Zašto sam ubio Pierrea

KOLORKA 3 | 116 str.

Pierre je otkačen svećenik. Svira gitaru. Glasno se smije. Nalikuje kakvom dobrom ujaku. Ima bradu poput vrtnog patuljka. Zna slušati mlade. Zna kako ih pridobiti. Voli im se povjeravati. Između ostalog. Možda i ne voli sve što vole mladi. Ali zato voli mlade.

• Zašto sam ubio Pierrea
    KOLORKA 3

• Nema posebnih napomena

Ako je za vjerovati Karlu Starčeviću, vlasnike pivovare Ličanka, homoseksualci i pedofili nastali su u pankerskim i rokerskim krugovima. Ako je tako, onda je Charles Lutwidge Dodgson, poznatiji pod pseudonimom Lewis Carroll, pionir rokera ili pankera, ako ne čak i oboje jer, opće je poznata činjenica da je Lewis Carroll bio „ljubitelj djece“, što je doslovan prijevod riječ „pedofil“. Lewis Carroll nije se ženio, niti je imao djece, ali je zato rado provodio vrijeme s djecom, pisao i posvećivao fantastične priče toj istoj djeci te ih povremeno fotografirao gole ili u golišavom zdanju, što neki njegovi biografi interpretiraju kao normalnu slobodnu aktivnost nalik, kajjaznam, branju vrganja ili heklanju. Prema drugim biografima, u lipnju 1863. Charles Lutwidge Dodgson prekida društvene odnose s obitelj Liddell zbog jedanaestogodišnje djevojčice Alice koju je navodno htio oženiti. Tada je imao 31 godinu. U tom razdoblju odustao je od svećeničkog zvanja, dok je u dnevničkim zapisima stalno spominjao svoju grešnost.

Olivier, središnji lik stripa Zašto sam ubio Pierrea, za pojam pedofilija prvi je put čuo tek u 16-oj godini i onda odlučio ispričati majci priču o tome kako ga je svećenik Pierre iskoristio u 12-oj godini. Rascijepan između hipi-roditelja ateista te bake i djeda koji su bili praktični vjernici, Olivier s osam godina nije imao jasnu predodžbu Boga – baka mu je na slikovit način predočavala pakao, dok su roditelji bili zauzeti konceptom „slobodne ljubavi“. Tada se u obitelji pojavio Pierre, duhoviti duhovnjak koji ne ostavlja dojam svećenika. Evo kako je Olivier doživio Pierrea: „Pierre je „lijevi“ svećenik. Cool je. Smiješan je. On nije svećenik, on je dobričina. Vrlo brzo se složio s mojim roditeljima i ja sam zadovoljan. Jako mi je drag. Ono što mi čini zadovoljstvo jest činjenica da imaš prijatelja svećenika i da nisi posvađan s religijom. I to smatram dobrim. Pierre je ušao u obitelj poput bliskog rođaka koji se vratio s putovanja. Reklo bi se da je oduvijek s nama. Dolazi nas vidjeti nekoliko puta tjedno. Jede s nama. Baka i djed su sretni kao ovčice u Božjem vrtu. Moji roditelji su također ponosni što imam svećenika za prijatelja. To je dokaz njihove otvorenosti. A ja... kao da imam novog ujaka, fantastičnog, koji se smije, pjeva, koji mi se sviđa...“

Pierre se, kao primjer atipičnog svećenika, pojavio u najgore i najbolje vrijeme za Oliviera koji je bio jednako atipično dijete željno znanja o svijetu, što će reći da je postavljao pitanja koja mnogi odrasli gotovo nikada ne postavljaju. Pierre se pojavio u najbolje vrijeme jer je Olivieru tada trebao odrastao prijatelj, ugodan uzor i autoritet, netko kome će se moći bezuvjetno veseliti i u potpunosti vjerovati. Ali Pierre se pojavio i u najgore vrijeme jer je Olivier tada bio najpodložniji utjecajima, u najnaivnijoj i najranjivijoj dobi, idealna masa za kalupljenje. Pierre, koji je samom pojavom bio dominantan, lako je stekao Olivierovo puno povjerenje, Pierre je imao dobar pristup, znao je prodati priču, štoviše, Pierre je bio pravi verbalni čarobnjak, odlično se služio komunikacijskim trikovima i njima bi osvojio sve, i stare i mlade, a naročito mlade koji su ga ujedno i tjelesno privlačili. Pierre je pedofil i Pierre je svjestan toga, teže spava i manje se smije. Čak i Olivier, njegov predmet požude, primijećuje promjenu u Pierreovom ponašanju. Kad ga Pierre zamoli za malo pomoći prije spavanja, Olivier se boji odbiti. Premda ima dvanaest godina, Olivier je svjestan da Pierreova molba nije uobičajena, ali ujedno ne želi povrijediti Pierrea i tako izgubiti posebnog prijatelja. Pomoći će Pierreu da lakše uhvati san za uši i o tome neće nikome govoriti. A što se dogodilo? Pročitajte sami!

U priči je naglasak stavljen na pedofiliju, suvremenu društvenu bolest od koje mnogi okreću glavu, naročito oni kojih se ta bolest najviše tiče. Pierre je prikazan kao poseban čovjek koji je ujedno poseban svećenik. Stavimo postrani Pierreovu profesiju, ona i nije toliko važna, Pierre je mogao biti nasmijani bankovni službenik, ministar unutarnjih poslova, pekar ili privatni vrtlar. Sigurno je bio svjestan svojih postupaka, ali ne i same težine postupaka te posljedica koje bi se prije ili kasnije trebale ispoljiti u žrtvama. Što učiniti kad prepoznamo da netko manipulira nama? Što učiniti nakon što shvatimo da je netko manipulirao nama – tjelesno ili duhovno? Najkonstruktivnije odgovore na ta pitanja daje nam Olivier.

U priči se ne stavlja naglasak samo na Pierreovu dvoličnost i manipulativnost, jednako je važno što se događalo s Olivierom prije i poslije incidenta te kako je Olivier nastavio živjeti i kako se odlučio na zdravo suočavanje s vlastitim demonima, odnosno Pierreom. Ne znamo koliko je mladih Pierre uspio iskoristiti, niti je to toliko važno. Važnije je kako je Olivier nakon te noći nastavio živjeti, a to se u ostatku priče sjajno opisuje. Zato je ova priča namijenjena ponajprije žrtvama pedofilije i njihovim obiteljima. Njezina tematika je mjestimice teško probavljiva i mučna, ali sam kraj djeluje ispunjavajuće i iznenađujuće na čitatelja! U albumu „Zašto sam ubio Pierrea“ nema provokativnosti, Olivierovo iskustvo koje mu je obilježilo život ispripovijedano je na nesvakidašnje korektan način, priča nije obojana antikatoličkim, antikršćanskim, antireligijskim ili antiduhovnim pretenzijama. Baš zato bi ovo minijaturno remek-djelo trebali čitati svi, i praktični vjernici i još praktičniji ateisti jer, ovo djelo može progovoriti svima koji su u stanju slušati, tim više jer je pedofilija aktualna i sveprisutna kao nikada do sada – susrećemo se s njom u susjedstvu, školskim učionicama, odgojnim ustanovama, staračkim domovima, javnim parkovima i privatnim stanovima. Naravno, itekako je prisutna u Rimokatoličkoj Crkvi, što ona redovito ublažava ili, još gore, uredno niječe meketavim glasom. Opet, tu je i crkveno stado koje niječe postojanje pedofilije s jednakim ili još većim žarom. Nažalost, svi zajedno zaboravljamo da se vukovi kriju u ovčjem ruhu. Olivierov slučaj podsjeća nas na esencijalne mudrosti koje najčešće zaboravljamo, a tako su prokleto važne: trebamo biti prokleto oprezni s nepoznatima i poznanicima, koga puštamo u privatne prostore, a karizmatici možda i nisu toliko karizmatične, koliko praktične osobe. Zahvaljujući karizmi koju posjeduju, ostvaruju gotovo svaku svoju želju, nerijetko nauštrb drugima.

„Zašto sam ubio Pierrea“ osvojit će vas pričom, ali i grafičkim rješenjima. Crtež je maštovito realiziran, što nam dodatno pomaže da se bolje uživimo u radnju. Žanrovski bismo ovaj album mogli svrstati u angažiranu književnost jer propagira određene ideje – ideju oprosta i otvorenoga suočavanja s problemima. Za razliku od mnogih angažiranih djela, ovaj strip nam daje konkretne odgovore, savjetuje nas kako postupiti u određenoj situaciji. Riječ je o kulturnom i kultnom ostvarenju, djelu koje bi istodobno trebalo nositi etiketu „must read“ i „must have“. Isto tako, ovaj strip-album trebao bi se nalaziti na knjižničnim policama pod kategorijom ODGOJ I OBRAZOVANJE. Kao takvog, trebali bi ga pročitati mnogi mladi, a naročito mladi roditelji i oni koji tek namjeravaju postati roditelji, čisto da ne postanu manipulatori vlastite djece, izmanipulirani roditelji ili roditelji izmanipulirane djece.

10, 9, 9, 8

izvstan strip, sjajne ideje i relizacije.

jako lep crtež koji prati priču.

kraj mi je možda malo prebrz i zato dajem ocenu 9 za scenario.

11.11.2011
    00:19:00 sati

10, 9, 7, 7

Iako crtez na prvo pogled ne izgleda atraktivan, upravo je pravi izbor za ovu pricu. Odlicno stivo.

11.11.2011
    01:47:00 sati

10, 9, 8, 7

Osobno sam jako zadovoljan ovim stripom. Priča i scenarij su odlični, dramatični i dirljivi, možda jedino prebrz kraj može stajati kao zamjerka. Crtež je zanimljiv, ne čini se atraktivnim, ali uklapa se u priču. Naslovnica standardizirana, nemam nešto posebno za komenirati.

11.11.2011
    15:33:00 sati
  • hellraiser

10, 10, 8, 10

12.11.2011
    15:46:00 sati
    hellraiser

Ukupna ocjena 14%

2, 1, 1, 2

Bez komentara... Nije mi se strip, kao ni tema  svidio, i iskreno dajem ocijene! Crtež mi otpočetka nije 'legao'.

14.11.2011
    08:41:00 sati
  • Amos

10, 10, 7, 7

Dobar strip o ozbiljnoj temi. Imam i zamjerki, ali svakome bih preporučio za čitanje..

16.11.2011
    23:47:00 sati
    Amos
  • Nivox

10, 10, 8, 7

Odličan strip. Istovremeno zabavan, potresan i edukativan.

17.11.2011
    13:24:00 sati
    Nivox

10, 10, 9, 5

lukine recenzije postaju prava poslastica za citanje. ovde je srocio savrseni tekst o stripu koji se dotice jednog od najvecih tabua covecanstva i apsolutno se slazem sa iznesenim stavovima u njemu. skupiti hrabrost i progovoriti o takvoj teskobi koja te moze obeleziti za ceo zivot, a sve to preneti na ovakakv nacin, je svakako nesto sto se zasluzuje najdublje postovanje.

02.12.2011
    12:23:00 sati
  • Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

06.12.2011
    12:37:00 sati
    komunist.star
  • C Celtic

10, 10, 10, 9

27.01.2012
    12:52:00 sati
    C Celtic
  • gombi

10, 9, 8, 9

20.02.2013
    16:51:00 sati
    gombi
  • d4nic4

10, 9, 10, 8

ovakav strip TREBA postojati

11.08.2013
    18:02:00 sati
    d4nic4

10, 9, 8, 7

Tema je strašna - pedofilija opis osobnog izkustva. Več zbog toga moram dati za priču i scenarij visoke ocjene ali strip odnosno tema (pedofilija) mi se ne sviđa. Pročitao sam i to je to. Ovog stripa se više neču dotaknuti.

05.11.2013
    01:11:00 sati

Ukupna ocjena 13%

1, 2, 1, 1

Eto nam i popa pedofila. Još da ga je i zapravo prosvirao sačmom među oči kad je doša kod njega a ne ga metaforički ubio bilo bi bolje.

06.01.2014
    09:32:00 sati
  • paro

10, 9, 8, 8

Dirljiva autobiografska priča o traumi, strahovima i suočavanju s demonima iz prošlosti.

06.01.2014
    15:59:00 sati
    paro
  • konj87

8, 7, 6, 7

Poučan strip neuobičajene tematike.

27.07.2015
    18:28:00 sati
    konj87

9, 9, 8, 7

Odličan strip, ali nije me dirnuo. Ne znam, možda zato što autor loše barata emocijama, ili me njegovo iskustvo nije baš potreslo, ili jer kraj nije dovoljno " jak". Malo prije ovoga stripa pročitao sam "Putovanje u Italiju", i ono me totalno oborilo, ondje su životne drame i posljedice bolje prikazane. U biti, mislim da je najviše potencijala imao onaj dio stripa nakon traume, kada Olivier odrasta i postaje svjestan njezinih posljedica. Svakako preporučm ovaj strip, ja ću mu se svakako vraćati još nekoliko puta.

21.08.2015
    08:53:00 sati

7, 9, 8, 1

Uzevši ovaj strip u ruke, pojma nisam imao o čemu je i kamo ova priča vodi i kada je radnja istog okrenula na pedofiliju, bio je to "hladan tuš" nelagode zbog štiva koje čitam i htio sam ga odmah baciti u tri pm...ali nekako sam nastavio čitanje i tek po onom dijelu gdje su u strip ubačene fotografije sam skužio da ovdje u biti imamo jednu osobnu ispovjed autora. Očigledno je da je strip "light" verzija onoga što se je autoru dogodilo u djetinjstvu, ali autor je postigao svoj cilj...obznanio je svijetu svoju priču, te događaje iz djetinjstva koji su ga očito u velikoj mjeri sjebali kao osobu, pa nakon svega može jedino samom sebi postaviti pitanje: "Zašto (ni)sam ubio Pierrea?"
    27.09.2015
    23:45:00 sati

9, 9, 7, 8

Jako zanimljiv strip, malo je autobiografskih stripova ovakve vrste, cak je unikatan, avangarda pomalo.

Da dodam, žao mi je autora Olivera, al kao "ćaća" kažem, krivnju za njegovu tragediju u životu, uz monstruma Pierra, imaju njegovi hippy sranje roditelji. Čak i kasnije, kad se mali materi otvori, ona reagira katastrofalno, droga i orgije su joj isprale razum, da majka maloljetnom sinu odgovori na to; dobro si se držao, kao odrasli..." bolesno, bez osuda, progona monstruma...jebeno hippy sranje...

02.12.2015
    00:24:00 sati
  • Mali_Mate

7, 8, 9, 5

Dio mene bojao se da će ovdje biti propagande. A nema.

Dio mene bojao se da će biti patetike. A nema.

Dio mene bojao se da će ovo biti tek još jedna u nizu autoterapija kamufliranih u strip (šta je to sa stripašima i roditeljima hipicima? - vidjeti Davida B., npr.). A nije. Ne sasvim.

Al zato ima pameti u pripovijedanju jezikom i slikom. Zato ima pameti u izboru onoga o čemu će se i kako pričati. Zato ima utjelovljene snage, uobličene emocije i neke čudne katarze.

Zato ga i treba čitati. Ne zbog svećenika pedofila, ne zbog roditelja hipika i slobodne ljubavi, ne zbog pedofilije il' osude Katoličke crkve. Već zbog sjećanja majstorski uobličenog u boju, liniju i papir.

26.03.2017
    11:08:00 sati
    Mali_Mate

10, 9, 8, 6

Trebalo je hrabrosti za ovo. Neka priča šta ko hoće, ali autor je zaista ubio Pjera. Po crtežu i priči podseća na Svagdanju borbu, na kraju sam oba stripa dao 87%, ali mi je čak možda malo i draži od nje, jer je jedna kompaktna celina, ne rasplinjuje se u više smerova a ujedno ima i nešto veći autorski pečat u odnosu na Borbu. Tu pre svega mislim na kraj stripa koji čini da osećam neprijatnu knedlu u grlu i onaj osećaj katarze nakon literarne ''vožnje'', kao i premotavanja ključnih i manje ključnih scena u glavi. Kod Svagdanje je priča rolerkoster i iz delova pa se osećaj katarze smenjuje sa monotonijom i melanholijom kako Marco doživljava uspone i padove, a ovde je reč o jednom ključnom događaju i posledicama pa je i gorčina nakon čitanja jača. Da se priča tek tako završila, bez posete Pjeru, to ne bi bilo to. Trebalo je imati muda ne samo za prvi deo priče, već najviše za kraj. Ovde je reč o vrlo kompromitujućem materijalu, na kraju krajeva - kako u pogledu Pjera, tako i u pogledu autora. Što se tiče scenarija ne dobija 10 jer je onaj deo kada je autor odrastao dosta zbrzan - najviše mi se svideo delirijum u crkvi i na plaži, kao i san koji je usledio te pisanje knjige... Ali scene kada autor odrasta (tamo negde od 18-30+ godine) su mi zbrzane. Pa i ona scena kada klinja hvali svog tatu iz čista mira kako švrlja i vara mi se čini malo 'out of place'...  Priča je odlična, počev od ideje da sva poglavlja počinju sa ''ubio sam Pjera zato što imam X godina'' pa sve ostalo...
    Greške koje su činili Olivijeovi roditelji su užasne a i njihovo ponašanje prema deci nije pohvalno. Majčina reakcija je katastrofalna, a otac na kraju nije izgleda ni saznao za taj događaj, a sa druge strane toliko je izgleda bio nebitan u životu sina da ga jedva i viđamo u par kadrova - čini se da mu je Pjer bio duhovni otac.. Uglavnom, zakazali su svi - počev od babe, dede, roditelja koji se nisu dovoljno posvetili sinu tj jesu ali na pogrešan način, pa do Pjera čijom krivicom je sve i počelo. Da je ovo neki priglupi akcioni (da ne kažem superherojski) strip ovaj bi došao sa dvocevkom i roknuo matorog na kraju uz nezaobilaznu ''kul'' frazu, ali nije u tome poenta - ubio ga je stripom koji je matori pročitao. Kako kaže: ostavio ga je sa ''bremenom''. Može se zaključiti da je život taj koji piše romane i da je najteža i najstrašnija fikcija zapravo - stvarnost.
    Razumem da se nekim ljudima gadi ovakva tematika u stripu, ali ona je neophodna. Takve stvari nisu ni malo retke, samo se o tome ne priča. Potpuno drugačija a opet slična stvar je i sa scenom kada u stripu Daytripper glavni lik sa 11 godina tokom igranja žmurki poljubi svoju po godinama blisku (mooožda malo mlađu, mada tu su negde) rođaku. Naravno u tom slučaju nije reč o pedofiliji već o dečijoj znatiželji (koja je opet tabu) i ta scena mi je bila simpatična jer je dosta naivna i nevina a drugima bi se zgadila, ali princip je isti - to se dešava češće nego što možemo da zamislimo: masturbiranje u vrtiću na vaspitačicu kasnije učiteljicu / nastavnicu, devojčice koje dečacima gledaju pišu, deca koja krišom gledaju roditelje kako imaju sex, deca koja maltene nisu pošla u školu a imaju pristup internetu i najodvratnijim pornićima (na stranu neki fetiši, ali neki materijali su stvarno da se želudac prevrne - čak i odraslima)... Sve što uključuje decu i sex je tabu, a najteže i najbolnije je kada se i treći element umeša u priču - odrasla osoba, kao što je to slučaj ovde.  I zato je važno na SVE načine, jasno i glasno, govoriti o takvim stvarima - pa i u formi stripa, između ostalog. Da bi to doprlo do ljudi. Ovo je još jedan u nizu stripova koji pričom demantuje tezu da su stripovi lako štivo za decu.
    Crtežom i ne demantuje. Baš mi je gadan i detinjast crtež ali sa druge strane kolor je fantastičan a ubačene su i fotografije (sa autorima i sa putovanja) + fotke prirode na kraju koje su kao stencil grafiti po ugledu na Banksija samo sa dodatim kolorom. A ima i mnogo kreativnih detalja - Pjer kao mačka a autor prikazan kao miš, npr... Ili izvitopereni dijalozi u alkoholnoj izmaglici, na plaži - čak mi je drago što sam tu stranu čitao pogrešnim redom - ispalo je vrlo trippy. Prosto, crtež je bolji nego što se čini na prvi pogled, stoga 8 umesto 6 ili 7.... 8 je možda i najviše što bih ovakvom crtežu mogao da dam. Za naslovnu može objektivna 6.
    PS. I dalje mi traje nakon čitanja onaj osećaj mučnine/gorčine, kao nakon odgledanog filma ''Requiem for a Dream''. Paradoksalno ali u slučajevima takvih umetničkih ostvarenja - što lošiji osećaj to je delo bolje.

26.09.2017
    06:11:00 sati
  • karlitos