Ugašarev ultimatum

ZG ZS 972-974 | 202 str.

Tee-Lah, sin Ugašara, poglavice Ponebskota, je otet. To je izazvalo cijelu lančanu reakciju čudnovatih događaja, sve miriše na zavjeru tajanstvenih Zagorovih neprijatelja. Našem junaku postavljen je ultimatum da u roku od pet dana nađe poglavičinog sina, ukoliko to ne uradi Indijanci će iskopati ratnu sjekiru.

• Starac s brda
    ZG LEX 291
  • Ultimatum
    ZG LEX 292
  • Indijanski rat
    ZG LEX 293
  • Oteti dečak
    ZG ZS 972
  • Ugašarov ultimatum
    ZG ZS 973
  • Odložena osveta
    ZG ZS 974

• Il vecchio della montagna
    ZG SR 284
  • L'ultimatum
    ZG SR 285
  • Guerra indiana
    ZG SR 286

• Zagor se u ovoj epizodi po deveti put susreće sa traperom Rochasom.
  • Penobskoti su bili članovi plemenskog saveza Abenaka, danas naseljeni na rezervatu Penobscot Indian island na Indian Islandu blizu Old Towna na rijeci Penobscot.

Oko za oko i cijeli svijet bi bio slijep.
Mahatma Gandhi

Toninelli je u razdoblju 1982-1993 bio izuzetno produktivan, čak do te mjere da se taj period često naziva po njegovom imenu. On je kvalitetan scenarista, bio je u stanju da napiše dobre i kvalitetne priče, međutim, pred sam kraj karijere na Zagoru nije se baš proslavio kvalitetnim pričama, što je i dovelo do pada prodaje i reorganizacije serijala. Svima nam je poznata priča da je nakon njega Boselli preuzeo kormilo u svoje ruke i podigao Zagora na viši nivo. Ipak, kao što sam rekao, Toninelli je znao da napiše i dobre priče, ima svoje fanove do dan danas.

Njegov najveći problem je taj što se zadnjih godina izgubio u moru identičnih priča, često je pisao scenarije sa prodavačima viskija i indijanskim markantnim pobunjenicima. Markantni zbog toga jer su imali karakterističan izgled, koji je nagovještavao već od samog početka da se radi o ljudima sa slabim moralom. To nisu bile nužno loše epizode, ali s vremenom je radnja takvih priča postala monotona, ljudi nisu bili zainteresovani da čitaju iz mjeseca u mjesec jednu te istu radnju u Zagorovim avanturama. Najviše je sarađivao sa Donatellijem, njih dvojica su bili glavni tim osamdesetih godina prošlog vijeka. Postoje glasine da se nije dobro slagao sa Ferrijem, navodno je Toninelli kritikovao maestra da se ne pridržava scenarija i da previše samovoljno crta stripove. Pričalo se čak i to da je on pokušao još u to vrijeme da ubijedi SBE čelnike da sklone Ferrija sa naslovnica i da on ne bude više taj koji crta najvažnije epizode. Navodno je s tim potezom napravio kontraefekat i prepisao sam sebi smrtnu presudu na serijalu. Šta je od toga tačno, to je teško reći, ono što sigurno znamo je to da je pred njegov kraj karijere prodaja naglo opala i da je s pravom skinut sa serijala. Iako danas ima lošu reputaciju, mora se reći da bi bilo dobro kada bi Toninelli s vremena na vrijeme napisao nekoliko priča. Naravno da ne treba opet biti glavni scenarista, sigurno bi se s vremenom opet pogubio u hiperprodukciji, to mjesto je bolje prepustiti nekom drugom čovjeku, koji je manje konfliktan i koji ima bolje ideje u problematičnim vremenima.

Radnja ove epizode ima odličan tempo, ne može se reći da je dosadna ili prerazvučena. Priča je dosta brutalna, slično kao i sve druge koje je napisao Toninelli. Rani devetnaesti vijek nije bio mjesto za mamine maze, to nam je autor na realističan način i prikazao. Pa ipak, najveći problem je nedostatak inovativnosti, još jednom imamo gomilu nesporazuma koji dovode skoro do opšteg indijanskog rata. Sin jednog poglavice je otet, onda ide nesporazum za nesporazumom, i tako sve do samog kraja. Iako Toninelli pokušava da nam pruži jedan neizvjesan triler, od samog početka je očigledno da je O’Druf negativac, on je čovjek koji drži sve konce u svojim rukama. Ono što je mnogo interesantnije je zagonetka oko njegovog motiva. Ko je taj čovjek, zašto pokušava da izazove rat među plemenima? Rasplet je klasičan, radi se o osveti, naime O’Druf je niko drugi do poručnik Offord iz legendarne epizode „Vatrena voda“. Moram priznati da me je to pomalo iznenadilo, kao poručnik bio je bahat, nadmen i beskrupulozni fanatik, u ovoj epizodi se dosta vješto maskirao, predstavio se kao kompletno druga osoba i vješt strateg. Moguće da je pomalo zavarao i njegov fizički izgled, prvu njegovu pustolovinu je nacrtao Ferri, ovdje se za izgled pobrinuo Donatelli, tako da konzumentima nije bilo lako da prepoznaju oholog poručnika. Zašto to Zagoru nije pošlo za rukom, da prepozna starog neprijatelja zbog brade i naočala, to treba pitati autora. Mada, ne treba zaboraviti ni Supermana i njegov stari ego Clarka Kenta, i u ovom slučaju najpoznatiji superheroj svih vremena skriva iza naočala svoj dupli identitet. U stripovima je sve moguće, tako da taj kontroverzni dio nije nužno nešto negativno. Offord može Zagoru da zahvali svoje izbacivanje iz američke vojske, zbog toga se može reći da je njegov motiv osvete opravdan.

Toninellijev Zagor je surov, oštar i poprilično nervozan. Ističe ga brutalnost u određenim situacijama, ne bira mnogo sredstva da bi došao do cilja. U ovoj priči imamo još jednu kontroverznu scenu, po kojima je Toninelli poznat. U sukobu između Zagora i Saska, naš junak izvlači deblji kraj, tako da mu ne preostaje ništa drugo već da na kukavički način upuca Indijanca. Sjetite se samo epizode „Mrtvačka glava“, tu je Zagor takođe na kukavički način ubio Damona, nakon što nije mogao da izađe na kraj s njime u poštenom duelu. Iako je Toninelli dosta kritikovan, ipak se mora reći da je njegov Zagor bio najrealističniji od svih drugih interpretacija. Nije bio nepobjediv, nije previše mario o moralu i časti, najvažnije mu je bilo da sprovede svoje zamisli, bez obzira na koji način. Toninelli je itekako vodio računa o karakterizaciji glavnog junaka, mada se udaljio od Nolittinog klasičnog Zagora. S druge strane, to je jedna od najvećih zamjerki Boselliju, iako je odličan pripovjedač sa neiscrpnim izvorom novih ideja, nije mnogo mario o Duhu Sa Sjekirom kao liku. Upravo zbog toga mislim da bi se ova dva scenarista perfektno upotpunili, na primjer da Boselli napiše priču, Toninelli razradi scenario. Kao rezultat bi dobili avanture kojima bi čak i Nolitta pozavidio.

Zagor na početku stripa govori o izazovu hrabrosti, naime tu se radi o smjelim podvizima među Indijancima kada bi jedan od njih dodirnuo štapom protivnika, bez namjere da ga ubije ili teže povrijedi. Takođe, u takve podvige spadaju otmice konja i slično, pa je u ovom slučaju Zagor pomislio da je otmica dječaka možda samo dio ovog hrabrog rituala dokazivanja mladih ratnika. U Texovoj priči „Crveni Vukovi“, možete nešto više da pročitate o podvizima ove vrste.

Franco Donatelli jedan je od najproduktivnijih crtača Zagora. Samo je Ferri nacrtao više stranica od njega, to je podvig koji će još dugo vremena ostati nedostižan. 11.760 stranica, nevjerovatna brojka, pogotovo ako uzmemo u obzir da je na trećem mjestu Chiarolla sa manje od 5.000 nacrtanih tabli. Donatelli je pripadao staroj gardi legendarnih crtača, zajedno sa Ferrijem i Galepom crtao je brzinom svjetlosti, za današnje standarde gotovo nezamislivo. Naravno da u toj situaciji nije mogao da vodi previše računa o detaljima, zato je njegov crtež ponekad izgledao siromašan. To je šteta, mnogi današnji fanovi su navikli na novije crtače, ljude koji crtaju jednu dvodijelnu epizodu dvije do tri godine, pa često porede Donatellija s njima. To nije realno, biti SBE crtač prije nekoliko decenija nije isto kao i sada, kada imamo masu crtača koji u normalnim uslovima nisu pod pritiskom termina. Prije su Ferri i Donatelli bili glavna noseća snaga serijala, imali su tu i tamo pomoć u Bignottiju i drugim crtačima, ali većinu stripova su njih dvojica odradili. To je tempo koji, najvjerovatnije, nijedan današnji crtač ne bi mogao da izdrži. Ipak, iako je Donatellijev crtež patio od manjka detalja, uvijek je gledao da ne zanemari emocije likova, po čemu ovaj crtač spada među najbolje. Njegov Zagor ima bezbroj faseta, u samo jednoj epizodi Donatelli je bio u stanju da prikaže sve moguće i nemoguće emocije na licu. Slično je i sa Chicom, čak mnogi fanovi misle da je on najbolje crtao simpatičnog debeljka, bolje i od samog Ferrija. Nažalost, nikada nije nacrtao nijednu solo avanturu zasebnog Chicovog serijala, što je velika šteta. Da je Donatelli bio veliki umjetnik, to je pokazao i u prošlosti crtajući razne ilustracije i naslovnice za Malog Rendžera, koje su bile predivno obojene u realističnom stilu. Ne treba zaboraviti da je ovaj umjetnik dolaskom na Zagorov serijal napravio malu revoluciju crteža, naime on je prvi počeo da upotrebljava krupno kadriranje, koje je kasnije Ferri preuzeo od njega. Krajem osamdesetih godina njegov crtež je postao slabiji, bile su primjetne česte greške u proporcijama, zbog starosti je polako kvalitetno počeo da pada, tako da zadnjih godina nije više mogao da nam pruži nivo na koji smo od njega navikli. Fanovi ga se često prisjećaju upravo kroz ove epizode, nije ni čudo što novije generacije nemaju visoko mišljenje o njemu. Na sličnom putu se nalazi trenutno i Ferri, nije više ni sjenka nekadašnje kvalitete. Mislim da je to šteta, veliki umjetnici bi trebalo da znaju kada trebaju da se oproste od svog zanata i da tako ostanu upamćeni po najboljim radovima, a ne po onome što su radili pred kraj života. Ipak, teško je to, crtanje je nešto što su radili cijeli život, rijetko koji crtač se povuče na vrijeme, tj. ode pravovremeno u penziju. Donatellijev crtež mogu ljudi voliti ili ne, ali svi mi ovom velikom umjetniku dugujemo zahvalnost i poštovanje.

ZG ZS 960/962 Tonkino prokletstvo

ZG ZS 981/982 Pleme drvenih lica

• WOLF-HUNTER

6, 6, 9, 9

Sasvim solidna epizoda.

Krasan tekst o Donatelliju, iako je imao nekoliko mana, bio je i ostao maestro.

04.06.2015
    13:32:00 sati
    WOLF-HUNTER
  • Ukupna ocjena 68%

7, 7, 6, 8

prica je dobra..a sto se tice toninelija,nije tacno da je sklonjen sa serijala zbog lose prodaje...i ta tadasnja prodaja je za danasnje vreme san...njegova ideja promene kursa kod zagora nije prosla...i sam je napustio zagora ne zeleci da se pamti kao njegov zadnji glavni scenarista...jer sve je vodilo ka tome da zagora ide ka svom kraju..naravno ta prodaja je ponavljam bila san za danasnju....tonineli je zeleo da promeni stvari i da zagor krne sasvim drugim pravcem..jos uvek neznamo detalje kako bi izgledao taj zagor u toj sada nepostojecoj novoj toninelijevoj eri..ipak malo posle toninelijevog odlaska dolazi boseli i uz buratinija koji je tek skoro stigao u ekipu dobijamo zagora kakvog ga danas znamo...toninelijeva era je i meni kao i mnogima ipak najdraza..jer sam odrastao na njoj

04.06.2015
    17:40:00 sati
    dzoni

8, 7, 10, 9

Odlična epizoda. Povratak odličnog negativca sa još boljim planom. Neslažem se da je Zagor ubio Saska na kukavički način, kada je neko fizički jači od tebe i želite ubiti onda nebiraš srectva da spasiš glavu. Od svi ljudi koji su pisali Zagora Toninellijev  Zagor je najbolji i najrealističniji.

04.06.2015
    17:47:00 sati

7, 6, 8, 9

King, bravo za recenziju.

Jedna od mnogo sličnih epizoda iz tog perioda.

Budući da sam emotivno vrlo vezan za to razdoblje, možda malo i previsoke ocjene, ali neka bude :)

04.06.2015
    22:39:00 sati
  • ike666

7, 8, 8, 8

Evo da se i ja pridružim komplimentima oko recenzije i osvrta na Toninellija i Donatellija. Međutim, također se slažem i sa Džonijem oko netočnih podataka oko odlaska Toninellija. Običan je mit koji se kao avet ponvavlja našim forumom da je Toninelli uništio a Boselli spasio serijal. Pogledajte brojeve prodanih primjeraka tada i poslije.

Što se tiče same epiozde ona je zlatna sredina iz Toninellijeve ere, nažalost i to je gotovo nedostižno za današnje scenariste.

05.06.2015
    21:33:00 sati
    ike666
  • Ukupna ocjena 55%

4, 5, 7, 7

Meni je Toninelli vrlo dobar. I ja sam uzrastao uz njegove priče. Za priču dajem 4 zbog toga što je prerada Zagorove priče (Zagor extra 25-27) dakle nije originalna ali je sasvim solidna.

07.06.2015
    11:30:00 sati

6, 5, 8, 7

24.06.2015
    18:29:00 sati
    Onedin

7, 8, 8, 8

05.07.2015
    19:06:00 sati
    Eddie Monsoon
  • Ukupna ocjena 76%

7, 8, 8, 7

25.02.2016
    18:55:00 sati
    Jim Gitara

7, 7, 8, 9

Meni osobno veoma draga i nostalgicna epizoda, koja (po koji vec put?) nam daje mogucnost i prijetnju rata u Darkvudu, a istovremeno (isto tako po sesti ili sedmi put) stavlja Zagora u ulogu detektiva, koji pokusava da rijesi misteriju otetog djecaka i tajanstvenih ubistava za koje su krivi razni clanovi drugacijih plemena, ili mu se makar tako odprve cini.  Ugasar je dobar i mudar poglavica, a ne neki fanatik ili krvnozedni ratnik, jer ovdje pametno postupa i dozvoli Zagoru da pokusava diplomatski da rijesi problem s otmicom njegovog sina. Onog negativca O'Drufa nisam ni prepoznao kad sam ovo prvi put citao, jer u to doba nisam bio familiaran sa njegovom prvom pojavom u epizodi "Ratnik Pekot/Vatrena Voda".  Donatelijev crtez mi je zakon, uvijek mi se svidjo, smatram ga drugim najboljim crtacom ovog serijala posle Ferrija.  Naslovnice su dobre (ovdje ne ukljucujem onu prvu, jer to je cisti reprint druge Zagorove originalne naslovnice, Terror!), ona zadnja "Odlozena Osveta" mi je pravo dobra, jer nju sam nestrpljivo cekao da se pojavi na kioscima kao dvanaestogodisnjak.  Od Toninelijevih prica iz ovog partikularnog doba, ovo je jedna od prica koju nikad necu zaboravit, jer je stvarno ostavila utisak na mene za sva vremena.

18.03.2016
    01:16:00 sati

8, 8, 9, 10

21.02.2017
    18:04:00 sati

5, 5, 8, 8

Svoja razmišljanja sam već napisala na komentarima izdanja prije nego se recenzija napisala. Nema smisla da se ponavljam.

Pišem tu samo da kažem kako mi je drago što je napisan mali pozitivni osvrt na Donatelijev crtež. Najjači je u crtanju karikatura. Kad se samo sjetim ženskih članova obitelji O Hara u epizodi "Božić kalibra 45"... Slažem se da je prava šteta što nije nikad nacrtao Chico specijalca, koliko je tu tek ludih, zubatih, klempavih i razrokih likova mogao nacrtati.

16.09.2017
    17:43:00 sati

6, 6, 9, 7

Osobno mi ova epizoda i nije nešto posebno.. Pročitao sam je nekad davno, u Zlatnoj Seriji, kao klinac i pamtim da mi nije bila nešto.. Sad sam je pročitao ponovno u Ludens extra izdanju i opet mi nije baš nešto.. Stari Zagorov neprijatelj O'Druf (Offord) se vratio i, uz pomoć gorostasnog indijanca Saska, se pokušava osvetiti Zagoru izazivajući rat među svim stanovnicima Darkwooda.. Otmica Tee-Laha i sam Ugašarov ultimatum Zagoru su lijepo odrađeni i daju neku napetost priči.. Ali rano i očito otkrivanje negativaca smanjuje tu napetost i baca ovu priču u more prosječnosti.. Crtež je solidan, Donatelli je majstor majstora, a naslovnice su ono, ko i priča.. Prosjek.. Niti jedna se posebno ne ističe..

27.11.2018
    08:39:00 sati

7, 6, 8, 7

U Darkwoodu se događa cijeli niz čudnih napada i zločina, koji su započeli otmicom sina poglavice Penobscota. Indijanska plemena se međusobno optužuju, a u cijelu zbrku se umiješa vojska i traperi. Rat je na vidiku, a Zagor ima rok od pet dana da nađe malog Tee-Laha i otkrije tko se nalazi iza ove očigledne zavjere.

Istina da je sve ovo već viđeno, ali ne smeta toliko. Zabava je na prvom mjestu, a ovo je jedna zabavna, uzbudljiva i nepretenciozna priča u kojoj je Zagor u ulozi detektiva.
    Meni se svidjela jer se brzo i lako čita bez nekih većih nelogičnosti (ako zanemarimo lijane). Završni obrat s identitetom tajanstvenih zavjerenika je iznenađujući, ali nije nešto originalan, a ni baš previše realan. Takve brutalne i komplicirane stvari se ne rade samo iz osvete, a da zavjernici nemaju drugih koristi. (Sličan problem je i u zadnjem Mortimeru, iako je tamo to samo jedan od problema.)
    Iako sam već čitao ovu epizodu, nisam se sjećao baš puno detalja. Priča nije upečatljiva, za razliku od prethodne s Tonkinim prokletstvom, pa se lako i zaboravlja, odnosno utopi u sivilu ogromne količine sličnih priča. Samim tim, zadnja naslovnica mi je bila spoiler. Cijelo vrijeme sam razmišljao da očigledni sumnjivci nisu krivi, ali znajući tko je scenarist sumnjao sam da ipak jesu. Svejedno, nisam bio siguran - i onda ga Ferri nacrta na zadnjoj naslovnici! Samo je falilo da mu je na košulju ili čelo napisao: krivac ili zavjerenik!!

Donatelli je stari majstor, a King je lijepo opisao njegov rad u recenziji. Svaka čast i slažem se u potpunosti s svim napisanim o njemu!
    Ovdje je lošiji. Čini mi se da je žurio, pa je to i razlog. Dinamika mu nije na zadovoljavajućoj razini kod akcijskih scena.
    Ferri mi je zadnjom naslovnicom pokvario laganu neizvjesnost kod čitanja, dok su obje naslovnice vjerne kopije scena iz stripa.

28.12.2018
    20:50:00 sati

6, 6, 7, 7

Šta je ovo, opet iste stvari kao u prethodnoj epizodi: spas "5 do 12" i naslovnica-spojler?!

Uz to, čim se radnja malo razvila bilo mi je jasno da su ona dvojica izazivači nemira u Darkwoodu, jer ih je Toninelli odmah predstavio kao ljude koji vuku Indijance za nos, npr. prodaju nož za dva krzna, a i u napadima se vidjelo da su po dvojica tobože Indijanaca uvijek u akciji.

Dok nisam vidio recenziju nisam se sjetio iz koje je epizode ovaj lik O'Druff koji nemir sije radi osobne osvete umjesto razvijanja trgovine oružjem, pošto u Ludensu ništa nije naznačeno, i mislio sam da je Toninelli tek tako spomenuo nekog poručnika ali sad kad vidim da je taj lik zaista "izletio" iz vojske Zagorovom krivicom sve ima više smisla pa i scenarij dobiva ocjenu više.

Kad smo već kod lakog identificiranja ubojica odmah je sjena sumnje pala na njih kad ih je Zagor, kojeg je probudilo Chicovo hrkanje, zatekao da u ranu zoru odlaze iz logora. U Bonelliju čim nepoznati likovi na neko pitanje odgovor počnu s "Uh/Oh" to znači da su uhvaćeni s prstom u medu. Fora na razini Mikija ili Bleka.

Strip nije dosadan ali je dosta predvidljiv. Samo me naživciralo kako je onog Saska prikazao kao Golijata.

30.12.2018
    11:18:00 sati
  • Ukupna ocjena 65%

6, 6, 7, 8

29.03.2019
    00:25:00 sati
    Zagorfan01

5, 5, 7, 5

Imao je Zagor mnoštvo puno boljih priča vezanih uz ostvarenu ili prijeteću pobunu indijanskih plemena u Darkwoodu.Ovo sigurno nije jedna od takvih kvalitetnijih priča, bez obzira na laku predvidljivost tko stoji iza pokušaja organiziranja pobune među indijanskim plemenima. Kakva je to neposredna prijetnja općim ratom, kada ne možemo vidjeti nijedni vinjetu masovnog indijanskog okupljanja, a nije da nisu imali razloga za to.

17.06.2019
    12:16:00 sati

6, 4, 10, 7

Solidna priča i sve se mislim da sam ja ovo prije čitao. Mora da mi je netko za djetinstva posudio ovu priču, naročito zadnju svesku. Govorim to iz razloga jer mi je ovaj Sasko ostao u memoriji i to zadnja scena kad je "morao" ubiti Zagora, a Zagor se jedino onako mogao spasiti da mu puca u trbuh. Nije dosadno, čita se lagano, samo je jako predvidljivo jer se otpočetka sumnja na njih dvojicu. Iako mi je malo sumnju otklonio onaj iznenadni napad jednog od plemena pa kad ih je vojska spasila. Alli se ispostavilo na kraju da su ipak oni glavni krivci.

Ovo što Dwayne komentira u svom osvrtu, isto je i kod mene. Nisam se uopće mogao sjetiti je li se taj lik dosada pojavio sve dok nisam pročitao Kingovu recenziju. U Ludensu nije ništa pisalo "pogledaj broj taj i taj..", pa sam smatrao da je to neki random protivnik kojem je Zagor zagorčao život, a da ga mi nismo upoznali kroz serijal. Donatelli izvrstan kao uvijek, kako on samo crta te izraze lica, ali i Indijance. Baš mi je drago da je King dosta teksta posvetio njemu i bilo je zanimljivo to za pročitati, kao i ove ostale podatke koje nisam znao dosad.

02.02.2020
    23:34:00 sati