• Zlatno doba - knjiga 1
    ZLDO PRIZ 34
  • Zlatno doba - knjiga 2
    ZLDO PRIZ 39

• Strip je objavljen u domaćem izdanju jubilarne Fibrine kolorke 200 u svibnju 2021. Izdavač Komiko je također objavio ovaj strip u dvije knjige u razdoblju od travnja 2021. do rujna 2022.
  • Tekst recenzije izvorno je napisan i objavljen na hrvatskom news portalu Večernji list u svibnju 2021., portalu gdje Markos povremeno piše tekstove o novim stripovima na hrvatskom tržištu.

Od davno minulog “zlatnog doba” sada su ostale još samo legende koje pripovijedaju o prošlosti u kojoj doline i planine nisu presijecali zidovi, a ljudi su se mogli slobodno kretati kuda su htjeli. No sada je zemlja pod jarmom velmoža, dvorom haraju intrige, a zemljom glad... U narodu je počela tinjati želja za pobunom. Nakon smrti svog oca na prijestolje treba zasjesti Tilda koja ima viziju pravednijega kraljevstva, ali prije nego što počne ostvarivati nužne reforme, spletkama koje predvodi njen mlađi brat nagnaju je u progonstvo nakon kojega se, vođena čudnim znakovima i uz pomoć mudrog Tankreda i vjernog Bertila, pokušava vratiti na vlast. Tako započinje dugo putovanje u kojemu će se Tildina sudbina spojiti sa “Zlatnim dobom”, koje je očito puno više od puke legende. Riječ je o knjizi mistične snage koja ima moć promijeniti svijet...

Cyrila Pedrosu zavolio sam na prvi pogled tamo negdje početkom 2008. kad sam pročitao “Tri sjene”. Tjeskobna, napeta, dirljiva i neobično snažna priča za tako mladog autora jako me se dojmila, ali najviše me impresionirao njegov crtež, jedinstvenog i izrazito osobnog stila koji se ističe među tisućama drugih, klasičnijih strip-crtača, što je u današnjem svijetu epigona velika rijetkost. Dio svog osebujnog rukopisa Pedrosa svakako duguje Disneyu, u čijim je studijima radio na crtanim filmovima “Zvonar crkve Notre-dame” i “Herkules””, ali za razliku od ispeglane, čiste i uglađene linije kakva prevladava u animaciji, Pedrosin crtež u stripu puno je “prljaviji”. Pedrosa često koristi suhi kist kojim dobiva zanimljive efekte, što u kombinaciji s vrlo bogatim crtežom punim detalja i korištenjem brojnih drugih crtačkih tehnika daje fantastičan rezultat.

Nažalost, francusko tržište uglavnom traži boju pa su “Tri sjene” jedan od rijetkih Pedrosinih crno-bijelih stripova, dok su ostali objavljeni u koloru. S druge strane, opet je teško reći da je boja višak, Pedrosa to sjajno kolorira, vrlo promišljeno i elegantno, tako da s bojom njegov crtež dobiva dodatnu dimenziju i atmosferu. Nakon “Tri sjene” uslijedili su briljantni “Portugal” i još briljantniji “Ekvinociji”, crtani romani o obitelji, otuđenju i (bes)mislu života u modernom svijetu kojima se Pedrosa definitivno prometnuo među zvijezde suvremene Francuske strip-scene čije nove albume publika s nestrpljenjem iščekuje.

Prvi dio “Zlatnog doba” objavljen je 2018. i odmah je bilo jasno da će to biti veliki uspjeh, usprkos činjenici da je ovaj put za scenarističkim kormilom skupa s Pedrosom bila i široj publici relativno nepoznata Roxanne Moreil. Pedrosin najveći adut je crtež, a “Zlatno doba” tako je prekrasno nacrtano da je jednostavno nemoguće odoljeti mu. Očito inspiriran srednjovjekovnom umjetnošću, oltarnim slikama i vitrajima, Pedrosa stvara svoj imaginarni, fiktivni srednji vijek i pušta svoj kist neka se razmaše. Vitezovi, dvorovi, seljaci, dvorani, građani, priroda, interijeri, pejzaži, akcijske scene, krupni planovi, mimika likova, što god vam padne na pamet, sve je impresivno, bogato i minuciozno iscrtano, a opet puno života, mekoće i pokreta, nimalo hladno i statično što inače zna biti boljka predetaljnog crteža. Sam po sebi upečatljiv i osoban crtež dodatno je istaknut inovativnom tehnikom bojenja koja je Pedrosin zaštitni znak – linije crteža ne ostaju u crnoj boji kao inače u stripu, nego se i one boje što stvara zaista poseban efekt. Krajem 2020. izašao je i drugi, završni dio ove epske pustolovine i nakon što sam ga pročitao, moram priznati da mi je malo i laknulo jer sam se pribojavao kako će neiskusni dvojac rasplesti cijelu priču, o čemu često umnogome ovisi ukupni dojam o nekom djelu.

Mislim, da se razumijemo, “Zlatno doba” nije neko scenarističko remek-djelo koje će zasjesti na vrhove ljestvica najboljih svjetskih stripova svih vremena, ali autorima se svakako mora priznati da su uspješno i umjesno spojili klasičan srednjovjekovni viteški ep s društveno angažiranim socijalno-političkim temama, pa je konačan rezultat lijepo izbalansirana mješavina zabavnog srednjovjekovnog akcijskog trilera i utopijske socijalne basne kojoj ne manjka uzbuđenja i misterija čije vas razrješenje vuče da gutate stranice, a ni lijepih rečenica, plemenitih ideja i utopija o bratstvu i jedinstvu, tj. bratstvu, jednakosti i slobodi u francuskoj varijanti.

Povodom obilježavanja stogodišnjice Francuskog instituta u Hrvatskoj u veljači 2021. vlade Hrvatske i Francuske potpisale su novi sporazum bilateralne suradnje u području stripa. Nositelji projekta su Francuski institut u Hrvatskoj i Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, u suradnji s Međunarodnim centrom stripa i slikovne umjetnosti iz Angoulêmea, a cilj programa je razvoj umjetničkih razmjena i priznavanje ovog medija kroz njegove edukativne, kulturne i gospodarske potencijale. U sklopu ovog projekta od 19. do 26. svibnja u Zagrebu gostuje Cyril Pedrosa čija će izložba s originalnim tablama iz stripa “Zlatno doba” biti postavljena u prostoru Francuskog instituta u Preradovićevoj 5. Ako volite strip, ovu izložbu nemojte propustiti, a prilika je to i da dobijete autorsku posvetu i crtež.

“Zlatno doba” još je zbog nečega važno, upravo je tom djelu pripala čast da bude jubilarni, dvjestoti broj Fibrine prestižne biblioteke Kolorka. Neka vas ne buni to što brojevi od 181 do 199 još nisu objavljeni, “Zlatno doba” bilo je planirano za jesen, ali je zbog posjeta autora pomaknuto u svibanj, pa će se ta rupa od dvadesetak brojeva popuniti u idućih nekoliko mjeseci. U svakom slučaju, riječ je o velikom postignuću, biblioteka od dvije stotine kvalitetnih stripova u mahom besprijekornim izdanjima nešto je neviđeno na našim prostorima i zaista sam iznimno ponosan na nju. Hvala svima koji su pomogli da se to čudo ostvari, a što se mene tiče, nema spavanja na lovorikama – dug je put do tisuću!

6, 7, 9, 7

Strip mi se nije svidio, totalno naporan za čitanje, crtež svakako najbolji dio. Naslovnica solidna.

15.12.2022
    06:17:00 sati

7, 6, 10, 9

Na desetoj stranici citanja znao sam da ce ovaj strip biti dio moje kolekcije. Crtez mi je jednostavno prekrasan, a oni dijelovi, gdje se isti lik krece po stranicama, to mi je top ideja. Sto se same price tice, ona nije inovativna, ali spada u one kakve su meni inace drage. Pocetak i prvi album su bolji i snazniji dio, kako je to islo kraju tako je sve to postajalo manje uvjerljivo, a za likove nekako manje maris.

15.12.2022
    08:25:00 sati
  • logo111

6, 5, 9, 8

Kaotičan strip. Nije mi se svidio.

15.12.2022
    08:51:00 sati
    logo111
  • naker

6, 6, 10, 10

Zlatno doba se može opisati kao srednjovekovna bajka borbe za presto nakon smrti starog kralja, ali začinjeno sa modernim motivima pobune naroda protiv zlih veleposednika i kraljeva. Sve je to na kraju ispalo nekako previše utopijski za neka moja shvatanja, i po meni društvena kritika je efikasnija i prirodnija kada je smeštena u naučno fantastičnom umesto epsko fantastičnom okruženju. Za likove nisam uspeo da se vežem i fali ovom stripu malo više dubine ili nekih skrivenih motiva da bi bio podložniji diskusiji i kako bih imao želju da ponovo čitam ovo delo. Tematski me ovaj strip u neku ruku podseća na Ljepoticu od Kerascoëta i Huberta i taj strip mi je bar na scenarističkom planu ostavio jači utisak od Zlatnog doba.

Ali tekstualni deo je u suštini manje bitna stavka pored ovakvog crteža i ovaj strip je za mene čisto vizuelno zadovoljstvo posmatranja i divljenja Pedrosinog crteža. Drugi čitaoci i par kolega autora kao što je Seth su već komentarisali i hvalili Pedrosinu tehniku kojom prikazuje protok vremena kroz "kloniranje" jednog te istog lika na jednom panelu pa se takoreći stvara iluzija pokreta. Autor često koristi ovo grafičko rešenje u stripu i verovatno je najreprezentativniji primer situacija kada se jedan od likova šunja i prikrada korak po korak. Zaista sjajno to izgleda. A grehota je pričati o crtežu, a ne pohvaliti kolor koji se odlično upotpunjuje sa crtežom i stvara sveopšti utisak bajkovitosti.

Scenaristički je ovo bronza, ali crtež potpuno zasluženo dobija zlato. Strip ostaje u kolekciji zbog predivnog crteža.

15.12.2022
    08:56:00 sati
    naker
  • karuro

4, 3, 8, 6

Strip za jednom procitati. Cak niti crtez ne spasava da bih ga opet otvorio.

16.12.2022
    14:00:00 sati
    karuro

7, 7, 9, 9

Tri sjene sam uvijek smatrao precijenjenim stripom. Ozbiljna tema obrađena na previše diznijevski način. Portugal bih negdje nekad u retrospketivi vjerojatno uvrstio među 30, možda i 20 najboljih stripova koje je fibra objavila. Ekvinociji su isto fenomenalan, ali istovremeno i jako depresivan strip.
    A Zlatno doba? Ha, priča ima solidnu strukturu, koncept ukidanja "bogomdane" vlasti kao osobi liberalnih uvjerenja mi se veoma sviđa, likovi su školski dobro okarakterizirani, kemija između njjih je isto tako dobro pogođena, ali to je - to. Nema tu neke veće dubine ili prostora za interpretaciju kao u Portugalu ili Ekvinocijima. Nema neke kompleksnosti koja zahtijeva više čitanja, a samim time niti ne potiče na tako skorašnje re-čitanje. Nema niti puno teksta, što je isto ok :) Jednosatvno solidan strip koji nije razočarao, ali nije me ni oborio s nogu.

Crtež je naravno na jednom skroz drugom nivou, ali s obzirom da su svi već sve rekli, ja ću obratiti pozornost na malu zamjerku, a to je naravno protok radnje unutar istog kadra koji je zanimljiv, ali ipak većinski neuspjeli eksperiment. U malim kadrovima još to funkcionira kako-tako ako gledamo samo jednog lika, ali u onim većim kadrovima koji se prostiru na tablu-dvije pa još ako su pretrpani oblačićima ne zna se tko pije tko plaća. Još mi je bilo čudno na početku zašto neki likovi isto izgledaju, dok nisam skužio što se događa.

17.12.2022
    22:42:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%