Toninellijev, koji Zagora čini podložnim prema dvojici bjegunaca koje bi po svim pravilima savladao dok kažeš keks, čak ga ni Čiko više ne prepoznaje. Naravno, to je Zagorov blef kako ćemo na kraju saznati, blef koji mi je priuštio odličnu avanturu, jednu malu odiseju smrtonosnom pustinjom, pravo putovanje u strah.

S tehničkog gledišta nema se što dodati, ograničenja u Toninellijevom narativu postoje. Zagor smišlja plan koji uključuje njegovo hvatanje od strane opasnih bjegunaca i prelazak pustinje s vrlo malo izgleda da se izvuku živi, a sve to kako bi omogućio banci da povrati plijen koji je Jess negdje sakrio i ne želi otkriti skrovište. Previše apsurdno, ali hajde.

Ideja da se Zagora stavi u takvu ulogu je u redu, ali je Toninelli trebao proučiti vjerodostojniji narativ. Svašta se moglo zbiti, plan ima previše nekontroliranih nepoznanica. Zagor zna da Jess treba vodiča za prelazak pustinje pa namjerno pusti da ga nađe na putu, znajući da će ga bandit poštedjeti u tu svrhu. Ali to je plan koji pušta vodu na sve strane. Zagor ne poznaje Jessa, pa ne može predvidjeti njegove reakcije, a ne može biti ni siguran da Jess ne poznaje pustinju. Čak i pod pretpostavkom da Jess reagira točno onako kako se Zagor nadao, bandit u bilo kojem trenutku može ubiti beskorisnog Čika, tek jedna žedna usta više, a koji nije znao ništa o ovom „briljantnom“ Zagorovom planu. Kad je Toninelli već krenuo tim putom, komotno je mogao izostaviti Čika, e onda bi Zagorov plan bio prihvatljiv u potpunosti, jer kakva god pozitivna predviđanja Zagor mogao dati na početku, ona će nestati dok prelaze pustinju, gdje stresne okolnosti mogu dovesti do toga da Jess donese drastične ili očajne odluke o svojim taocima. Suočen s proračunatim rizicima, Zagor nikada niti jedan trenutak nije kontrolirao događaje i čini se da njegov nepogrešivi plan djeluje samo oslanjajući se na improvizacije ili puku sreću. Mogao je npr. kada su već gotovo prešli pustinju, Jess hladnokrvo smaknuti Zagora i Chica kao što je smaknuo MacAlana, lovca na glave, ali opet si nekak mislim da nije mogao hladnokrvno ubiti ljude s kojima je podijelio strahote pustinje pa je pustinji ostavio da ih dokrajči, ili je Jess do srži sadist pa se odlučio na taj potez, i taj adut Toninelli koristi kako bi donio još jedan blef-Zagorovo uskrsnuće.

Unatoč prilično stereotipnoj karakterizaciji, Jess je idličan negativac. Brutalan, sadistički nastrojen, lukav i savršeno funkcionalan u ulozi glavnog antagonista. Čak i lik MacAlana, lovca na ucjene, ima određeni šarm-stručan, neumoljiv i dovoljno ciničan. Zamke pustinje su dobro iskorištene. Vrućina, nedostatak vode, iscrpljenost, glad, nada koja se pretvara u očaj,  zasjede lovaca na glave i unutarnje napetosti među malom skupinom bjegunaca pružaju niz narativnih ideja koje su dinamične i zanimljive. Dobra je ideja pokušati ukrasti zalihe vode od MacAlanove skupine, preokrenuvši tako uloge lovca i plijena. Gotovo zaboravih Dextera, s razlogom. Dexter izlazi iz zatvora malo prije Jessa, Toninelli mu čak posvećuje podzaplet u skladu s glavnom linijom priče, tijekom cijele priče očekujem njegovu razornu intervenciju, i na kraju kako je riješeno ovo očekivanje? Ode Dexter kao da ga nikad bilo nije.

Kažem, puno je varijabli u planu koje su mogle poći po zlu, ali za mene ovo ostaje jedna odlična priča. Nikada do sada avantura u pustinji nije bila tako dobro izvedena, Toninelli sve do kraja tog mučnog putovanja izlaže putnike krajnjim naporima, a ono s mrtvom kozom i zagađenim izvorom, pa posljedični delirij protagonista…krajnje sadistički od Toninellija.

16.04.2021
    07:46:00 sati
    igor 12